جاهای دیدنی

گیاهان خاص در شمال ایران؛ معرفی خاص‌ترین گونه‌های گیاهی

کشور ایران کشوری است با شرایط آب و هوایی متنوع که هر کدام از نواحی آن دارای گونه‌های گیاهی منحصر به فرد است. به طور کلی در کشور ما حدود 8000 گونه گیاهی شناخته شده که اکثر این نوع گیاهان در شمال ایران شناسایی شده و اجاره آنلاین ویلا به این دلیل که مناطق شمالی کشور، قطب گیاهان خاص در ایران هستند، روز به روز رواج بیشتری پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی گونه‌های خاص گیاهی در شمال ایران و بررسی هر کدام از این گیاهان بپردازیم، پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب جذاب را از دست ندهید.

درختان بومی شمال ایران

درخت انجیلی

شاید شما هم در مسیر سفر به شمال ایران، درخت انجیلی را دیده باشید. درختی با برگ‌های قرمز و بنفش در بهار، سبز در تابستان و قرمز و نارنجی در پاییز! درخت انجیلی یا درخت آهن نوعی درخت با سرعت رشد پایین است که دارای تم رنگی پاییزی بوده و اغلب در نواحی شمالی به وفور یافت می‌شود. این درخت مخصوص مناطق کوهپایه‌ای البرز است که در فصل پاییز معمولا به رنگ‌های مختلفی همچون بنفش، زرد، نارنجی و قرمز درمی‌آید. یکی از ویژگی‌های درخت آهنی مقاومت بالای آن است. این درخت با آسیب‌های مختلف کنار می‌آید. در واقع آفت‌ها و بیماری‌های جنگلی روی انجیلی تاثیری خاصی ندارند و حتی خشکسالی هم نمی تواند به آن آسیب بزند.

درخت انجیلی

درخت توسکا

درخت توسکا آن‌قدر به گوش ما آشناست که اسمش را روی برگه شناسنامه دخترانمان هم نقاشی کرده‌ایم. درختی با شاخه‌های خاکستری پوشیده از لکه‌های کوچک و چوبی به رنگ نسبتا تیره. مردم گیلان و مازندران توسکا را توسه، نوسا و تسکا می‌نامند. اما در نواحی آستارا و طالقان این درخت به نام رازدار معروف است. توسکا یکی از انواع درخت با رشد بسیار سریع است که اغلب به دلیل رطوبت هوای شمال ایران، در این نواحی به وفور یافت می‌شود.

درخت شاه بلوط

یکی از پر تعدادترین گونه‌های درختی شمال ایران که تقریبا همه آن را دیده‌ایم، درخت شاه بلوط و میوه شاه‌بلوط است. شمال که بروید، اگر فصل یارتان باشد، کنار پیشخوان میوه فروشی‌ها می‌توانید ظرفی شاه بلوط برای خودتان بخرید. میوه‌ای پر از خاصیت و ایرانی. هرچند این درخت در بسیاری از نقاط دنیا کاشته می‌شود اما یکی از گونه‌های خاص ایرانی است. شاه بلوط، درختی برگریز و گلدار است که طول عمر زیادی هم دارد. یک درخت شاه بلوط در پنجاه سالگی خود هم حالتی تازه و پر از طراوت دارد.

درخت فندق

شما هم از آن دسته ایرانی‌هایی هستید که وقت روبه‌رو شدن با ظرف پر از آجیل دنبال فندق‌ها می‌گردید؟! درخت فندق یکی دیگر از درخت‌های معروف شمال ایران است که دارای میانگین ارتفاعی بین 3 تا 9 متر است. برای دیدن باغ‌های فندق در ایران، می‌توانید به ناحیه اشکور رحیم‌آباد سر بزنید. درختچه‌های فندق وحشی را هم در جنگل‌های شمالی می‌توانید از نزدیک ببینید و لمس کنید. میوه این گیاه زیبا  علاوه بر اینکه به‌صورت تازه خورده می‌شود، در قنادی و شکلات‌سازی هم کاربرد دارد. این میوه سرشار از پروتئین و چربی‌های غیر اشباع است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

درخت فندق

درخت مرکبات

یکی از شناسه‌های اصلی شمال ایران، مرکبات است. از انواع درختان مرکبات قابل کشت در ایران می‌توان به گونه‌های زینتی مانند پنجه بوداغ، نارنج ابلق، کاموات و نارنج‌های سه برگچه‌ای اشاره کرد. هرچند مرکبات محصولاتی نیمه‌گرمسیری هستند، اما باغداران شمالی ایران پرتقال، نارنج و نارنگی را به خوبی پرورش می دهند؛ و این منطقه از کشور درختان مرکبات وحشی و بومی خاص خودش را هم دارد. شاید جالب باشد اگر بدانید که بیشتر انواع مرکبات خود بارور هستند، بنابراین برای تولید میوه فقط یک درخت اولیه مورد نیاز است.

درخت بید

یکی از درخت‌هایی که در هوای مرطوب و شرجی شمال با سرعت زیادی رشد می‌کند، درخت بید است. از آن درخت بیدی حرف می‌زنیم که در شمال ایران یافت می‌شود. با اجاره آنلاین ویلا در رامسر می‌توانید شاهد انواع گوناگون بید همچون بید مشک، بید مرجانی، بید مجنون، بید فک، بید سنجدی، سرخ بید و زرد بید باشید.

درخت بید

گیاه اکالیپتوس

گیاهی مناسب برای آب و هوای شرجی شمال ایران که در برابر شرایط آب و هوایی شمال مقاومت بالایی دارد. این گیاه به سرعت تکثیر شده و در برابر عواملی همچون شوری آب، آتش سوزی و … مقاوم است.

سوسن چلچراغ

یکی از شگفت‌انگیزترین گیاهان شمال ایران و نواحی تالش، گل سوسن چلچراغ است. نکته‌ی جالب در رابطه با این گل این است که سوسن چلچراغ در دنیا تنها در دو نقطه رشد می‌کند و خوشبختانه این دو نقطه تنها در کشور ما قرار دارند. گل سوسن چلچراغ، همانند لاله واژگون، گلی برعکس است و گلبرگ‌هایش به سمت بیرون و پائین رشد می‌کنند. ارتفاع این گل از سطح زمین بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر متغیر است.

زنبق ایرانی

زنبق ایرانی نوعی گل بومی در مناطق شمالی ایران به‌خصوص شهر ساری است؛ این گل دارای برگ‌های صاف، خطی و گل‌هایی به رنگ کرم و زرد با تنالیته‌های مختلف و ترکیب شده با سفید است.

زنبق ایرانی

گل نگونسار

یکی دیگر از گل‌های بومی مناطق شمالی ایران، گل نگونسار است. این گل یکی از انواع گل‌های پامچالی بوده که در زمستان آن هم در شمال ایران به وفور یافت می‌شود. به طور کلی گل نگونسار به رنگ‌های مختلفی مانند قرمز، سفید و صورتی، خرمایی و ارغوانی موجود است. این گونه گل در پای درختان و با برگ‌هایی پهن یافت می‌شود و گیاهی علفی و دائمی از تیره پامچال‌سانان است. بخش پایینی ساقه آن در نزدیک سطح خاک قطور شده و ژوخه‌ای می‌شود

گیاه سرخدار

گیاه سرخدار یکی از انواع گیاهان بومی شمال ایران است که بیشتر در ارتفاعات متوسط جنگل‌های شمال یافت می‌شود. چوب گیاه سرخدار بسیار سخت و سنگین و دارای الیاف یکنواخت بوده و رشد آن نامنظم است؛ این گیاه نسبت به آفات گیاهی و سایر شرایط محیطی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. درخت سرخدار يكي از سوزني‌برگان بومي و با ارزش جنگل‌های شمال است كه به دليل در خطر انقراض بودن، جزء جوامع ذخيره‌گاهي ایران شناخته مي‌شود.

گیاه سرخدار

درخت آزاد

این درخت یکی از انواع درخت است که در تمامی جنگل‌های شمالی موجود بوده و اکثرا در مصارف صنعتی کاربرد زیادی دارند.آزاد درخت بومی البرز است. درخت آزاد، درختی کمیاب از تیره نارون است که در سراسر جنگل‌های شمال به صورت پراکنده می‌روید و حدود یک درصد تعداد درختان منطقه را به خودش اختصاص داده است. این درخت، چوبی پرکاربرد دارد و برگ زرد رنگ آن، جلوه زیبایی را در فصل پاییز شمال ایجاد می‌کند. عمر درخت آزاد، طولانی و پوست تنه آن، صاف و نقره‌ای یا خاکستری است.

درخت آزاد

سایر درختچه‌ها و گیاهان بوته‌ای بومی شمال ایران

با اجاره ویلا در اتاقک علاوه بر گیاهانی که به آن اشاره شد، می‌توانید گیاهان دیگری را از جمله گیاه زرشک وحشی، گیاه ماهونیا، شمشاد، گیاه شمعدانی، گیاه طاووسی، انواع رز معمولی و مینیاتوری، علف نقره‌ای، درخت به ژاپنی، گیاه شیرخشت، گیاه پیراکانتا، گوجه گل، گل ناز، گیاه دوتسیا، گیاه هورتانسیا، گیاه آقطی، گیاه لاجستروم، گل یاس هلندی و خوشه‌ای، گل یاسمن، گل خرزهره، گیاه لاوندر، رزماری و … را در سفر خود مشاهده کنید.

سایر درختچه‌ها و گیاهان بوته‌ای بومی شمال ایران

کشور ایران، کشوری چهار فصل است و به همین علت گونه‌های مختلف و متنوع گیاهی را در خود جای داده است. مناطق شمالی ایران به دلیل نزدیکی به دریا و بارش فراوان دارای خاک حاصل‌خیز و آب و هوای معتدل و مرطوب است که این شرایط سبب به وجود آمدن جنگل‌های فراوان با پوشش گیاهی بسیار متنوع شده؛ به طوری که حدود 300 گونه گیاهی در این مناطق شناسایی شده است. وجود گونه‌های خاص گیاهی در شمال ایران سبب شده که روز به روز به افرادی که به اجاره ویلا در شمال می‌پردازند، افزوده شود و نواحی شمالی به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.7/5 - (106 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. درخت ول ولی دیگه چه اسمیه؟؟قشنگ اسم درخت رو ترجیحا اسم علمی و نه اسم محلی بگید تا جواب درست بگیرید. تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *