تجربه سفرسوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات شهرضا | دیاری تاریخی در دل ایران

در ایران شهری زیبا با قدمتی سه هزارساله قرار دارد که از بدو ورود به آن جاذبه‌های گردشگری، معماری شگفت‌انگیز، اماکن باستانی، آثار تاریخی، بازارها، مساجد و چشمه‌های طبیعی‌اش شما را مبهوت خود خواهد کرد. شهرستان شهرضا، شهر تاریخی و با اصالت ایران در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است؛ اما آنچه این شهر همیشه بدان مشهور است، انارهای دانه یاقوتی، ظروف سفالی و مجسمه‌های سرامیکی آن هستند. اشیا و ظروف سفالی با رنگ‌های آبی فیروزه‌ای آن به‌قدری متعدد و متنوع است که بی‌اغراق شهر ملی سفال ایران لقبی شایسته و برازنده برای این شهر است. سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی شهرضا تنها به ظروف سفالی و انارهای آن محدود نمی‌شود، قالی‌های دستباف، گیوه‌دوزی، ظروف مسی، انگور، بادام و غیره نیز جزو سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شوند که در سفرتان به شهرضا می‌توانید با خود ارمغانی به یادگار بیاورید. اگر قصد سفر به این شهر را دارید و می‌خواهید با صنایع‌دستی و سوغات شهرضا آشنا شوید، بی‌شک این مقاله از مجله گردشگری اتاقک باب میل شما خواهد بود پس تا آخر همراه ما باشید.

درباره شهرضا

شهرضا یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که در جنوب غربی اصفهان واقع شده است. این شهرستان که مرکز آن شهر شهرضا است، از شمال به اصفهان، از غرب به شهرستان سمیرم، از شرق به شهرستان جرقویه و استان یزد، از جنوب شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان سمیرم و از جنوب غربی به استان چهار محال و بختیاری منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه شهرضایی است و توسعه اقتصادی آنان نیز عمدتاً مبتنی بر کشاورزی، باغداری و دامداری است. مساحت این شهرستان به 2820 کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری حدود 159 هزار نفر تخمین زده شده است.

برای مطالعه بیشتر در باره شهرضا به مقاله شهرضا کجاست مراجعه کنید.

شهرضا اقلیم نیمه‌خشک دارد و به سبب قرار گرفتن در نواحی کوهستانی و کویری، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و کوهستانی دارد، بنابراین بهترین زمان سفر به این شهرستان فصل بهار است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

آشنایی با سوغات و صنایع‌ دستی شهرضا

سوغاتی خریدن و آوردن ارمغانی از سفر برای خود یا عزیزان یکی‌ از آداب زیبای سفر است. شهرستان شهرضا نیز به‌واسطه قدمت دیرینه و آداب‌ورسوم و فرهنگ غنی‌اش از سوغاتی‌های متنوعی برخوردار است. از خوراکی‌های خوشمزه باغ‌های این شهرستان گرفته تا صنایع‌دستی متنوع و جذاب که به دست هنرمندان این دیار به زیبایی هرچه تمام ساخته شده‌اند را می‌توان از سوغاتی‌های شهرضا برشمرد. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین صنایع‌دستی و سوغات این شهر خواهیم پرداخت.

معرفی صنایع دستی شهرضا

شهرضا یکی از شهرهای تاریخی و با اصالت ایران به شمار می‌رود. این شهرستان به‌واسطه قدمت دورودرازش از صنایع دستی و منسوجات زیبا و با اصالتی نیز برخوردار است. صنایع دستی این شهرستان بسیار متنوع و دارای شهرت جهانی است و علاوه‌بر جنبه‌های هنری در توسعه اقتصادی این شهرستان نیز اهمیت و سهم به سزایی دارد.

قالی ‌بافی

قالی ‌بافی

شهرضا یکی از مراکز صادرکننده قالی‌های دستباف در ایران است. قالی‌های این شهرستان از نظر زیبایی، کیفیت و رنگ شهره عام و خاص هستند. طرح و نقش به کار رفته در بافت این قالی‌ها نیز بسیار متنوع و دیدنی است و عموماً از طرح‌های گلپری، لچک، گلدانی، سولاری، ترنج، ترنج بوته و افشان در بافت این فرش‌ها استفاده می‌کنند. معمولاً قالی‌های شهرضا به نسبت بافت متراکم‌تر و دارای پرزهای بلندی هستند و رنگ‌های درخشان و زنده‌ای دارند. رنگ متن و حاشیه فرش‌ها نیز دارای تضاد رنگی و عموما دارای رنگ سفید در مقابل قرمز و رنگ آبی آسمانی در مقابل آبی سرمه‌ای هستند.

سفالگری

سفالگری

سفالگری یکی از ارزنده‌ترین و شناخته‌شده‌ترین صنایع دستی شهرضا محسوب می‌شود. به‌طوریکه این منطقه به شهر ملی سفال ایران مشهور است. سفال‌سازی در این شهرستان قدمتی 700 ساله دارد و هم‌اکنون نیز سفال‌های این منطقه در فهرست آثار فرهنگی ایران نیز به ثبت رسیده است و برای انتقال به نسل‌های آینده به‌عنوان میراث فرهنگی و ناملموس نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سفال‌های شهرضا دارای نقش‌ها و طرح‌های متنوعی هستند و در تولید آن‌ها از خاک سفید پخت و خاک رس استفاده می‌شود. رنگ و لعاب لاجوردی و سفال‌های این شهرستان نیز به جهت آبی-سبز بودن و ساخت طبیعی آن‌ها که از ترکیب انگوب روی کایوان به دست می‌آید، بسیار خاص است. همین رنگ آبی فیروزه‌ای از ویژگی‌های برجسته سفال‌های این منطقه به شمار می‌رود که آن را از سفال‌های دیگر مناطق کشور متمایز میکند. کوزه‌های سفالی، مجسمه‌ها، گلدان‌ها و غیره از محصولات منحصربه‌فرد این هنر زیبا هستند که در جای‌جای بازارهای شهرضا به چشم می‌خورند.

گیوه‌ دوزی

گیوه‌ دوزی

صنایع دستی شهرضا بسیار متنوع هستند. گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی نیز یکی از مشهورترین مصنوعات دستی این شهر محسوب می‌شوند که قدمت آن در ایران به هزار سال پیش بازمی‌گردد. گیوه نوعی پاپوش سنتی بسیار سبک و بادوام است که با استفاده از نخ قالی یا نخ ابریشم به صورت کاملاً دستی توسط هنرمندان این منطقه ساخته می‌شود. گیوه معمولاً از پارچه، پلاستیک و چرم درست می‌شود و برای پیاده‌روی‌های طولانی مدت مناسب است.

مس گری

مس گری

در میان سوغاتی‌ها و صنایع دستی متنوع شهرضا ظروف و کالاهای متنوع و باکیفیت مسی، توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند. پیشینه مس گری در شهرضا که از صنایع کهن و پرآوازه این شهر به شمار می‌رود، به بیش از صد سال پیش برمی‌گردد. ظروف و اشیای مسی همچون تاس، دیزی، سینی، گلدان، پارچ و هشت تکه را که هرکدام توسط دستان توانمند مردمان این دیار به زیبایی ساخته می‌شوند را می‌توانید در سفرتان به این شهر در بازارهای آن ببینید.

مفرش دوزی

مفرش دوزی

مفرش دوزی، هنری زیبا و ظریف است و از صنایع دستی منحصربه‌فرد و سنتی شهرضا به شمار می‌رود. این هنر زیبا دست بافته‌ای است مستطیلی شکل که به شکل صندوق درب دار بافته می‌شود و از آن‌ برای حمل اسباب و لوازم، لحاف، تشک و غیره استفاده می‌شود. در بافت مفرش معمولا از الیاف پشمی الوان استفاده می‌شود و روش بافت آن نیز مشابه بافت گلیم است. نقش‌ونگار به کار رفته در تولید مفرش‌ها نیز بسیار متنوع و جذاب است و معمولا از نقش الحاقی و برجسته در بافت آن‌ها استفاده می‌شود.

سرامیک ‌سازی

سرامیک ‌سازی

سرامیک‌سازی یکی دیگر از صنایع‌دستی معروف شهرضا است که به دست هنرمندان توانای این شهر و با استفاده از خاک رس به زیبایی هر چه تمام ساخته می‌شود. در جای‌جای شهرضا کارگاه‌های سرامیک‌سازی فراوانی به چشم می‌خورند. سرامیک‌های ساخته شده در این منطقه دارای نقش‌ونگاری زیبا هستند و ازلحاظ زیبایی، جنس و رنگ نیز در نوع خود کم‌نظیر و منحصربه‌فرد هستند.

معرفی سوغات شهرضا

در شهرستان شهرضا به سبب وجود زمین‌های حاصلخیز و شرایط آب‌وهوایی مساعد، دامداری و کشاورزی از رونق فراوانی برخوردار است، به همین دلیل محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی و لبنی بسیار مرغوبی تولید و روانه بازار می‌شوند که برخی از این محصولات توسط گردشگران به عنوان سوغاتی خریداری می‌شوند. از بین این محصولات می‌توان به کشک، موسیر، قارا، خامه، بادام، انار، انگور، کشمش، روغن حیوانی، کتیرا و غیره اشاره کرد. اگر در زمستان به شهرضا سفر کردید حتماً کشمش‌های مرغوب و خوشمزه این شهر را امتحان کنید یا اگر در اواخر شهریور به این شهر سفر کردید از انگورها و انارهای این شهر غافل نشوید. انارهای شهرضا بسیار معروف هستند به همین دلیل شهرضا به شهر انارهای دانه یاقوتی مشهور است.

انار شهرضا

انار شهرضا

انارهای شهرضا زبانزد عام و خاص هستند و تولید آن‌ها قدمتی دیرینه در این شهرستان دارند. یاقوت و ملس ازجمله ارقام تولیدی معروفی در شهرضا هستند که در رده بهترین انارهای ایران قرار دارند. در سفرتان به این شهر حتماً از چشیدن طعم خوش این انارها و فراورده‌های آن ازجمله رب انار غافل نشوید.

غذاهای محلی شهرضا

شهرستان شهرضا به سبب شرایط آب‌وهوایی متفاوت، فرهنگ غذایی بسیار متنوع و خوشمزه‌ای دارد. مردم این شهرستان در طبخ غذاها، محصولات مختلف و سلیقه‌های منحصربه‌فردی را استفاده می‌کنند. غذاهای محلی شهرضا با عطر و بو و ظاهر شگفت‌انگیزی که دارند به اندازه‌ای متنوع هستند که بدون شک در انتخاب و چشیدن هرکدام دچار مشکل خواهید شد، اما مطمئن باشید تمام غذاهای محلی این شهر طعم خوشمزه‌ای دارند و از انتخاب و امتحان کردن هرکدام پشیمان نخواهید شد.

کوفته برنجی

کوفته برنجی

کوفته برنجی یکی از غذاهای خوشمزه و محلی شهرضا است که برای تهیه آن از برنج، سبزی، پیاز، گوشت و باقلا استفاده می‌کنند. روش درست کردن آن نیز به این صورت است که ابتدا همه مواد را با همدیگر ترکیب کرده و ورز می‌دهند، سپس به‌صورت گلوله درمی‌آورند و در وسط آن‌ها نیز بسته به سلیقه آلو قرار می‌دهند. این کوفته‌ها پس از پخته شدن در آب، مانند پلو آن را دم کرده و همراه با ترشی میل می‌کنند.

آش اوماج

آش اوماج

آش اوماج یکی دیگر از غذاهای محلی خوشمزه و معروف شهرستان شهرضا است که در سایر مناطق کشور نیز طبخ می‌شود. این غذای سنتی بسیار مقوی و سرشار از ویتامین است و بیشتر در فصول سرد سال برای پیشگیری از سرماخوردگی طبخ می‌شود. برای تهیه این آش از سبزی آش شامل جعفری، گشنیز، اسفناج، پیاز و آرد استفاده می‌شود. طرز تهیه این آش نیز به این صورت است که ابتدا سبزی آش را داخل قابلمه می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا بپزد، در مرحله بعدی پیاز را در روغن تفت داده و همراه با زردچوبه به مواد اضافه می‌کنند. در ظرفی دیگر آرد را با آب مخلوط و به شکل گلوله‌های خمیری درآورده و به آش اضافه می‌کنند. بعد از جا افتادن آش در نهایت با پیاز داغ و نعنا تزئین و میل می‌کنند.

ماس پوست

ماس پوست

ماس پوست یکی از خوراکی‌های محلی و خوشمزه شهرضا به‌شمار می‌رود که تقریبا مشابه ماست چکیده است، اما طعم بسیار خوشمزه‌تری از آن دارد. برای تهیه این خوراکی خوشمزه معمولاً از مشک پوست که از پوست دباغی شده بز یا گوسفند درست می‌شود، استفاده می‌کنند. این مشک طرز دوخت خاصی دارد و محلی‌ها به آن اصطلاحاً پوست ماست یا پوس ماس میگویند. طرز تهیه این ماست نیز به این صورت است که ابتدا دوغ جوشیده و آب گرفته را که به آن چکلوک می‌گویند، با دوغ ترکیب می‌کنند و در پوست ماست می‌ریزند. بعد از هر بار خارج شدن آب این دوغ از پوست، مجدد این کار را تکرار می‌کنند تا مایه ماست درست شود.

سمنو

سمنو

سمنو خوراکی خوشمزه و خوش‌طعمی است که از آرد و جوانه گندم درست می‌شود. پخت سمنو در شهرضا که یکی از غذاهای محلی و مقوی این شهرستان است، بیش از پانصد سال در مراسمات مذهبی و ایام مختلف به عنوان نذری داده می‌شود. این غذای سنتی از آب و آرد تهیه می‌شود و به علت وجود دانه‌های گندم طعم شیرینی دارد و نیازی به اضافه کردن شکر در آن نیست. رنگ آن نیز به علت وجود سبوس موجود در گندم قهوه‌ای رنگ است و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

سخن آخر

شهرستان شهرضا یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران است که قدمتی 3 هزارساله دارد. این شهر به سبب همین سابقه دیرینه‌اش از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی متنوعی برخوردار است، به همین دلیل سالانه میزبان مسافران بسیاری از خارج و داخل کشور است. گذشته از جاذبه‌های دیدنی، غذاهای محلی و سوغاتی‌های این شهرستان نیز از خوراکی گرفته تا صنایع دستی بسیار متنوع هستند و هر فرد با هر سلیقه‌ای را مجذوب خود می‌کنند؛ بنابراین در سفرتان به این شهر در کنار بازدید از جاذبه‌های دیدنی، خرید سوغاتی و صنایع دستی‌ متنوع و چشیدن طعم غذاهای محلی شهرضا را از دست ندهید. اگر قصد سفر به شهرضا را دارید، در این شهر محل‌های اقامت متنوعی از سوئیت‌ها گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی برای مسافران فراهم شده است؛ بنابراین خیالتان از بابت اقامتگاه نیز راحت باشد. کافی است قبل از سفر اقامتگاه موردنیاز خود را از سایت اتاقک رزرو کنید و به راحتی سفر خود را آغاز و لحظات خوشی را در سفر به شهرضا برای خودتان رقم بزنید.

4.9/5 - (63 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *