سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات گلوگاه | ناب و منحصر بفرد

گلوگاه، شهری کوچک، زیبا و باستانی است که در شرقی‌ترین نقطه مازندران قرار دارد. این شهر از نظر باستانی دارای اهمیت بسیاری است؛ چراکه در گذشته میزبان دو سلسله زندیه و قاجاریه بود که درنهایت خاندان قاجاری توانستند در این شهر حکومت خود را تاسیس کنند. گلوگاه دارای جاذبه‌های فراوانی از جمله تپه تاریخی گراودین، خندق کلباد، روستای نیالا، جاده شاه عباسی، دریای آرام و قبرستان سپیدچاه بوده و علاوه بر آن طبیعتی بکر و بی‌نظیری را در دل خود جای داده است. انجیر و صنایع دستی از جمله محصولات معروفی هستند که مسافران می‌توانند آن‌ها را به عنوان سوغاتی یا یادگاری خریداری کنند؛ علاوه بر آن نیز هرساله نمایشگاه‌های فصلی مرتبط با آن‌ها در گلوگاه برپا می‌شود.در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک می‌خواهیم درباره صنایع دستی و سوغات گلوگاه صحبت کنیم با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله گلوگاه کجاست؟ را مطالعه کنید.

توسعه صنایع دستی در شهرستان گلوگاه

از جمله اقداماتی که برای توسعه صنایع دستی و ترویج آن در  شهرستان گلوگاه صوت گرفت می‌توان به با ایجاد خانه ترویج در روستای لمراسک در نزدیکی گلوگاه و ایجاد کلاس‌های آموزشی در رابطه با بافندگی مانند قالب بافی و همچنین دوزندگی اشاره کرد. بنابراین توسعه صنایع دستی، علاوه بر رونق حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی زمینه اشتغال را نیز فراهم کرده است. صنایع دستی مانند قلاب بافی، انواع تابلو معرق، قلاب دوزی، چادر بافی، قالیبافی، منبت مشبک، میناکاری، سفال و سرامیک، محصولات چوبی، نمدکاری و فرش بافی که با دستان هنرمند مردمان این شهرستان تولید می‌شوند. همچنین قالیبافی از جمله هنرهایی است که همواره بین مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از خانم‌های خانه‌دار این شهرستان به هنر قالیبافی مشغول هستند و محصولات باکیفیت، زیبا و بی‌نظیری را تولید و به مردم عرضه می‌کنند.

گلیم بافی

 

غرفه ای پر از گلیمگلیم از جمله زیراندازهایی است که با استفاده از پشم و پنبه بافته می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. مردمان گلوگاه با هنر ذاتی خود و باتوجه به طبیعت نقش‌های گلیم را در رنگ‌های شاد مانند نارنجی، سبز، کرم، قرمز، آبی و غیره می‌بافند تا مسافران بتوانند با خرید گلیم بافی یاداور خاطرات خوش سفر خود شوند.

سفالگری

 

کوزه های سفالی آویزان از چوب سفالگری از آن دسته هنرهایی است که هیچگاه نمی‌توان از آن گذر کرد؛ به خصوص اگر با خاک‌های شمال درآمیخته باشد. از این رو سفالگری از جمله صنایع دستی گلوگاه است که توسط مردمان با ذوق شمالی در طرح‌های مختلف تولید می‌شود و در دسترس مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.

اجاره ویلا در گلوگاه کیفیت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

محصولات چوبی

 

سینی های چوبیساخت محصولات چوبی و تنوع آن به دلیل وجود درختان بسیار در جنگل‌های شمال طرفداران بسیاری دارد. ظرافت و نقش و نگاری که در این محصولات به کار رفته، چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. محصولات چوبی از جمله صنایع دستی گلوگاه است که در مدل‌ها و طرح‌های مختلف مانند ظروف آشپزخانه، دکوریجات و وسائل بازی تولید و عرضه می‌شوند. خرید این محصولات توسط گردشگران و مسافران می‌تواند یاداور لحظات خوش خود در سفر به شمال باشد.

چادر شب بافی

 

دستگاه چادر شب بافیاز دیگر صنایع دستی گلوگاه چادر شب بافی است که توسط نخ‌های ابریشمی و پارچه‌های رنگارنگ بافته می‌شود. چادرشب‌ها به عنوان روانداز، رختخواب پیچ و بقچه کارایی دارند و گرمای بدن را به خوبی حفظ می‌کنند. امروزه چادرشب‌های بسیار زیبایی توسط مردمان گلوگاه بافته می‌شود که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است.

سازسازی سنتی

 

مغازه ساز سازی هنر موسیقی با سازهای سنتی از جمله هنرهایی است که همواره در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. آلات موسیقی سنتی به دلیل زیبایی و ظرافت آن صدای گوش‌نوازی را تولید می‌کند و ساخت آن از هنرهای بی‌نظیر مردم خطه شمال است. ساز سازی سنتی از جمله صنایع دستی گلوگاه به شمار می‌آید و قدمتی چندساله دارد.

نمایشگاه صنایع دستی، هنر مردمان خونگرم گلوگاه

هر ساله نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بسیاری در شهر گلوگاه برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها نمایشگاه صنایع دستی با نزدیک به 30 غرفه صنایع دستی و سوغات این شهر زیبا است. در این نمایشگاه هنرمندان رشته‌های صنایع دستی مانند معرق چوب، گلیم بافی، گلیمچه وزوار، ساز سازی سنتی، مشبک، منبت بر روی چوب و سفالگری هنر خود را به نمایش می‌گذارند. علاوه بر صنایع دستی، انجیر و فراورده‌های آن، آش چهل گیاه و نان محلی نیز در این نمایشگاه عرضه می‌شوند. همچنین اجرای زنده از هنر منبت چوب و دست بافته‌ها از بهترین بخش این نمایشگاه به شمار می‌آید.

غذاهای محلی گلوگاه

 

اکبر جوجه از غذاهای بسیار لذیذ و خوشمزه و محلی شمالی است که طرفداران بسیاری در سراسر کشو دارد،  جالب است بدانید که شعبه اصلی آن در شهرستان گلوگاه واقع شده، پیشینه پخت این غذای بسیار خوشمزه مربوط به حدود سال 1330 است. فردی به نام اکبر کلبادی به همراه همسر خود در ابتدای شروع فعالیت در قهوه خانه، به دلیل اینکه رانندگان بسیاری به آن‌جا می‌رفتند، غذاهای گرم مانند جوجه می‌پختند و با رب انار محلی میل می‌کردند. به مرور زمان این خوراک بقدری محبوب شد که شعبه‌های بسیاری در سراسر کشور این غذا را سرو می‌کنند. شعبه اصلی و مرکزی اکبرجوجه در بلوار امام رضا شهرستان گلوگاه قرار دارد.

صنایع دستی گلوگاه، سوغاتی بی‌ نظیر و زیبا!

خرید صنایع دستی از جمله لذت‌هایی است که هر مسافر یا گردشگری جذب آن می‌شود؛ به خصوص اگر تولید مردمان محلی آن منطقه باشد. شهرستان گلوگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. گلوگاه یکی از شهرهای شمالی است که در شرقی‌ترین نقطه مازندران و 30 کیلومتری شهر بهشهر قرار دارد. شهری با طبیعت و جنگل‌های بکر و اثار باستانی زیبا که هرساله میزبان مسافران بسیاری است. از جمله سوغاتی‌هایی که مسافران از این شهر زیبا خریداری و تهیه می‌کنند می‌توان به فرآورده‌های انجیری و صنایع دستی اشاره کرد. صنایع دستی شمال همواره از محبوبیت بسیار در بین مسافران برخوردار است. صنایعی مانند تابلو معرق، قلاب دوزی، چادر بافی، قالیبافی، منبت مشبک، میناکاری، سفال و سرامیک، محصولات چوبی، نمدکاری و … که با هنر و ذوق مردمان گلوگاه تولید می‌شوند و در اختیار مسافران قرار می‌گیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *