سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات یاسوج | یادگاری از پایتخت طبیعت ایران!

نگاهی به یاسوج خوش آب‌وهوا

یاسوج، مرکز استان زیبای کهکیلویه و بویر احمد است. استانی که به عنوان یکی از خوش آب‌وهواترین ییلاق‌های تابستانی کشور شناخته می‌شود و هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران در فصل‌های گرم سال است. مرکز این استان نیز با توجه به تعدد مناطق طبیعی و گردشگری خود، انتخاب نخست بسیاری از مسافران محسوب می‌شود.

قرن‌ها است که مردم ایل بختیاری و هنر دوست لر در این خطه حضور دارند و فرهنگ غنی و دوست‌داشتنی آن‌ها با طبیعت بکر منطقه کهکیلویه و بویر احمد عجین شده و همین موجب آن شده است که صنایع دستی بسیار زیبایی در دسترس گردشگران قرار بگیرد. سوغات شهر یاسوج را می‌توان از جمله جذاب‌ترین و نفیس‌ترین سوغاتی‌هایی به شمار آورد که در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد. اگر شما هم قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، حتما سری به بازارهای سنتی شهر بزنید تا سوغاتی‌های این خطه را از نزدیک ببینید. در ادامه با ما همراه باشید تا سری به دنیای جذاب صنایع دستی و سوغات یاسوج بزنیم!

برای آشنایی بیشتر مقاله یاسوج کجاست؟ را مطالعه کنید.

با صنایع دستی و سوغات یاسوج آشنا شوید؛ هنر دست یک خطه کهن

یاسوج به عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی و هنری کشور در زمینه تولید صنایع دستی و خوراکی‌های محلی شناخته می‌شود. این هنرهای غنی و دوست‌داشتنی سال‌ها است که در خطه زیبای یاسوج رونق دارند و هنرمندان بسیاری از این طریق امرار معاش می‌کنند. صنایع دستی زیبا و کهنی نظیر جاجیم، چنته و مفرش طرفدران بسیاری دارند و در تمام طول سال گردشگران را به سمت خود می‌کشانند. در ادامه بخشی از این  صنایع دستی که می توانند سوغات جذابی از یاسوج باشند را  به شما معرفی می‌کنیم.

جاجیم

دوک جاجیم بافی و جاجیم نیمه کاره روی داریکی از قدیمی‌ترین و زیباترین صنایع دستی که هنرمندان یاسوجی و به خصوص زنان این خطه آن را تولید می‌کنند، جاجیم است. دست بافته‌ای از جنس پشم با دوختی به شکل نوار که عشایر و روستاییان استان کهگیلویه و بویر احمد با زحمت فراوانی آن را می‌بافند و طرفداران بسیاری در میان گردشگران دارد. این سوغاتی دوست‌داشتنی شباهت زیادی به گلیم دارد اما ضخامت آن نسبت به گلیم کمتر است و ظرافت بالایی در نوع بافت آن وجود دارد. اگر شما هم به دنبال یک دست‌بافت سنتی برای خود یا عزیزانتان هستید، در خرید جاجیم تردید نکنید!

گبه

گبه همان فرش با پرزهای بلند استاگر از قبل با فرش‌های پرز بلند مواجه شده باشید، احتمالا نام گبه به گوشتان خورده است. فرشی دست‌بافت که از پشم، پنبه و موی بز بافته می‌شود و عشایر لر استان کهگیلویه و بویر احمد در بافت آن بسیار ماهر هستند. این فرش نفیس و گران قیمت که بیشتر به عنوان فرش و تابلو فرش از آن استفاده می‌شود، ریشه در طبیعت زیبای منطقه دارد و رنگ‌های استفاده شده در آن مسحورکننده هستند. این سوغات یاسوج شهرت جهانی دارد و خرید آن به عنوان هدیه، قطعا هر کسی را سر ذوق می‌آورد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

چنته

چنته زرد رنگ و منگوله های قرمز و زردی که به آن ویزان هستنچنته را میتوان از هنرهای دست‌بافت زیبا و ارزشمند یاسوج نامید که هدیه مناسبی به عنوان سوغاتی به حساب می‌آید. چنته در یاسوج به فرم جذابی بافته می‌شود. به این صورت که معمولا جنس یک سمت آن فرش و سمت دیگر آن گلیم است. اگر چه برخی جنس تمام آن را از فرش یا گلیم انتخاب می‌کنند. این سوغاتی جذاب یاسوج معمولا به عنوان جای قرآن، آیینه یا محل نگهداری از وسایل زنان استفاده می‌شود. این دست‌بافته زیبا را که در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت در بازار یاسوج موجود است، به هیچ وجه از دست ندهید!

مفرش

مفرش بافتنی از جنس فرش به شکل صندوق
عکس از : روستیران

از دیگر دست بافته‌های عشایر یاسوج می‌توان به مفرش اشاره کرد. هنری جذاب که به شکل صندوقچه بافته می‌شود و زنان از آن به عنوان کیف دستی نیز استفاده می‌کنند. استفاده از این کیف زیبا در میان عشایر و هنگام کوچ رواج بسیاری دارد. با توجه به موج بازگشت دنیای امروز مد به هنرهای اصیل و محلی، خرید و هدیه دادن مفرش می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد!

دیگر سوغات یاسوج

در ادامه به خوراکی های محلی یاسوج اشاره می کنیم، حتما در سفر به یاسوج به بازارهای سنتی آن سری بزنید و خوراکی محلی تهیه کنید.

عسل

عسل طبیعی یاسوج یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های کوهستانی کشور به شمار می‌آید. عسلی شیرین و طبیعی که در مناطق بکر و کوهستانی یاسوج و اطراف آن یافت می‌شود. پرورش زنبور در شهر یاسوج یکی از شغل‌های رایج این منطقه است. عسل طبیعی یاسوج از آن دسته سوغاتی‌هایی محسوب می‌شود که از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

نان شلشلی و نان بلوط

یکی از نان‌های سنتی و دوست‌داشتنی استان کهگیلویه و بویر احمد، نان شلشلی است. این نان که با آرد گندم پخته می‌شود، عطر فوق‌العاده‌ای دارد و مردم محلی با اضافه کردن روغن و عسل آن را میل می‌کنند. نان پرطرفدار دیگری که در یاسوج پخت می‌شود، نان خوش عطر و لذیذ بلوط است. نان بلوط که با نام نان کلگ نیز شناخته می‌شود، معمولا توسط زنان عشایر لر تهیه شده و در میان گردشگران بسیار طرفدار دارد. تجربه خوردن این نان‌های بی‌نظیر را در سفر به یاسوج از دست ندهید!

گردو

گردو کوهستانی یاسوج یکی از خوش طعم‌ترین گردوهای کشور است که فروشندگان خشکبار از آن به شدت استقبال می‌کنند. بسیاری از باغ‌های یاسوج زیر کشت گردو هستند و برای خرید این محصول مرغوب چندان به دردسر نخواهید افتاد. در هنگام سفر به یاسوج، می‌توانید این گردوهای باکیفیت و ویژه را از باغات روستاهای اطراف خریداری کنید و با خود به خانه ببرید.

گیاهان دارویی

کوهستان‌های یاسوج را می‌توان یکی از منابع غنی گیاهان دارویی نامید. بسیاری از گونه‌های گیاهی و دارویی در کوه‌های یاسوج و روستاهای اطراف آن می‌رویند. گیاهانی نظیر آویشن، بومادران، بابونه، مریم گلی، پنیرک، مرزنجوش، آویشن، بنشن، اکالیپتوس، باریچه و… در این مناطق یافت می‌شوند و می‌توانند یک سوغاتی مفید برای هدیه دادن به حساب بیایند.

نان بلوط

نان بلوط یا نان کلگنان بلوط یا نان کلگ از جمله سوغاتی‌های یاسوج است که در میان قوم لر طرفداران فراوانی دارد. این نان خوشمزه را زنان محلی و عشایر با تلاش فراوانی می‌پزند. آن‌ها در ابتدا میوه بلوط را می‌سابند تا آردی شکل شود. سپس آن را خیسانده و عصاره‌گیری می‌کنند. در آخر هم خمیر حاصل شده را در تنور می‌پزند و به مهمانان، گردشگران و مشتریان عرضه می‌کنند.

انگور

شاید با خود بگویید که انگور را همه جا می‌شود پیدا کرد. اما واقعیت این است که انگورهای یاسوج چیز دیگری هستند. کافی است در سفر به این منطقه، به باغ‌های انگور روستاهای اطراف بروید و یکی از این خوشه‌های ارگانیک را مزه کنید تا باورتان شود که انگورهای یاسوجی را در هیچ جای دنیا نمی‌شود پیدا کرد!

چندین نوع درخت انگور در یاسوج کاشته می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یاقوتی عسگری، سیاه، رطبی، رجبی و ریش بابا اشاره کرد. مطمئن باشید که این انگورها سفرتان را شیرین‌تر و دلپذیرتر خواهند کرد!

سخن آخر

برخلاف باور عموم، زیبایی‌های مناطق سرسبز ایران تنها به شهرهای شمالی محدود نمی‌شود. یاسوج یکی از شهرهای دوست‌داشتنی است که طبیعت بکر و سرسبز آن حتما مسحورتان خواهد کرد. آبشارهای خروشان از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این منطقه هستند که دیدن آن‌ها را باید در لیست سفر خود قرار دهید. در این بین، روستاهای دیدنی و سنتی منطقه و تنگه‌های هیجان‌انگیز آن نیز هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. طبیعت غنی یاسوج را می‌توان قلب تپنده مناطق سرسبز شمال شرق ایران نامید. این بار اگر گذرتان به شهر زیبای یاسوج افتاد، علاوه بر بازدید از مناطق بکر و طبیعی شهر، خرید سوغات یاسوج را به هم از دست ندهید.

در سایت اتاقک، می‌توانید تصاویر انواع و اقسام اقامتگاه‌های یاسوج را ببینید، قیمت آن‌ها را با هم مقایسه کنید و امکانات هر یک را مورد بررسی قرار دهید. در آخر جایی متناسب با سلیقه و بودجه خود انتخاب کرده و رزرو کنید تا به این ترتیب پیش از سفر جایی برای ماندن داشته باشید. سفرتان خوش!

3.7/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *