جاهای دیدنی

صنایع دستی قائمشهر | رهاوردی از شهر سبز و پرطراوات مازندران

اگر اهل فوتبال هستید حتماً نام نساجی قائم شهر به گوشتان خورده است؛ اگر در زمینه‌ی صنعت فعال باشید باز هم نام این شهر برای‌تان غریبه نیست؛ اما این شهر برای اهلی سفر و گردش‌گری نیز چهره‌ای آشنا و دوست‌داشتنی است. قائم شهر مازندران از هرجنبه‌ای یک نام پرافتخار در بین شهرهای کشورمان است. این مسأله باعث شده که مسافران این شهر نیز هنگام پرسه در بازارها دستِ پر و راضی از خرید برگردند. اگر قصد سفر به این شهر مازندران دارید و نمی‌دانید چگونه چمدان سوغات‌تان را پر کنید، با این مطلب از اتاقک همراه بمانید. امروز به معرفی انواع صنایع دستی قائم شهر پرداخته‌ایم تا کار شما راحت‌تر شود.

نگاهی مختصر به قائم شهر

سوغاتی های قائم شهر

قائم شهر یکی از مهم‌ترین شهرهای استان مازندارن به حساب می‌آید که نسبت به مساحت خود (۴۵ کیلومتر مربع)، جمعیت زیادی را در خود جای داده است. جمعیت بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ نفری این شهر علاوه‌بر کشاورزی و دامپروری در زمینه‌ صنعت هم پرتلاش و فعال هستند. از این‌ها گذشته، شهر قائم شهر تاریخی دیرینه دارد و بقایایی متعلق به پیش از میلاد مسیح در این ناحیه کشف شده است. آب‌وهوای پرباران این شهر شمالی علاوه‌بر گسترش کشاورزی، زمینه‌ پدیدار شدن جنگل‌های انبوه و سرسبز را فراهم آورده است. برای یک مسافر نیز چه چیزی بهتر از بازدید شهری خوش‌ آب‌وهوا و پر از جاذبه تاریخی؟ اگر شما هم می‌خواهید به خیل گردشگران عازمِ این شهر بشتابید، بخشی از چمدان یا کوله‌ی خود را برای انواع سوغات قائم شهر خالی کنید.

معرفی صنایع دستی قائم شهر

با این مقدمه احتمالاً کنجکاوی شما برانگیخته شده و درباره‌ خرید سوغاتی و صنایع دستی قائم شهر کلی سؤال دارید. برای همین بیشتر از این معطل‌تان نمی‌کنیم و مستقیماً سراغ اصل بحث می‌رویم.

منسوجات قائم شهر

پارچه صنایع دستی قائم شهر

یکی از معروف‌ترین صنایع دستی قائم شهر، انواع منسوجات این شهر به حساب می‌آید که بسیار باکیفیت هستند. روزگاری  مردمان زحمت‌کش منطقه با استفاده از امکانات ساده‌ خود انواع پارچه‌ها را تولید می‌کردند. اما اکنون با این‌که فرایند بافت به کمک دستگاه‌های مکانیزه انجام می‌گیرد، کیفیت محصولات باز هم بالا است. معروفیت پارچه‌های بافت قائم شهر گواه همین مسأله است.

حصیربافی

حصیر سوغات قائم شهر

فرض کنید در بازار سنتی شهر یا چهارشنبه بازار برای خرید سوغات قائم شهر در حال قدم زدن هستید. چه‌چیزی می‌تواند به این خرید حس‌وحال بیشتری ببخشد؟ شاید فکر کنید داشتن یک سبد حصیری شباهت بیشتری بین شما و مردمان محلی ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید به کمک این سبد، آن حال‌وهوا را در شهر خودتان باز هم زنده کنید. باید بگوییم هنر حصیربافی نزد مردم این شهر تنها به ساخت سبد محدود نمی‌شود. اگر به مغازه‌های صنایع دستی قائم شهر پا بگذارید انواع زیرانداز، کلاه، زیر قابلمه‌ای و حتی دیوارآویز را مشاهده خواهید کرد. دلیل پیشرفت این حرفه‌ هم دسترسی راحت به مواد اولیه حصیربافی از جمله سوف است.

گلیم‌بافی

گلیم صنایع دستی قائم شهر

از نقش و بافت تکراری فرش‌های ماشینی خسته شده‌اید؟ دنبال یک انتخاب تازه، زیبا و مقرون‌به‌صرفه برای طراحی مجدد فضای خانه می‌گردید؟ در بین فهرست صنایع دستی قائم شهر یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای این مواقع وجود دارد. گلیم‌بافان با استفاده از الیاف پشمی و بهم پیوستن تار و پود این الیاف، محصولاتی رنگارنگ و زیبا تولید می‌کنند. تأثیر زیستن در کنار طبیعت حتی در طرح‌های روی گلیم هم تأثیر خودش را گذاشته است. از همین رو شاهد انواع نقش و نگار حیوانات، گیاهان و… روی گلیم‌ها هستیم. البته به دلیل تفاوت در دستگاه‌های بافت گلیم‌های مختلفی از جمله چرخی‌باف، سوزنی و ساده باف را در قائم شهر خواهید دید.

جاجیم بافی

جاجیم صنایع دستی قائم شهر

این سوغاتی قائم شهر نیز نوعی زیرانداز سنتی است که به وسیله‌ی الیاف پنبه‌ای یا پشمی بافته می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد جاجیم دو رو بودن است. همچنین به دلیل نداشتن پرز روی سطح این صنایع دستی قائم شهر به‌راحتی می‌توان روی آن نشست و بابت حساسیت هم نگرانی وجود ندارد. اما کاربرد جاجیم به همین مورد محدود نمی‌شود. برخی از مردم محلی رخت‌خواب‌هایشان را بین آن‌ها می‌پیچیند. همچنین به دلیل رنگارنگ بودن این محصول، می‌توان آن را به دیوار نیز آویزان نمود.

سفال‌گری

سفال صنایع دستی قائم شهر

از دیرپاترین هنرهای بشری ساخت ظروف و اشیاء سفالی بوده است. منطقه‌ مازندران نیز یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های این صنعت در سرزمین به حساب می‌آید. پس جای تعجب نیست که یکی از معروف‌ترین صنایع دستی قائم شهر، محصولات سفالی است. تصور کنید انواع ظروف گلی را با خود به خانه آورده‌اید و غذای‌تان را در آن‌ها نوش جان می‌کنید. آیا مزه و طعم خاص این غذا را می‌توانید فراموش کنید؟ در فروشگاه‌های این شهر انواع ظروف از جمله کاسه، بشقاب، لیوان، کوزه و اشیاء تزیینی ارائه می‌شود و به‌راحتی در دسترس هستند.

سایر سوغات قائم شهر

زیتون سوغات قائم شهر

این شهر با داشتن توان صنعتی بالا در زمینه‌های متفاوتی انواع محصولات را تولید می‌کند. از دیگر سوغات قائم شهر می‌توان به صنایع چوب، موج‌بافی، جوراب‌بافی، گونی‌بافی و… اشاره کرد. برای پیدا کردن یک انتخاب مناسب بهتر است قدری وقت صرف کنید و بعد از صرف زمان کافی، تصمیم بگیرید. در میان سوغاتی‌های قائم شهر از زیتون، مرباها و ترشی‌های محلی، برنج و نان‌های محلی شهر غافل نشوید.

سخن پایانی

قائم شهر با داشتن طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری فراوان، می‌تواند یک مقصد مناسب برای شما به حساب بیاید. بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر لذت‌بخش و به‌یادماندنی است. برای این که بتوانید این خاطره را بهتر حفظ کنید، خرید چندین سوغاتی از قائم شهر می‌تواند راهکار خوبی محسوب شود. با این حال مسأله‌ دیگری هم روی خاطرات ما از سفر تأثیر زیادی دارد و آن هم اقامتگاه است. داشتن یک اقامت راحت و لذت‌بخش می‌تواند تمام خستگی ما را از تن بیرون کند. از آن سو اگر باز هم درگیر چنین دغدغه‌هایی باشیم، از سفر هیچ‌لذتی نمی‌بریم.

اتاقک با درک اهمیت این مسأله بستری را برای مقایسه و رزرو انواع اقامتگاه فراهم کرده است. در نتیجه شما می‌توانید بدون دغدغه این کار را در سریع‌ترین زمان انجام دهید. همچنین در کنار اتاقک می‌توانید از کیفیت خدمات و امنیت اقامتگاه، سوئیت یا بوم‌گردی مورد نظرتان مطمئن باشید. پس همین حالا چمدان‌تان را ببندید و آماده‌ یک سفر پر از خرید شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *