سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات عباس آباد | نماد فرهنگ، هنر و صنعت

شهرستان عباس آباد واقع در استان مازندران با سواحلی بی‌نظیر و طبیعتی سرسبز از محبوب‌ترین مقاصد سفر به شمار می‌رود و دارای جاذبه‌های دیدنی بکر و سحرانگیز است. این شهرستان نیز مانند سایر شهرهای ایران دارای صنایع دستی مختلفی است که به‌ عنوان محصولات کاربردی و تزئینی از آنها استفاده می‌شود. هنر، فرهنگ و صنعت، نشان‌دهنده ذات صنایع دستی استان مازندران هستند. این استان در گذشته جزو پنج استان برتر کشور در زمینه  صنایع دستی بوده و تا به امروز ۲۰ رشته‌ صنایع دستی این استان نشان ملی دریافت کرده‌اند. شهرستان عباس آباد یکی از شهرهای مازندران که هر ساله پذیرای مسافران بسیاری بوده است. تولید صنایع دستی عباس آباد از دیرباز رواج داشته و علاقه‌مندان زیادی را به ستایش هنر مردم استان مازندران وادار می‌کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله عباس آباد کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی سوغات و صنایع دستی عباس آباد

سالیانه گردشگران زیادی در سراسر جهان به شهر عباس آباد سفر می‌کنند. این شهر دارای سوغاتی و صنایع دستی متنوعی است. افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند با توجه به سلیقه و نیاز خود انواع سوغاتی و صنایع دستی آن را خریداری نمایند. هرکدام از این سوغاتی‌ها نشانگر بخشی از فرهنگ و اصالت آن منطقه است و با خرید آن‌ها می‌توانید نمادی از آن شهر را همراه خود بیاورید.

صنایع دستی عباس آباد

هر بخشی از استان سرسبز و زیبای مازندران، صنایع دستی مختلف و متنوعی دارد که روایتگر فرهنگ غنی و تمدن ریشه‌دار این استان است. شهرستان عباس آباد واقع در این استان نیز انواع صنایع دستی را دارد. صنایع دستی عباس آباد حاصل هنر دست مردمانی خلاق و سخت کوش است.

حصیربافی

حصیر سبز و کرم رنگ در حال بافته شدنکلاه، سبد، زنبیل، زیرانداز و دیگر وسایلی که با حصیر بافته می‌شوند، جز اولین وسایلی هستند که در بدو ورود به شهر عباس آباد توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. این وسایل حصیری با استفاده از گیاهان خودروی در باتلاق‌ها و آب‌بندان‌ها مانند گاله و واش و با استفاده از چوب، نی و علف‌هایی به نام وران و سازیر ساخته می‌شوند. حصیربافان بعد از تمام‌شدن فصل بهار این گیاهان را از آب‌بندان‌ها جمع آوری‌کرده و خشک می‌کنند.

صنایع چوبی

بشقابريال کاسه، قاشق، چنگال و چاقوی درست شده از چوب بامبوشرایط جوی و محیطی و وجود جنگل‌های انبوه در شهر عباس آباد باعث‌ شده تا از گذشته تا به امروز، اشیای بسیاری از جنس چوب توسط مردم این منطقه تولید شوند. جعبه جواهرات، صفحه و مهره‌های بازی شطرنج، بازی تخته نرد، پیمانه و ظرف شیر، قاشق شربت‌خوری، قندان، مجسمه‌های حیوانات و صندوقچه چوبی تنها گوشه‌ای از این نوع صنایع دستی عباس آباد هستند که جز سوغاتی‌های مناسبی نیز به شمار می روند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره ویلا عباس آباد با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سفالگری

کاسه و کوزه های سفالیهنر سفالگری دارای قدمتی چند هزار ساله است و شامل پراکندگی جغرافیایی بالایی می‌شود.  ظروف سفالین کشف‌شده در غارهای ایران با عمری بیش از هفت هزار سال قدمت این هنر دستی را نشان می‌دهد. سفالگری در هر گوشه از ایران رواج دارد و مردم شهر عباس آباد نیز از قدیم مشغول ساخت ظروف سفالی برای خانه‌های خود بوده‌اند، زیرا خاک رس به ‌وفور در این منطقه پیدا می‌شود. امروزه نیز هنرمندان زیادی در کارگاه‌های متعدد شهر عباس آباد مشغول سفالگری هستند و با استفاده از هنر خود و گل پخته ظرف‌های زیبایی می‌سازند و در فروشگاه‌های صنایع دستی به فروش می‌رسانند.

نمدمالی

نمد مالی نمد، زیراندازی سنتی است که با استفاده از پشم تولید می‌شود. فرآیند تولید نمد را نمد‌مالی می‌نامند.

پارچه بافی

دو زن شمالی در حال بافتن پارچه بافیپارچه بافی سنتی در نقاط مختلف مازندران از جمله شهر عباس آباد انجام می‌شود و هنرمندان در آن به بافت انواع پارچه‌های پشمی، ابریشمی و نخی می‌پردازند. پارچه‌های پشمی چوغا و باشلق، پارچه ابریشمی به نام الیجه و پارچه خنک و تابستانه شمد از جمله صنایع دستی عباس آباد در حوزه پارچه بافی هستند.

موج بافی

گلیم های موج بافی شدهموج بافی، یک نوع بافت پشمی که به نام‌های رختخواب پیچ و ایزار نیز معروف است. این دستبافته بسیار نرم و سبک است و از استحکام زیادی نیز برخوردار است. چادر شب نیز دارای بافتی شبیه به موج بوده و کاربردهایی شبیه به آن را دارد.

گلیم بافی

گلیمهای رنگی آویزان شدهگلیم بافی یکی دیگر از صنایع دستی این شهر به شمار می‌رود. نقوش گلیم در این شهر اغلب بر‌گرفته از طبیعت و به شکل هندسی هستند. در گلیم بافی بیشتر از رنگ‌های تند و شاد استفاده می‌شود.

جاجیم بافی

دوک مخصوص جاجیم بافیاین دستبافته به عنوان زیرانداز، رختخواب‌پیچ، مفرش، پتو، پشتی، سجاده، رویه کرسی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله نقش‌های استفاده‌شده در جاجیم، می‌توان به چهار گل، گل آفتابگردان، خشتی، پنجه‌ای و غیره اشاره نمود.

سوغات خوراکی عباس آباد

نان قتلمه از سوغات عباس آبادعباس آباد دارای شیرینی‌های متنوعی است. این شیرینی‌ها شامل کلوچه، کوکی، آغوزنون، آب دندون، پشت زیک، رشته به رشته، قماق، برنجک، نان قتلمه، اسبه حلوا می‌شود. همچنین این شهرستان دارای محصولات فراوانی از جمله، عسل کوهی، شربت و مربا، انواع ترشی، انواع لواشک و میوه‌های فرآوری ‌شده، ماهی و خاویار، زیتون، چای، برنج، سبزی‌های معطر و گیاهان دارویی است.

سخن آخر

صنایع دستی شهر عباس آباد، روایتگر صنعت و هنر نیاکان است و ذوق و هنر ساکنان کرانه دریای مازندران را نشان می‌دهد. همچنین تجلی‌بخش هنر و خلاقیت اقوامی است که با این صنایع سر‌و‌کار دارند. صنایع دستی اين شهرستان با توجه به شاخصه‌‌های آن می‌تواند به‌عنوان یک پیام‌رسان مهم از فرهنگ و تمدن ايرانی و اسلامی در سطح جهانی عمل کند. برای بسیاری از مردم،‌ خرید سوغاتی و صنایع دستی بخش جذاب و البته جدانشدنی سفر آنها به شمار می‌رود. خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان باعث می‌شود که آنها نیز در سفر و خاطرات شما سهیم شوند. علاوه بر این، خرید سوغاتی و صنایع دستی باعث می‌شود تا خاطرات روزهای خوشی که در طول سفر تجربه کردید، برای همیشه در ذهن شما ثبت شود. عباس آباد دارای صنایع دستی متنوع و باکیفیتی است. اکثر صنایع دستی عباس آباد در شهرهای دیگر ایران وجود ندارند و منحصر به فردند. این صنایع دستی بسیار کاربردی و زیبا هستند.

 

 

 

 

4.6/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *