جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات بابلسر | هنر منحصربه‌فرد مردمان شمالی

بابلسر یکی از آن مقاصد گردشگری در شمال ایران محسوب می‌شود که علاوه بر آب وهوای مطبوع، صنایع دستی و سوغاتی‌های متنوعی نیز دارد. در این مطلب به معرفی مهم‌ترین سوغاتی‌های بابلسر پرداخته‌ایم تا در سفر خود به این شهر بتوانید به راحتی انتخاب و خرید کنید.

معرفی بابلسر

بابلسر یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است. به دلیل داشتن ساحلی زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوان یکی از شهرهای پربازدید شمال محسوب می‌شود. بابلسر را یکی از خوش آب‌و‌هواترین مناطق شمالی کشور می‌دانند. شهری بسیار سرسبز و بکر که با چشم‌اندازهایی زیبا و خارق‌العاده‌ که تمام گردشگران را مجذوب و مسحور خود کرده است. «مشهد سر» نامی است که در گذشته‌های دور بابلسر را بدان می‌خواندند.

برای آشنایی بیشتر مقاله بابلسر کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی بابلسر

ساحل رودخانه بابلسر با تعدادی قایق تفریحی قو مانند به رنگ های متفاوت

تمام ایران دارای مردمانی هنرمند است که سبب شده هر شهر و استانی صنایع دستی مخصوص به خود را داشته باشد و در زمان برگشت، سوغات و توشه راه مسافران شود. بابلسر مردمانی هنرمند دارد که صنایع دستی‌های متنوعی را می‌سازند که همین امر سبب شده تا صنایع دستی این شهر بسیار مشهور و معروف شود. در ادامه برخی از صنایع دستی بابلسر را معرفی کرده‌ایم.

خراطی

یک نفر در حال چوب بری برای هنر خراطی

یکی از صنایع دستی‌ بابلسر خراطی است که مطرح‌ترین صنایع دستی شهر بابلسر به حساب می‌آید. خراطی هنری است که به واسطه آن اشیا و وسایل چوبی مختلف ساخته می‌شود. در بابلسر استاد حسن زاهدی یکی از نام آشناترین هنرمندان در این زمینه است.

خراطی قدمت بالایی دارد و در کنار استفاده از وسایل و تجهیزات، این هنر دست و سلیقه افراد است که منجر به ساخت صنایع دستی مختلف می‌شود. با رفتن به بازار بابلسر حتما صنایع دستی خراطی مانند جاکلیدی، قاب، انواع نوشته‌ها و… نظر شما را جلب خواهد کرد و از آن‌ها برای دوستان و آشنایان خود به عنوان یادگاری خریداری خواهید کرد.

قالی بافی

تعداد زیادی قالی دست بافت عموما به رنگ قرمز در یک حجره قالی بافی

قالی یکی از صنایع دستی مهم در ایران به حساب می‌آید. در بابلسر نیز این هنر رواج دارد. تنها تفاوت قالی‌های نقاط مختلف ایران در طرح و نقشه و نوع نخ مورد استفاده است. نقش و نگارهای قالی‌های ایرانی اغلب از فرهنگ و طبیعت منطقه الهام گرفته شده است . قالی‌های بابلسر نیز طبیعت و فرهنگ این منطقه را نشان می‌دهند.

اجاره ویلا بابلسر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سفالگری و سرامیک

تعداد زیادی کوزه و ظرف سفالی سبز رنگ در کارگاه سفالگری

یکی از صنایع دستی‌های معروف بابلسر، سفالگری است. سفال از مهم‌ترین صنایع دستی برجای مانده از تاریخ ایران به حساب می‌آید و تقریبا در اکثر شهرهای تاریخی و مهم ایران این صنعت رونق دارد. امروزه علاوه بر سفال، ظروف سرامیکی نیز به سوغات بابلسر اضافه شده است.

حصیر بافی

یک خانم مسن یک خانم جوان و یک دختر بچه در حال حصیر بافی در مکانی پر از حصیر

یکی دیگر از صنایع دستی مهم بابلسر حصیر بافی است. در گذشته مردم از اشیاءای که در محیط اطرافشان وجود داشت استفاده می‌کردند و وسایل مورد نیاز خود را می‌ساختند. حصیر از رشته‌های گیاهانی بافته می‌شود که در محیط شمال ایران رشد می‌کنند و مردم بابلسر با کمک آن بسیاری از وسایل خود را می‌ساختند. از مهم‌ترین محصولات حصیربافی می‌توان به سبد، زنبیل، زیرانداز و سفره اشاره کرد.  تنوع نقش و رنگ در محصولات حصیری بابلسر زیاد است بعضی از آنها کاربرد تزیینی هم دارند.

منبت‌کاری

یک تخته که روی آن منبت کاری شده و پر از نقش های گل های متفاوت است

در بابلسر و دیگر شهرهای شمالی به دلیل وجود چوب درختان مختلف، هنر منبت کاری رواج دارد. این هنر سبب ایجاد طرح و نقش‌های زیبا بر روی چوب می‌شود. ظرافت کار در این هنر بسیار زیاد است و تنها دست‌های هنرمند و خلاق می‌تواند چنین اثر زیبایی را خلق کنند. منبت‌کاری بر روی چوب درختان مختلفی چون گردو، شمشاد و… انجام می‌شود که این هنر در بابلسر به وفور دیده می‌شود و در بین مردمان آن رواج دارد.

فرآورده‌های پوست و چرم

پوست و چرم حیوانات در چند رنگ قهوه ای که روی هم قرار گرفته اند

یکی دیگر از صنایع دستی که این روزها در بابلسر طرفداران بسیار پیدا کرده، محصولات چرم تولیدی در این شهر است. این محصولات در تنوع و طرح‌های مختلف درست می‌شوند و کیفیت بالایی دارند. همچنین تابلوهای تزئینی مختلفی از پوست ساخته می‌شود و بر روی آن‌ها طرح‌های مختلفی ایجاد می‌کنند.

دیگر صنایع دستی بابلسر

بابلسر یکی از شهرهای با تنوع بالای صنایع دستی است و موارد گفته شده تنها بخشی از صنایع دستی این شهر به حساب می‌آید و شما می‌توانید با رفتن به این شهر گردشگری صنایع دستی دیگری چون عروسک سازی، معرق کاری، گلیم بافی، زیلو و… را مشاهده کنید.

سوغات بابلسر

بازار ماهی فروشان بابلسر

حال نوبت به معرفی سوغاتی خوشمزه بابلسر می‌رسد که اغلب آن‌ها جزو خوشمزه‌ترین محصولات این شهر محسوب می‌شود. از مهم‌ترین سوغات بابلسر می‌توان به ماهی‌های دریای خزر اشاره کرد. صیادان ماهی‌های تازه صید شده را هر روز در بازار ماهی بابلسر می‌فروشند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر اشاره می‌کنیم.

انواع ترشیجات محلی

یک ظرف پر از ترشی سیر و فلفل

یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های بابلسر، انواع ترشی‌های محلی است که توسط زنان بابلسر درست می‌شود. این ترشی‌ها اغلب با محصولات محلی و همچنین با گیاهان بومی درست می‌شوند و همین باعث می‌شود، طعم ترشی‌های شمال با دیگر ترشی‌ها متفاوت باشد.

زیتون و فراوده‌های آن

شاخه ای از درخت زیتون که سه عدد زیتون از آن آویزان است

زیتون را نمی‌شود در سفر شمال فراموش کرد. در بازارهای محلی بابلسر نیز زیتون و فراوده‌های آن یعنی زیتون پروده را می‌توانید به عنوان سوغات این شهر خریداری کنید.

سبزی‌های محلی

یک سبد پر از سبزی ریحون

یکی از سوغاتی‌هایی که گردشگران در سفر  به شمال ایران می‌پسندند، سبزی‌های بومی آن منطقه است. این سبزی‌ها توسط زنان و مردان از محیط‌های اطراف جمع‌آوری می‌شود و بعد از تمیزکردن و گاهی خشک‌کردن به فروش می‌رسانند. بسیاری از این سبزی‌های محلی در همان شهر فقط فروخته می‌شود در شهرهای دیگر یافت نمی‌شود، زیرا آن سبزی تنها در محیط آن منطقه رشد می‌کند.

سخن آخر

بابلسر یکی از شهرهای شمالی است که در استان مازندران واقع شده است و به عنوان یک قطب گردشگری از آن یاد می‌شود. این شهر زیبا و سرسبز دارای صنایع دستی مختلفی است که سبب شده بابلسر از این لحاظ نیز برای گردشگران جذاب باشد. در سفرتان به بابلسر برای خرید صنایع دستی و سوغات این شهر می‌توانید به بازار محلی بابلسر سر بزنید. اما اگر به دنبال محصولات محلی مانند سبزی‌های بومی، ترشی‌های محلی، محصولات ارگانیک کشاورزی و مرباهای خانگی هستید، به بازار روز بابلسر سر بزنید. نگران اقامت خود در این شهر هم نباشید. برای اجاره سوئیت یا آپارتمان در بابلسر می‌توانید به سراغ اتاقک بروید و با پیشنهادات متنوع رو‌به‌رو شوید.

4/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *