سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات شهریار | خوراکی های خوشمزه باغ‌های شهریار

شهریار یکی از شهرستان‌های استان تهران است. این شهرستاندر فاصله 45 کیلومتری تهران قرار دارد. در سفر به شهریار مهم‌ترین موضوع و دغدغه افراد بعد اجاره ویلا در شهریار، خرید صنایع دستی و سوغات این شهر است. اگر شما نیز به این موضوع فکر می‌کنید و در سفرتان به شهریار به دنبال خرید صنایع دستی و سوغات شهریار هستید، با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله شهریار کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی شهریار

بازار دالانی با سقف های گبندی شکل و هجره هایی که اجناس جلوی آنها چیده شدهشهریار یکی از شهرستان‌های قدیمی و تاریخی استان تهران محسوب می‌شود. قدمت شهریار به دوران ساسانی باز می‌گردد و در کتاب‌های تاریخی از شهریار به نام‌های خششره دار، شتردار، شهردار  نام برده‌اند. این شهر با داشتن بیش از 100 اثر تاریخی، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند و همچنین طبیعت این شهرستان نیز بسیار برای گردشگران جالب و دیدنی‌ است.

در کنار این جاذبه‌ها میتوان درباره شهریار گفت که دارای صنایع دستی با تنوع بالا و پیشینه تاریخی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. باغ‌های سرسبز و آباد که میوه‌های خوش آب و رنگی در آنها کاشته می‌شود. باغ‌های زیبا که در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی از تهران و شهرهای اطراف شهریار است. بخش زیادی از میوه استان تهران در باغات شهریار برداشت می‌شود و میوه‌های خوشمزه این شهرستان به‌عنوان سوغات شهریار به شهرهای دیگر برده می‌شود.

در شهریار

تعدادی ظرف سفالی یکی از مهم‌ترین صنایع دستی در شهریار، ظروف سفالی است. به طور کلی، ساخت سفال پیشینه بالای دارد و اغلب مردم در گذشته از ظروف سفالی برای امور زندگی روزمره استفاده می‌کردند. امروزه استفاده از ظروف سفالی کاهش یافته اما هنوز تعدادی طرفدار ظروف سفالی دیده می‌شود که خریداری این ظروف هستند. از مهم‌ترین ظروف سفالی تولید شده در شهریار می‌تواند ه بشقاب، لیوان، کاسه، سینی و گلدان اشاره کرد.

قلم زنی

دست یک فرد در حال انجام هنر قلم زنی روی فلزقلم زنی یکی از هنرهای قدیمی ایران محسوب می‌شود. در قلم زنی نقوش به وسیله قلم فلزی بر روی مس، طلا، نقره یا برنج به کمک چکش شکل می‌گیرند. امروزه قلم‌زنان ابتدا داخل یا زیر ظرف یا سینی را از محلول قیر یا گچ پر می‌کنند تا سروصدا قلم کمتر شود و همچنین مانع از سوراخ شدن ظروف در حین کار گردد. ظروف قلم‌زنی شهریار نیز از مهم‌ترین سوغات این شهر محسوب می‌شود که بسیار گران‌بها و ارزشمند هستند.

تراش شیشه

یکی از مهم‌‌ترین صنایع دستی شهریار، تراش شیشه است. این هنر برای تزئین محصولات دکوری استفاده می‌شود و در چند سال اخیر رواج بسیار یافته‌ است. تراش روی شیشه اغلب بر روی ظروفی مثل پارچ و لیوان، سرویس‌های چاخوری و کاسه‌های شیشه‌ای یا کریستالی انجام می‌گردد. بهترین نوع تراش‌کاری روی شیشه در ایتالیا یافت می‌شود اما در برخی شهرهای ایران مانند اصفهان و تهران نیز این هنر دیده می‌شود.

اجاره ویلا باغ شهریار کاملا دنج
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

معرق کاری در شهریار

معرق در واقع ایجاد نقش و طرح‌های زیبر بر روی چوب است. تاریخ هنر به درستی مشخص نیست اما برخی کارشناسان این هنر را با هنر کاشی‌کاری معرق در ارتباط می‌دانند. در شهریار محصولات معرق کاری بر روی  چوب بسیار دیده می‌شود و بسیاری از گردشگران از این محصولات به عنوان سوغات تهیه می‌کنند.

رودوزی‌های سنتی

دستان یک خانم در حال رودوزی سنتی روی یک پارچه یکی از زیباترین و گران‌ترین صنایع دستی شهریار، رودوزی‌های سنتی این شهر است. بسیاری از زنان و دختران شهریار به این هنر مشغول هستند. در گذشته این هنر برای رومیزی، روی پشتی، سفره و دستمال و گاهی برای لباس استفاده می‌شد و بیشتر برای مصرف روزانه بود اما امروزه این هنر به یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین هنرهای مردم شهریار تبدیل شده است. لباس‌های رودوزی شده در میان گردشگرن محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

گلیم و جاجیم

تعدادی جاجیم به رنگ های قرمز و سبز تا شده و مرتب روی هم در قفسهاز دیگر صنایع دستی این شهر به گلیم و جاجیم باید اشاره کنیم. این بافته‌ها در گذشته به عنوان زیرانداز استفاده می‌شد ولی امروزه به یکی از محبوب‌ترین بافته‌ها تبدیل شده است. گلیم و جاجیم در تمام مناطق ایران بافته می‌شود اما هر منطقه طرح و نقش مخصوص خود را دارد.

سوغات شهریار

همان طور که گفته شد شهریار یکی از خوش و آب هواترین مناطق نزدیک به شهر تهران است و باغداری و کشاورزی زیادی دارد. کشاورزی در این منطقه رونق زیادی دارد و اغلب کشت محصولات به‌صورت آبی است و بیشتر زمین‌های منطقه به باغ‌داری اختصاص داده می‌شود. برخی از مهم‌ترین سوغات شهر را می‌توانیم در زیر پیدا کنید.

انگور شهریار

سه خوشه انگور تازه روی شاخه ی درختاز مهم‌ترین محصولات باغ‌های شهریار می‌توان به انگور اشاره کنیم. انگور خاصیت درمانی بسیار دارد و در اغلب نقاط ایران کشت می‌شود. در شهریار از انگور محصولات دیگری مانند شیره انگور، کشمش و آبغوره درست می‌کنند و به فروش می‌رسانند. اگر انگور میوه مورد علاقه شماست، شهریار می‌تواند بهترین نوع انگور را به شما معرفی کند.

سیب شهریار

دو عدد سیب سرخ بر روی شاخه درختسیب شهریار از معروف‌ترین سوغات این شهر محسوب می‌شود. این میوه به شهرهای دیگر نیز صادر می‌گردد و در بسیاری از بازارهای میوه و تره‌بار این سیب یافت می‌شود. اما اگر به شهریار سفر کردید می‌توانید از باغ‌های سیب، سیب تازه شهریار را تهیه کنید.

عسل شهریار

در اطراف شهریار، دشت‌های بسیاری دیده می‌شود که زنبورداران در آنجا مشغول فعالیت هستند. احتمالا در مسیر تهران به شهریار این کندوهای را دیده‌اید. با توجه به نوع آب و هوا و پوشش گیاهی منطقه، عسل شهریار بسیار با کیفیت است و می‌توان سوغات خوبی از سفرتان به شهریار باشد.

گوجه سبز شهریار

درخت آلوچه و آلوچه های سبز رنگ ( گوجه سبز) روی شاخه های درختدر روزهای اول بهار، یکی از میوه‌های بهاری رونمایی می‌شود که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند. گوجه سبز یا آلوچه شهریار، در این روزها وارد بازار می‌شود و دل بسیاری را شاد می‌کند. گوجه سبز شهریار مرغوبت و کیفیت خوبی دارد و به شهرها و کشورهای دیگر صادر می‌شود. از گوجه سبز محصولات دیگری مانند لواشک، ترشک، آلو خشک و غیره تهیه و فروخته می‌شود. اگر در روزها بهار و اوایل تابستان به شهریار سفر کنید، در هر گوشه از خیابان و کنار هر باغی می‌توان آلوچه یا گوجه سبز پیدا کنید.

محصولات لبنی شهریار

دامداری نیز در منطقه شهریار به‌صورت سنتی و صنعتی رونق زیادی داشته و هر ساله بخش زیادی از گوشت و مواد لبنی استان تهران در این منطقه تولید می‌شود. منطقه شهریار تعداد زیادی واحدهای گاوداری با نژادهای اصیل خارجی و تعداد زیادی مرغ داری دارد که گوشت مرغ، تخم مرغ و فرآرده‌های لبنی زیادی را تولید می‌کنند. اگر از فاصله نه چندان دور به شهریار سفر کرده باشید می‌توانید از محصولات لبنی این شهر خریداری کرده و به‌عنوان سوغاتی شهریار با خود ببرید.

سخن نهایی

یکی از مهم‌ترین تفریحات در سفر خرید سوغات است. در سفرتان به شهریار می‌توانید به سراغ صنایع دستی یا سوغات خوشمزه این شهر بروید. اغلب این محصولات در بازارهای محلی یافت می‌شود. میوه‌های شهریار را از باغ‌ها نیز می‌توانید تهیه کنید که هم به باغداران کمک کنید و هم محصول باکیفیت خرید کرده باشید. شما در سفرتان به شهریار چه سوغاتی

4/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن