جاهای دیدنی

صنایع‌دستی و سوغات رودبار

آیا تابه‌حال به شهر زیبایی رودبار سفر کردید؟ با صنایع‌دستی و سوغات رودبار تا چه حد آشنایی دارید؟ در مسیر تهران به گیلان یکی از شهرهایی که در میان راه واقع شده رودبار است که جنوبی‌ترین شهر این استان محسوب می‌شود. رودبار از قسمت شمالی به رشت و از جنوب به قزوین، از غرب به شهر شفت و از شرق هم به شهر رودسر می‌رسد. رودخانه سفیدرود هم که از سد منجیل نشئت می‌گیرد در شهر رودبار جریان دارد. پس اگر می‌خواهید از جاذبه‌های دیدنی و کوهستانی این منطقه دیدن کنید بهترین زمان سفر به این شهر شش ماه اول سال است. هرچند همه فصل‌ها زیبایی‌های خاص خود را دارند و در هر فصل می‌توانید تجربه جدیدی را کسب نمایید.

یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر خرید سوغاتی و صنایع‌دستی است. شهر رودبار هم به‌خاطر موقعیت مکانی که دارد سوغاتی و صنایع‌دستی متنوع و پرباری داشته و مطمئناً هنگام رفتن به این شهر زیبا دست‌خالی برنمی‌گردید. زیتون‌های بسیار خوشمزه آن‌ یکی از سوغات‌های اصلی این شهر است. پس با ما همراه باشید تا شما را با صنایع‌دستی و سوغات رودبار آشنا کنیم.

سوغاتی رودبار

شهر رودبار یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان است. با سفرکردن به این شهر فقط از دیدن طبیعت زیبای آن لذت نمی‌برید بلکه با سوغاتی‌های خوشمزه آن لذت گردش خود را دوچندان می‌کنید. به‌خاطر خاک حاصلخیز و بافت سرسبز آن مردم این شهر با دامداری و کشاورزی زندگی خود را سپری می‌کنند.

موقعیت مکانی این شهر باعث شده که هرساله گردشگران زیادی به آنجا سفر کنند. این گردشگران هم از صنایع‌دستی و سوغات رودبار به‌خوبی استقبال می‌کنند و همین باعث رونق اقتصادی در این شهر شده است. در این بخش به این سوغاتی‌ها خواهیم پرداخت.

زیتون و فرآورده‌های آن

زیتون سوغات رودبار

طعم خاص زیتون رودبار یکی از بهترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید هنگام برگشت آن را خریداری کنید. طعم زیتون در کنار خواص بی‌نظیری که دارد هر گردشگری را مجاب می‌کند که این سوغاتی را تهیه کند. انواع ترشیجات و زیتون‌پرورده سوغات مخصوص رودبار بوده و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً طعم آن را امتحان کنید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

صابون زیتون

صایون زیتون سوغات رودبار

وقتی وارد بازارچه شهر رودبار می‌شوید رنگ‌های مختلف و شادی که در کنار هم چیده شده حس زنده‌بودن را به شما انتقال می‌دهد. در این بازار رنگارنگ توجه شما به صابون‌های گرد سبزرنگ بزرگ جلب خواهد شد. این صابون‌ها با خواص درمانی خاصی که دارند یکی از بهترین سوغاتی‌های رودبار به شمار می‌رود.

انواع ترشی‌ها

ترشی‌های محلی رودبار

ترشی‌های گیلان و شهر رودبار معروف‌ترین ترشی‌ها هستند و همین باعث شده در کنار غذاهای سنتی این شهر بهترین طعم را تجربه کنید. ترشی‌های گیلان با گیاه‌های محلی خوش عطرتر می‌شوند و در بازارچه‌ها روز می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

صنایع‌دستی رودبار

برای گردشگرانی که به هنر و صنایع‌دستی علاقه دارند در شهر رودبار گزینه‌های زیادی برای آنها وجود دارد. صنایع‌دستی رودبار یکی از پرطرفدارترین صنایع در قسمت شمالی کشور است. توی شهر رودبار شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات رو برای سوغاتی از این منطقه به یادگار بردارید.

مفرش بافی

گلیم سوغات رودبار

یکی از این محصولات کاربردی و بسیار زیبا مفرش است که عشایر از آن برای نگهداری وسایل و لحاف استفاده می‌کنند. بافت این سوغات رودبار مثل گلیم بوده که روی آن طرح برجسته نقش بسته است. اگر از کنار این مفرش‌ها گذر کنید، محال است یکی از آنها را نخرید آن‌قدر که این نقش و نگارها وسوسه‌انگیز هستند.

نمدمالی

نمدمالی صنایع دستی رودبار

یکی دیگر از صنایع‌دستی رودبار نمدمالی یا همان نسج نبافته است. این محصول که با فشار، حرارت و رطوبت درست می‌شود بر اساس دو خاصیت پوسته‌ای شدن و جعدیابی پشم شکل می‌گیرد. این پشم زمانی که به آن حرارت می‌دهند مجعد شده و الیاف آن درهم فرومی‌رود و پوسته‌های آن اجازه بازشدن الیاف را نمی‌دهند.

اینکه نمدمالی نخستین‌بار در کجا درست شده هیچ اطلاعاتی در دست نیست. فقط در دوران نوسنگی مردمی که با پشم گوسفند سروکار داشتند با نمد آشنایی بوده‌اند.

لباس محلی رودبار

لباس محلی سوغات رودبار

در میان سفرهایی که به شمال داشتید حتماً یک عکس یادگاری با لباس محلی این شهر و دیار را ثبت کرده‌اید. هنوز هم در مناطق مختلف روستایی و کوهپایه‌ای شهر رودبار زنانی را خواهی دید که از این لباس‌ها استفاده می‌کنند. یکی از صنایع‌دستی رودبار هم همین لباس‌های زیبا و رنگارنگ است. در چند سال اخیر بسیاری از جوانان این شهر برای نگه‌داشتن آداب‌ و رسوم خود در مراسم‌ها از این لباس‌های سنتی زیبا می‌پوشند و آیین خود را به جا می‌آورند.

جاجیم‌بافی و گلیم‌بافی

جاجیم سوغات رودبار

جاجیم‌بافی و گلیم‌بافی از صنایع‌دستی مشهور ایران‌زمین بوده که با نقش‌های قدیمی و سنتی توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. با سفر به شمال کشور و رفتن به استان گیلان می‌توانید از این صنایع‌دستی رودبار دیدن کنید و به‌عنوان یک سوغات باارزش آن را خریداری نمایید و در رونق اقتصادی این منطقه نقش داشته باشید.

حصیربافی

حصیرسوغات و صنایع دستی رودبار

حصیربافی زیباترین صنایع‌دستی رودبار و شمال کشور است که این روزها هم طرفداران بسیار پیدا کرده که با دستان توانمند مردم این خطه بافته می‌شود. سبد، کلاه، آبکش، سفره، زیرانداز و… از جمله محصولات حصیری هستند که در بازارها شهر رودبار به فراوانی دیده می‌شود.

جمع‌بندی

همیشه قبل از سفر باید به مواردی توجه داشته باشید که بتوانید در طول مسافرت خاطره دلنشینی را برای خود رقم بزنید. این موارد که شامل جاذبه‌های گردشگری، وضعیت آب‌وهوا، مراکز خرید و صنایع‌دستی و سوغات آن منطقه است. در این مقاله ما شما را با صنایع‌دستی و سوغات رودبار آشنا کردیم تا در هنگام سفر به این شهر زیبا بتوانید بهترین سوغاتی را همراه خود بیاورید.

 

3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *