جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات شهر سراب

یکی از توابع بسیار زیبا در استان زیبای آذربایجان شرقی، شهرستان سراب است. سراب با شهر تبریز حدود 120 کیلومتر فاصله دارد. شهرستان زیبای سراب در حقیقت بین دو رشته کوه بزقوش در جنوب و سبلان در شمال استان آذربایجان شرقی قرارگرفته و همین موضوع باعث شده تا سراب دارای آب‌و‌هوای سرد و کوهستانی باشد. سراب دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است، از طرفی دیگر صنایع دستی سراب یکی از دلایل محبوبیت این شهر در بین توابع استان آذربایجان شرقی شده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی صنایع دستی سراب بپردازیم و هرکدام از آن را به طور جداگانه بررسی نماییم.

سراب و گردشگری در آن شهر

شهرستان سراب یکی از توابع دیدنی استان آذربایجان شرقی است. سراب دیدنی‌های بسیاری دارد و از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهرستان می‌توان به مسجد جامع سراب، مسجد سنگی روستای اسنق در بخش مهربان، موزه مردم شناسی عشایر، کتیبه اورارتوئی رازلیق، مجموعه ایلخانی اسفستان، تپه باستانی قلعه جوق و ابرغان، تیمچه ملک در داخل بازار اشاره داشت. از جاذبه‌های طبیعی مهم شهرستان سراب زیبا و دیدنی نیز می‌توان به آبشار میراکی سراب، آبگرم‌های سراب و کوه بزقوش سراب اشاره نمود.

صنایع دستی سراب

صنایع دستی سراب استان آذربایجان شرقی 

صنایع دستی سراب را مردم برای گذران زندگی و امرارمعاش تهیه می‌کردند و امروزه نیز اغلب این صنایع برای زندگی روزمره مردم استفاده می‌شود. اما گردشگران نیز می‌توانند این صنایع را به عنوان سوغات سراب تهیه کنند.

فرش سراب

یکی از کهن‌ترین و معروف‌ترین صنایع دستی سراب، فرش و قالیچه مشایخی سراب است. در گذشته به راحتی می‌توانستید فرش مشایخی را در میان روستاها و بخش‌های مختلف سراب پیدا کنید اما امروزه به دلیل قیمت پایین فرش، پیدا کردن فرش مشایخی سخت شده است. اغلب فرش‌های مشایخی تولیدی در سراب به کشورهای دیگر صادر می‌شود و در بازار داخلی این فرش یافت نمی‌گردد. نقشه‌های رایج در منطقه قلمی، شتری، ماهی، مهربان و شربیان بوده است.

فرش مشایخی سراب

گلیم سراب

گلیم یکی دیگر از دست‌بافته‌های مردم سراب است. گلیم از پشم حیوانات اهلی بافته می‌شود و عموما به کارکرد فرش را دارد. طرح و نقشه‌های گلیم در هر منطقه متفاوت است و مردم سراب نیز برای بافت گلیم از فرهنگ و طبیعت خود الهام گرفته‌اند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

منبت چوب سراب

یکی از صنایع فعال در شهرستان سراب، منبت‌کاری بر روی چوب است. بهترین نمونه منبت‌کاران چوب را می‌توان در مسجد اسنق سراب دید. در داخل مسجد منبر چوبی دیده می‌شود که منبت‌کاری‌های زیبایی بر روی منبر دیده می‌شود.

سفالگری در سراب

یکی از کهن‌ترین صنایع دستی ایران سفالگری است. مردم در گذشته برای گذران زندگی خود از ظروف سفالی استفاده می‌کردند و سفال در بخش‌های مختلفی از ایران کشف شده است. در سراب نیز مردم به این هنر مشغول هستند و هنوز ظروف سفالی یکی از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات سراب به شمار می‌رود.

سفال سوغات سراب

چاقو‌سازی سراب

یکی از صنایع قدیمی در سراب، چاقوسازی بوده است. در گذشته افراد از چاقو به عنوان سلاح سرد و همچنین به منظور تهیه غذا از آن استفاده می‌کردند، به همین منظور این صنعت در بسیاری از شهرها فعال بود. امروزه کمتر به این صنعت پرداخته می‌شود اما هنوز کم‌وبیش تعدادی چاقوسازی در سراب دیده می‌شود.

چاقوسازی سراب

محصولات لبنی سراب

محصولات لبنی سراب از معروف‌ترین سوغاتی‌های شهرستان سراب است. مهم‌ترین محصولات لبنی تولید در سراب می‌توان از کره محلی، پنیر محلی، شیر تازه، کشک و قره‌قورت نام برد. باتوجه به مراتع و خاک حاصلخیز سراب محصولات لبنی این شهر از کیفیت بالایی برخودار هستند.

عسل طبیعی شهرستان سراب 

به غیر از لبنیات، عسل طبیعی یکی از دیگر سوغاتی‌های معروف شهر سراب است. عسل سراب کاملا ارگانیک و از کندوهای عسل در طبیعت بکر سراب بدست می‌آید.

عسل سوغات سراب

محصولات باغی سراب

با توجه به آب‌و‌هوا و اقلیمی که شهرستان سراب شرقی دارد، باغ‌های میوه در اطراف آن به‌وفور دیده می‌شود. مهم‌ترین محصولاتی باغی سراب عبارت است از سیب، زردآلو، گیلاس و گردو. در سراب می‌توانید میوه‌های بسیار باکیفیت‌ تهیه و به عنوان سوغات سراب خریداری کنید.

فتیر سراب

فتیر یک شیرینی محلی سرابی است. زنان سرابی در گذشته برای افطار ماه رمضان، اعیاد و دیگر مراسم‌های مذهبی فتیر می‌پختند اما امروزه فتیر به عنوان یک میان‌وعده در برخی نانوایی‌ها طبخ و فروخته می‌شود. فتیر سراب می‌توان یک سوغاتی شیرین برایتان از سفر به این شهر سردسیر باشد.

فتیر سوغات مهم سراب

نوقای سراب

یکی دیگر از شیرینی‌های سراب که می‌توان به عنوان سوغات سراب از آن یاد کرد، نوقاست. نوقا در بسیاری از شهرهای استان آذربایجان شرقی تهیه و به فروش می‌رسد. نوقا از عسل، سفیدتخم‌مرغ و آجیل درست می‌شود.

نوقا مهمترین سوغات سراب

بهترین زمان سفر به سراب استان آذربایجان شرقی 

شهرستان سراب دارای آب‌و‌هوای سرد و خشک است. سراب در میان کوه‌های بلند رشته کوه زاگرس قرار دارد و همین امر باعث شده تا هوای سراب کوهستانی باشد. در زمستان سراب پوشیده از برف است. پاییز و اوایل بهار هوای سراب بارانی و ابرای می‌باشد. بهترین ماه سفر به سراب، اردیبهشت ماه است زیرا از سردی هوا کاسته شده و کم‌کم روزهای آفتابی سراب شروع می‌شود. اما تابستان بهترین فصل سفر به سراب است. در این فصل هوا خنک و مطبوع می‌شود و نه خبری از سرمای زمستان سراب است و نه خبری از گرمای وحشتناک مرکز ایران.

شهر سراب
عکس از ویکی‌پدیا

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در سراب

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در سراب و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.3/5 - (50 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *