جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات ماکو | از ساز تا شیرینی نقل

صنایع دستی ماکو به دلیل خلاقیت بالا و هنر و تجربه مردمان این شهر، از تنوع بالای برخوردار است. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی سوغات و صنایع دستی معروف شهر ماکو بپردازیم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله ماکو کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی ماکو

صنایع دستی هر ناحیه نشان دهنده میزان هنر و فرهنگ مردم آن ناحیه و تاثیر پذیر از ویژگی‌های بومی و جغرافیایی، باور های سنتی و معیار‌های زیبایی‌شناسی است. با تهیه صنایع دستی هر منطقه علاوه بر کمک به هنرمندان شهر مقصد، نمادی از هر شهر را که به آن سفر نموده‌اید، با خود همراه خواهید داشت.

ماکو شهرستانی بسیار زیبا و خوش آب‌وهوا است که هر ساله گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند. صنایع دستی در این شهر نیز به مانند اغلب شهرهای ایران در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. برخی از این صنایع دستی به راحتی می‌تواند سوغاتی از شهر ماکو محسوب شود اما برخی از صنایع دستی بسیار لوکس و گران‌قیمت است و می‌تواند یادگاری از سفر به ماکو برای خود گردشگران به حساب می‌آید.

حصیربافی

سبدهای حصیری و ظروف درب دار حصیری با رنگ و نقشهای مختلف در کنار هم

صنایع حصیری با استفاده از الیاف طبیعی به وسیله دست بافته می‌شود. حصیربافی یکی از صنایع دستی قدیمی در ماکو است. مردم در ماکو با حصیر، سبد، زیرانداز و سفره درست می‌کردند و در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنند. یکی از شاخه های حصیر بافی، چیغ‌بافی است که در آن علاوه‌بر الیاف گیاهی برای زیبایی بیشتر محصول از نخ پشمی رنگ شده استفاده می‌شود.

گلیم بافی

گلیم بافی صنایع دستی ماکو

گلیم یکی از ساده‌ترین گونه‌های زیرانداز است که در بافت آن از گره استفاده نمی‌شود. گلیم ضخامت کمتری نسبت به فرش داشته و معمولا به صورت دو رو قابل استفاده است. گلیم در ماکو توسط زنان بافته می‌شود و طرح‌ها و نقش‌های مختلف دارد. این زیرانداز پشمی، از گذشته تاکنون یکی از صنایع دستی ماکو و روستاهای اطراف آن محسوب شده است. در ماکو از گلیم علاوه‌بر پوشش زمین و دیوار از آن برای رو‌انداز حیوانات باربر نیز استفاده می‌شود.

تراش سنگهای قیمتی

سنگ‌های قیمتی در رنگها و اشکال متفاوت

سنگ‌های قیمتی پس از استخراج از معادن به تراشکاری احتیاج دارند تا ناخالصی‌ها از آن جدا شود. بعد از جدا کردن ناخالصی می‌توان با استفاده از ابزار و دستگاه‌های مخصوص، سنگ‌ها را به صورت دلخواه شکل داد و به زیور آلاتی مانند انگشتر، گردنبند، گوشواره و دستبند، ظروف زینتی و اشیاء تزئینی تبدیل نمود. ماکو دارای معدن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی بسیاری است، به همین علت محصولات تولید شده با سنگ‌ها یکی از انواع سوغات ماکو به حساب می‌آید.

تذهیب و نگارگری

تذهیب و نگارگری شامل ترسم نقوش اسلیمی و خیالی بر روی کتاب

تذهیب و نگارگری یکی از شاخه‌های صنایع دستی است که شامل ترسم نقوش اسلیمی و خیالی بر روی کتاب است. اغلب تذهیب و نگارگری را در حواشی قرآن و کتاب‌های نفیس می‌ببنیم. این هنر با استفاده از قلم‌مو و رنگ‌های گیاهی و معدنی انجام می‌شود و هنرمندان ماکویی نیز به این هنر مشغول هستند.

رو دوزی

رودوزی استفاده از نخ‌های از جنس طلا، نقره و یا نخ‌های مصنوعی برای تزئین لباس، پرده‌های تالار ها، رو تختی، رو‌میزی، سجاده، جا‌نماز، جلد قرآن، روکش جعبه دستمال کاغذی و تابلو

رو دوزی یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین صنایع دستی ماکو است. زنان ماکو با استفاده از نخ‌های از جنس طلا، نقره و یا نخ‌های مصنوعی برای تزئین لباس، پرده‌های تالار ها، رو تختی، رو‌میزی، سجاده، جا‌نماز، جلد قرآن، روکش جعبه دستمال کاغذی و تابلو طرح‌های می‌دوزند. سرمه‌دوزی، پولک‌دوزی و چهل تکه‌دوزی از شاخه‌های مهم و قدیمی رودوزی به حساب می‌آید.

سفال و سرامیک

کوزه سفالی کوچک در دست سفالگر

سفال یکی از اولین و ابتدایی‌ترین صنایع دستی بشر است. با به کار‌گیری خاک، آب و آتش  می‌تواند محصولات سفالی متعددی را به وجود آورد. این هنر نشان‌دهنده زندگی اجتماعی، دوره زندگی و ویژگی‌های مادی و معنوی سازنده آن است و یکی از شاخص‌ترین صنایع دستی ماکو به شمار می‌آید.

منبت کاری

منبت کاری روی چوب

به کندن نقش و نگار‌های مختلف بر روی چوب، منبت‌کاری گفته می‌شود. منبت‌کاری یکی از اصیل‌ترین هنر‌های مردم ماکو است  که پیشینه‌ای بسیاری طولانی دارد. تخمین قدمت این هنر دقیق نیست. برای تهیه صنایع مختلف منبت‌کاری شده در ابتدا چوب درخت‌های مختلف از جمله گلابی، سنجد، گردو، افرا، ممرز و توت را مسطح نموده و آن‌ها را برای تولید محصولات مختلف کنده‌کاری و پرداخت می‌کنند. سپس محصولات مختلفی از جمله پشتی مبل، میز، تابلو‌های تزئینی ساخته می‌شود. منبت‌کاری یکی از اصلی‌ترین سوغاتی ماکو محسوب می‌گردد که در بازارهای صنایع دستی ماکو این هنر را می‌توانید مشاهده کنید.

ساخت ساز موسیقی

ساخت سازهای چوبی با دست

در ماکو به دلیل رواج نوازندگی و آشنایی تعداد کثیری از مردم این منطقه به موسیقی، ساخت ابزارآلات موسیقی سال‌ها رواج داشته است. باغ‌های ماکو مملو از درختان توت و گردو هستند که تولیدکنندگان ساز موسقی با چوب این درختان ساز‌های مختلفی را  می‌سازند. یکی از ویژگی‌های خرید ساز در ماکو امکان اعمال سلیقه شخصی سفارش‌دهنده و سازنده در ساخت برخی از تزئینات سازهاست که نشان‌دهنده میزان خلاقیت هنرمندان ماکویی است.

معرق کاری

به ایجاد طرح و نقش بر روی چوب و قرار دادن آن‌ها در کنار یک دیگر، معرق‌کاری می‌گویند.  دو نوع معرق برجسته و معرق تخت یا صاف وجود دارد. در نوع برجسته، معرق‌کار در ابتدا نقش و طرح مورد نظر را بالاتر از سطح چوب قرار داده و در مرحله بعد اطراف آن را تزیین می‌کنند. در معرق تخت یا صاف، در مرحله اول نقش و طرح مورد نظر را بر روی سطح چوب قرار داده، سپس داخل طرح را خالی می‌کنند و در مرحله آخر نقش ایجاد شده را با استفاده از چوب رنگی صاف می‌پوشانند. تابلو‌های تولید‌شده به وسیله معرق‌کاری دارای طرح و نقش‌های مختلفی از جمله نقوش اسلیمی، ختایی، موضوعات شاهنامه، مینیاتور نقاشان مشهور و سایر تصاویر می‌باشند. این هنر یکی از مشهورترین و البته گران‌ترین صنایع دستی ماکو به حساب می‌آید.

سجوق

شیرینی‌ها مهم‌ترین سوغات شهرهای ایران هستند. یکی از شیرینی‌های محبوب در میان مردم ماکو، سجوق است. سجوق از نشاسته، شیره انگور و گلاب تهیه می‌شود و اغلب مردم ماکو برای مراسم و رویدادهای شاد مانند عروسی آن را درست و استفاده می‌کنند.

نقل

نقل زردرنگنقل مهم‌ترین سوغات استان آذربایجان غربی است. تقریبا در تمام شهرهای این استان، نقل در کنار چای سرو می‌شود. به همین دلیل یکی از شیرین‌ترین سوغاتی‌های که می‌توانید در سفرتان به ماکو تهیه کنید، نقل است. نقل‌های ماکو طعم‌های متنوعی دارد، و با مغزهای مانند گردو، بادام یا پسته فروخته می‌شوند.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در ماکو

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در ماکو و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

.

4.5/5 - (36 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *