جاهای دیدنی

صنایع دستی رضوانشهر | از بافتنی‌های پشمی تا شالیزارهای سبز

رضوانشهر امروز به عنوان یکی از شهرهای مهم در زمینه تولید صنایع دستی به حساب می‌آید. این شهر سوغات و غذاهای سنتی بسیار خوشمزه‌ای دارد. بنا به این دلایل، این شهر بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب کرده است. با توجه به پیشرفت در دستگاه‌هایی که امروزه بسیاری از کارها با استفاده از آنها انجام می‌شود، اما این شهر هنوز اصالت خود را از دست نداده است و افراد زیادی در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت دارند. 

سوغات رضوانشهر

رضوانشهر صنایع دستی مهم و با‌ارزشی دارد که در میان گردشگران از شهرت بسیاری برخوردار است. در ادامه مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی رضوانشهر را به جزئیات معرفی کرده‌ایم. با ماهمراه باشید.

چلنگری

چلنگری صنایع دستی رضوانشهر

چلنگری در زمان‌های قدیم یکی از صنایع دستی مهم رضوانشهر بوده که امروزه متأسفانه آنچنان اهمیتی به آن نمی‌دهند. چلنگری شامل صنایع و ساخت آهن‌آلات خرد از جمله زنجیر، انبر، میخ، قفل، کلید و غیره می‌شود. این محصولات از کاربردی‌ترین صنایع دستی رضوانشهر بوده است. اما امروزه به دلیل پیشرفت‌های بسیار در زمینه ساخت محصولات آهنی و تغییر سبک زندگی این صنایع دستی به فراموشی سپرده شده و تنها چند کارگاه محدود در رضوان‌شهر دیده می‌شود.

در گذشته این کار توسط افراد ماهر و خبره انجام می‌شد و هر کسی نمی‌توانست در این صنعت فعالیت داشته باشد. ساخت این محصولات کاری بسیار سخت و دشوار و نیاز به دقت کاری زیادی است. از بهترین نمونه کارهای صنایع دستی رضوانشهر می‌توان به سنگ‌ساب برقی، سمبه، انبر سمبه‌گیر، خاک‌انداز کوچک فلزی، داس پوست کنی، چکش نری، انبر و قیچی آهنگری اشاره نمود.

جاجیم بافی

جاجیم صنایع دستی رضوانشهر

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

جاجیم یک نوع زیرانداز است که صنایع دستی مهمی در شهرهای مختلف ایران به شمار می‌آید. مردم روستا به خصوص زنان، در مواقعی که بیکار می‌شدند، علاوه بر پشم‌چینی، آن‌ها را با مواد گیاهی رنگ می‌کردند. در فصل پاییز و زمستان که فعالیت کشاورزی تعطیل می‌شد، روستاییان به سراغ درست کردن کارگاه جاجیم بافی در خانه‌شان می‌رفتند. ناگفته نماند که جاجیم از پشم بافته می‌شود و پشم را نیز بانوان روستا تهیه می‌کنند. اما در طول چند سال گذشته با توجه به پیشرفت علم و درست کردن دستگاه‌های برقی این موارد کمتر دیده می‌شود و بیشتر این جاجیم‌ها با استفاده از دستگاه‌های خودکار انجام می‌گردد. هنوز هم جاجیم‌ها با نقش و نگار‌های طبیعی در رضوانشهر دیده می‌شود که توسط زنان و مردان بافته می‌شود و گردشگران می‌توانند به عنوان سوغات رضوان‌شهر تهیه کنند.

نمد مالی

نمد سوغات رضوانشهر

یکی دیگر از صنایع دستی که در رضوانشهر کاربرد داشت و افراد زیادی در زمینه تولید آن مشغول بودند، نمدمالی است‌. اول بیایید بریم سراغ اینکه نمد‌مالی چیست و طرز بافتن آن به چه نحوی است. نمد مالی در اصل نوعی بافتنی سنتی به حساب می‌آید که در بافت آن از پشم استفاده می‌شود. نمد‌مالی نیز یکی دیگر از کارهای سنتی و در عین حال یکی از کارهای سخت است که کار هر کسی نیست و نیاز به مهارت بالای دارد. یکی از جذابیت‌های نمد مالی این است که در ساخت آن نیاز بافندگی ندارد و در اصل با استفاده از ایجاد فشار و رطوبت و حرارت باعث می‌شود تا این نمدها شکل خود را به دست آورند. امروزه نیز یکی از صنایع دستی رضوانشهر، تولیدات نمدی است.

خراطی

خراطی سوغات رضوانشهر

شهرهای شمالی دسترسی راحتی به چوب دارند و همین موضوع باعث شده که محصولات متعددی با چوب بسازند. یکی از محصولات چوبی در شهرهای شمالی و همچنین رضوانشهر، خراطی است. خراطی در اصل کار با چوب و ساخت ابزار و اشیا چوبی است. روی این محصولات چوبی، نقش و نگاره‌های زیبایی کنده‌کاری می‌شود و اغلب این نقش‌ها الهام گرفته از طبیعت زیبایی رضوانشهر است. اغلب این محصولات در بازارهای روز رضوانشهر فروخته می‌شود و قیمت آن‌ها به نسبت دیگر شهرهای ایران پایین‌تر است. گردشگران می‌توانند با سر زدند به بازار روز رضوانشهر از این صنایع دستی زیبای رضوانشهر تهیه کنند.

شالبافی

شالبافی سوغات رضوانشهر

شالبافی یکی از صنایع دستی معروف و محبوب شهرهای شمالی ایران است. ریشه این هنر به قوم کوچ‌نشین تالش باز می‌گردد و امروزه در رضوانشهر نیز رونق بسیاری دارد. شال در واقع نوعی پارچه پشمی است که برای زندگی عشایری بسیار مناسب بود. شال‌های بافته شده با پشم عایق دما و رطوبت دارد و همین موضوع باعث شده که شهرهای دیگر در شمال به سراغ این صنایع دستی برود. شهرهای شمالی رطوبت بالای دارند و همچنین در فصل‌های پاییز و زمستان دمای هوا کاهش می‌یابد و شال‌های پشمی می‌تواند پوشش مناسبی برای آن‌ها باشد. در رضوانشهر نیز این شال‌ها توسط زنان بافته می‌شد و امروزه به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی رضوان‌شهر تبدیل شده است.

بافتنی‌های پشمی

بافتنی های پشمی رضوانشهر

همانطور که گفته شد، محصولات پشمی یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی رضوانشهر به حساب می‌آید. علاوه بر شال‌های پشمی در رضوانشهر بافتنی‌های پشمی دیگری نیز وجود دارد. دستکش‌، جوراب، کلاه و شال‌گردن‌های پشمی از مهم‌ترین بافتنی‌های پشمی هستند. این بافتنی‌ها با میل‌های بافتنی توسط زنان بافته می‌شود. نقش‌های مورد استفاده برای بافت این بافتنی‌ها الهام گرفته از فرهنگ و طبیعت رضوان‌شهر است و همین موضوع باعث که محصولات پشمی رضوانشهر منحصربه‌فرد باشند.

سوغات رضوانشهر

رضوانشهر علاوه بر صنایع دستی، سوغاتی‌های خوشمزه نیز دارد. این سوغاتی‌ها محصولات محلی هستند که اغلب در بازارهای روز فروخته می‌شود. در ادامه مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات رضوانشهر معرفی شده است.

برنج شمال

برنج سوغات رضوانشهر

یکی از محبوب‌ترین سوغات رضوانشهر که هر گردشگری به سراغ آن می‌رود، برنج شمال است. برنج شمال ایران، عطر و بوی خاصی دارد که کمتر کسی می‌‌تواند از آن گذر کند.

ماهی

ماهی سوغات رضوانشهر

رضوانشهر در حاشیه دریای خزر واقع شده و همین امر باعث می‌شود که صیادان بعد از صید ماهی برای فروش به بازار ماهی‌فروشان بروند. در رضوانشهر می‌توانید ماهی تازه خریداری کنید و با بسته‌بندی مخصوص که ماهی‌فروشان پیشنهاد می‌دهند به خانه بیاورید و غذاهای دریایی درست کنید.

سخن نهایی

رضوانشهر، شهری است که صنایع دستی زیادی دارد و در گذشته اغلب وسایل مورد نیاز توسط مردم محلی با مواد اولیه محلی تولید می‌شد. هنوز این روند ادامه دارد و بسیاری از محصولات دستی تولید و برخی از آنها به عنوان سوغات یا صنایع دستی رضوان‌شهر فروخته می‌شود.

 

4.9/5 - (103 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *