سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات بهشهر | اصالتی با قدمت چند هزارساله

بهشهر از آن دسته جاهایی است که اگر یک بار به آنجا سفر کنید، به شهر مورد علاقه و محبوبتان تبدیل می‌شود. این شهر جذاب و دیدنی با زیبایی‌های طبیعی و گردشگری بسیار، در صدر لیست محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری ایران قرار دارد و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران به آنجا سفر می‌کنند. علاوه‌بر جاهای دیدنی، صنایع دستی بهشهر و سوغات خاص این شهر، ازجمله فاکتورهای بسیار مهمی هستند که مسافران را به آنجا فرا می‌خوانند. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم بهترین صنایع دستی بهشهر را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید با سوغات این منطقه بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله بهشهر کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره بهشهر

بهشهر از جمله شهرهای دیدنی و توریستی محبوب در ایران است که با قدمت چند هزارساله، مانند نگینی در ایران می‌درخشد. این شهر از جمله شهرستان‌های استان مازندران است که در شرق این استان قرار گرفته و از سمت جنوب، به کوه‌های البرز و استان سمنان متصل می‌شود. اگر به سمت شمال بهشهر حرکت کنید، به دریای خزر خواهید رسید و از سمت غرب می‌توانید به شهرستان نکا برسید. این منطقه قدمتی طولانی دارد و پیش از حکومت صفویان بر ایران، با نام‌های مختلفی مانند تمیشان، خرگوران، آسیابسر و نامیه شناخته ‌شده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره‌ی شهرستان بهشهر وجود دارد، این است که مادر شاه عباس اصالتا اهل بهشهر بوده و به دلیل علاقه‌ی او به این منطقه، آنجا را به‌عنوان پایتخت تابستانی خود معرفی می‌کند و نام اشرف‌البلاد را بر آن می‌گذارد.

این ناحیه از نظر نظامی نیز دارای اهمیت بسیاری بوده و از نقاط مهم و استراتژیک در زمان حمله‌ی بیگانگان به شمار می‌رفته است. قدمت بهشهر را به دوره‌ی غارنشینی و حدود ده هزار سال پیش از میلاد مسیح نسبت داده‌اند. در بهشهر می‌توانید زیباترین مناظر طبیعی و آثار تاریخی بر جای مانده از سال‌های دور را ببینید و از تماشای آن‌ها غرق در لذت شوید. سفر به این شهر جذاب و تماشایی، خاطره‌ی یک سفر منحصربه‌فرد و خاص را برای شما رقم می‌زند.

صنایع دستی بهشهر

یکی از جذاب‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین بخش‌های هر سفر برای گردشگران، خرید صنایع دستی و سوغات هر شهر است. صنایع دستی شهرها اطلاعات بسیار مفیدی را درباره‌ی اقتصاد، سبک زندگی، شغل و روحیات مردم منطقه در اختیارتان قرار می‌دهد. در واقع می‌توان گفت صنایع دستی هر منطقه مانند امضای خاص آن منطقه است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند.

بهشهر نیز از جمله شهرهایی است که سوغات مخصوص به خود را دارد و می‌توانید خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و زیباترین صنایع دستی را از آنجا تهیه کنید. اگر قصد دارید یک یادگاری خوش طعم، زیبا و ماندنی از بهشهر تهیه کنید، می‌توانید محصولات زیر را انتخاب کنید.

حصیر بافی

دو خانم و یک دختر بچه در حال بافتن وسایل حصیری

یکی از مشهورترین صنایع دستی بهشهر که در اکثر شهرهای شمالی کشور هم وجود  دارد، محصولات حصیربافی است. انواع سبدها و بافته‌های حصیری بسیار مرغوب و زیبا را می‌توانید از این شهر تهیه کنید و با خود به یادگار ببرید. صنایع حصیر بافی، بهترین هدیه‌ای هستند که می‌توانید آن را به عزیزانتان تقدیم کنید.

اجاره ویلا بهشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چیت سازی

یک تکه پارچه رنگی خاص که به آن چیت می گویند

بهشهر یکی از بزرگترین کارخانه‌های چیت سازی را در خود جای داده است و به تولید انواع پارچه‌های مرغوب شهرت دارد. بنابراین یکی دیگر از سوغاتی‌های بهشهر که می‌توانید آن را به عنوان یادگاری از سفر به این شهر تهیه کنید، پارچه‌های چیت است.

جاجیم بافی

یک ابزار مخصوص برای جاجیم بافی و فردی در حال بافن جاجیم

از دیگر صنایع دستی بهشهر که در میان گردشگران داخلی و خارجی بسیار محبوب است، می‌توان به هنر جاجیم بافی اشاره کرد. جاجیم‌ها بافته‌ی دست زنان بهشهری هستند که در رنگ‌ها، طرح‌ها و نقش‌های متنوع و زیبا وجود دارند و می‌توانید آن را به عنوان سوغاتی ماندگار بهشهر برای عزیزان خود به یادگار ببرید.

گلیم بافی

چند قالی که از دیوار آویزان شده اند

یکی دیگر از مشهورترین صنایع دستی بهشهر گلیم‌های زیبا و رنگارنگ است که زنان این منطقه آن را با هنرمندی خاص خود می‌بافند. اگر به این شهر دیدنی سفر کنید می‌توانید این گلیم‌های زیبا را با طرح‌ها و رنگ‌های شاد و زنده خریداری کنید و به یادگار ببرید.

انار و رب انار

انارهایی از شاحه درخت آویزان هستند

سوغاتی پرطرفدار بهشهر که گردشگران بسیاری آن را دوست دارند، انار و رب انار است. درختان انار بیشترین درختانی هستند که در این منطقه می‌بینید و رب انارهای ترش، شیرین و ملسی از انارهای آن تهیه می‌شود. اگر دوست دارید انار و رب انار اعلا و خوشمزه را امتحان کنید، حتما آن را از بهشهر بخرید.

مرکبات

یک باغ پرتغال و پرتغال های تازه روی درختان

شهرهای شمالی به داشتن انواع مرکبات اعلا مشهورند. یکی از این شهرها که باغات مرکبات ازجمله پرتقال، لیموشیرین و … را در خود جای داده، بهشهر است. بهترین و خوشزه‌ترین انواع مرکبات و میوه‌های ارگانیک را از سفر به بهشهر خریداری کنید و از طعم لذیذ و بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

مربای بهارنارنج

مقدار مربای بهار نارنج در یک کاسه بلوری

اگر به بهشهر سفر کنید، درختان بهارنارنج زیادی را در سطح می‌بینید که از زیبایی و عطر و بوی دلنشین آن مست می‌شوید، به‌همین ‌دلیل مربای بهارنارنج یکی از سوغاتی‌های مرغوب و خوشمزه‌ی بهشهر است که می‌توانید آن را برای خود یا عزیزانتان تهیه کنید. برای آنکه طعم تازه‌ی بهارنارنج را زیر زبانتان احساس کنید، حتما این مربای جذاب را بخرید.

ترشی سیر

دو شیشه سیر ترشی

شهرهای شمالی ایران به داشتن ترشی سیر معروفند. بنابراین در سفر به بهشهر و در میان سوغات خوش عطر و خوش‌مزه‌ی این شهر می‌توانید ترشی سیر اعلا و اصیل شمالی را خریداری کنید. عطر و طعم فوق‌العاده‌ی این ترشی می‌تواند شما را به خودش جذب و خاطره‌ی سفر به این شهر را ماندگار کند.

سخن آخر

سفر به بهشهر، تماشای زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های دیدنی این شهر و خرید سوغات ناب آن، می‌تواند یک خاطره‌ی جذاب و به‌یادماندنی را برای شما رقم بزند. در این مقاله تلاش کردیم بهترین و مشهورترین سوغات بهشهر را به شما معرفی کنیم. اگر به این شهر سفر کردید، حتما سوغات بی‌نظیرش را با خود به یادگار ببرید. اگر قصد اقامت هم دارید می توانید از سایت اتاقک برای اجاره روزانه خانه و ویلا در بهشهر اقدام کنید. ضمنا اتاقک برای اجاره ویلا شمال هم گزینه‌های زیادی برای شما دارد، خلاصه روی اتاقک حساب باز کنید.

سوالات متداول درباره صنایع دستی و سوغات بهشهر

مشهورترین صنایع دستی بهشهر کدام‌اند؟

حصیربافی، جاجیم‌بافی، چیت‌سازی و گلیم‌بافی

خوراکی‌های خاص بهشهر چه چیزهایی هستند؟

مرکبات، بهارنارنج، ترشی سیر، انار و رب انار

2.9/5 - (39 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن