جاهای دیدنی

سوغات و صنایع دستی سبزوار

یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان خراسان رضوی سبزوار است. این شهر با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی چون مناره خسروگرد، حمام قیصریه، آب انبار حاج کریم و… سفر خاطره‌انگیزی را برای شما خواهد ساخت. یکی از جاهای دیدنی سبزوار نیز بازار سرپوش این شهر است که در آن‌جا فرصت خرید انواع سوغات سبزوار را دارید. نه تنها خرید کردن کاری لذت بخش است، بلکه نتیجه‌ی این کار نیز به آدمی حس خوبی خواهد داد. همچنین با خرید سوغاتی می‌توانیم دیگر عزیزان‌مان را در لذت خود شریک کنیم. البته نکته‌ی مهمی نیز در این زمینه وجود دارد؛ هر چه اطلاعات فرد درباره‌ی سوغات مقصدش بیشتر باشد، خرید بهتری نیز خواهد کرد. پس برای تدارک فهرست خرید سوغاتی، با معرفی صنایع دستی شهر سبزوار و سایر سوغات این شهر همراه باشید.

صنایع دستی سبزوار

در بین انواع سوغاتی سبزوار صنایع دستی این شهر از محبوبیت خاصی برخوردار است. بسیاری عقیده‌ دارند این محصولات در کنار زیبایی، سالیان زیادی باقی خواهند ماند. از همین رو هزینه‌ی صرف شده برای خرید صنایع دستی سبزوار، نوعی پس‌انداز فرهنگی است. در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

نوشته های مشابه

گیوه دوزی

گیوه بافی صنایع دستی سبزوار

یکی از قدیمی‌ترین پاپوش‌هایی که در ایران استفاده می‌شد، گیوه است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به دوام، راحتی استفاده، عمر طولانی و قابلیت شستشو اشاره کرد. به همین دلیل هم در بین کشاورزان و دامدارن استفاده از گیوه بسیار رواج داشت. رویه‌ی گیوه‌ها از رج‌های الیاف پنبه بافته می‌شود و به همین علت، گردش هوا در درون کفش جریان دارد. در گذشته این صنایع دستی سبزوار با کفی‌هایی از جنس کرباس یا کتان ساخته می‌شدند. اما هم‌اکنون برای افزایش سرعت کار و کاهش هزینه، از کفی‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

اگر اهل پیاده‌روی باشید، پوشیدن گیوه به حفظ سلامت پای شما کمک شایانی خواهد کرد. همچنین تنوع رنگ این محصول می‌تواند نظر افراد سخت‌پسند را نیز جلب کند.

نمد مالی

نمد سوغات سبزوار

یکی از هنرهای سنتی میهن ما نمدمالی بوده است که به وسیله‌ی فشار به مواد مرطوب، قطعات نمد را تولید می‌کردند. حال جنس این قطعات از چیست؟ باید گفت این سوغاتی سبزوار از پشم بلند گوسفندان منطقه تهیه می‌گردد. یکی از محاسن و مزایای اقتصادی خرید نمد نیز پرداخت هزینه‌ی کم‌تر در نسب با قالی یا فرش است. البته خیال نکنید از این محصول تنها برای ساخت زیرانداز استفاده می‌شود. با نمد می‌توان انواع کلاه، بالاپوش و حتی کیف را هم تولید کرد. همچنین الیاف این بافته‌ها در کنترل درد و رماتیسم نیز مؤثراند. در نتیجه با خرید این محصول در کنار زیبایی، سلامت را نیز به خانه‌ی خود خواهید آورد.

سفال‌گری

سفال صنایع دستی سبزوار

در بین سوغات سبزوار محصولات سفالی جایگاه ویژه‌ای دارند. دستان هنرمندی که خاک را به گل و گل را به کوزه، گلدان، پارچ، کاسه یا مجسمه تبدیل می‌کند، ارزش بوسیدن دارد. از طرف دیگر این اشیاء ما را با مادر اصلی‌مان (زمین) نیز پیوند می‌دهد. می‌توانید در هنگام گردش در شهر سبزوار یک گلدان سفالی بخرید و با خود به شهرتان بیاورید. حال این گلدان آماده است که از خاک و آب پر شود، تا یک بذر را به گیاهی سبز تبدیل کند. با این کار شما نه یک جسم سفالی که حیات را به‌عنوان سوغات، ارمغان آورده‌اید.

مسگری

مسگری صنایع دستی سبزوار

عنصر مس در تاریخ زندگی بشر نقشی حیاتی داشته است؛ چه زمانی که انسان از آن برای ساخت انواع ظروف استفاده می‌کرد و چه اکنون که درون کابل‌های برق، روشنایی زندگی او را تأمین می‌کند. با وجود چندین معدن مس در اطراف شهر، پس تعجب نکنید یکی از سوغات سبزوار انواع سازه‌های مسی باشد. تنوع این محصول تنها به موارد معمول از جمله قابلمه، سینی و لیوان محدود نمی‌شود. خوشبختانه مسگران این شهر با درک شرایط کنونی برای گسترش بازار خود، حتی انواع زیورآلات و قاب‌های مسی را نیز تولید می‌کنند. پس چه قصد میل یک غذای سالم را داشته باشید و چه زینت دادن خانه، این محصولات کنار شما هستند.

سبد بافی

سبدبافی صنایع دستی سبزوار

از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران، می‌توان شاهد زنان و مردانی بود که در حال تولید سبد هستند. هرکس به اقتضای محیطش از مواد بومی موجود برای این کار استفاده می‌کند؛ برخی با حصیر، برخی با گیاه سوف و برخی نیاز با ترکه‌ی گیاه ارغوان. مردمان سبزواری نیز با جمع‌آوری این گیاهان و خشک کردن آن‌ها، مواد خام هنرشان را آماده می‌کنند. پس از آن نوبت به درهم تنیدن تار و پود این گیاهان خشک شده می‌رسد. آخر سر نیز محصول نهایی سبدهایی است که بوی طبیعت را در خود حفظ کرده‌اند. حتی خرید با آن‌ها علاوه بر لذت بصری، می‌تواند حس‌وحال دیگری برای شما بسازد. پس به‌هیچ‌وجه خرید این سوغات سبزوار را از دست ندهید.

خراطی

خراطی صنایع دستی سبزوار

استان خراسان رضوی در گذشته یکی از بزرگترین رویش‌گاه‌های چنار در ایران بود. از همین رو صنایع چوب نیز در این خطه پا گرفت. بخشی از کار با چوب مربوط به خراطی است و خراطان، با تراش چوب اشیایی چون نی‌ قلیان، شمعدان و… تولید می‌کنند. از همین رو می‌توانید این وسایل تزئینی را به عنوان یادگاری از صنایع دستی سبزوار، با خود به خانه بیاورید.

خوشمزه‌ترین سوغات سبزوار

تخمه ژاپنی سوغات سبزوار

غذاهای سبزوار در عین سالم بودن، بسیار خوشمزه هستند و مزه‌ی آن‌ها فراموش نمی‌شود. ولی همراه آوردن این خوراکی‌ها بسیار سخت و گاهی ناممکن است. اما با این حال خوراکی‌هایی وجود دارند که مسافران بتوانند با خود به خانه بیاورند و کامشان را شیرین کنند. یکی از آن‌ها که جزو معروف‌ترین سوغاتی های سبزوار نیز محسوب می‌شود، کلوچه سنتی سبزوار است. در کنار آن می‌توانید انواع ادویه را نیز برای خوش طعم‌تر کردن غذاها با خود به همراه آورد.

پس از صرف غذایی طعم‌دار شده با ادویه‌های سبزواری در یک روز تعطیل، تماشای فیلم در کنار خانواده بسیار می‌چسبد. یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در هنگام فیلم دیدن نیز، تخمه شکستن است؛ علی الخصوص تخمه ژاپنی‌های کاشت سبزوار!

سخن پایانی

شاید پس از آشنایی با سوغات و صنایع دستی سبزوار، برای سفر به آن‌جا علاقه‌مند شده باشید. مانند هرمسافرتی باید برای مسأله‌ی اقامت در سبزوار نیز تدبیری اندیشید. از طرفی این روزها اکثر ما با همه‌گیری کرونا درگیر هستیم و جابجایی غیرضروری، خطرساز خواهد بود. با استفاده از اتاقک می‌توانید اقامتگاه مناسب خود را در همین خانه پیدا و باخیالی راحت، سفری ایمن را شروع کنید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.3/5 - (52 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *