سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات زواره | یادگاری از شهری تاریخی

زواره شهری از توابع اردستان، در شمال استان اصفهان است که مردمان آن سنت‌های قدیمی خود را به خوبی حفظ کرده‌اند. این شهر هنرمندانی دارد که مهارت‌شان را از نسل‌های پیشین خود یاد گرفته‌اند و برای همین هم صنایع دستی زواره بسیار موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سوغات خوراکی این شهر، از نان‌های محلی گرفته تا لبنیات سنتی و نان‌های محلی  هم شما را به وجد خواهند آورد. بیایید با هم به دنیای سوغاتی زواره برویم و ببینیم در بازارهای این شهر چه چیزهایی برای عزیزان‌مان پیدا می‌شود!

برای آشنایی بیشتر مقاله زواره کجاست؟ را مطالعه کنید.

نان و شیرینی محلی

یک ظرف شیرینی محلی در کنار یک لیوان چایییکی از نان‌های مشهور زواره پش غلبولی نام دارد که با آرد گندم پخته می‌شود. به این ترتیب که مقداری آرد و آب را مخلوط می‌کنند و روی گاز می‌گذارند تا جوش بیاید، سپس تخم‌مرغ‌ها را با روشی خاص به شکل رشته‌ای به آن اضافه می‌کنند تا یک عصرانه بی‌نظیر آماده شود. از دیگر نان‌ و شیرینی‌های سنتی زواره می‌توان به نان قلیف، کپ نان، نان تابه دورو، نان خوشکه پز زعفرانی و نان کلاسیر اشاره کرد.

لبنیات و تخم‌مرغ محلی

چند یخچال پر از لبنیات در کنار همبرخی از مردم زواره دامداری دارند و لبنیات سنتی این شهر در میان گردشگران بسیار محبوب است. در زواره می‌توانید از ماست چکیده و کیسه انداخته محلی تا ماست دبه‌ای و ماست مخلوط با سبزی‌های تازه را خریداری کنید. دوغ این منطقه نیز در طعم‌های مختلف و متفاوت عرضه می‌شود. طعم تخم‌مرغ محلی زواره نیز به هیج وجه مثل تخم‌مرغ‌های شهری نیست. کافی است یک بار نیمروی محلی نوش جان کنید تا متوجه طعم متفاوت و بی‌نظیر آن شوید. در راه برگشت نیز یک دبه ماست و یک بطری دوغ محلی بگیرید تا طعم خوش سفر چند روزی زیر زبان‌تان بماند!

انار و رب‌ انار محلی

دو انار کامل و یک انار نصفه داخل یک بشقاب و یک کاسه رب انارمعروف‌ترین میوه زواره، انار است. انارهای آب‌دار این منطقه زبانزد هستند و به عنوان یک سوغاتی خوشمزه گزینه ایده‌آلی به حساب می‌آید. زنان محلی قدر این انارهای خاص را می‌دانند و با پختن رب‌انار، این میوه‌های خوشمزه را خواستنی‌تر کرده‌اند. یک شیشه رب انار از زواره بخرید تا طعم اصیل رب سنتی را به غذاهایی مثل فسنجان اضافه کنید!

za

اجاره انواع اقامتگاه در زواره با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

هنر خراطی

یک جعبه چوبی که روی جعبه و در آن با هنر خراطی تزیین شدهخراطان زواره، از تراش دادن و حرکات دورانی روی چوب، لوازمی بسیار زیبا طراحی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به عصا، نی، مهره‌های شطرنج و… اشاره کرد. این هنر از قدیم‌الایام در کشور رواج داشته است و در حال حاضر هم کارگاه‌هایی در زواره برای احیای این هنر برپا شده‌اند.

آهنگری

در گذشته کارگاه‌های آهنگری زواره برای دفاع از شهر در مقابل مغول‌ها ساخته شده بودند. در این کارگاه‌ها شمشیر، نیزه و ابزارآلات جنگی ساخته می‌شدند. اما حالا در کارگاه‌های کوچک آهنگری داس، میخ، سیخ کباب، کلنگ، ظروف مسی و… تولید می‌شوند.

گلیم بافی

یک گلیم با طرح سنتی گلیم‌ بافی در همه نقاط کشور رواج دارد و هنری اصیل در ایران است. اصفهان و شهر زواره نیز گلیم‌بافان هنرمندی دارد که بافته‌های‌شان را در مغازه‌های سوغات‌فروشی سطح شهر عرضه می‌کنند. گلیم‌های این منطقه معمولا بدون پرز و از پشم گوسفند بافته می‌شوند. هر چه این صنایع دستی زواره ظریف‌تر و سبک‌تر باشد، گران‌بهاتر خواهد بود. چراکه بافنده زحمت بیشتری برای بافت آن کشیده و مواد اولیه به کار رفته در گلیم نیز مرغوب‌تر است.

گلیم‌بافان زواره از طرح‌های خورشیدی و بته جقه‌ای استفاده می‌کنند و از رنگ آبی برای نشان دادن جریان رود بهره می‌گیرند. این دست‌بافته‌ها با استفاده از دار، قلاب، سوکه، قیچی‌ پنجه و دفه تهیه می‌شوند و معمولا دورو هستند. گلیم‌های رنگارنگ و چشم‌گیر زواره، به خانه شما شکل و شمایلی سنتی و صمیمی می‌دهند. پس اگر می‌خواهید بخشی از منزل خود را با حال و هوای سنتی آمیخته کنید، در سفر به زواره فرصت خرید گلیم را غنیمت شمرید.

سنگ‌تراشی و سفالگری

چرخ سفالگری و دستان کسی که در حال ساختن یک ظرف سفالی استتا به حال سنگ آسیاب قدیمی دیده‌اید؟ برخی از صنایع دستی که هم‌اکنون برای تزئین به کار می‌روند، روزگاری ابزاری برای زندگی کردن بودند. مثلا همین سنگ آسیاب، در گذشته برای خرد کردن گندم بسیار مفید بوده است. هنر سنگ‌تراشی پیش از اسلام وارد زواره شده بود، ابزارهایی مثل هاون و آسیاب دستی از دست‌سازه‌های این هنرمندان محسوب می‌شوند که حکاکی‌های زیبایی روی برخی از آن‌ها وجود دارد.

همچنین سفالگری نیز برای نگهداری از مایعاتی مثل آب و انواع رب‌ها بسیار کاربرد داشته است. کوزه‌های سفالی را هم‌اکنون نیز می‌توانید از این شهر تهیه کنید و به عنوان یک سوغاتی ارزشمند به دوستان خود هدیه دهید.

فرش دست‌باف

دستان یک فرد در حال ریشه زنی یک فرش دستبافتاز زمان صفویه تا به حال در شهرهای مختلف اصفهانی از جمله زواره، بافتن فرش دست‌باف بسیار رونق داشته است. هنرمندان زواره این قالی‌ها را روی دار می‌بافند و از طرح‌های مختلف شاه عباسی، لچک و ترنج، درختی حیوان‌دار، اسلیمی، طرح‌های منظره یا حتی طرح‌های ذهنی و خلاق در بافت فرش‌ها استفاده می‌کنند. رنگ‌های به کار رفته در این فرش‌های دست‌باف از گیاهانی مثل پوست انار، روناس، قارا، پوست گردو، اسپرک و گندل گرفته می‌شود و کاملا طبیعی هستند.

این صنایع دستی نفیس نه تنها در ایران، بلکه در خارج از کشور نیز بسیار پرطرفدار است و هنردوستان خارجی مشتریان پروپاقرص این کالای لوکس محسوب می‌شوند.

پارچه

مقداری پارچه تا شده روی همهنرمندان زواره با استفاده از کرک شتر، صنایع دستی جورواجوری تولید می‌کنند. مثلا در سفر به این شهر می‌توانید عباهای مختلف، زیلوها یا حتی سجاده‌هایی از پشم شتر خریداری کنید که بسیار مرغوب و بادوام هستند.

از دیگر صنایع دستی و سوغات زواره می‌توان به کرباس، سبد حصیری، چارق، گیوه، ظروف مسی، گردو، بادام، انجیر، توت،‌روغن حیوانی، کره، پنیر، محصولات شترمرغ، گوشت شتر‌ سیب‌زمینی و آلو اشاره کرد‌. البته برخی از صنایع دستی این منطقه از دیگر شهرها وارد شده است. مثلا میناکاری (نقاشی زیر لعابی)، گوهر تراشی، چرم‌ دوزی، مشبک و معرق از جمله این هنرهای دستی محسوب می‌شوند.

سخن آخر

زواره یک مقصد تاریخی و کویری است، در سفر به زواره فرصت تماشای کویر و جاذبه‌های تاریخی فراوانی را خواهید داشت. برای ثبت روزهای خوش سفر، از عکس‌های یادگاری و خریدن سوغاتی که در این مقاله درباره آن صحبت کردیم نباید غافل شوید. سفر خوش!

1.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *