سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات جواهرده | یادگار جواهر رامسر

در ارتفاعات رشته کوه‌های البرز و در نزدیکی شهرستان رامسر مازندران، منطقه‌ای زیبا به نام جواهرده به چشم می‌خورد که محل بازدید بسیاری از گردشگران است. این روستای سرسبز چشم اندازهای بی نظیر، چشمه‌ها و آبشارهای فراوان، جنگل‌های انبوه هیرکانی و دشت‌های پر گل دارد که هر کسی در زندگی خود باید از آن‌ها دیدن کند. آب و هوای سرد و کوهستانی جواهرده، آن را به یک مکان مناسب برای سفر در تابستان تبدیل کرده است. اگر از گرمای تابستان به ستوه آمدید، می‌توانید چند روزی به این منطقه بکر سفر کرده و از آب و هوای آن لذت ببرید. هنگام سفر به جواهرده، خرید صنایع دستی آن به عنوان یادواره‌ای از سفر خود و همچنین سوغاتی برای آشنایان خود را فراموش نکنید. در ادامه این مقاله بهترین صنایع دستی و سوغات جواهرده را به شما معرفی می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله جواهرده کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی سوغات جواهرده

سفر به جواهرده، هر شخص خوش ذوقی را به سمت و سوی بازارهای محلی این روستا می‌کشاند تا به بهانه خرید سوغاتی برای آشنایان خود، فرصتی برای صحبت با مردم محلی روستا داشته باشند. اگر به بازارچه‌های رو باز محلی جواهرده رفته و در آن قدم بزنید، انواع مختلف سوغات و صنایع دستی جواهرده را مشاهده خواهید کرد. جواهرده سوغاتی‌های خوشمزه‌ای دارد که آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند بهترین سوغات را برای آشنایان و یا خانواده خود ببرید.

ترشی‌های رنگارنگ

شیشه های انواع ترشیجاتخوراکی که بیشتر از هر چیزی چشم شما را در بازارهای محلی جواهرده جلب می‌کند، ترشی‌ها و لواشک‌های خوشمزه رنگارنگ است. از هر سوغاتی که در شمال بتوان گذشت، از ترشی‌های خوشمزه آن نمی‌توان گذشت! ممکن است ترشی‌های معمولی را بتوانید در شهر خود پیدا کنید، اما تنوعی که در ترشی‌های رنگارنگ شمال وجود دارد را در هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت. از جمله پرطرفدارترین ترشی‌های شمالی می‌توان به سیر ترشی، ترشی بادمجان، ترشی لیته، هفت بیجار و ترشی مرکبات اشاره کرد. لواشک‌های خوشمزه در بازارهای محلی جواهرده نیز سوغات خوبی برای کودکان و جوانان به حساب می‌آیند. لواشک‌های فرآوری شده با طعم آلو، آلوچه و یا تمشک، هوش از سر شما خواهد برد.

عسل طبیعی

کندوی زنبور عسلدر ارتفاعات استان مازندران، پرورش زنبور عسل رونق زیادی دارد. جواهرده روستایی است که در کوهستان‌های این استان قرار گرفته و مرغوب‌ترین عسل را می‌توانید در آن پیدا کنید. عسل طبیعی که در کوه‌های مازندران یافت می‌شود، بسیار خوشمزه و ناب است و می‌تواند یک سوغاتی مفید برای عزیزان‌تان باشد.

زیتون

انواع زیتون سیاه و سبزامروزه در بازارهای محلی شمال، زیتون به شکل‌های خاص و متنوعی عرضه می‌شود و آنقدر تنوع آن زیاد است که ممکن است شما را در انتخاب گیج کند. یکی از پرطرفدارترین انواع آن، نوعی زیتون است که هسته آن را بیرون آورده و به جای هسته سیر یا فلفل قرار می‌دهند که مزه بسیار لذیذی به خود می‌گیرد. زیتون پرورده نوعی دیگر از زیتون‌های پرطرفدار است که تقریبا همه افراد مزه آن را دوست دارند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

نان محلی

نان محلی جواهردهیکی دیگر از سوغات جواهرده، نان محلی آن‌هاست. البته اگر از شهرهای نزدیک به جواهرده سفر می‌کنید، نان محلی می‌تواند سوغاتی مناسبی باشد، در غیر این صورت ممکن است حمل و نقل آن کمی آزار دهنده بوده و یا تازگی خود را از دست بدهد. گاهی مردم محلی نانی به نام کوهی یا ییلاقی می‌پزند که مزه‌ای شبیه به نان شیرمال داشته و کمی شیرین است. این نان از تخم مرغ، شیر، کره، شکر، آرد و آب تهیه می‌شود و لایه میانی آن با استفاده از کنجد، گردو و شکر پر می‌شود. اگر این نان را در روستای جواهرده پیدا کردید، خودتان را از مزه دلنشین آن محروم نکنید.

معرفی صنایع دستی جواهرده

زنان و مردان هنرمند روستای جواهرده، در بازارهای سنتی این منطقه انواع صنایع دستی محلی خود را به مسافران و گردشگران عرضه می‌کنند. می‌توانید این صنایع دستی را تهیه کرده و علاوه بر کمک به روستاییانی که از این طریق زندگی خود را می‌گذرانند، هدیه‌ای ارزشمند به عزیزان خود بدهید. با خواندن ادامه این مقاله با صنایع دستی جواهرده بیشتر آشنا شوید.

زیراندازهای نمدی

نمدمالی از صنایع دستی قدیمی استان مازندران حساب می‌شود و در بسیاری از شهرها و روستاهای آن از جمله جواهرده رونق دارد. با استفاده از نمد می‌توان محصولات مختلفی از قبیل کلاه، کوله و زیر انداز تولید کرد. زیر اندازها و فرش‌های کوچک نمدی جزو صنایع دستی پرکاربرد به شمار می‌روند. جالب است بدانید که نمد بافته نمی‌شود، بلکه با استفاده از فشار پا یا دست روی الیافی خاص و آب تولید می‌شود. الیاف اصلی نمد پشم گوسفند است که آن را با استفاده از رنگ‌های مصنوعی رنگ آمیزی می‌کنند. ساخت یک قطعه نمد حدود یک روز طول می‌کشد و معمولا با کمک چند نفر ساخته می‌شود.

ظروف سفالی

سفالگری یکی از صنایع دستی جواهرده به شمار می‌رود که در دیگر نقاط ایران نیز رایج است. دلیل رونق هنر سفالگری در استان مازندران خاک رس است که به وفور در این منطقه یافت می‌شود. انواع ظروف سفالی در فروشگاه‌های صنایع دستی و یا بازارهای محلی وجود دارند که هنر دست هنرمندان مازندرانی هستند. ظروف سفالی می‌توانند یک سوغاتی یا یادگاری پرکاربرد برای عزیزان‌تان باشند.

جوراب‌های پشمی

اگر در فصل زمستان به جواهرده سفر می‌کنید، احتمالا جوراب‌های پشمی رنگارنگ در بازارهای محلی چشم شما را به خود جلب خواهد کرد. این جوراب‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و زیبایی تولید شده و سوغاتی پر کاربرد در فصل زمستان هستند. البته بهتر است بدانید این جوراب‌های پشمی با استفاده از دستگاه‌های جوراب بافی بافته می‌شوند. این جوراب‌های پشمی برای گرم ماندن و جلوگیری از یخ زدگی انگشتان پا در فصل زمستان مناسب هستند.

عروسک بافتنی

اگر قصد خرید سوغاتی برای کودکان را دارید، می‌توانید با خرید عروسک‌های بافتنی که هنر دست زنان هنرمند جواهرده هستند، آن‌ها را شگفت زده کنید. این عروسک‌های بامزه مدل‌های مختلفی از جمله دختر، پسر و کودک دارند که می‌توانید با توجه به ذوق و علاقه کودک خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

سخن آخر

خرید سوغات و صنایع دستی محلی از مکانی که به آن سفر می‌کنید، یکی از بخش‌های جذاب سفر است، به خصوص شهرهای شمال ایران که پر از سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی جذاب و رنگارنگ هستند. هنگام قدم زدن در بازارهای محلی منطقه جواهرده می‌توانید انواع زیتون‌های پرورده، ترشی‌های متنوع و رنگارنگ، لواشک با طعم‌های متنوع و عسل طبیعی را تهیه کنید. اگر می‌خواهید علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه یک یادگاری به یادماندنی از سفر خود تهیه کنید، صنایع دستی جواهرده که شامل عروسک‌های بافتنی، جوراب‌های پشمی، ظروف سفالی و یا محصولات نمدی را فراموش نکنید. اگر قصد اقامت در جواهرده را دارید می‌توانید برای اجاره ویلا در جواهرده از سایت اتاقک کمک بگیرید. اتاقک در هر نقطه از شمال نیز گزینه‌های پیشنهادی زیادی دارد می‌توانیدبرای اجاره ویلا شمال نیز از طریق اتاقک مکان دلخواه خود را انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *