سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات سرخ رود | یادگاری از ساحل مازندران

سرخ رود جایی در غرب محمودآباد و شرق فریدون‌کنار مازندران قرار دارد و زیبایی‌های طبیعتش را هم از این دو شهر به ارث برده است. اغلب مردمان بومی این دیار در بازار محلی سرخ رود امرار معاش می‌کنند. صنایع دستی و سوغات سرخ رود نیز حاصل تلاش هنرمندان، کشاورزان و دامداران این خطه است که محصولاتی باکیفیت و اصیل برای یادگاری بردن از این شهر محسوب می‌شوند.

قصد سفر به سرخ‌رود را دارید؟ بیایید پیش از سفر، در دنیای سوغات و صنایع دستی سرخ‌رود گشتی بزنیم و دل به دل بازار محلی آن بدهیم!

برای آشنایی بیشتر مقاله سرخ رود کجاست؟ را مطالعه کنید.

سفال؛ یادگاری از خاک سرخ‌رود

مردی در حال سفالگری تا به حال ماست کوزه‌ای نوش جان کرده‌اید؟ یا آب گوارای داخل کوزه را چشیده‌اید؟ اگر چنین تجربه‌ای داشته باشید، قطع به یقین تفاوت طعم خوردنی‌های داخل سفال را درک کرده‌اید. خوردن غذا در یک ظرف سفالی و نوشیدن دوغ از یک کوزه گلی تجربه جذابی است که در سفر به سرخ‌رود می‌توانید آن را عملی کنید. به بازارهای این شهر بروید و ظروف سفالی بخرید تا طعم شگفت‌انگیز غذاها را با خود به خانه ببرید!

علاوه بر این، گلدان‌های سفالی هم زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه شما می‌بخشند. این سوغات سرخ‌رود از جمله بهترین صنایع دستی این دیار به حساب می‌آیند.

لباس محلی؛ جذاب‌ترین صنایع دستی مازندران

لباس محلی شمالی دامن های راه راه رنگی با پیرهن های قرمز رنگدر گذشته برخلاف این روزها، هر منطقه لباس مخصوص به خود را داشت و این پوشاک با فرهنگ مردم آن دیار ارتباط مستقیمی داشتند. در سرخ‌رود نیز مثل سایر شهرهای مازندران، لباس محلی دوخته می‌شود و هنوز هم این لباس‌های جذاب را می‌توان در این شهر پیدا کرد.

لباس محلی زنانه از بخش‌های مختلفی از جمله شلیته یا همان دامن چین‌دار، تمبان یا شلوار، نیم‌ساق، نیم‌تنه یا جلیقه، چارقد، گالش یا کفش و… تشکیل می‌شود و جنس آن نیز از پارچه‌های رنگارنگ و ابریشمی است. با سفر به سرخ‌رود می‌توانید این لباس‌ها را تهیه کرده و بپوشید تا به سفر در زمان هم تحقق ببخشید!

لباس محلی مردانه هم شامل یک جومه یا پیراهن سنتی، پشمبال یا شلوار، نیم‌تنه یا جلیقه، چوخت یا کت پشمی و… می‌شود. هر دوی این لباس‌های محلی را می‌توانید از این شهر تهیه کنید و به عنوان سوغات سرخ‌رود با خود به خانه ببرید.

نمد؛ زیراندازی پشمی و گرم

در روزگاران گذشته که فرش‌های ماشینی همه جا را نگرفته بودند، در هر خانه‌ای که پا می‌گذاشتید، زیراندازهای متفاوتی به چشم می‌خوردند. یکی از این زیراندازهای زیبا که هنوز هم در سرخ‌رود با زحمت زیاد از پشم گوسفندان تهیه می‌شود، نمد است. نمد مالی از هنرهای اصیل مازندرانی به حساب می‌آید که محصولات آن شکل و شمایل خانه را بسیار سنتی و جذاب می‌کنند.

 نمدمالان این منطقه کلاه، بالاپوش و زیراندازهای نمدی زیبایی تولید می‌کنند که از سوغاتی‌های محبوب برای گردشگران به شمار می‌روند.

جاجیم؛ بافته‌هایی رنگارنگ

دار و دوک جاجیم بافیجاجیم هم مثل نمد از جمله صنایع دستی سرخ‌رود محسوب می‌شود و در زبان محلی با نام پلاس نیز از آن یاد می‌کنند. جاجیم‌ها از نخ‌های رنگارنگ تهیه می‌شوند و به عنوان روانداز و زیرانداز کاربرد دارند. این دست‌بافته‌ها شبیه گلیم هستند، بدون پرز بافته می‌شوند و از هر دو طرف‌شان می‌توانید استفاده کنید.

 خوشبختانه هنرمندان سرخ‌رودی این دست‌بافته‌های زیبا را می‌بافند و در بازارهای محلی به گردشگران عرضه می‌کنند. پس اگر می‌خواهید ظاهری جذاب و سنتی به خانه خود بدهید یا یک یادگاری ارزشمند برای عزیزان‌تان تهیه کنید، جاجیم‌های سرخ‌رود بهترین انتخاب هستند!

از طرفی گلیم هم در این شهر بافته می‌شود. بافندگان سرخ‌رودی، نقش و نگار این زیراندازها را با الهام از طبیعت اطراف خود ایجاد می‌کنند و به همین خاطر گلیم‌های این منطقه اغلب شما را به یاد طبیعت شمال می‌اندازند. انواع گلیم‌هایی که در سرخ‌رود بافته می‌شود، شامل چرخ‌بافی، نیم‌سوزنی و گلیم ساده است.

ماهی‌های تروتازه دریای خزر

سید ماهی در تور توسط ماهیگیراناهل غذاهای دریایی هستید؟ به خوب جایی سفر کرده‌اید. سرخ‌رود شهری در همسایگی دریای خزر است. ماهیگیران این شهر صبح زود دل به دریا می‌زنند تا ماهی‌های تازه صید کنند و در بازار این شهر به فروش برسانند. اگر پیش از ظهر به بازار ماهی فروشان سرخ‌رود بروید، برای ناهار می‌توانید یک ماهی پلوی خوشمزه نوش جان کنید. در هنگام برگشت از سفر هم می‌توانید چند ماهی تروتازه با خود به خانه ببرید تا طعم دلپذیر غذای دریایی را در شهر خود نیز بچشید!

برنج شالیزارهای شمال

کشاورزی در حال چیدن خوشه های برنجقدم به قدم سرخ‌رود پر از زمین‌های شالیکاری است که مردان و زنان زحمت‌کش در این زمین‌ها مشغول به کار هستند. برنج اصیل ایرانی را از این شهر خریداری کنید تا از عطر و طعم واقعی آن لذت ببرید. کافی است یک بار این پلوی خوشمزه سرخ‌رودی را نوش جان کنید تا مشتری دائمی آن شوید!

سه‌شنبه بازار سرخ‌رود

سه شنبه بازار سرخ رودمگر می‌شود به شهرهای شمالی سفر کرد و از بازارروزهای آن گذشت؟ این بازارها عطر و بویی مخصوص به خود دارند که حکایت از وجود محصولات تروتازه محلی می‌دهند. جایی که زنان و مردان روستایی حاصل دست‌رنج خودشان را به فروش می‌رسانند و همه چیز از اصالت و کیفیت خاصی برخوردار است. سرخ‌رود نیز همانند سایر شهرهای شمالی، بازار محلی دارد. در سه‌شنبه بازار  این شهر می‌توانید محصولات کشاورزی، لبنیات، لباس و سایر سوغاتی‌های سرخ‌رود را خریداری کنید. این بازار در خیابان بهار قرار دارد.

دیگر سوغات و صنایع دستی سرخ‌رود

هنر دست زنان و مردان بومی سرخ‌رود محدود به موارد گفته شده نیست. اگر به بازارهای سوغاتی‌فروشی این شهر بروید، انواع و اقسام پارچه‌های سنتی و محصولات چوبی مرغوب سرخ‌رود را نیز خواهید دید. علاوه بر این، خوراکی‌های محلی و مخصوص مازندرانی نیز جای خاص خود را دارند. مرباهای خوشمزه، ترشیجات محلی، میوه‌های ارگانیک، سبزیجات تر و تازه، رب انار و آلوچه، کره و سرشیر محلی، نان و شیرینی‌های روستایی از جمله سوغاتی‌های سرخ‌رود به شمار می‌آیند.

سخن آخر

مهم‌ترین قسمت سفر، پیدا کردن جایی برای ماندن است. خوشبختانه در سرخ‌رود از ویلا و سوئیت گرفته تا خانه‌های بوم‌گردی و روستایی در اختیارتان قرار دارد.

در سایت اتاقک می‌توانید تصاویر انواع و اقسام اقامتگاه‌های سرخ‌رود را ببینید، قیمت آن‌ها را با هم مقایسه کنید و امکانات هر یک را مورد بررسی قرار دهید. در آخر اقامتگاهی متناسب با سلیقه خود و همراهان‌تان انتخاب کرده و رزرو کنید. به این ترتیب پیش از سفر جایی برای ماندن خواهید داشت و دغدغه پیدا کردن اقامتگاه در هنگام رسیدن به مقصد را نخواهید داشت. سفرتان خوش!

4.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *