سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات بابل | یادگاری شیرین

شمال کشور ما علاوه بر طبیعت زیبا و دیدنی، پر است از غذاهای خوشمزه و خوردنی. همانطور که می‌دانید شمالی‌های عزیز اهمیت زیادی به خورد و خوراک خود می‌دهند، به همین دلیل خوشمزه‌ترین سوغاتی‌ها و غذاهای محلی را می‌توان در این قسمت از کشور یافت. در این مقاله می‌خواهیم غذاهای محلی، سوغات و صنایع دستی بابل، یکی از شهرهای زیبای مازندران را به شما معرفی کنیم. بابل که معروف به شهر بهارنارنج است، از شمال با بابلسر و فریدونکنار، از شرق با قائم شهر، از غرب با آمل و از جنوب با فیروزکوه همسایه است. بابل از دریا حدود 15 کیلومتر فاصله دارد، به همین دلیل نسبت به دیگر شهرهای شمالی رطوبت کمتری در این شهر حس می‌شود. بابل در فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه، بهترین آب و هوا را داشته و میزبان بسیاری از مسافران است.

برای آشنایی بیشتر مقاله بابل کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی سوغات بابل

هنگام سفر به بابل بهتر است علاوه بر بازدید جاذبه‌های دیدنی، جنگل‌ها و مناظر طبیعی آن، سری به بازارهای محلی زده و علاوه بر لذت بردن از حال و هوای شمالی، انواع صنایع دستی و خوراکی‌های محلی آن را به عنوان سوغاتی برای خانواده یا دوستان خود بخرید. البته بهتر است از قبل با سوغات بابل و صنایع دستی آن آشنا شوید تا بتوانید با توجه به سلیقه خود، بهترین محصول را انتخاب کنید. ما اینجا هستیم تا شما را با انواع صنایع دستی و سوغات بابل آشنا کنیم.

شیرینی پشت زیک

شیرینی پشت زیک در یک ظرف مشکیاگر به گرمی‌جات علاقه دارید، حتما از مزه این شیرینی سنتی بابل خوشتان می‌آید. شیرینی پشت زیک یک شیرینی مقوی است که با استفاده از گردو، کنجد، عسل، شکر، کره، هل و زعفران طبخ می‌شود. نام این شیرینی خوشمزه و خوش عطر از پرنده‌ای به نام زیک گرفته شده است، اما در بین بسیاری از مردم با نام سوهان کنجدی نیز شناخته می‌شود. اگر در فصل زمستان به بابل سفر کردید، حتما این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید و آن را به همراه چایی داغ در کنار دوستان خود نوش جان کنید، این لذت را از خودتان دریغ نکنید!

آغوزنون

آغوزنونیک شیرینی سنتی و خوش طعم دیگر به نام آغوزنون در شهر بابل وجود دارد که بیشتر در مراسم و جشن‌های خاص از آن استفاده می‌شود. اگر هنگام جشن شب یلدا به بابل سفر کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر زنان خانه‌دار بابلی، این شیرینی را برای جشن شب یلدا می‌پزند و در کنار تنقلات دیگر به همراه خانواده میل می‌کنند. این شیرینی علاوه بر خوشمزه بودن، مواد معدنی و مغذی زیادی مانند فسفر، آهن، ویتامین دی و کلسیم دارد. آغوزنون به دو روش پخته می‌شود، روش اول که به آن آغوزنون یا کنجی می‌گویند و روش دوم به صورت خام است که به آن پیس گنده می‌گویند. گردو در بین ترکیبات این شیرینی نقش مهمی دارد.

برنجک

برنجک مرتب چیده شده در یک ظرفاحتمالا شما هم حداقل بک بار برنجک را در زندگی خود امتحان کرده‌اید، اگر نه، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک بار آن را امتحان کنید. این شیرینی از برنج درست می‌شود و طعم بسیار خاص و جدیدی دارد که اصلا از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد. برنجک یک شیرینی سنتی معروف است که در میمهانی‌ها و مجالس از آن استفاده می‌شود و تقریبا در هر قستمی از استان مازندران می‌توانید آن را پیدا کنید. مواد اولیه این شیرینی برنج، شکر یا عسل، آب، آبلیمو و روغن هستند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

نان کوهی

تعدادی نان کوهی چیده شده در سینیاگر نان شیرمال را دوست داشته باشید، حتما از مزه نان کوهی هم خوشتان می‌آید، چرا که این دو طعم تقریبا مشابهی دارند. نان کوهی به نان ییلاقی نیز معروف است و یک شیرینی سنتی دیگر از سوغات بابل به حساب می‌آید. این نان به دلیل مقوی بودن بهترین گزینه برای سفره افطار در ماه مبارک رمضان است. نان کوهی آنقدر مواد مغذی دارد که بیشتر مادران مازندرانی آن را به فرزندانشان می‌دهند تا با خود به مدرسه برده و در زنگ تفریح نوش جان کنند. آرد، خمیرمایه، شیر یا ماست، کره یا روغن، تخم مرغ و آب و نمک مواد اولیه نان کوهی هستند. این نان مغزدار بوده و از هل، گردو، کنجد، زرده تخم مرغ، رازیانه و شکر برای تهیه مواد میانی آن استفاده می‌شود.

اجاره ویلا و سوئیت در بابل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

کماج مازندرانی

تعدادی شیرینی کماج تزیین شده با گل سرخحتما نام کماج مازندرانی به گوشتان خورده است. کماج مازندرانی در همه شهرهای مازندران از جمله بابل پخته می‌شود. این شیرینی در همدان نیز وجود دارد اما به شکل دیگری پخته می‌شود. کماج با استفاده از شکر، آرد برنج، زعفران، تخم مرغ، وانیل، شیر، گلاب و زردچوبه پخته می‌شود. در سفرتان به بابل، حتما این شیرینی خوشمزه را به همراه چای نوش جان کنید و روح خودتان را جلا ببخشید.

مربای بهارنارنج

مقداری مربای بهارنارنج داخل یک کاسه بلوری همانطور که گفتیم بابل به شهر بهارنارنج معروف است. به دلیل سازگاری آب و هوای بابل با درخت نارنج، در این شهر درخت‌های فراوان نارنج وجود دارد. نارنج جزو گیاهانی است که همه قسمت‌های آن از شکوفه گرفته تا میوه قابل استفاده است. بهارنارنج همان شکوفه درخت نارنج است که خواص فراوانی از جمله ویتامین‌های D و C دارد. اگر در فصل بهار به شهر بابل بروید و نفس عمیقی بکشید، عطر خوش آن را احساس خواهید کرد. مربای بهارنارنج یکی از خوشمزه‌ترین مرباها است که علاوه بر مزه‌ دلپذیر، عطر و بوی فراوانی دارد. اگر به فکر تهیه سوغاتی بابل برای عزیزانتان هستید، مربای بهارنارنج می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

معرفی صنایع دستی بابل

درست است که خرید سوغاتی‌های خوشمزه هر شهر و خوردن آن‌ها لذت خاص خودش را دارد، اما با تهیه صنایع دستی شهری که به آن سفر می‌کنید، می‌توانید آن را برای مدت‌ها یا حتی تا آخر عمرتان نگه داشته، از زیبایی‌های آن لذت برده و با هر بار نگاه کردن به آن از سفر خاطره‌انگیز خود یاد کنید. حتی می‌توانید این صنایع دستی را به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود ببرید. در ادامه این مقاله، صنایع دستی بابل را به شما معرفی خواهیم کرد تا قبل از خرید با آن‌ها آشنا شوید.

حصیر بافی

دستان خانمی که در حال بافتن حصیر استاحتمالا وقتی پا به شمال کشور، به خصوص مازندران می‌گذارید و در بازارهای محلی آن قدم می‌زنید، متوجه کلاه، زنبیل، زیرانداز و سبدهای حصیری آن می‌شوید. مسافران و گردشگران زیادی این وسایل حصیری را به عنوان سوغات و یادگاری از شهر بابل خریداری می‌کنند. هنرمندان مازندرانی با استفاده از گیاهان خودرو مانند “گاله” و “واش” و نی و علف‌هایی به نام “سازیر” و “وران” که در پایان فصل بهار بریده و خشک می‌شوند این وسایل حصیری زیبا را با زحمت فراوانی می‌سازند. این وسایل حصیری در گذشته به عنوان وسایل ضروری در خانه‌ها استفاده می‌شدند، اما امروزه در اکثر خانه‌های خانم‌های باسلیقه جنبه دکوری دارند. زیراندازهای حصیری که برای پیک نیک استفاده می‌کنید نیز جزوی از هنر حصیربافی به حساب می‌آیند.

گلیم بافی

گلیم بابلیکی از هنرهای دستی و قدیمی شهر بابل، گلیم بافی است که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. ترکیب رنگ‌های شاد و زیبای سورمه‌ای، نارنجی، قرمز و سبز و همچنین نقش‌های هندسی که روی این گلیم‌ها پیاده می‌شوند، زیبایی و جذابیت آن‌ها را چندبرابر می‌کنند. نقوش پیاده شده بر روی گلیم بافی در استان مازندران بیشتر الهام گرفته از طبیعت هستند. این هنر دستی زیبا در بیشتر شهرهای استان مازندران به خصوص بابل، رونق دارد. این گلیم‌ها با دستگاه‌ ساخته می‌شوند. انواع مختلفی از دستگاه‌های گلیم بافی به نام گلیم ساده باف، گلیم چرخی باف و گلیم سوزنی وجود دارند. با خرید این گلیم‌ها می‌توانید حال و هوای شمالی به خانه‌تان ببخشید.

جاجیم بافی

انواع جاجیم تا شده مرتب روی همجاجیم یک هنر دست‌بافی است که بیشتر بین روستائیان رونق دارد. جاجیم می‌تواند یک سوغاتی پرکاربرد باشد و از آن به عنوان زیرانداز، سجاده، پشتی، رختخواب پیچ، مفرش، پتو و رویه کرسی استفاده می‌شود. در بافت جاجیم مردان و زنان هر دو نقش دارند به طوری که مردان مرحله تهیه پشم را به عهده داشته و زنان با مهارت زیادی آن را می‌بافند. در بافت این هنر دستی، ابتدا حاشیه آن بافته می‌شود و سپس نقش‌اندازی آن آغاز می‌شود. جاجیم در نقوش متنوعی مانند آفتاب، چهارگل، خشتی، پنجه‌ای و گل آفتابگردان بافته می‌شود و حاشیه آن با طرح مثلث دندانه‌دار پر می‌شود. می‌توانید با توجه به سلیقه خود طرح دلخواهتان را انتخاب کرده و از زیبایی آن لذت ببرید. ابعاد جاجیم مازندران بین 20 تا 35 سانتی‌متر و طول آن حتی به 40 متر می‌رسد. جاجیم یک سوغاتی ارزشمند به حساب می‌آید که می‌توانید برای عزیزانتان به عنوان یادگار ببرید.

سفالگری

کاسه، لیوان و سایر ظروف سفالیسفالگری در کشور عزیزمان قدمت فراوانی دارد، به طوری که در بسیاری از غارهای ایران ظروف سفالی با قدمت هفت هزارساله کشف شده‌اند! مردم استان مازندران و همچنین شهر بابل نیز از قدیم به این هنر مشغول بوده‌اند. علت پررونق بودن این هنر در استان مازندران، فراوانی خاک رس در این منطقه است. کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی بسیاری در شهر بابل وجود دارند که در آن ظروف زیبای سفالی توسط هنرمندان ماهر ساخته شده و به فروش می‌رسند. گردشگران و مسافران زیادی در شهر بابل محو هنر زیبای سفالگری شده و آن‌ها را برای خود تهیه می‌کنند.

جوراب بافی

تعدادی جوراب پشمی دستبافت و رنگی چیده شده کنار همجوراب‌های پشمی که توسط هنر دست زنان شمالی بافته می‌شوند، یک سوغاتی مقرون به صرفه، دوست داشتنی و کاربردی به حساب می‌آیند. اگر در فصل زمستان به بابل سفر کردید، حتما این جوراب‌های رنگارنگ با طرح‌های زیبا و متنوع را برای خود یا خانواده‌تان تهیه کنید، چرا که این جوراب‌ها از یخ‌زدگی انگشتان پا در سرمای زمستان جلوگیری کرده و پاهای شما را گرم می‌کنند. این جوراب‌ها دو نوع گردن بلند و گردن کوتاه دارند که می‌توانید آن‌ها را در بازارچه‌های سنتی شهر بابل پیدا کنید.

معرفی غذاهای محلی بابل

غذاهایی که در سفر می‌خورید، تا مدت‌ها در ذهن شما باقی می‌مانند، پس بهتر است به هر شهری که سفر می‌کنید غذاهای محلی همان منطقه را امتحان کنید، به خصوص اگر مقصد سفرتان شمال کشور باشد. تعداد غذاهای محلی شمال کشور مانند استان مازندران بسیار زیاد است که اتفاقا بعضی از آن‌ها ریشه در شهر بابل دارند. در این قسمت از مقاله به معرفی غذاهای محلی بابل می‌پردازیم تا با نوش جان کردن آن‌ها در سفر خود به بابل، بیشتر لذت ببرید.

شامی بابلی

تعدادی شامی بابلی داخل یک ظرف با تزیین سس و جعفری، مقداری گوجه گیلاسی داخل کاسه در کنار ظرف شامی، مقداری سبزی تازه و نان سنگکشامی بابلی آنقدر خوشمزه و پرطرفدار است که در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور با دستورهای متنوعی پخته می‌شود، پس چطور می‌توانید به شهر بابل سفر کنید و شامی بابلی نوش جان نکنید؟ شامی بابلی مانند دیگر غذاهای خوشمزه شمالی از موادی مانند سبزیجات محلی، لپه، گوشت چرخ کرده و گردو درست می‌شود، البته در برخی از شهرها این غذا را با ترکیب نخود و لپه درست می‌کنند. نگران این نباشید که از شامی بابلی خوشتان نیاید، زیرا این غذا با مزاج اکثر ایرانی‌ها سازگار است.

مرغ ترش بابلی

خوراک مرغ ترش ئ برنجمرغ ترش یک غذای وسوسه کننده بابلی است که اگر به درستی طبخ شود مزه آن تا آخر عمر در دهانتان می‌ماند! معمولا از رب انار ترش و آب نارنج برای ترش کردن این مرغ استفاده می‌شود، اما نگران نباشید این غذا آنقدرها هم ترش نیست. آب نارنج و رب انار ترش، مزه‌ی ملس و دلنشینی به مرغ می‌بخشد که در کنار سبزی‌های معطر مانند گشنیز و شنبلیله بسیار خوشمزه می‌شود. مرغ ترش از آن غذاهایی است که حتما باید در زندگی خود آن را امتحان کنید.

خورش آلوچه

خورش آلوچه یک غذای معروف مازندرانی است که در شهر بابل نیز بسیار رایج است. این خورش به دلیل داشتن آلوچه (یا همان گوجه سبز!) طعم ترش رو به ملسی دارد و بسیار خوشمزه و لذیذ است. این غذا را می‌توان هم با گوشت گوسفند، هم با گوشت گوساله و هم مرغ درست کرد. برخی افراد از بادمجان هم در پخت این خورش استفاده می‌کنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را به طور کامل با انواع سوغاتی بابل، صنایع دستی و همچنین غذاهای محلی آن آشنا کنیم تا هنگام سفر به این شهر به راحتی بتوانید برای آشنایان‌تان سوغاتی انتخاب کنید، برای خود یادگاری بگیرید و غذاهای خوشمزه محلی این شهر را نوش جان کنید. صنایع دستی این شهر شامل حصیربافی، گلیم بافی و جوراب بافی است که همه آن‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازارهای محلی موجود هستند. اگر سری به بازارهای محلی این شهر زدید، از سوغاتی‌های خوشمزه آن مانند آغوزنون، برنجک و مربای بهارنارنج غافل نشوید.

4.5/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *