جاهای دیدنی

سوغات و صنایع دستی املش ییلاق بهشتی گیلان

فرقی نمی‌کند که دریادوست باشید یا از حال و هوای ییلاق لذت ببرید. در املش زیبا هر ژانری از سینمای طبیعت انتظار داشته باشید را پیدا خواهید کرد. اما امروز می‌خواهیم به دنیای صنایع دستی و سوغات املش سفر کنیم و از دست‌سازه‌های اهالی این منطقه و خوراکی‌های خوشمزه آن پرده‌برداری کنیم. پس بی معطلی سوار اتوبوس مجازی اتاقک شوید تا سفرمان را شروع کنیم.

چادر شب

چادر شب صنایع دستی و سوغات املش

چادرشب پارچه‌ای رنگارنگ و زیبا است که زنان محلی به دور کمر می‌پیچند. از این دست‌بافته‌ها به عنوان روانداز نیز استفاده می‌کنند. زنان املشی در روزهای سرد زمستان چادر شب‌هایی را می‌بافند که در بازارهای محلی به عنوان سوغات و صنایع دستی املش به فروش می‌رسد‌. چادرشب بافی در روستاهای هلوسرای سفلی از بخش رانکوه و روستای شیشارستان شهر املش بیشتر رواج دارد.

لباس محلی

لباس محلی صنایع دستی و سوغات املش

لباس محلی از بهترین سوغاتی و صنایع دستی املش محسوب می‌شود. رنگ‌های شاد این لباس‌ها مانند یک رنگین کمان زیبا انرژی‌بخش و برگرفته از طبیعت زیبای گیلان هستند. بخش‌های اصلی لباس محلی گیلان شامل دو سربند یا لچک، کت، دامن، جلیقه، شلوار، شلیته، دامن، جمه و الجاقبا می‌شوند. در برخی مواقع نیز چادر نماز به دور کمر می‌بندند یا از چادرشب برای بستن کمر استفاده می‌کنند. در سفر به این شهر، امکان اجاره لباس محلی املش وجود دارد. می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری با این لباس‌ها بگیرید و مانند یک بانوی روستایی چند دقیقه‌ای را بگذرانید.

دست‌بافته‌های پشمی

دست بافته های پشمی صنایع دستی و سوغات املش

در مناطق ییلاقی املش هوا سردتر است و دامداری رواج بیشتری دارد. در این مناطق، زنان از پشم دام‌ها بافتنی می‌بافند تا خانواده را از سرمای زمستان مصون بدارند. این دست‌بافته‌ها آنقدر زیبا و جذاب هستند که در میان گردشگران محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. جوراب‌های بافتنی، دستکش، کمربند، شال گردن، خورجین و جلیقه گرم از زیباترین سوغات و صنایع دستی املش محسوب می‌شود. این بافتنی‌ها رنگ‌های شادی دارند و با نقوشی باستانی بافته می‌شوند.

گلیم بافی و نمد بافی

گلیم بافی و نمدبافی صنایع دستی و سوغات املش

گلیم و نمد از مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی املش هستند که به عنوان زیرانداز استفاده می‌شوند. در سال‌های اخیر هنرمند نمدمال املشی با نام حسین رحمانی توانسته محصولاتش را به آلمان هم صادر کند! گلیم نیز اغلب توسط زنان محلی و در خانه روی دار بافته می‌شود. گلیم‌های املشی اغلب رنگ‌های شادی دارند و پشمی هستند.

سفال گری

سفالگری صنایع دستی و سوغات املش

سفال‌‌گری یکی از هنرهای اصیل با قدمتی ۱۰ هزار ساله در املش است. سفال‌های املش معمولا بدون لعاب تهیه می‌شوند تا اصالت آن‌ها حفظ شود. اما در ساخت گمج که نوعی قابلمه سنتی است، لعاب سبز رنگی استفاده می‌شود که سازگار با طبیعت سبز گیلان است. انواع کوزه، گلدان و ظروف سنتی سفالی را می‌توانید به عنوان سوغات و صنایع دستی املش برای عزیزان‌تان خریداری کنید.

پالان دوزی و چلنگری

پالان دوزی و چلنگری صنایع دستی و سوغات املش

احتمالا می‌دانید که پالان همان پوششی است که روی چهارپایان میندازند تا بتوانند از آن‌ها سواری بگیرند. برخی از روستاییان و کشاورزان املشی در ساخت پالان مهارت دارند و پالان‌هایی با کیفیت بالا می‌سازند. پالان‌ دوزان از جاجیم و گونی ضخیم برای ساخت پالان یا زین استفاده می‌کنند.

چلنگری نیز یکی دیگر از هنرهای اصیل و قدیمی املش محسوب می‌شود که به نوعی آهنگری سبک است. ساخت مقار، جوالدوز، سه پایه آهنی، قلم و انواع نعل چهارپایان توسط چلنگران املشی انجام می‌شود.

فندق املش

فندق املش صنایع دستی و سوغات املش

 

فندق مرغوب املش را به هیچ وجه از دست ندهید. در این منطقه بیش از ۲ هزار هکتار باغ فندق وجود دارد که سالیانه بیش از ۳۴۰ تن بار می‌دهند. جالب است بدانید که در املش ۳ هزار و ۹۰۰ فندق‌کار زندگی می‌کنند که در ۴۵ روستای این منطقه پراکنده هستند.

گل گاو زبان

گل گاوزبان صنایع دستی و سوغات املش

اگر از اوایل اردیبهشت تا خردادماه به املش سفر کردید به سمت ییلاقات و بخش‌های کوهستانی آن بروید و گل گاو زبان تازه بچینید. گل گاو زبان املش همان گیاهی است که با نوشیدن دمنوش آن آرامشی وصف‌ناپذیر به سراغ‌تان می‌آید. حال در نظر بگیرید که این گیاه تازه را در همان طبیعت زیبای املش بنوشید! بی‌شک آرامشی ژرف را تجربه خواهید کرد. مقداری از  این گیاه تازه را با خود به خانه ببرید تا در شلوغی‌های شهر از خواص آن بهره بگیرید.

عسل کوهی املش

عسل کوهی املش صنایع دستی و سوغات املش

مطمئن باشید که با امتحان کردن عسل املش تفاوت طعم آن را درک خواهید کرد. گل و گیاهان متنوع و فراوان این منطقه سبب می‌شوند که عسلی بسیار خوش طعم و طبیعی در املش تولید شود. سالیانه بیش از ۹۶ تن عسل در این منطقه تولید می‌شود و در بازارهای مختلف به فروش می‌رسد.

ماهی و برنج

ماهی و برنج املش صنایع دستی و سوغات املش

مگر می‌شود به شهرهای شمالی رفت و ماهی تازه نخورد؟ صیادان املش اول صبح دل به دریا می‌زنند و دست پر به بازار برمی‌گردند. از طرفی زنان و مردان پر تلاش شالیکار نیز برای تهیه برنج درجه یک ایرانی بسیار زحمت می‌کشند. یک کیسه برنج مرغوب شمالی می‌تواند بهترین سوغاتی املش باشد.

چای املش

مزارع چای املش صنایع دستی و سوغات املش
عکس از امید رجب پور سایت تسنیم

در سفر به املش حتما زمین‌های چای آن را ببینید و عطر گل چای را با تمام وجود احساس کنید. یکی از روستاهای املش که زمین‌های چای بسیاری دارد، ورکوره در بخش رانکوه است. چای بهاره این منطقه را امتحان کنید تا از مزه تازه و بدون اسانس آن نهایت لذت را ببرید. چایکاران ایرانی برگ سبز چای را به کارخانه‌های محلی می‌برند و بدون هیچ افزودنی برای مصرف آماده می‌کنند.

مرکبات املش

مرکبات املش صنایع دستی و سوغات املش

املش دومین شهر گیلان در تولید مرکبات است. بخشی از محصولات باغات میوه این شهرستان در بازار هفتگی املش به فروش می‌رسند. پس در سفر به این شهر برای خرید پرتقال خوش‌طعم شمالی حتما به بازار محلی آن سر بزنید. علاوه بر این ترشیجات و مرباهای محلی املش نیز طرفداران بسیاری دارند و تنها با دیدن آن‌ها آب دهان‌تان جاری خواهد شد!

سخن آخر

در این مقاله با سوغات و صنایع دستی املش آشنا شدیم. اما اگر برای سفر به این شهر نیاز به اجاره ویلا یا سوئیت داشتید، اقامتگاه‌های تمیز اتاقک در اختیارتان قرار دارند، سفر خوبی داشته باشید!

3.9/5 - (18 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *