سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات چابکسر | شهر چشمه های خروشان

چابکسر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است و جاذبه‌های گردشگری آن مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. سفر به شهری که در مرز استان مازندران و گیلان قرار دارد و از جاذبه‌ها و زیبایی‌های هر دوی آن‌ها بهره برده است، حتما رویایی و جذاب است. بعد از گشت وگذار در این شهر دوست داشتنی، وقت خرید صنایع دستی و سوغاتی است.

برای آشنایی بیشتر مقاله چابکسر کجاست؟ را مطالعه کنید.

اصالت در صنایع دستی و سوغات چابکسر

چابکسر شهر چشمه‌های خروشان، جنگل‌های بکر و روستاهایی با فرهنگ و مناظر منحصربه‌فرد است. این شهر، از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از شرق به رامسر و از غرب هم به کلاچای منتهی می‌شود. هنر و خلاقیت زنان و مردان چابکسری بر کسی پوشیده نیست، صنایع دستی که خلق می‌کنند و محصولاتی که به عنوان سوغاتی چابکسر عرضه می‌کنند، زبانزد همگان است. در سفر به این دیار زیبا، از این محصولات و صنایع جذاب غافل نشوید.

حصیربافی

کلاه حصیری و سبد حصیری در بازارهای چابکسر که قدم بزنید، حتما چشمتان به محصولات حصیری می‌افتد. آنها امضای شهرهای شمالی هستند. هنرمندان چابکسر با استفاده از کلوش(ساقه برنج)، ساقه نی های مردابی، سوف و کنف، سبد نان، زنبیل خرید، سبد میوه، زیرانداز حصیری، لوازم تزئینی و لوازم آشپزخانه تولید می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم حتما از این محصولات خرید کنید و شمال را به خانه خود بیاورید!

مرواربافی

تعدادی سبد و گلدان و اشیا ساخته شده با مروا بافییکی دیگر از معروف‌ترین صنایع دستی چابکسر ، محصولات بافته شده با مروار است. مروار ترکه‌های درخت بید است که ابتدا رنگ زرد دارد، بعد روغن جلا می‌خورد و سپس 48 ساعت در معرض آفتاب گذاشته می‌شود تا رنگ آن روشن شود. در تمام شهرهای شمالی، این محصولات به چشم می‌خورند و کاربری فراوان دارند. انواع سبد میوه، ساک پیکنیک، میز و صندلی و مبل بخشی از این محصولات زیبا هستند.

اجاره ویلا چابکسر کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چادرشب بافی

تعدادی چادر شب آویزان شده به دیوار و خانمی در حال بافتن چادر شبچادر شب بافی در چابکسر، قدمتی 200 ساله دارد. زنان روستایی چابکسر با استفاده از نخ‌های ابریشمی و پارچه‌های رنگارنگ چادرشب‌های زیبایی می‌بافند و به عنوان رو‌انداز، بقچه و رختخواب‌پیچ استفاده می‌کنند.

گلیم بافی

یک غرفه کع درآن فرش و گلیم و صنایع دستی موجود است گلیم از قدیمی‌ترین زیراندازهای بشر است که با پشم و پنبه بافته می‌شود. خلاقیت هنرمندان چابکسری در بافتن گلیم‌ها و نقوش آن، به چشم می‌آید. آن‌ها با استفاده از ذوق و هنر ذاتی خود و با الهام گرفتن از طبیعت، نقوش گلیم را می‌بافند. گلیم ها را در چابکسر در رنگ‌های تند و شاد مثل قرمز، نارنجی، کرم، سبز و سورمه‌ای می‌توانید ببینید. آن‌ها بهترین گزینه به عنوان سوغاتی چابکسر به حساب می‌آیند.

سفالگری

خانمی در حال لعاب زنی وسایل سفالی
rashtgilan.ir

سفالگری در چابکسر قدمتی چند هزار ساله دارد. وجود خاک رس در این منطقه، به بیشتر رونق گرفتن این هنر کمک کرده است و آثار خلق شده به دست هنرمندان این دیار، شهرت فراوان دارد. لذت غذا خوردن در یک بشقاب سفالی، نوشیدن آب در یک لیوان سفالی و گذاشتن گل‌های تازه در یک گلدان سفالی زیبا، قابل وصف نیست.

محصولات چوبی

تعدادی وسیله چوبی چیده شده روی یک میزبه دلیل وجود جنگل‌های انبوه و درختان سربه فلک کشیده در چابکسر، ساختن محصولات چوبی رونق فراوانی دارد. ظرافت و دقتی که در ساخت این محصولات به کار رفته، حتی افراد سخت پسند را هم مجبور به خرید می‌کند. این محصولات در قالب ظروف آشپزخانه، وسایل بازی و دکوری به فروش می‌رسند. با خرید این محصولات، خاطرات خوب سفر برایتان تداعی می‌شود و با هدیه دادن به عزیزانتان، می‌توانید آن‌ها را هم در سفر خود شریک کنید.

سوغات چابکسر

شیرین‌ترین بخش سفر گشت و گذار در بازارهای آن شهر و خرید سوغاتی است. شهر چابکسر به دلیل تنوع محصولات و سوغات، دست شما را برای خرید باز گذاشته است. به شما اطمینان می‌دهیم با خرید هرکدام از این ها، دل دوستانتان را شاد می‌کنید.

مرکبات

تعدادی از مرکبات تازه به رنگ های سبز و زرد و نارنجی باغ‌های فراوان مرکبات، پرتقال و نارنج این محصولات را به مهم‌ترین سوغات چابکسر تبدیل کرده است. در کوچه‌های شهر که قدم بزنید، عطر بهارنارنج مستتان می‌کند و وقتی به خود می‌آیید که در حال خرید جعبه‌های مرکبات هستید!

نان‌های محلی

نیر نون(پنجه کَش) در کنار بشقاب سبزی تنوع نان در چابکسر، شما را حیرت زده می‌کند. تنیر نون(پنجه کَش) معروف‌ترین نان محلی است.  این نان را با آرد گندم درست می‌کنند و در تنور می‌پزند.  پَتی نون، چِک سری نون، ساج سری نون، تِهِن کِلوا و چایی نون نان‌های محلی چابکسر هستند که هرکدام طرفداران خودش را دارد. پیشنهاد می‌کنیم لذت خوردن صبحانه شمالی با نان محلی را به هیچ وجه از دست ندهید.

شیرینی‌های محلی

مقدتاری برنجک از شیرینی های محلی برنجک که به آن بادونه هم می‌گویند، از شیرینی‌های معروف چابکسر است. برای تهیه آن برنج را پخته و آبکش می‌کنند  و بعد در معرض آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. بعد آن را با روغن داغ سرخ می‌کنند و درون شربت تهیه شده از شکر(یا عسل)، آب لیمو و آب می‌ریزند، بعد هم برنج مخلوط شده با شربت را به شکل لوزی، مربع یا مستطیل برش می‌دهند و مصرف می‌کنند.

پشت زیک هم ازشیرینی‌های پرطرفدار چابکسر است و در سفره شب یلدا همیشه خودنمایی می‌کند. این شیرینی که نوعی سوهان کنجدی است، همه سلیقه ها را پوشش می‌دهد و بهترین گزینه به عنوان سوغات چابکسر به حساب می‌آید.

ترشیجات

چهارده نوغ ترشی در شیشه هایی که در آن ها باز استترشی در چابکسر و سفره‌های مردم جایگاه ویژه ای دارد. معروف‌ترین ترشی این شهر، نازخاتون است. برای تهیه این ترشی خوشمزه، زنان کدبانوی چابکسری بادمجان کبابی را با گوجه فرنگی، سیر، سبزیجات معطر، پودر فلفل و سرکه مخلوط می‌کنند. ترشی بامیه هم طرفداران خودش را دارد و در تمام سفره‌های مردم چابکسر ترشی سیر دیده میشود. ترشی‌ها و شیرینی‌های این دیار خوردن دارد و سوغاتی جذابی محسوب  می‌شود.

مربا

سه نوع مربا آلبالو و توت فرنگی و پرتغال به دلیل وجود باغ های بهارنارنج، بیشترین مربایی که در چابکسر طرفدار دارد، مربای بهارنارنج است و عطر و طعم بی‌نظیر آن، می‌تواند شما را مستقیم به بهشت ببرد! مربای شقاقل، کامکوات و زرشک هم از انواع مرباهای چابکسر هستند که توسط زنان این شهر تهیه می‌شوند.

سوغاتی های دیگر چابکسر

در لیست خرید تمام مسافران شمالی، زیتون عضو ثابت و همیشگی است. اگر در چهارشنبه بازار چابکسر قدم بزنید، انواع زیتون سیاه، دانه دار و بی دانه را می‌بینید که به عنوان سوغاتی چابکسر بسیار مناسب هستند. به دلیل نزدیکی به دریا، انواع ماهی‌های مرغوب و تازه را که هر روز صید می‌شوند، می‌توانید تهیه کنید. برنج و چای این خطه هم تعریفی هستند و به عنوان سوغات چابکسر گزینه‌های ایده آلی به شمار می‌آیند.

با هم در دنیای رنگارنگ سوغات و صنایع دستی چابکسر گشتی زدیم و لذت فراوان بردیم. می‌دانیم شما هم مثل ما دلتان هوای سفر به این دیار دوست داشتنی را کرده، شهری که فاصله دریا و جنگل در آن فقط 1300 متر است، قطعا جاذبه‌های دیدنی فراوانی هم دارد. می‌دانیم که در سفر به شمال همیشه محل اقامت دغدغه است. ما این مساله را برایتان حل کردیم. با کمک سایت اتاقک، همه چیز برای تجربه یک سفر هیجان انگیز و جذاب فراهم است!

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن