تجربه سفرسوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات کوهرنگ | یادآور سنت ایرانی

شهرستان کوهرنگ با مرکزیت شهر چلگرد در شمال غربی استان چهار محال و بختیاری واقع شده است. طبیعتی سرسبز و دیدنی، چشمه‌های آب طبیعی، آبشارهای حیرت‌انگیز، کوه‌های رنگارنگ و دشت‌های پر از لاله‌های واژگون، کوهرنگ را به یکی از پرگردشگرترین و زیباترین شهرهای ایران تبدیل کرده است و سالانه گردشگران بسیاری برای تماشای جاذبه‌های دیدنی این شهرستان راهی استان چهار محال و بختیاری می‌شوند. در کنار این جاذبه‌ها سوغاتی‌های این شهرستان نیز محبوبیت خاصی در بین مسافران و بازدیدکنندگان دارند. سوغاتی‌های کوهرنگ از خوراکی گرفته تا صنایع دستی دارای تنوع زیادی هستند و هر فرد با هر سلیقه‌ای را راضی می‌کنند. اگر می‌خواهید با صنایع دستی و سوغات کوهرنگ بیشتر آشنا شوید در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک با ما همراه باشید.

درباره کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهار محال و بختیاری است که در جنوب غربی ایران واقع شده است. این شهرستان که مرکز آن شهر چلگرد است، از غرب به استان خوزستان از شرق به شهرستان فارسان، از جنوب به شهرستان اردل و از شمال به استان‌های لرستان و اصفهان منتهی می‌شود. در این شهرستان اقوام متعددی ازجمله لر و بختیاری ساکن هستند و به گویش لری و بختیاری سخن می‌گویند. آب‌وهوای این شهر نیز سرد و معتدل بوده و دارای تابستان‌های معتدل و مرطوب و زمستان‌های سرد و پربارش است. بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و تابستان است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد. این شهرستان با داشتن جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوان سالانه مقصد گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

آشنایی بیشتر مقاله کوهرنگ کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی کوهرنگ

سوغاتی‌های خوراکی و صنایع دستی هر منطقه‌ای پنجره‌ای برای ورود به آیین‌ها، مراسمات، سنت‌ها و فرهنگ هر شهری هستند و به خوبی می‌توانند باورها و آداب هر منطقه را بازگو کنند. سوغاتی خریدن یکی از رسومات جالب سفر است که به جای آوردنش زیباست و زمانی که مقصد سفرتان شهرستان کوهرنگ باشد باید گفت که سوغات این شهرستان در میان سوغاتی‌های دیگر مناطق کشور بسیار معروف بوده و آوازه آن از هر خطه و دیار ایران به گوش می‌رسد. سوغاتی‌های کوهرنگ بیشتر شامل خوراکی‌ها، محصولات رایج منطقه و صنایع دستی زیبا و منحصربه‌فردی هستند که هر فردی را مجذوب خود می‌کنند. در ادامه به معرفی هر یک از این سوغاتی‌ها خواهیم پرداخت.

سوغات شهرستان کوهرنگ؛ صنایع دستی

شهرستان کوهرنگ همانند دیگر مناطق ایران، دارای صنایع دستی زیبا و متنوعی است که به عنوان سوغاتی این شهرستان بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است. صنایع دستی این شهرستان از جاذبه‌های مهم فرهنگی این منطقه به شمار می‌روند و تبلور اصالت فرهنگی و روحیه هنری مردمان این شهر هستند. فرش‌های دستبافت، چوغا بافی و وریس بافی را می‌توان از معروف‌ترین صنایع دستی این شهر برشمرد.

چوغا بافی

زنی در حال بافت چیزی به نام جوغا

چوقا بافی یا چوغا بافی یکی از هنرهای اصیل بختیاری‌ها است که به دست هنرمندان لر بختیاری بافته می‌شود. این هنر اصیل نوعی بالاپوش است که از پشم سفید بافته می‌شود و دارای خطوط عمودی تیره رنگ است. این بالاپوش که مردان بختیاری آن را بر روی لباس خود می‌پوشند قدمت دیرینه دارد و در دوره ساسانیان و مادها توسط بزرگان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نقاشی روی شیشه

دو لیوان بلورکه روی آن ها نقاشی شده است

هنر نقاشی روی شیشه یا ویترای یکی از ساده‌ترین و در عین حال زیباترین صنایع دستی شهرستان کوهرنگ است که در سایر مناطق ایران نیز نمونه‌هایی از آن به چشم می‌خورد. در این هنر زیبا هنرمندان با استفاده از رنگ‌های ویترای طرح‌ها و نقش‌های مختلفی را به زیبایی هرچه تمام بر روی شیشه به تصویر می‌کشند و باعث زیباتر شدن ظروف شیشه‌ای می‌شوند.

اجاره سوئیت در کوهرنگ بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

قالی و قالیچه

یک قالی با طرحی شلئغ از گل های رنگی و اسلیمی

شهرستان کوهرنگ به دلیل آنکه محل سکونت ایلات و عشایر است از قالی و قالیچه‌های با اصالت و قدیمی برخوردار است. طرح و نقوش به کار رفته در بافت این قالی بسیار زیبا هستند و معمولاً طرح شیر که در میان مردمان این منطقه نماد شجاعت و دلیری است در بیشتر قالی‌های این منطقه به چشم می‌خورد. رنگ قالی‌ها نیز معمولاً ثابت هستند و بیشتر با رنگ طبیعی خود پشم بافته می‌شوند. قالی‌های کوهرنگ به علت اصالت رنگ و دقت، بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران بوده و از معروفیت جهانی برخوردار هستند.

سرمه دوزی

سرمه دوزی طلایی و نقره ای رنگ روی بته جقه ای از یک تکه پارچه ترمه

سرمه دوزی یکی از زیباترین و بهترین سوغات شهرستان کوهرنگ است که قدمت آن به 2500 سال پیش می‌رسد. سرمه دوزی معمولاً با استفاده از نخ سرمه و بر روی پارچه‌های مختلفی ازجمله ابریشم، مخمل، ساتن و غیره دوخته می‌شود. نقوش به کار رفته در سرمه دوزی از انواع گل‌های گلدانی، انواع خطوط و کلمات، انواع میوه‌ها، انواع پرندگان، طرح‌های اسلیمی و ختایی و غیره است و در اکثر موارد با ملیله دوزی، شمسه دوزی و مروارید دوزی همراه است. این هنر فاخر و ارزشمند ایرانی کاربردهای مختلفی دارد و از آن برای تزئین تابلوهای تزئینی، رومیزی و جهیزیه عروس استفاده می‌کنند.

وریس بافی

دیت بافته ای به نام وریس با چند منگوله و مهره

وریس بافی یکی از صنایع دستی معروف شهرستان کوهرنگ است که قدمتی دیرینه دارد و به دست هنرمندان عشایر این منطقه ساخته می‌شود. وریس در واقع نوعی بافته است که با استفاده از کارت بافی و موی بز، نخ پنبه‌ای مرغوب، نخ‌های طلای تابیده شده، ابریشم و پشم دستریس ساخته می‌شود. به این صورت که پس از چله کشی دار قالی بر روی زمین نخ‌های تار را از کارت‌های چرمی و فلزی که به آن‌ها دوال نیز میگویند عبور داده و بافت را آغاز می‌کنند. سپس بافنده پس از عبور دادن نخ‌ها از لابه‌لای تارها، تار و پود را به هم جفت می‌کند. وریس‌های کوهرنگ بسیار متنوع و خوش رنگ و نگار هستند و در طرح‌های متنوعی ازجمله نقوش جانوری، هندسی و ماری تهیه می‌شوند و به عنوان سوغات و هدیه نفیس بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران هستند.

خاتم کاری

یک ظرف خاتم کاری شده

خاتم کاری یکی از زیباترین صنایع دستی ایران است که از دیرباز در کشور ما رواج دارد. این منسوجات دستی ظریف و فاخر هنر آراستن اشیا با استفاده از چند ضلعی‌های منظم در رنگ‌های مختلف است. این چندضلعی‌ها معمولاً به صورت موزاییک وار و بر اساس نقوش هندسی مختلف از جمله مثلث در کنار یکدیگر قرار گرفته و طرح منظم و زیبایی را به وجود می‌آورند. خاتم کاری یکی از رایج‌ترین صنایع دستی و سوغات کوهرنگ به شمار می‌رود و در بازارهای کوهرنگ می‌توانید نمونه‌های مرغوب و بی‌نظیری از آن را به عنوان سوغات این شهر خریداری کنید.

بافت سیاه چادر

یک سیاه چادر در دل طبیعت

سیاه چادر یا بهون در بین عشایری‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و جزء صنایع دستی اصیل شهرستان کوهرنگ محسوب می‌شود. سیاه چادرها معمولاً از موی بز بافته می‌شوند و بسیار در برابر باد و باران مقاوم هستند. نحوه بافت آن‌ها نیز به این صورت است که پس از چله کشی دار و تنیده شدن تارها، پود را به صورت یک در میان از میان تارها عبور داده و با چوبی به نام دفه یا دفتین بر روی آن می‌کوبند تا تاروپود به هم جفت شوند.

سوغات شهرستان کوهرنگ؛ خوراکی‌ها

از بحث صنایع و منسوجات دستی شهرستان کوهرنگ که بگذریم، خوراکی‌های این شهرستان نیز بسیار معروف هستند و برای خرید سوغاتی گزینه مناسبی به شمار می‌روند. سوغاتی‌های خوراکی این شهر به دلیل آب‌وهوای مساعد این منطقه بیشتر شامل محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی است. از سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان به انواع سبزیجات طبیعی مانند بن سرخ، تره، کرفس و چویل و انواع گیاهان دارویی اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه بیشتر مردم این شهرستان به دامداری مشغول هستند، انواع لبنیات ازجمله قارا و کشک نیز در کنار عسل طبیعی از دیگر سوغاتی‌های معروف کوهرنگ به شمار می‌روند. می‌توانید بسته به ذائقه و سلیقه‌تان هریک از این سوغاتی‌ها را از بازار این شهر خریداری و برای خودتان یا عزیزانتان به عنوان نمادی از این شهر به یادگار داشته باشید.

غذاهای محلی شهرستان کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرهای زیبا و دیدنی خطه زاگرس است. مردمان این شهرستان بسیار صمیمی و خونگرم و از قومیت‌های مختلفی از جمله لر و بختیاری در آن ساکن هستند. همین تعدد قومیت‌ها باعث شده فرهنگ غذایی این شهرستان نیز بسیار متنوع و خوشمزه باشد. کافی است فقط یک‌بار طعم غذای محلی کوهرنگ را بچشید تا مزه بی‌نظیر آن‌ها برای همیشه در خاطرتان باقی بماند. ازجمله غذاهای محلی کوهرنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کله جوش کشکی

یک کاسه کله جوش یه همراه مقداری گردو و نان سنگک درون یک سینی

کله جوش یکی از غذاهای معروف و سنتی شهرستان کوهرنگ است که برای تهیه آن از مواد مختلفی استفاده می‌شود. این غذا با استفاده از کشک، گردو، نعنا و ادویه‌های مخصوص درست می‌شود. طرز تهیه آن نیز به این صورت است که ابتدا پیاز را خرد کرده و داخل قابلمه تفت می‌دهند سپس مغز گردو خرد شده و سیر رنده شده، پونه و نعنا خشک شده و ادویه‌های مخصوص را به همراه آب به پیاز اضافه می‌کنند. بعد از ده دقیقه جوشیدن زمانی که گردوها از حالت خامی درامدند کشک را با آب مخلوط کرده تا رقیق شود، سپس به مواد اضافه می‌کنند. در آخر حرارت شعله را کم کرده تا کشک نجوشد. بعد از جا افتادن کله جوش، با پیاز داغ و نعنا خشک شده تزئین کرده و نوش جان می‌کنند.

آش اُماج

آش اُماج یکی از غذاهای محلی خوشمزه و معروف شهرستان کوهرنگ است که در سایر مناطق استان چهار محال و بختیاری نیز طبخ می‌شود. این غذای سنتی بسیار مقوی و سرشار از ویتامین بوده و برای تهیه آن از سبزی آش، عدس، پیاز داغ و آرد الک شده استفاده می‌شود. طرز تهیه این آش نیز در کوهرنگ به این صورت است که ابتدا آرد را با آب خیس می‌کنند و بعد از اینکه از الک رد کردند به صورت گلوله‌های ریز در می‌آورند و بعد آردهای گلوله شده را در مقابل آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. در مرحله بعدی روغن را تفت داده و عدس را به آن اضافه می‌کنند. بعد از نیم پز شدن عدس، سبزی آش را به مواد اضافه کرده و اجازه می‌دهند تا بپزد در آخر ادویه‌های مخصوص ازجمله نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و گلوله‌های آرد را نیز به آش اضافه کرده و اجازه می‌دهند تا آش جا بیافتد و در نهایت با پیاز داغ و نعنا تزئین کرده و میل می‌کنند.

کاچی شیر

کاچی تزیین شده با بادام و پسته و بادام و دو فنجان چای و چند شاخه نبات

کاچی شیر یکی از خوشمزه‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای شهرستان کوهرنگ است. مردم این شهرستان از این غذا که از آرد، شیر و کره تهیه می‌شود، برای پذیرایی از میهمانان در مناسبت‌های مختلف استفاده می‌کنند. این غذای محلی طعمی بسیار خوشمزه‌ دارد و طرز تهیه آن نیز به این صورت است که آرد را کمی تفت داده و با شیر مخلوط می‌کنند و تا یکدست شدن کامل شیر و آرد آن را مرتب هم می‌زنند. در مرحله آخر کمی نمک و کره نیز به آن اضافه کرده و با گل محمدی تزئین می‌کنند.

پرورد دوغ

پرورد دوغ یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و محلی کوهرنگ است که برای تهیه آن از برنج، سبزی آش، پیاز داغ، آرد و دوغ استفاده می‌کنند. روش درست کردن آن نیز به این صورت است که ابتدا سبزی آش را خرد کرده و بعد از شستن در داخل قابلمه می‌ریزند. بعد از پخته شدن سبزی، دوغ و برنج را نیز به سبزی اضافه کرده و اجازه می‌دهند تا مواد بپزند. در مرحله بعدی آرد را با آب مخلوط کرده و به مواد قبلی اضافه می‌کنند و بعد از جا افتادن آش، پیاز داغ را نیز به آن اضافه کرده و میل می‌کنند.

کباب بختیاری

یک سیخ کباب بختیاری به همراه دور چین لیمو و گوجه و سبزیجات

کباب بختیاری معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذای محلی کوهرنگ است که در میان گردشگران نیز شهرت زیادی دارد. این غذای خوشمزه از سینه مرغ، فیله گوسفند، پیاز، فلفل دلمه‌ای، روغن زیتون و سیر درست می‌شود. طرز تهیه آن نیز به این صورت است که ابتدا گوشت گوسفند و مرغ را تکه تکه کرده و با پیاز، روغن زیتون و زعفران مخلوط می‌کنند. سپس یک تکه گوشت و یک تکه مرغ را در سیخ می‌گذارند و بر روی آتش کباب می‌کنند. کباب بختیاری معمولاً همراه با برنج یا بدون برنج میل می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

سخن آخر

کوهرنگ یکی از مقاصد و مکان‌های زیبا و دیدنی برای سفر هست که انواع جاذبه‌های گردشگری و طبیعی را در خود جای داده است. گذشته از جاذبه‌های دیدنی سوغاتی‌های کوهرنگ نیز انواع مختلفی دارد. از خوراکی‌های خوشمزه و مقوی ازجمله عسل و انواع سبزیجات و گیاهان دارویی گرفته تا صنایع دستی متنوع و ارزشمند که به دست هنرمندان این خطه ساخته می‌شوند را می‌توان از سوغاتی‌های این شهرستان برشمرد. اگر قصد سفر به شهرستان کوهرنگ را دارید، می‌توانید با اجاره اقامتگاه‌های متنوع از جمله اقامتگاه‌های کمپ گردی، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی از سایت اتاقک، به راحتی سفر خود را آغاز و لحظات خوشی را در سفر به کوهرنگ برای خودتان رقم بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *