سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات خوانسار | طعمی شیرین از دل طبیعت

شهری با درختان سر به فلک کشیده به نام خوانسار! خوانسار یکی از شهرهای استان اصفهان است که در 150 کیلومتری شهر اصفهان قرار گرفته و به «باغ شهر» شهرت دارد. خوانسار پر از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی است و اتفاقا شهری با قدمت طولانی به شمار می‌رود. آب‌وهوای خوانسار سرد و خشک است و بهترین زمان سفر به آن فصل بهار، به خصوص ماه اردیبهشت است. در اردیبهشت لاله‌های سرخ واژگون می‌رویند و زیبایی‌های این شهر را چندبرابر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سفر به این شهر تاریخی، خرید سوغات و صنایع دستی آن است که نشان از قدمت زیاد خوانسار دارند.صنایع دستی و سوغات خوانسار نشان از ریشه و فرهنگ مردم آن دارد.

سوغات خوانسار

خوانسار به واسطه‌ی محصولات و سوغاتی‌های خوشمزه‌ی خود شهرت زیادی دارد. اگر به خوراکی‌های شیرین علاقه داشته باشید، امکان ندارد بتوانید از سوغاتی‌های شیرین و خوشمزه‌ی خوانسار دل بکنید. یک بازار در محله‌ای از خوانسار به نام «دوراهی» قرار گرفته که سوغات این شهر را می‌توانید از آن‌جا تهیه کنید. سوغات خوانسار به دلیل نزدیکی این شهر به اصفهان بی‌شباهت با سوغات این شهر نیست. ادامه‌ی این مطلب را دنبال کنید و با سوغات خوشمزه‌ی خوانسار آشنا شوید.

گز

حتما می‌دانید که گز یکی از معروف‌ترین سوغات اصفهان است، اما بهتر است بدانید این خوراکی خوشمزه سوغات خوانسار نیز به حساب می‌آید. گز یکی از سوغات محبوب در کشور ایران به شمار می‌رود که تقریبا همه‌ی افراد عاشق طعم خاص آن هستند، به خصوص اگر داخل آن پر از مغز پسته باشد. گز خوانسار انواع مختلفی دارد که می‌توان گفت نوع گز آردی، از همه‌ی آن‌ها پرطرفدارتر است. با تهیه این سوغات خوشمزه برای دوستان و آشنایان خود می‌توانید اوقات خوشی نیز برای آن‌ها رقم بزنید، زیرا خانواده‌های ایرانی معمولا دور هم جمع می‌شوند و از خوردن گز در کنار یک چای دبش لذت می‌برند. گز انگبین نیز نوعی دیگر از گز خوانسار است که در آن شکر کمتری استفاده شده و شیرینی آن بیشتر به دلیل شهد انگبین است. بهتر است بدانید ماندگاری گز انگبین نسبت به گز معمولی بیشتر است.

عسل طبیعی

آوازه‌ی عسل خوانسار در کل ایران پیچیده است. حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند «عسل بر هر درد بی‌درمان دواست»؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک سوغات ارزشمند و مفید برای عزیزان خود تهیه کنید عسل می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد. دلیل محبوبیت و مرغوبیت عسل خوانسار، آب‌وهوا و شرایط اقلیمی مناسب این منطقه است که باعث شده تمامی شرایط لازم برای پرورش عسل مهیا شود. قدمت پرورش عسل در خوانسار به دوران صفویه برمی‌گردد و در همان زمان یکی از قطب‌های صادرات عسل به دیگر کشورها بوده است.

اجاره اقامتگاه در خوانسار بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

آلو

آلوی خوانسار به دلیل اینکه یک سوغات منحصربه‌فرد به حساب می‌آید و همچنین طعم بی‌نظیرش، جزو اولویت‌های مسافران برای تهیه سوغاتی به شمار می‌رود. باغ‌های سرسبز خوانسار درختان آلوی زیادی دارند که معمولا در فصل پاییز می‌رسند و سپس به بازارها راه پیدا می‌کنند. یکی از دلایل مزه‌ی ناب آلوی خوانسار، شرایط اقلیمی مناسب برای رشد این میوه است، به طوری که باغداران نیازی به آبیاری این درختان ندارند. با قدم زدن در کوچه باغ‌های خوانسار می‌توانید عطر خوش این آلوهای خوشمزه را حس کنید و از آن لذت ببرید. اگر در فصلی به غیر از پاییز به خوانسار سفر می‌کنید نگران نباشید، زیرا می‌توانید با تهیه آلوی خشک یا همان آلوی بخارا، این سوغات خوشمزه را به عزیزانتان هدیه دهید. آلوی خشک علاوه بر اینکه به تنهایی خوشمزه است، می‌توان از آن در پخت بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده کرد.

محصولات باغی

شرایط مناسب اقلیمی و همچنین آب‌وهوای خوب خوانسار باعث شده تا علاوه بر آلو، دیگر محصولات باغی مانند بادام، گردو و ترخینه نیز در این منطقه به خوبی رشد کنند. تنباکوی طبیعی خوانسار نیز مانند تنباکوی کاشان شهرت زیادی دارد.

صنایع دستی خوانسار

خرید صنایع دستی از شهری که به آن سفر می‌کنید، می‌تواند یاد و خاطره‌ی سفرتان را تا مدت‌های طولانی زنده نگه دارد. خوانسار پر از هنرمندانی است که با استفاده از هنر انگشتان خود آثار شگفت‌انگیزی خلق می‌کنند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. صنایع دستی هر شهر، اصالت آن شهر را به رخ می‌کشد؛ به همین دلیل قدمت و ایران باستان را می‌توان در نقطه به نقطه‌ی صنایع دستی خوانسار مشاهده کرد. بیایید تا با این صنایع دستی بیشتر آشنا شویم.

قلم زنی

قلم زنی روی انواع ظروف مسی و نقره انجام می‌شود و زیبایی منحصربه‌فردی به آن می‌بخشد. قلم زنی یکی از صنایع دستی مخصوص ایرانیان باستان است، به طوری که در هرجای دنیا این هنر زیبا را مشاهده کنیم به یاد هنر زیبای ایرانیان می‌افتیم. این هنر یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی خوانسار است که با استفاده از چکش روی اجسام حک می‌شود. این خطوط و طرح‌های زیبا، ظاهر شگفت‌انگیزی به ظروف و دیگر اجسام می‌بخشند.

منبت کاری

منبت کاری تفاوت چندانی با قلم زنی ندارد، تنها تفاوت آن این است که همین طرح‌ها و نقش‌های ظریف به صورت کنده‌کاری روی ظروف چوبی انجام می‌شوند. ظروف و اشیای چوبی حتی بدون هیچ طرحی زیبا و جذاب هستند، حالا تصور کنید کنده‌کاری‌های بسیار ظریف روی آن‌ها پیاده‌سازی شود! این صنایع دستی زیبا را می‌توانید از بازار سوغات خوانسار تهیه کنید و از زیبایی شگفت‌انگیز آن لذت ببرید.

قالی معروف ساروق

اگر می‌خواهید سوغاتی ارزشمند و یادگاری نفیس به عزیزان خود هدیه دهید، بهترین گزینه قالی معروف ساروق است. این قالی با طرح‌های سنتی و نقش‌ونگار ایرانی خود توجه مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند. قالی‌های خوانسار به قالی ساروق مشهورند. نکته‌ی جالبی که درباره‌ی این قالی‌ها وجود دارد این است که نقش‌‌ونگار و طرح‌های آن به صورت کاملا ذهنی طراحی می‌شوند. زنان هنرمند در روستاهای اطراف خوانسار روزهای خود را به بافتن این قالی‌های ارزشمند می‌گذرانند و آن‌ها را روانه‌ی بازار می‌کنند. قدمت قالی ساروق به 240 سال پیش برمی‌گردد و نام آن در آثار ملی ایران ثبت شده است.

سخن پایانی

حال که با سوغات و صنایع دستی خوانسار آشنا شدید، هنگام سفر به این شهر می‌توانید برای خرید سوغات بهتر تصمیم بگیرید. سوغات خوانسار شامل خوراکی‌های خوشمزه و شیرینی مانند گز، عسل و همچنین آلو و دیگر محصولات باغی هستند. اگر به دنبال خرید یک سوغات باارزش‌تر و ماندگارتر هستید، می‌توانید با توجه به بودجه‌ی مورد نظر خود انواع صنایع دستی این شهر مانند قلم زنی، منبت کاری و قالی ساروق را برای عزیزان خود تهیه کنید.

4.8/5 - (60 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن