جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات شمشک | سوغات کوهستان برفی تهران

برف؛ پدیده‌ای که هیچ وقت تکراری نمی‌شود. با هر بار بارش برف ذوقی از ته دل به سراغ‌مان می‌آید که کودک درونمان را از خواب بیدار می‌کند. اگر این بار زمستان شد و برف نیامد. هیچ نگران نباشید که ارتفاعاتی مثل شمشک بساط اسکی و برف‌بازی را برایتان مهیا می‌کنند. اما همه جذابیت این روستاها در برف خلاصه نمی‌شود. خرید سوغات شمشک نیز از آن کارهایی است که شما را سرشار از حس خوب زیستن می‌کند. اصلا همیشه هدیه خریدن و هدیه گرفتن کیف می‌دهد، اما در سفر بیشتر می‌چسبد. اینطوری به کسانی که دوستشان داریم می‌گوییم من در هیجان‌انگیزترین لحظات سفرم هم به یادت بوده‌ام!

برای آشنایی بیشتر مقاله شمشک کجاست؟ را مطالعه کنید.

قصد سفر به سرزمین برفی تهران را دارید؟ پیش از بستن ساک سفر، بیایید صنایع دستی و سوغات شمشک را با هم مرور کنیم.

قالی و جاجیم؛ هنر دستِ اهالی سرزمین برفی

جاجیم دست باف راه راه قرمز و مشکی و زرد

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در بازارهای صنایع دستی قالیِ خوش نقش و نگاری را ببینید و دلتان پیشش بماند. بدون شک در شمشک نیز این اتفاق برایتان تکرار می‌شود. هنر قالی بافی در اغلب روستاهای ایران رایج است و یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های شمشک به حساب می‌آید. جاجیم نیز یکی دیگر از بافته‌های اهالی این روستا است که با نخ‌های رنگارنگی از جنس پشم یا پنبه بافته می‌شود. این سوغاتی‌های زیبا می‌توانند زینت‌بخش خانه شما و عزیزانتان باشند.

ورنی؛ آمیزه‌ای از فرش و گلیم

زیرانداز ورنی آمیزه ای از فرش و گلیم در با طرح های هندسی و رنگ های گرم مثل قرمز، نارنجی ، زرد و غیره

یکی از زیراندازهای خاص و زیبایی که توسط روستاییان شمشک بافته می‌شود، ورنی است. هنر ورنی بافی با کوچ عشایر به سمت تهران در این منطقه رونق گرفت و این بافته‌های خوش نقش و نگار توانستند به سرعت در بازار صنایع دستی جای خودشان را باز کنند. ورنی بافی به کمک نخ‌های ابریشمی یا پشمی انجام می‌شود و دست‌بافته‌ای شبیه قالی و گلیم است. از ورنی یا سوماک می‌توانید برای تزئین آلاچیق یا روانداز استفاده کنید.

سوغات و خوراکی شمشک

سفر به دل طبیعت زمستانی بدون چشیدن خوراکی‌های خوشمزه شمشک تکمیل نمی‌شود. کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه همواره برای پذیرایی از گردشگران آماده هستند و نوشیدنی‌های داغ‌شان روبه‌راه است. اما گذشته از کافه و رستوران‌های فراوان پیست اسکی، این روستا خوراکی‌هایی دارد که مختص همین منطقه هستند. در ادامه برخی از خوراکی‌های خوشمزه این دیار را معرفی می‌کنیم.

آلوچه و لواشک‌های شمشک

قفسه های شیشه ای که ظروف پلاستیکی از انواع ترشیجات آلو، زردالو و آلبالو و لواشکهای مختلف

در روستای شمشک همانند دیگر روستاها چندین و چند باغ میوه وجود دارد که میوه‌های ترش آن توسط مردم محلی به لواشک و آلوچه ترش تبدیل می‌شوند. اگر آب دهانتان با اسم این ترش‌مزه‌ها جاری می‌شود، شمشک مقصد خوبی برایتان است. تا دلتان بخواهد در این منطقه انواع آلوچه‌های جنگلی و لواشک‌های ترش و ملس خانگی پیدا خواهید کرد. این سوغات شمشک را برای دوستان‌تان ببرید تا در دفعات بعدی سفر، فرصت همراهی با شما را از دست ندهند!

عسل

ظرف شیشه ای پر از عسل همراه با موم عسل در کنار آن

اما پس از صحبت از آلوچه و لواشک باید به سراغ خوراکی شیرینی مثل عسل برویم تا سوزش معده‌مان را کمتر کند.‌ عسل اصل کوهستان را از شمشک تهیه کنید. زنبورهای این منطقه در بهار و تابستان از گل‌های رنگارنگ کوهستان تغذیه کرده و مرغوب‌ترین عسل را تولید می‌کنند. عسل طبیعی و کوهی می‌تواند بهترین و سالم‌ترین سوغات شمشک برای عزیزانتان باشد.

لبنیات محلی

یخچال بزرگ درب شیشه ای پر از انواع ماست و سرشیر و لبنیات محلی

از لبنیات محلی شمشک و روستاهای اطراف به راحتی نگذرید. دام‌های این منطقه از گیاهان تر و تازه کوهستان تغذیه می‌کنند و به همین خاطر طعم شیر و لبنیات حاصل از شیر آن‌ها بسیار متفاوت و خوش‌طعم است. از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های شمشک می‌توانید ماست چکیده، دوغ محلی، پنیر، کشک، شیر تازه و سرشیر ناب تهیه کنید. طعم و مزه این لبنیات شما را به سال‌های خیلی دور می‌برد، زمانی که ماست و شیر هنوز بوی روستا می‌دادند.

نان محلی

نان‌های محلی همیشه در میان بهترین سوغاتی‌های سفر جای دارند. در شمشک نیز می‌توانید نان محلی داغ و تازه از تنور درآمده را نوش جان کنید و چند تا از آن‌ها را با خود به خانه ببرید. این سوغات شمشک شما را به مشتری دائمی این منطقه تبدیل خواهد کرد!

سبزیجات کوهی و گیاهان دارویی

سبدی از سبزیجات کوهی روی زمین گلی

کوهستان همیشه صحنه برکت و نعمت پروردگار بوده است. جایی که ردپای گیاهان خودروی آن را هم‌اکنون می‌توانید در قرص و داروهای درمانی ببینید. سعی کنید سفر به شمشک را یک روزه برگزار نکنید. چراکه فقط خستگی به تن‌تان می‌ماند. با وجود اقامتگاه‌های جورواجور در این منطقه لذت شبی در کوهستان را از خود دریغ نکنید. اگر شب را ماندید. نزدیکای ظهر دل به کوه بدهید و گیاهانی مثل پونه کوهی، آویشن، بومادران و… را بچینید. البته فصل این گیاهان در بهار و تابستان است اما گل‌های ختمی، نسترن، پیچک صحرایی، زرشک، گلپر، میخک، کاسنی، گون، قارچ و گیاهان دارویی دیگر در فصل سرد سال نیز سر از خاک بیرون می‌آورند. ناگفته نماند که اهالی روستا این گیاهان را خشک می‌کنند تا در دیگر مواقع سال نیز در دسترس گردشگران و مسافرانی که میهمان این دیار می‌شوند، قرار داده شود.

سخن نهایی

در شمشک می‌توانید انواع ویلاهای لوکس اطراف تهران با امکانات عالی اجاره کنید. اما زندگی در کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی این منطقه سردسیر تجربه متفاوت و هیجان‌انگیزتری خواهد بود. در سایت اتاقک می‌توانید پیش از سفر به شمشک، تصاویر اقامتگاه دلخواه خود را ببینید و جایی متناسب با بودجه‌ و سلیقه‌تان را برای یکی دو شب اجاره کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *