سوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی زیباکنار

وقتی صحبت از مسافرت به گیلان می‌شود سوغات و صنایع دستی زیباکنار از جمله مواردی است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت و حتماً برای تهیه سوغات و صنایع دستی از شهر زیبا برنامه‌ریزی کنید.

نکته جالب و منحصربه‌فرد این است که سوغات و صنایع دستی زیباکنار از چنان تنوعی برخوردار هستند که به‌راحتی می‌توانید برای دوستان و عزیزان خود سوغاتی زیباکنار را تهیه کنید.

از آنجایی که زیباکنار در نزدیکی شهر زیبای رشت قرار دارد مملو از مواد خوراکی، صنایع دستی منحصربه‌فرد و سوغات‌های خوشمزه و خوش‌رنگ است.

نوشته های مشابه

در این مقاله به صورت کامل به سوغات و صنایع دستی زیباکنار می‌پردازیم تا اگر به این شهر زیبا مسافرت داشتید بدانید برای سوغاتی چه چیزهایی برای خرید و هدیه دادن وجود دارد.

درباره زیباکنار

زیباکنار شهری در نزدیکی رشت است و به عنوان ناحیه‌ای ساحلی در استان گیلان شناخته می‌شود. در گذشت این شهر را با نام بندر علی آباد می‌شناختند. آب و هوای این شهر معتدل و طبیعت آن یکدست است. سالانه گردشگران زیادی زیبا کنار را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.

این شهر زیبا از مرکز استان گیلان یعنی رشت 40 کیلومتر فاصله دارد. اگر از بندر انزلی به سمت این شهر حرکت کنید باید 15 کیلومتر مسافت را طی کنید.
این شهر به عنوان شاهراه تجاری شناخته میشود و جزو مناطق آزاد تجاری است. اگر از تهران به سمت زیباکنار حرکت کنید، باید 350 کیلومتر مسافت را طی نمایید که مسیر آن مناسب است و زیاد طولانی نیست.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

نکته جالب در مورد شهر زیباکنار، روستاهای زیادی است که برای اجاره خانه، ویلا و اقامتگاه مناسب موقعیت مناسبی فراهم کرده‌اند. همچنین این شهر از چهار طرف به دریای خزر راه دارد که باعث شده زیبایی خاصی به خود بگیرد. در این روستاها سوغات و صنایع دستی زیباکنار، توسط مردم محلی و مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

انواع سوغات و صنایع دستی زیباکنار

سوغاتی‌های شهر زیباکنار گیلان شامل مواد غذایی محلی و صنایع دستی زیبا است. شهر زیباکنار جزو محدود شهرها در ایران است که دست شما را انتخاب سوغاتی باز می‌گذارد. با هر سلیقه‌ای می‌توانید بسیاری از محصولات زیباکنار را به یادگار همراه خود ببرید. سوغاتی‌های زیباکنار، از خوراکی‌های خوشمزه آن گرفته تا صنایع دستی‌اش، همگی یادگار سفر به یادماندنی و خاطره‌انگیزی هستند که به این شهر داشتید.

صنایع دستی زیباکنار

یکی از بخش‌های جذاب زیباکنار صنایع دستی زیبا و منحصربه‌فرد این شهر است که برای هدیه دادن و داشتن یادگاری یک گزینه مناسب به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید با صنایع دستی زیباکنار آشنا شوید مواردی که در ادامه معرفی می‌شوند مهم‌ترین صنایع دستی این شهر به شمار می‌روند.

حصیر

حصیر از سوغات و صنایع دستی زیباکنارکشاورزان شمال کشورمان ایران، حصیربافی را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده‌اند. فصل‌هایی که نمی‌توان در آن‌ها کشت و برداشت کرد، حصیرهایی زیبا و ناب در شمال کشور بافته می‌شوند. موادی که کشاورزان در حصیربافی استفاده می‌کنند، به صورت خودرو در کنار مرداب‌ها رشد کرده و پرورش می‌یابد. کشاورزان در کنار حصیر، صنایع دستی ناب دیگری مثل سبد، آبکش یا زیر انداز نیز می‌بافند. صنعت حصیربافی از متداول‌ترین صنایع در شمال کشورمان و شهر گیلان به شمار می‌رود. با خرید حصیرهای زیبا کنار، از کشاورزان و حصیربافان این شهر نیز حمایت کنید زیرا این محصولات به عنوان اصلی‌ترین صنایع دستی زیباکنار و منبع درآمدی جدی مردم، نقش مهمی در اقتصاد این شهر ایفا می‌کنند.سالانه گردشگران زیادی حصیرهای این شهر را به عنوان سوغاتی به یادگار می‌برند، پس چنانچه شما هم می‌خواهید جزو این دسته از افراد باشید، می‌توانید در دل حصیرهای مقاوم و ماندگار زیباکنار، یکی را انتخاب کرده و برای خود یا عزیزان‌تان سوغات ببرید.

سفال

سفال از سوغات و صنایع دستی زیباکناریکی از انواع سوغات و صنایع دستی زیباکنار، سفال است. در شمال کشور، سفالگری جزو صنایع مشهور به شمار می‌رود. شهرهای لاجین و لاهیجان جزو معروف‌ترین شهرهای تولید سفال در کشور شناخته می‌شوند. از سفال‌ها به خاطر ویژگی‌های بی‌نظیری که دارند هنوز هم به عنوان ظروف غذا و … استفاده می‌شود. سفال‌ها در برابر رطوبت مقاوم هستند و اجازه عبور آن را نمی‌دهند و همچنین لعاب کاری فوق‌العاده‌ای دارند. اما لعاب و ساخت سفال‌های زیباکنار از کیفیت متمایزتری برخوردار هستند و می‌توانند به عنوان هدیه مورد استفاده قرار گیرند. نقاشی‌های زیبایی که روی سفال‌ها انجام می‌شود، میراثی ماندگار از سفرتان به زیبا کنار را خلق می‌کند. شما می‌توانید به سفال‌های شهر گیلان به عنوان سوغاتی نگاه کنید و آن‌ها را برای عزیزان و دوستان‌تان به همراه ببرید.

قلاب بافی

قلاب بافی از سوغات و صنایع دستی زیباکناریکی دیگر از سوغات و صنایع دستی زیباکنار، محصولات قلاب‌بافی آن است که ساخته دست زنان و دختران زیباکناری است. این محصولات از ظرافت و تنوع خوبی برخوردار هستند و فرهنگ و رسوم مردم زیباکنار را به نمایش می‌گذارند.هر ساله انواع محصولات قلاب‌بافی از جمله روسری، شال، عروسک و … بافته شده و در بازار این شهر به فروش می‌رسند. محصولات قلاب‌بافی نشانگر فرهنگ دیرینه شهر زیبا کنار هستند پس چنانچه به دنبال سوغات و صنایع دستی فرهنگی و هنری زیبا کنار هستید می‌توانید روی محصولات قلاب‌بافی این شهر حساب ویژه‌ای باز کنید.

ابریشم‌بافی

ابریشم بافی از سوغات و صنایع دستی زیباکناراستفاده از ابریشم برای بافت لباس پشمی در زیباکنار، ماسوله و سایر شهرهای شمالی رایج بوده و به عنوان یک کار کامل آن را انجام می‌دهند. مردم زیباکنار ابریشم را به نخ تبدیل کرده و با آن جوراب، دستکش، شال و لباس‌های زمستانه را تولید می‌کنند. این صنایع دستی زیباکنار هم مانند بقیه می‌تواند یک گزینه مناسب برای خرید گردشگران باشد.

چادرشب بافی

چادرشب بافی از سوغات و صنایع دستی زیباکنارهر چند در نقاط دیگر کشور ایران می‌توان هنر چادر شب‌بافی را مشاهده و تحسین کرد، اما چادر شبی که در استان‌های شمالی کشور دوخته می‌شود، کیفیتی دیگر دارد. چادر شب در واقع پارچه‌ای است که چه از لحاظ طولی و چه از لحاظ عرضی 2 متر است. این چادر مربعی شکل بوده و در مواقع مختلفی مثل بستن کمر زنان در هنگام کشاورزی استفاده می‌شود. شما می‌توانید چادر شب را به عنوان سوغات زیباکنار همراه خود ببرید و به دوستان و عزیزان‌تان هدیه دهید.

سوغاتی‌های خوراکی زیباکنار

سوغاتی‌های زیباکنار دارای طعم و تنوع‌های بسیار زیادی هستند و برای هر ذائقه و سلیقه‌ای، می‌توان سوغاتی خاصی پیدا کرد. به همین خاطر اگر به زیباکنار سفر کنید، قطعاً می‌توانید سوغاتی مناسب و موردنیاز خود را پیدا کنید. در ادامه بهترین سوغاتی‌های زیباکنار را با هم مرور می‌کنیم تا اگر قصد خرید داشتید با آگاهی کامل این کار را انجام دهید.

زیتون

زیتون از سوغات زیباکنارزیتون پرورده و روغن آن، یکی از سوغاتی‌های زیباکنار بوده که از طعم و کیفیت بالایی برخوردار است و به صورت مستقیم از تولید کننده تهیه می‌شود. روغن زیتون و زیتون شمال دارای شهرت ملی و حتی جهانی است و در زیباکنار می‌توان محصول درجه یک را آن را پیدا کرد.

زیتون که یار شفیق سفره ایرانیان در هر موقعیتی است، در شهر رودبار کشت می‌شود. روغن زیتون را می‌توانید از تمام نقاط استان گیلان تهیه کرده و به عنوان سوغات همراه خود ببرید. زیتون جدا از طعم بی‌نظیر و دلپذیرش، فواید و خواص فوق‌العاده‌ای دارد. پس اگر برای عزیزان‌تان به فکر خرید یک سوغاتی خوشمزه و پر خاصیت هستید، زیتون زیبا کنار را فراموش نکنید.

برنج شمال

برنج از سوغات زیباکناریکی دیگر از سوغاتی‌های زیباکنار برنج معروف آن است. محصولی که از دل شالیزارهای زیباکنار تولید شده و به صورت مستقیم عرضه می‌شود. این برنج بر خلاف برنج پاکستان و هندی دارای عطر، طعم و کیفیت بسیار بالایی است به همین خاطر می‌توان از آن به عنوان سوغات استفاده کرد.

برنج لاهیجان یکی دیگر از سوغاتی‌های محبوب شهر زیبا کنار است. این برنج جزو با کیفیت‌ترین انواع برنج در کشور ایران شناخته می‌شود و جای خود را در دل سفره بسیاری از ایرانیان باز کرده است. طعم و بوی برنج لاهیجان دلیل شهرت و محبوبیت بالایی است که دارد. این برنج به قدری مسحور کننده است که کشورهای خارجی سالانه به مقدار زیادی از آن را وارد کشورشان می‌کنند. اگر دوست دارید طعم دلپذیر این برنج را به عزیزانتان هدیه دهید، می‌توانید به آن‌را به عنوان سوغات زیباکنار خریداری کنید.

فندوق

فندق از سوغات زیباکنارمحال است به گیلان بروید و شهر زیباکنار را از نزدیک ببینید اما نخواهید که فندق‌های آن‌جا را امتحان کنید. در واقع استان گیلان به عنوان یکی از مراکز اصلی کاشت و برداشت فندق در کشور ایران شناخته می‌شود. طعم دلپذیر فندق در بین آجیل‌های ایرانی محال است که از یاد کسی برود. شما می‌توانید در طی سفرتان به این شهر، به عنوان سوغات زیبا کنار، فندق گیلان را برای عزیزان‌تان هدیه ببرید. محل کشت فندق‌های خوشمزه گیلانی شهر تالش و آستارا است.

کلوچه

کلوچه از سوغات زیباکنارکلوچه‌های فومن شیرینی لحظات نابی را دارند که در شهر زیبا کنار تجربه کردید. چنانچه به بیسکویت و کلوچه علاقه دارید، یکی دیگر از انواع سوغات زیباکنار بیسکویت و کلوچه است. ترکیبات بی‌نظیر کلوچه‌های این شهر مثل وانیل، شکر، هل و دارچین موجب طعم به یادماندنی و فوق‌العاده آن‌ها شده است. شهر فومن قنادی‌های بسیاری دارد. می‌توانید در هنگام سفرتان از این کلوچه‌ها خریداری کرده و به عنوان سوغاتی شهر زیبا کنار همراه خود ببرید.

چای

چای گیلان از سوغات زیباکنارشهرت چای لاهیجان بر هیچکس پوشیده نیست. شهر لاهیجان پایتخت چای در کشور ایران است و مشهورترین چای کشور را کشت می‌کند. نوشیدنی چای پای ثابت خانه تمام ایرانیان است. طرفداران دو آتیشه چای لاهیجان می‌توانند این چای خوش طعم و خوش عطر را به عنوان یکی از سوغاتی‌های مشهور و به نام شهر زیبا کنار همراه خود برای عزیزان و دوستانشان ببرند.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد جاذبه‌های گردشگری، سوغات و صنایع دستی زیباکنار به صورت کامل صحبت شد و الان می‌دانید در صورت سفر به این شهر شمالی زیبا کجا بروید، سوغات زیباکنار چه چیزی بخرید و به دنبال چه صنایع دستی باشید.

اگر به این شهر سرسبز مسافرت کرده‌اید حتماً تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید تا سایر مسافران آینده زیباکنار از این تجربه استفاده کنند. همچنین اگر می‌خواهید به زیباکنار مسافرت کنید و سؤالی گوشه ذهن دارید، از طریق کامنت با ما مطرح نمایید تا پاسخ آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *