جاهای دیدنی

صنایع دستی مینودشت | هنر دست اهالی دشت بهشت!

صنایع دستی مینودشت

برای سفر به دشت بهشت آماده‌اید؟ مینودشت شهری در استان گلستان است که همانند نامش به بهشت موعود شباهت دارد. اما امروز می‌خواهیم در دنیای صنایع دستی مینودشت قدم بزنیم و با سوغاتی‌های این شهر بهشتی و سرسبز آشنا شویم. با ما همراه باشید

نوغان‌داری یا ابریشم‌ بافی

ابریشم صنایع دستی مینودشت

فقط ۴۵ روز کافی است تا تخم‌های کوچک نوغان به پیله‌های ارزشمند و لطیف ابریشم تبدیل شوند. ثمره تولید این پیله‌های کرم ابریشم منجر به هنر ابریشم‌بافی می‌شود که یکی از صنایع دستی مینودشت گلستان است. قدمت این هنر در ایران به ماقبل تاریخ می‌رسد و در روستاهای این شهر نیز رونق دارد. زنان و مردان مینودشتی با پرورش دادن کرم‌های ابریشم به تولید نخ ابریشمی می‌پردازند و پس از رنگ کردن آن‌ها، برای عرضه محصولات‌شان به بازار اقدام می‌کنند. این نخ‌های ابریشمی را برای بافت فرش، لباس، روسری، دستمال، حوله و…  به کار می‌برند.

نمدمالی

نمدبافی صنایع دستی مینودشت

قدیمی‌ترین روش ساخت زیرانداز، نمدمالی محسوب می‌شود که خوشبختانه بقایای این هنر هنوز در شهر مینودشت زنده نگه داشته شده است. نمدمالی‌های این شهر با نقش و نگاری زیبا و رنگ آمیزی‌های متنوعی ساخته می‌شود و برای هنردوستان بهترین صنایع دستی مینودشت به حساب می‌آید. نمد از پشم گوسفندان روستا تهیه می‌شود و ساخت آن به قدرت بدنی بالایی نیاز دارد. مینودشت خاستگاه اصلی نمدمالی کوهستان است که به آن لمد Lemad نیز می‌گویند.

سوزن‌دوزی

سوزن دوزی صنایع دستی مینودشت

سوزن‌دوزی ترکمنی یکی از زیباترین صنایع دستی مینودشت است که با نخ ابریشم انجام می‌شود. این هنر روی لباس‌های محلی مردان و زنان کاربرد دارد و روی یقه، آستین، دمپای شلوار، کیف و کوسن نیز دوخته می‌شود. زنان محلی با الهام از طبیعت زیبای اطراف و نقوش انتزاعی اقدام به سوزن‌دوزی یا سیاه‌دوزی می‌کنند. لباس‌های سوزن‌دوزی شده مینودشت را می‌توانید از بازارچه‌های صنایع دستی این شهر خریداری کنید و هدیه‌ای ویژه و خاص را برای عزیزانتان به ارمغان ببرید. این دست‌بافته‌ها اغلب با نخ‌هایی به رنگ زرد، مشکی و قرمز دوخته می‌شوند و زیبایی بصری جذابی دارند!

حصیربافی

حصیربافی صنایع دستی مینودشت

حصیربافی یکی از مشهورترین سوغاتی‌های مینودشت است که پیشینه‌ای طولانی در کل استان گلستان دارد. هنر حصیربافی با نی یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های هنری در مینودشت محسوب می‌شود که در عین زیبا بودن، ارزان و در دسترس نیز است. سبد، کلاه و زنبیل حصیری را می‌توانید از مغازه‌های صنایع دستی مینودشت خریداری کنید و از ظرافت در بافت آن‌ها حظ ببرید!

فرش و گلیم

گلیم صنایع دستی مینودشت

فرش دستباف از کهن‌ترین نمادهای فرهنگی مینودشتی‌ها است و اهالی این شهر خانه‌های‌شان را با فرش‌های رنگارنگ و دست‌باف تزئین می‌کنند. بافندگان چیره‌دست این خطه قالی‌هایی با طرح‌های گل‌نشان، گیاهی و طرح‌هایی که نماد پرندگان شکاری است، می‌بافند و به گردشگران داخلی و خارجی عرضه می‌کنند. گلیم یا پلاس نیز زیراندازی شبیه قالی است که در روستاهای مینودشت بسیار بافته می‌شود. در طرح گلیم نیز از نقوش مختلفی مثل نقوش شطرنجی، حیوانات، گیاهان، اشیا و خورشید استفاده می‌کنند.

حلوای اوماج

حلوا سوغات مینودشت

حلوای اوماج یا آماج از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های مینودشت است که نوعی شیرینی نیز به حساب می‌آید. در پخت این شیرینی از شیره انگور، عسل، زعفران، آرد، هل و گلاب استفاده می‌شود و طعمی بی‌نظیر دارد. از شیرینی فروشی‌های شهر یک بسته از این حلوا را که در فرمی لوزی شکل و با پسته و بادام تزئین می‌شود، بخرید و با خود به خانه ببرید. به این ترتیب طعم سفر به مینودشت بیشتر در خاطرتان باقی خواهد ماند! توجه داشته باشید که این نوع حلوا به دلیل دستور پخت سختی که دارد، فقط در این استان پخته می‌شود. پس در سفر به مینودشت فرصت را غنیمت شمرید و این حلوای خوشمزه را امتحان کنید.

شیرینی سرغربیلی

شیرینی سوغات مینودشت

سرغربیلی از پر طرفدارترین شیرینی‌های مینودشت است که از ترکیب شیر و آرد تهیه می‌شود. خمیر این شیرینی را در روغن داغ می‌اندازند و سرغربیلی‌های سرخ‌شده را با خاک قند تزئین می‌کنند. این شیرینی سنتی را داغ داغ نوش جان کنید تا طعم سفر به جان‌تان بنشیند.

نان پادرازی

پادرازی سوغات مینودشت

نان پادرازی مینودشت نوعی نان یا شیرینی است که در تمام شیرینی‌فروشی‌های شهر پیدا می‌شود. آرد، شکر، خمیر مایه، کره حیوانی و سیاه دانه مواد اولیه این نان سنتی خوشمزه هستند. این نان در دو مدل خشک و روغنی پخته می‌شود و بسیار کم شکر است. نوع روغنی آن در کنار چای یک عصرانه تمام عیار را برای‌تان ترتیب می‌دهد و نوع خشک آن نیز در مراسم‌های عزاداری در کنار حلوا و خرما سرو می‌شود. نان پادرازی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است!

نان عیدی

سوغات مینودشت

این شیرینی را با نام نان خرمایی و زنجبیلی نیز می‌شناسند. در گذشته اهالی شهر یک ماه پیش از عید در خانه بزرگترها جمع می‌شدند و خمیر نان عیدی را آماده می‌کردند. سپس نوبت نانوایی می‌گرفتند و سینی پر از شیرینی‌شان را درون تنور نانوایی می‌گذاشتند تا برای عید نوروز شیرینی داشته باشند!

جزحلوا

جز حلوا سوغات مینودشت

جز حلوا یا حلوای گردویی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی است که در سفر به مینودشت می‌توانید نوش‌جان کنید. این نوع حلوا برخلاف انواع دیگر، آرد ندارد و با برنج نیم‌دانه و مغز گردو تهیه می‌شود!

خاویار

همانطور که می‌دانید خاویار تخم نوعی ماهی است که به آن ماهی خاویار می‌گویند. این مواد غذایی گران، ارزشمندترین محصول دریای خزر است و در شهرهای شمالی از جمله مینودشت می‌توان آن را پیدا کرد. جالب است بدانید که بیش از ۹۰ درصد مصرف خاویار جهان از دریای خزر تامین می‌شود!

سخن نهایی

برای اقامت در مینودشت می‌توانید پیش از سفر اقامتگاه خود را از طریق سایت اتاقک ببینید و رزرو کنید. به این ترتیب که با ورود به سایت و جستجوی نام مینودشت با چندین و چند سوئیت، ویلا و آپارتمان‌های مبله با قیمت‌های مختلف روبه‌رو خواهید شد. حال کافی است براساس سلیقه و بودجه‌‌تان یکی از این اقامتگاه‌ها را رزرو کنید تا در هنگام رسیدن به مینودشت دغدغه پیدا کردن جا را نداشته باشید. سفرتان خوش!

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *