سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات دریاکنار

صنایع دستی دریاکنار

بدون شک از قشنگی‌های دریاکنار مازندران زیاد شنیده‌اید. شهرکی مسکونی-تفریحی که کوچه و پس‌کوچه‌هایش به دریا ختم می‌شوند و همه جور امکاناتی برای آب‌تنی و خوشمزه‌گردی دارد. اما این بار قصد داریم به دنیای سوغات و صنایع دستی منطقه دریاکنار سفر کنیم و در دلِ این سفر با خوراکی‌های شمالی نیز آشنا شویم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله دریاکنار کجاست؟ را مطالعه کنید.

حصیربافی

زنی در حال بافتن حصیر

اولین چیزی که در بازارهای صنایع دستی دریاکنار خواهید دید، لوازم حصیری زیبای آن هستند. از زیرانداز حصیری گرفته تا کلاه، سبد، زنبیل و ظروف میوه را می‌توانید به عنوان سوغات دریاکنار تهیه کنید. اهالی این دیار ظروف حصیری را با استفاده از گیاهان خودروی باتلاق‌ها و آب‌بندان‌ها مثل چوب‌های نازک، نی و علف‌هایی خاص می‌سازند. زنان و مردان دریاکنار و روستاهای اطراف آن در اواخر بهار این گیاهان را از آب‌بندان می‌‌چینند، خشک می‌کنند و سپس به حصیربافی می‌پردازند. اگر قصد ساحل‌گردی و قدم زدن در کنار دریا را دارید یکی از این کلاه‌های حصیری را که دوستدار محیط‌زیست این منطقه است، بر سر بگذارید تا به این ترتیب از تابش مستقیم نور آفتاب مصون بمانید.

صنایع چوبی

چند عدد ظرف چوبی

از گذشته تا به حال، وجود جنگل‌های انبوه و درختانی که در هر گوشه و کنار شمال سر از خاک بیرون آورده‌اند، سبب شده است که وسایل چوبی بسیاری توسط اهالی این مرز و بوم ساخته شوند. این دست‌سازه‌های چوبی از جمله صنایع دستی دریاکنار و روستاهای اطراف آن نیز به شمار می‌روند. صندوق‌های چوبی، پیکره‌های حیوانات، ظروف میوه و شیر، قندان و تابلوهای معرق و منبت‌کاری‌شده از بهترین یادگاری‌هایی هستند که می‌توانید در بازارچه‌های صنایع دستی دریاکنار تهیه کنید.

اجاره ویلا دریا کنار کاملا لوکس
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

لاک‌تراشی

چند ظرف لاک تراشی

یکی دیگر از صنایع چوبی اصیل خطه‌ی مازندران لاک‌تراشی است. هنرمندان لاک‌تراش دریاکنار و شهرهای اطراف با استفاده از ریشه و تنه درختان آثار زیبایی را خلق می‌کنند که از بهترین سوغاتی‌های این منطقه هستند. این یادگاری‌های ارزشمند از دلِ درختان افرا، راش، ملج، توسکا، ممرز، شمشاد و انجیلی به دست می‌آیند. اهالی مازندران نیز با تبحر خاصی لوازم چوبی مثل جوله (پارچ آب)، کلز (قاشق چوبی)، لاک (ظرف غذا) و حتی عصا را از چوب و ریشه‌ی این درختان تولید می‌کنند. جالب است بدانید که هنر لاک‌تراشی مازندران توانسته مهر اصالت یونسکو را نیز دریافت کند. در سفر به دریاکنار این محصولات چوبی ارزشمند را می‌توانید برای عزیزانتان هدیه بخرید.

مربا و ترشی

چند شیشه ترشی

امکان ندارد که در بازارهای محلی شمال قدم بزنید و شیشه‌‌های مربا و ترشی توجه‌تان را جلب نکنند. زنان کدبانوی دریاکنار و روستاهای اطراف با مرکبات و سبزیجات تازه ترشی و مربای خوشمزه درست می‌کنند و بسیار با سلیقه درون شیشه‌های رنگی می‌ریزند تا به گردشگران عرضه ‌کنند. در سفر به این منطقه مربای بهارنارنج و بالنگ و همچنین ترشی بادمجان و لیته را به عنوان سوغات دریاکنار خریداری کنید. از طرفی انواع لواشک آلوچه، تمشک و آلو ترش نیز در مغازه‌های سنتی به فروش می‌رسند که مقاومت کردن در برابرشان بی‌فایده است! با خرید این خوراکیهای خوشمزه و ترش طعم سفر به دریاکنار برای همیشه زیر زبانتان خواهد ماند.

شیرینی و نان‌های محلی

مقداری نان محلی در ک پارچه

شیرینی‌های سنتی از بهترین عصرانه‌هایی هستند که در سفر به دریاکنار می‌توانید امتحان کنید. اول از همه برنجک بخورید، محال است که از این شیرینی خوشمزه که با برنج درجه یک محلی تهیه می‌شود، خوشتان نیاید. پس از آن سراغ آب‌دندون، پشت‌زیک، رشته به رشته و قماق را بگیرید که از بهترین شیرینی‌های مازندرانی هستند. اما اهالی این خطه نان‌های محلی بسیار خوشمزه‌ای نیز می‌پزند که طعم‌شان بی‌نظیر است. در برگشت از سفر مقداری از نان کماج و نان کوهی را به عنوان سوغاتی دریاکنار خریداری کنید.

برنج و زیتون

چند کاسه چوبی پر از انواع برنج

حتما در مسیر سفرتان به دریاکنار شالیزارهای زیبا را خواهید دید. جایی که زنان و مردان پر تلاش مرغوب‌ترین برنج را عمل می‌آورند و مهمان سفره‌های‌مان می‌کنند. در بازارهای دریاکنار و شهرهای اطراف برنج خوش عطر و درجه یک ایرانی به فروش می‌رسد که به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان حرف ندارد. گذشته از پلوی خوشمزه، انواع زیتون‌ تازه و شور را نیز می‌توانید به عنوان سوغات شهرک دریاکنار با خود به خانه ببرید. همچنین زیتون پرورده‌‌های این منطقه در میان بهترین خوراکی‌های آن قرار دارند.

ماهی

مردی در حال پاک کردن ماهی در ماهی فروشی

مگر می‌شود تا کنار دریا رفت و ماهی‌های تر و تازه دریای خزر را امتحان نکرد؟ در سفر به دریاکنار انواع ماهی‌های شمال مثل ماهی سفید، اردک ماهی و کیلکای تازه را می‌توانید به عنوان سوغات این شهرک ساحلی خریداری کنید. خاویار نیز از مهم‌ترین محصولات دریای خزر است که به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود. ناگفته نماند که در رستوران‌های این شهرک انواع غذاهای دریایی باکیفیت نیز برای دوستداران غذاهای دریایی سرو می‌شوند.

سوغات و صنایع دستی دریاکنار را از کجا بخریم؟

در آخر می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های مسافران برای رفتن به شهرهای شمالی همین سوغات متنوع و خوشمزه این دیار است. شهرک ساحلی دریاکنار نیز با آب‌ و هوای فوق‌العاده و طبیعت بی‌نظیر سالیانه هزاران گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند. اگر شما هم مسافر این شهرک تفریحی هستید، در خیابان یکم آن می‌توانید مغازه‌ها، رستوران‌ها و انواع امکانات رفاهی را پیدا کنید. البته از آنجایی که این شهرک در ۵ کیلومتری بابلسر قرار دارد، از بازارهای سنتی بابلسر نیز می‌توانید سوغات و صنایع دستی دریاکنار را خریداری کنید. علاوه بر این ساکنان دو شهرک خزرشهر و دریاکنار به دلیل همسایگی با فریدونکنار برای خریدن مرغ محلی، تخم‌مرغ، لبنیات تازه، سبزیجات معطر و مرکبات ارگانیک به بازار سنتی فریدونکنار نیز سر می‌زنند.

همچنین می‌توانید از اقامتگاه‌های این شهرک که شامل ویلاهای لب دریا، آپارتمان‌های مبله و سوئیت‌های مستقل هستند نیز استفاده کنید و چند روزی را به دور از دود و دم شهر در آسایش بگذرانید. سفرتان خوش!

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن