جاهای دیدنی

معرفی سوغات و صنایع دستی معروف تکاب

تکاب یکی از مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شود. در میان جاذبه‌های گردشگر این شهر، صنایع دستی تکاب نیز قرار دارد. اغلب گردشگران در سفر به تکاب برای تهیه سوغات به سراغ این صنایع دستی زیبا می‌روند. امروز در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی تکاب پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی تکاب

شهرستان تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی در ارتفاع 1765 متری از سطح دریای آزاد قرار گرفته است. شهر تکاب از سمت جنوب به استان کردستان، از غرب به شهرستان شاهین‌‌دژ و از سمت شرق به استان زنجان دسترسی دارد و با شهرهای مهمی در ارتباط می‌باشد. اقلیم تکاب را باید کوهستانی دانست زیرا این شهر در میان ارتفاعات رشته کوه زاگرس قرار دارد. به همین دلیل زمستان‌های تکاب سخت و برفی است.

اغلب گردشگران شهر تکاب را با تخت سلیمان یا زندان سلیمان می‌شناسند. این جاذبه مهم‌ترین دیدنی شهر تکاب محسوب می‌شود و عجایب بسیاری در خود نهان کرده است.

صنایع دستی تکاب

صنایع دستی تکاب

تکاب به دلیل جاذبه‌های گردشگری عجیب و پررموز و راز یکی از شهرهای افسانه‌ای در استان آذربایجان غربی محسوب می‌گردد. مردم محلی در میان خود داستان‌ها و روایت‌های مختلف در مورد تکاب دارند. افسانه‌ها و روایت‌ها در هنر این منطقه نیز دیده می‌شود. صنایع دستی بافتنی تکاب از این افسانه‌ها الهام می‌گیرد. برای همین صنایع دستی تکاب نیز به مانند دیدنی‌های این شهر در میان گردشگران اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین صنایع دستی تکاب اشاره خواهیم کرد.

قالی تکاب، الهام گرفته از افسانه‌های رایج

یکی از معروف‌ترین صنایع دستی تکاب، قالی این شهر است. قالی تکاب اغلب توسط زنان و دختران شهر تکاب یا روستاهای اطراف بافته می‌شود. فرش تکاب نقشه منحصربه‌فرد خود را دارد و در بین بومیان به نام فرش افشار یا فرش آهنین مشهور است.

فرش آهنین یا افشاری شهرستان تکاب جزو فرش‌های گران‌بها و نفیس ایران محسوب می‌شود. شهرت این فرش‌ها به کیفیت و دوام آن‌هاست و به همین دلیل به فرش آهنین مشهور شده است. زنان و دختران تکاب با بافت فرش امرار معاش می‌کنند و این قالی یکی از مهم‌ترین صنایع دستی تکاب محسوب می‌شود.

قالی افشاری تکاب

گلیم بافی

گلیم بافی یکی دیگر از صنایع دستی مردم شهرستان تکاب است. گلیم تکاب به ثبات رنگ در میان گردشگران و بومیان مشهور می‌باشد. گلیم‌های بافت تکاب به دلیل تنوع قومی این شهر، نقشه‌ها و طرح‌های مختلف دارد. شاخص‌ترین بافت این استان در گلیم به گلیم افشار تکاب مشهور است. این گلیم به مانند قالی افشاری، شهرت جهانی دارد و رنگ‌های آن بسیار طبیعی و زیباست. طرح‌های شاخص شهر تکاب قبا و ماهی است.

گلیم سوماک

در بخش‌های از شهر تکاب گلیم سوماک بافته می‌شود. گلیم سوماک نوعی گلیم یک‌رو است. این گلیم‌ها به شیوه پودپیچی بافته می‌شود و طرح‌های این گلیم پیچیده‌تر از دیگر گلیم‌های تکاب است. البته نقشه‌های این گلیم اغلب ذهنی یا سینه‌باف هستند. با توجه به اینکه گلیم سوماک با ابریشم بافته می‌شود، ظرافت بسیاری دارد.

جاجیم بافی

جاجیم یکی از زیراندازهای قدیمی دیگر در تکاب است که توسط زنان و دختران بافته می‌شود. جاجیم به مانند قالی و گلیم، پرز ندارد و نازک‌تر است. این زیرانداز اغلب توسط عشایر بافته و استفاده می‌شد اما امروزه در میان گردشگران نیز محبوبیت پیدا کرده است. در گذشته عشایر از جاجیم برای زیرانداز و روی کرسی استفاده می‌کردند. جاجیم یکی از زیباترین سوغات تکاب محسوب می‌شود که می‌توانید از بازارهای صنایع دستی تکاب تهیه کنید.

جاجیم تکاب

میوه گرکه شهرستان تکاب

یکی دیگر از سوغات تکاب استان آذربایجان‌غربی که از محبوبیت بسیار بالایی در بین ساکنین و گردشگران برخوردار است، میوه‌ای به نام گرکه است. میوه گرکه یکی از میوه‌های ترش‌مزه و بسیار خوش‌طعم تکاب می‌باشد که در فصل تابستان در بوستان‌های تکاب به وفور یافت می‌شود. این میوه ظاهری شبیه گرمک دارد و در اکثر میوه‌فروشی‌های شهرستان تکاب می‌توان آن را پیدا کرد.

میوه کرگه

محصولات کشاورزی 

اغلب مردم تکاب به کشاورزی مشغول هستند به همین دلیل محصولات کشاورزی تکاب از کیفیت بالای برخودار هستند. در این منطقه باغ‌های میوه نیز به وفور یافت می‌شود که میوه‌های اقلیم کوهستانی در آن پرورش داده می‌شود. از مهم‌ترین میوه‌های این منطقه می‌توان به سیب، گردوه و حتی انگور اشاره کرد.

گردو تکاب

محصولات لبنی تکاب

تکاب از مراتع سرسبزی برخودار است. این مراتع به دامداران کمک می‌کند تا محصولات لبنی با کیفیتی تولید کنند. در بازارهای محلی تکاب، محصولات لبنی مردم روستا و عشایر منطقه دیده می‌شود که طعم این لبنیات منحصربه‌فرد و ارگانیک هستند. مهم‌ترین محصولات لبنی که در تکاب می‌توانید تهیه کنید شیر محلی، پنیر، کره، سرشیر و کشک است.

محصولات لبنی تکاب

عسل مخصوص شهرستان تکاب

یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف تکاب، عسل مخصوص است. در صورت سفر به تکاب خواهید دید که در اکثر دشت‌ها و کوه‌های تکاب ساکنین به زنبورداری مشغول هستند و عسل مخصوص نیز از همین مراتع بکر به دست می‌آید. عسل تکاب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به صورت کاملا ارگانیک و طبیعی آن را می‌توان در مغازه‌های لبنیاتی شهرستان تکاب پیدا کرد.

عسل مخصوص تکاب

خشکبار شهرستان تکاب 

میوه‌های خشک و خشکبارهای مخصوص نیز از دیگر سوغاتی‌های شهرستان تکاب هستند. در باغ‌های این شهرستان انواع میوه‌ها و برگه خشک تهیه می‌شود که طعم و کیفیتی عالی دارند و شما می‌توانید آن را در تمامی مغازه‌های خشکبار فروشی تکاب  پیدا و خریداری کنید.

تکاب و سوغات شهر

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در تکاب

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در تکاب و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.3/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *