جاهای دیدنی

صنایع دستی فیلبند | یادگاری از ماجراجویی در مه!

صنایع دستی فیلبند

ماجراجویی در دریایی از مه و ابر را در روستای فیلبند تجربه کنید. جایی که ییلاقات سحرانگیز آن دلتان را می‌برد و هوای خنکش در تابستان جانی دوباره به گردشگران می‌بخشد. اما آن‌چه که خاطرات سفر به این منطقه‌ی سرسبز و دوست‌داشتنی را برایتان زنده نگه می‌دارد، یادگاری‌هایی است که از این روستا با خود به خانه می‌برید. در ادامه صنایع دستی فیلبند و سوغات آن را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید

چوقا؛ عایق سرمای کوهستان

لباس محلی فیلبند

آب و هوای ییلاق فیلبند در بهار و تابستان خنک و مطبوع است. اما در پاییز و زمستان سردی هوا شدت می‌یابد و مردمان این سرزمین برای گرم کردن خودشان از لباس‌هایی استفاده می‌کنند که امروزه به عنوان صنایع دستی این منطقه شناخته می‌شود. چوقا یا چوخا بالاپوشی پشمی است که در ییلاقات فیلبند تحمل سرما را ممکن می‌کند. این بالاپوش مردانه بدون دکمه و از جنس پشم گوسفندان محلی بافته می‌شود و نیم‌تنه‌ای است که روی دیگر لباس‌ها می‌پوشند. در مازندران به پارچه‌ی پشمی نیز چوقا می‌گویند. ناگفته نماند که در لرستان نیز چوقا بافته می‌شود که از چوقای مازندرانی بلندتر است و به نزدیکی زانو می‌رسد.

شمد؛ بافته‌ای به نرمی ابریشم

شمد صنایع دستی فیلبند

شمد یکی دیگر از صنایع دستی فیلبند و روستاهای اطراف آن است. این بافته‌های نازک و لطیف در زمانی که هوا رو به اعتدال می‌رود به عنوان روانداز استفاده می‌شوند. همچنین جنس آن‌ها از پنبه یا ابریشم است و اغلب نقوشی چهارخانه دارند. در روستای سنگچال که در جوار روستای فیلبند قرار دارد، می‌توانید مغازه صنایع دستی این منطقه را پیدا کنید. در این فروشگاه سنتی دست‌سازه‌های هنری اهالی فیلبند و دیگر روستاهای بابل به گردشگران عرضه می‌شود.

گلیم و جاجیم؛ دست‌بافته‌های مخصوص کوهستان

گلیم صنایع دستی فیلبند

گلیم و جاجیم از زیباترین و مهم‌ترین صنایع دستی روستای فیلبند و دیگر نقاط مازندران به شمار می‌روند. گلیم یا پلاس نوعی زیرانداز از جنس ابریشم، موی بز یا پشم گوسفند است و بافنده آن با الهام از طبیعت اطراف نقش و نگار آن را ترسیم کرده و شروع به بافتن می‌کند. گلیم‌های فیلبند و روستاهای اطراف آن معمولا دو رو هستند و در آن‌ها از نقوش هندسی و انتزاعی استفاده می‌شود. جاجیم نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های زیبا و قدیمی این منطقه محسوب می‌شود. جاجیم‌ها در دو نوع یک‌رو و دورو بافته می‌شوند و از جنس پشم هستند. این صنایع دستی نفیس فیلبند را می‌توانید در سفر به این روستا تهیه کنید و با استفاده از آن‌ها دکوراسیونی سنتی در خانه‌تان به‌وجود آورید.

قالی و قالیچه؛ هنر دست زنان روستای فیلبند

قالی صنایع دستی فیلبند

قالی‌بافی هنری ۶ هزار ساله در مازندران محسوب می‌شود و این هنر با تاریخ این سرزمین گره خورده است. موقعیت کوهستانی و ییلاقی روستای فیلبند و نیاز این منطقه به زیراندازهایی گرم سبب رونق بیشتر هنر قالی‌بافی در این منطقه شده است. از این رو قالیچه‌های ضخیمی در این منطقه بافته می‌شوند که از نفوذ سرما به‌خوبی جلوگیری می‌کنند. اغلب این قالی‌ها توسط زنان روستایی و با الهام از طبیعت منطقه در طرح و نقش جنگلی بافته می‌شوند و برخی از آن‌ها نیز برای فروش به بازارهای محلی فرستاده می‌شوند.

صنایع چوبی؛ یادگاری از درختان فیلبند

صنایع چوبی فیلبند

در طبیعت بکر و زیبای روستای فیلبند دار و درختان فراوانی دیده می‌شود که عمر برخی از آن‌ها به صدها سال می‌رسد. این درختان تنومند، ذوق هنری مردمان این روستا را در ساخت لوازم هنری چوبی متجلی کرده‌اند و هنر لاک تراشی، معرق و منبت‌کاری را در این روستای زیبا ترویج داده‌اند. ظروف چوبی، تابلوهای تزئینی و پیکره‌های حیوانات از جمله دست‌سازه‌های این منطقه با استفاده از چوب است که در بازارهای سنتی عرضه می‌شوند.

بافته‌های کاموایی؛ سوغات سنتی مازندران

بافتنیهای فیلبند

هنر قلاب بافی از رایج‌ترین هنرها در روستاهای مازندران است و زنان روستای فیلبند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آن‌ها با قلاب که میله‌ای کوچک با نوک خمیده است، کلاه، دستکش، رومیزی و انواع عروسک‌های محلی می‌بافند و در بازار روز و مغازه‌های صنایع دستی عرضه می‌کنند.

از دیگر صنایع دستی فیلبند و روستاهای اطراف آن می‌توان به سفالگری، ترکه‌بافی، ملحفه‌دوزی، چرم‌دوزی و قلم‌زنی اشاره کرد. این دست‌سازه‌های هنری را در بازار روز بابل و فروشگاه صنایع دستی سنگچال می‌توانید تهیه کنید. مسیر بین دو روستای سنگچال و فیلبند از زیباترین مناطق ایران به شمار می‌رود، چراکه مه و ابر غلیظ این دو روستا را به هم پیوند می‌زند و لذت پیاده‌روی روی ابرها را برایتان به ارمغان می‌آورد.

خوراکی‌های فیلبند

ترشی‌های محلی سوغات فیلبند

صنایع دستی فیلبند سوغات بی‌نظیر این دیار هستند اما لذت سفر به شهرها و روستاهای شمالی با خوردن غذاهای محلی و خوراکی‌های خوشمزه تکمیل می‌شود. در روستای فیلبند می‌توانید انواع شیرینی محلی، مرباهای تازه، ترشیجات محلی، عسل کوهی، گیاهان دارویی و انار جنگلی را به عنوان سوغاتی دیار ابرها خریداری کنید تا به این ترتیب لذت سفرتان چندین برابر شود. البته ناگفته نماند که مشهورترین سوغات فیلبند سیب‌زمینی مرغوب این روستا است که طرفداران بسیاری دارد. در ادامه بیشتر از خوردنی‌های روستای ابر و مه سخن خواهیم گفت

ازگیل

ازگیل سوغات فیلبند

ازگیل یکی از میوه‌‌‌های خوش‌طعم و پرفایده در جنگل‌های مازندران است که در پاییز مهمان خانه‌های فیلبندی‌ها می‌شود. این میوه‌ی نارنجی و گرد را در مسیرهای متنهی به فیلبند و روستاهای اطراف آن در کنار خیابان می‌فروشند. ازگیل در زبان محلی به نام کنُس نیز شناخته می‌شود.

سبزیجات کوهی

در مناطق ییلاقی و کوهستانی گیاهان دارویی به وفور یافت می‌شوند. در سفر به این منطقه می‌توانید آویشن کوهی، گل گاو زبان، پونه و… را بچینید و از این سبزیجات تازه در غذاهایتان بهره ببرید و حتی از آن‌ها دمنوش درست کنید. مردم محلی نیز با چیدن این گیاهان و بسته‌بندی آن‌ها، این سبزیجات پرفایده را در دسترس گردشگران قرار می‌دهند.

انار جنگلی

اناز جنگلی سوغات فیلبند

هر تصوری از انار شیرین دارید، کنار بگذارید. انارهای جنگلی فیلبند و روستاهای اطراف آن بسیار ترش و آبدار هستند. این درختچه‌های خودرو در میان درختان دیگر سر از خاک بیرون می‌آورند و آب انار ترش و رب انار ترش مازندران ثمره‌ی این میوه‌ی وحشی است. در سفر به فیلبند از این انارهای کمیاب و فراورده‌های آن غافل نشوید!

شیرینی و نان محلی

برای وعده عصرانه در روستای فیلبند، شیرینی محلی و چای شمالی را امتحان کنید. یکی از این شیرینی‌ها کماج مازندرانی است که از ترکیب آرد برنج، گلاب، شیر، تخم‌مرغ و شکر تهیه می‌شود. از دیگر شیرینی‌های محلی مازندران می‌توان به برنجک، آغوزنون، نان ییلاقی و پشت‌زیک اشاره کرد.

عسل کوهستان

عسل کوهی مازندران به عنوان مرغوب‌ترین و بهترین عسل استان شناخته می‌شود. در ییلاقات فیلبند نیز بهترین نوع عسل کوهستان تولید می‌شود که از ۴ هزار نوع گیاه مختلف به‌دست می‌آید. عسل طبیعی روستای فیلبند را تهیه کنید تا به طبیعت این روستا بیش از پیش نزدیک شوید.

4.6/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *