سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات باغ بهادران | یادگاری از خطه سرسبز ایران!

اصفهانی‌ها یا گردشگرانی که به استان اصفهان می‌روند، اگر دنبال جایی خنک و خوش‌ آب‌وهوا باشند، بدون شک سراغ باغ بهادران را خواهند گرفت. شهری که در دوران ایلخانیان، ساسانیان و حتی مغول‌ها وجود داشته است و از هر کدام از این دوره‌های خاص، اندوخته‌ای دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله باغ بهادران کجاست؟ را مطالعه کنید.

 در باغ بهادران نیز همانند دیگر مناطق اصفهان، هنرمندانی زندگی می‌کنند که آثار بدون قیمت‌شان را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. همچنین سوغاتی‌هایی از جنس خوراکی‌ نیز در این شهر یافت می‌شود که لنگه آن‌ها را در هیچ جا پیدا نخواهید کرد. امروز در این نوشتار قصد داریم شما را به دنیای سوغات و صنایع دستی شهر باغ بهادران ببریم و با هم گشتی در این دنیای رنگارنگ و جذاب بزنیم. پس با ما همراه باشید

برنج مرغوب

مقداری برنج خام به رنگ سفید داخل بشقابشاید تا نام برنج به میان می‌آید، به یاد شالیزارهای شمال یا حتی برنج بی‌کیفیت هندی و پاکستانی بیفتید. اما در اصفهان هم زمین شالی پیدا می‌شود!

در باغ بهادران اصفهان و در کنار زاینده رود، برنجی با اندازه کوچک‌تر از برنج شمال اما بسیار خوش‌عطر و طعم کشت می‌شود که از جمله سوغات این شهر به شمار می‌رود. صدها هکتار از زمین‌های برنج را در همان بدو ورود به شهر و در حاشیه رود خواهید دید!

گردو و بادام

یک کاسه سفید پر از مغز بادام بر روی یک تکه کنف بر روی یک میز چوبی است و مقداری بادام هم روی میز ریخته است.شهر باغ بهادران، پر از باغ‌های گردو و بادام است .بادام مرغوب این شهر ویتامین‌های مختلفی از جمله E، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، پروتئین، منگنز، فیبر و… دارد که برای حفظ سلامتی بسیار مفید است. یک مقدار از بادام‌های تازه باغ بهادران را تهیه کنید تا تفاوت طعم بادام تازه را با نوع بی‌کیفیت آن احساس کنید!

گردوهای این شهر هم خاصیت فراوانی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ویتامین‌های B، روی، آهن، فسفر، مس، منیزیم، E  و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد. پس اگر به سلامتی خود و عزیزان‌تان اهمیت می‌دهید، مقداری از گردوی این شهر را به عنوان سوغاتی باغ بهادران با خود به خانه ببرید.

 در گذشته شغل اغلب مردمان این شهر باغداری بوده، اما خوشبختانه در حال حاضر هم تعداد باغ‌داران این شهر کم نیست و می‌توانید در سفر به باغ بهادران، از محصولات ارگانیک این باغات باصفا بهره ببرید.

پولکی رسی

شیرینی پولکی رسی به رنگ زرد به شکل تخته های مربعی برگ داخل کاسه ی چسینی رنگارنگ و قطعات کوچک شیرنی زرد رنگ که در اطراف کاسه که روی پارچه سرمه ای رنگ ریخته شده اند.این روزها تنقلات با طبع گرم بسیار پرطرفدار شده‌اند. پولکی اصفهان یکی از انواع این تنقلات است که به شکل‌ها و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود.

اما در باغ بهادران، مردم محلی نوعی پولکی خاص با نام پولکی رسی درست می‌کنند که بافتی نرم و طعمی شیرین و دلچسب دارد. پولکی رسی را اغلب در کنار چای و دمنوش میل می‌کنند و این شیرینی مهم‌ترین سوغات باغ بهادران است.

 این پولکی در اصل مثل یک نبات خانگی است که در طعم‌های مختلفی از جمله زنجبیلی، دارچینی، کنجدی، پرتقالی، زعفرانی، نارگیلی و… به گردشگران عرضه می‌‌شود. پولکی رسی را در شکل‌های مختلف از جمله گرد یا تخته‌ای درست می‌کنند و در آخر آن‌ها را به شکل مکعب‌های کوچک برش می‌دهند. این شیرینی خوشمزه را در آخر به پودر قند، پودر پسته، کنجد یا حتی پودر زنجبیل آغشته می‌کنند تا آماده خرید شود. در سفر به باغ بهادران فرصت چشیدن پولکی رسی را به هیچ وجه از خودتان دریغ نکنید!

گلیم

چندین محصول از صنایع دستی رنگارنگ مثل گلیم و چنته که بر روی هم قرار داده شده اندگلیم‌بافی از زیباترین هنرهای دستی ایران و اصفهان است که در شهر باغ بهادران هم توسط زنان محلی بافته می‌شود. این گلیم‌ها بدون پرز هستند و از پشم گوسفند یا بز بافته می‌شوند. هنرمندان این شهر، گلیم‌ها را با ذوق و شوق درونی خود می‌بافند و معمولا از طرح‌های خورشید، بته جقه و حاشیه‌دوزی‌های به رنگ آبی که نشان‌دهنده جریان زاینده رود است، استفاده می‌کنند.

هر چه گلیم‌ها سبک‌تر باشند، مرغوب و گران‌تر هستند و از تاروپود ظریف‌تری در بافت آن‌ها استفاده شده است. گلیم‌ها با ابزارهای مختلفی از جمله دار، دفه، پنجه، قیچی، قلاب و سوکه بافته می‌شوند و دورو هستند. اگر می‌خواهید به بخشی از خانه خود، شکل و شمایلی سنتی بدهید، این صنایع دستی باغ بهادران را از این شهر تهیه کرده و به خانه ببرید.

قالی و فرش دست‌باف

چند تخته فرش دستبافت که تا شده اند و دو فرش به دیوار آویزان شده اند و چند فرش که روی زمین مغازه فرش فروشی پهن شده اند.در زمان صفویه، اصفهان و شهر باغ بهادران مرکز اصلی قالی بافی ایران بوده‌ است. این قالی‌ها که روی دار بافته می‌شوند اغلب به رنگ نباتی هستند و رنگ‌های به کار رفته در آن‌ها با گیاهانی مثل پوست گردو، پوست انار، روناس، قارا، اسپرک، گندل تهیه می‌شوند.

فرش‌های ظریف بافت این شهر که بنابر سلیقه بافنده بافته می‌شوند، شهرت جهانی دارند. از طرح‌های زیبای به کار رفته در این صنایع دستی باغ بهادران می‌توان به شاه عباسی، لچک و ترنج، شاه عباسی افشان، هندسی لچک، درختی حیوان دار، اسلیمی لچک و ترنج، طرح‌های صورت و منظره و… اشاره کرد.

اگر به شهر باغ بهادران یا دیگر شهرهای اصفهان سفر کردید و دنبال یک سوغات نفیس بودید، قالی و فرش دست‌باف یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای شما است.

منبت کاری

طرح یک زن و مرد و تعدادی گل و نقش اسلیمی بر روی چوب به وسیله هنر منبت کاری.منبت کاری حاصل درد دل انسان با چوب است. در باغ بهادران نیز هنرمندانی هستند که روی چوب نقش می‌زنند و آثار ارزشمندی خلق می‌کنند. این آثار دارای نقوشی مثل طرح‌های اسلیمی، خطوط کوفی، گل و مرغ، ختائی و… هستند که با حکاکی و کنده‌کاری ایجاد شده‌اند.

در باغ بهادران به علت وجود هزاران درخت گردو، از چوب محکم آن برای منبت‌کاری استفاده می‌شود. ابزارهای این هنر نیز شامل چاقو، مغار و چوب با دوام هستند. از این هنر در محصولاتی مثل جعبه قاشق و چنگال، قاب عکس، قاب آیینه، رومیزی‌های اداری، تابلوها، مجسمه‌ها و… ساخته می‌شود.

معرق کاری

آثار معرق‌ کاری یکی دیگر از صنایع دستی باغ بهادران است که ذوق و هنر سرشار مردم این دیار را نشان می‌دهد. این آثار از کنار هم قرار گرفتن چوب‌های رنگی به‌وجود می‌آیند و مثلا برای استفاده از رنگ زرد از درخت شمشاد و برای رنگ قرمز از تنه درخت عناب استفاده می‌شود. این چوب‌های رنگی به کمک طرح اولیه بریده شده و در قطعات کوچک مثل یک نقاشی کنار هم چسبانده می‌شوند تا تابلوی زیبایی را خلق کنند.

علاوه بر تابلو، هنر معرق کاری را در جعبه‌های تزئینی، صندلی، میز، ساعت دیواری و… می‌توان دید.
هنر معرق چوب در انواع مختلف معرق منبت، معرق مشبک، معرق خاتم و معرق گره انجام می‌شود. اما به جز چوب، انواع دیگری از معرق کاری مثل معرق کاشی، معرق چرم، معرق سنگ و معرق سرامیک هم وجود دارد که هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص خود را دارند.
در سفر به باغ بهادران، با تهیه یک تابلوی معرق کاری، می‌توانید هدیه ارزشمندی برای عزیزانتان به یادگار ببرید.

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل به صنایع دستی و سوغات باغ بهادران پرداختیم، از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به شکر پنیر، آلو، آلو خشکه، فندق‌، نقل‌، گز و انواع و اقسام شیرینی و شربت محلی اشاره کرد. ساخت قفس‌های چوبی برای پرندگان، نردبان چوبی، درب‌های چوبی و کرسی‌ها در ابعاد مختلف نیز از دیگر صنایع دستی باغ بهادران به شمار می‌روند. در سفرتان به باغ بهادران حتما به سراغ سوغات و صنایع دستی‌اش بروید و برای خود تجربه های تازه خلق کنید.

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا