جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات اهواز | یادگاری از شهر کارون

استان خوزستان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور به حساب می‌آید. به جز منابع‌ طبیعی و کشاورزی، تاریخ این استان نیز به اهمیت آن اضافه می‌کند. زیرا از زمانی دور خوزستان پایگاه تمدن محسوب می‌شود. به همین دلیل هنر در این منطقه از قدمتی دیرینه دارد. مرکز این استان نیز، شهر دیدنی اهواز است. وجود پل‌های مختلف، رود کارون و بناهای دیرینه به آن‌جا جنبه‌ی گردشگری بخشیده است. برای مردم ما، خرید سوغات در هرسفری سنتی مهم است. با توجه به تاریخ هنر در این شهر، صنایع دستی اهواز یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغاتی به حساب می‌آید. در این مطلب از اتاقک به معرفی این دسته سوغات اهواز پرداختیم. اگر قصد خریدی با آگاهی را دارید، پس با ما بمانید.

آشنایی اجمالی با اهواز

قبل از شروع معرفی انواع صنایع دستی و سوغاتی اهواز، بیایید قدری نیز با این منطقه آشنا شویم. شهر اهواز مرکز استان خوزستان است و در قسمت میانی این استان قرار دارد. مساحت این شهر ۱۸۶ کیلومتر مربع است و درون آن بیش از ۱٬۱۸۴٬۰۰۰ نفر زندگی می‌کنند. این میزان جمعیت اهواز را به هشتمین شهر دارای جمعیت کشور تبدیل کرده است.

وجود صنایعی چون فولاد و شرکت‌های ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز جنوب، به این منطقه اهمیتی دوچندان داده‌اند. همچنین جاذبه‌هایی چون رود کارون، پل‌های دیدنی این شهر، سرای عجم، منزل نفیسی و… گردشگران را به آن‌جا جذب می‌کند. این مهم‌ترین نکات درباره‌ی اهواز بود.

فهرست صنایع دستی اهواز

ما ایرانیان عادت داریم از هرسفری یادگاری برای عزیزان‌مان همراه بیاوریم. انتخاب سوغاتی که در شأن این افراد باشد، نیاز به دقت دارد. صنایع دستی به دلیل ماندگاری بالا و جلوه‌ی زیبا می‌تواند خیال هرکسی را راحت کند. از طرف دیگر این اشیاء می‌توانند به منزل ما نیز جلوه‌ای خاص بدهند. نگاه مجدد به آن‌ها نیز خاطرات خوش سفر را تازه می‌کند. پس با این مقدمه به سراغ آشنایی بیشتر با این سوغات اهواز برویم.

گلیم‌‌بافی

گلیم صنایع دستی اهواز

یکی از هنرهایی که در نقاط مختلف ایران رواج دارد، گلیم‌بافی است. مردم هر منطقه‌ای با استفاده از مواد اولیه در دسترس زیرانداز‌هایی می‌بافتند که در کنار زیبایی، بسیار کاربردی بودند. در بین صنایع دستی اهواز نیز نام این محصول به چشم می‌خورد. همچنین از ویژگی‌های گلیم بدون پرز بودن آن است.

هرناحیه‌ای طرح و رنگ خاصی را استفاده می‌کند و آن حکم امضای کار را دارد. معمولا گلیم را عشایر غیور این خطه می‌بافند. آن‌ها نیز در بافت آن از رنگ‌های سفید، سرمه‌ای، آبی، سبز، صورتی، قرمز و نارنجی استفاده می‌کنند. در طراحی این زیراندازها نیز از نقوش هندسی و انتزاعی استفاده می‌شود. با خرید گلیم در سفرِ اهواز، می‌توانید زیبایی خاصی به اتاق پذیرایی خانه‌ی خود ببخشید.

عبابافی

عبابافی صنایع دستی اهواز
عکس متعلق به کارگاه عبابافی اهواز نیست.

در پوشش سنتی مردان اهواز، عبا نقش بسیار مهمی دارد. این لباس به افراد وقار و بزرگی می‌دهد. باید گفت قدمت ساخت این سوغات اهواز به بیش از پنج قرن می‌رسد. به جز اهواز دزفول، سوسنگرد، بهبهان و شوش نیز از پایگاه‌های این صنایع دستی هستند. باتوجه به هوای گرم اهواز نیز عبای تابستانی از نخ‌های نازک‌تری بافته می‌شود. در نتیجه گردش هوا راحت‌تر انجام می‌گیرد و شخص اذیت نمی‌گردد. در زمستان که قدری هوا سردتر می‌شود، مردان عبای زمستانی با تاروپودی ضخیم‌تر استفاده می‌کنند. در رنگ‌آمیزی این صنایع دستی اهواز رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای خرمایی، خاکستری و شیری به کار می‌رود.

بوریابافی

بوریا بافی صنایع دستی اهواز

این نوع سوغاتی اهواز را احتمالا می‌توانید در خانه‌های بوم‌گردی یا رستوران‌های محلی ببینید. اگر قدری به زیر پای خودتان دقت کنید، زیراندازی حصیری را مشاهده خواهید کرد. در ساخت بوریا از نی‌های موجود در مرداب‌ها استفاده می‌شود. این نی‌ها با زحمت دست مردان غیور این خطه به زیراندازی محکم و بادوام تبدیل می‌شود. به همین دلیل برخی مردم برای پوشاندن سقف نیز از آن استفاده می‌کنند. استفاده از بوریا بیشتر در بین مردم محلی رواج دارد. پس با استفاده از آن در حیاط منزل، می‌توانید خیلی خاص باشید.

خراطی

خراطی صنایع دستی اهواز

اگر به برخی از آثار چوبی دقت کنید، طرح‌هایی را روی بافت چوب می‌بینید. این طرح‌ها کار دست استادان خراط است. هنگام گردش در فروشگاه‌های آن‌جا، می‌توانید این سوغاتی اهواز را پیدا کنید. خراطان اهوازی با استفاده از چوب توسکا یا سپیدار انواع ظروف، گلدان و حتی تابلو را می‌سازند. با خرید این محصولات نیز رونقی دوباره به چیدمان منزل خواهید داد.

قلم‌زنی

قلم زنی سوغات اهواز

از دیگر صنایع دستی اهواز که بسیار زیبا است، قلم‌زنی است. البته باید گفت هنرمندان این شهر در رقابت با سایر شهرها نیز هستند. زیرا مناطق دیگری نیز این هنر را ارائه می‌کنند. قلم‌زنی مهارتی بسیار ظریف و پیچیده است. به همین دلیل هم نتیجه کار ظروفی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد خواهد بود. با خرید این محصولات علاوه‌بر تهیه ارمغانی گران‌بها، از این زحمت‌کشان حمایت خواهید کرد.

کپوبافی

کپوبافی صنایع دستی اهواز

اگر برای خرید سوغاتی اهواز به دنبال یک محصول جذاب و در عین حال مقرون‌به صرفه هستید، پس به سراغ کپوبافی بروید. کپو در لغت به معنا سر است و به خاطر حالت کروی این ظروف، به آن چنین اسمی دادند.

مواداولیه‌ای که در این صنعت به کار می‌رود گیاه کرتک است. این گیاه به صورت خودرو در مناطق باتلاقی رشد می‌کند. از آن‌جایی هم که آفت روی کرتک تأثیری ندارد، این ظروف بسیار بادوام‌اند. معمولا نیز بانوان هنرمند این شهر اقدام مشغول کپوبافی هستند. ایشان نیز ذوق خودشان را با تزیین محصول به وسیله‌ی کاموای رنگی نشان می‌دهند. در نتیجه زیبایی این ظروف بسیار بیشتر می‌گردد.

سخن پایانی

اهواز یکی از تاریخی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در این شهر می‌تواند برای هرمسافری جذاب باشد. همچنین صنایع دستی اهواز یک سوغاتی عالی محسوب می‌شود. برای داشتن سفر و خریدی لذت‌بخش، نیاز به آرامش ذهنی دارید. یکی از عواملی که روی این مسأله تأثیر دارد، تجربه‌ی اسکانی راحت و بی‌دغدغه است. با استفاده از اتاقک می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن بین هتل‌ها، سوییت‌ها و سایر اقامتگاه‌های اهواز جستجو کنید. پس از یافتن گزینه‌ی مناسب نیز در کسری از ثانیه امکان رزرو آن را خواهید داشت. حالا نوبت به جا باز کردن در چمدان برای سوغاتی‌هایی است که انتظار شما را می‌کشند.

4/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *