چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

نکات ضروری سفر در تابستان

برای ما ایرانی‌ها فصل تفریح و سفر همیشه تابستان بوده است. از زمانی که دانش‌آموز بودیم و با خانواده به سفر می‌رفتیم تا همین الان که بزرگ‌تر شده‌ایم و خودمان تشکیل خانواده داده‌ایم یا وارد گروه‌های دوستی شده‌ایم.

حالا تابستان، این فصل گرم دوست‌داشتنی، شروع شده است و احتمالا خیلی‌هایمان تصمیم گرفته‌ایم که برای تفریح، استراحت و دور شدن از روزمرگی‌هایمان به سفر برویم و دغدغه مدرسه بچه‌هایمان یا کلاس‌های دانشگاه خودمان و اطرافیانمان را نداریم.

همان طور که می‌دانید همیشه بودن در گرم‌ترین هوا و بیشترین دما را در تابستان تجربه می‌کنیم اما با این حال هیچ‌کدام از این موارد باعث نمی‌شود که تصمیممان برای مسافرت رفتن عوض شود. اگر نکته‌های ساده اما مهمی را رعایت کنیم به‌راحتی می‌توانیم سفرهای تابستانی خاطره‌انگیزی را تجربه کنیم. مثلا اگر قرار است با خودروی شخصی سفر کنیم بهتر است از سالم بودن کولر مطمئن شویم تا در طول راه دچار گرمازدگی نشویم. اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید که به سفرهای تابستانی بروید نکات ضروری سفر در تابستان، که اینجا توضیح می‌دهیم، را بخوانید.

نکات ضروری برای سفرهای تابستانی

تابستان فصل تعطیلات است و زمانی مناسب برای مسافرت رفتن. در این فصل گرم مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل‌اند. خیلی از افراد در فصل تابستان سفر می‌کنند چون دغدغه کار و تحصیل را ندارند و می‌توانند سفری طولانی‌تر داشته باشند. این فصل دوست‌داشتنی روزهای بلندی دارد و فرصت مناسبی است برای گشت‌وگذار در شهرها، آشنا شدن با مکان‌های گردشگری‌شان و لذت بردن از وقت‌گذرانی در طبیعت‌ و کشف منطقه‌های جدید. اگر شما هم می‌خواهید سفر تابستانی را تجربه کنید بهتر است نکته‌های زیر را رعایت کنید تا سفر دلچسب‌تری داشته باشید.  

رعایت بهداشت در گرما، مسئله‌ای مهم در سفرهای تابستانی

گرما یکی از بهترین شرایط برای رشد باکتری‌هاست و بیماری‌هایی مثل گرمازدگی و مشکل‌های گوارشی در هوای گرم بیشتر اتفاق می‌افتند. به‌راحتی می‌توانید با رعایت کردن چند نکته ساده از به وجود آمدن این دشواری‌ها پیشگیری کنید. حتما به وضعیت نظافت اقامتگاهی که آن را برای سفرتان انتخاب کرده‌اید توجه کنید. در طول سفر شستن دست‌هایتان را فراموش نکنید. اگر به طبیعت‌گردی می‌روید حتما آب، صابون یا ژل مخصوص شستشوی سریع را همراهتان ببرید.

لباس‌هایی با رنگ‌های روشن که از الیاف طبیعی مانند نخ، کتان و پنبه تولید می‌شوند برای پوشیدن در فصل تابستان بسیار مناسب‌اند، چون باعث می‌شوند که پوست به‌راحتی تنفس کند و دچار تعریق زیاد نشود. فراموش نکنید که در کوله یا چمدانتان لباس‌های روشن و خنک بگذارید.

دوش گرفتن، یکی دیگر از مواردی که رعایت آن ضروری است. برای پیشگیری از گرمازدگی و عرق‌سوز شدن در سفر حتما هر روز دوش بگیرید.

بهداشت در سفر

غذای مناسب بخورید

خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که هنگام سفر با خودروی شخصی با خودشان غذایی ببرند تا در طول مسیر مجبور نشوند در رستوران‌های بین‌راهی غذا بخورند. اگر شما هم از این افراد هستید به مواد تشکیل‌دهنده غذایتان دقت کنید. بهتر است غذاهای سبک، کم‌چرب و غیرگوشتی را برای شروع سفرتان انتخاب کنید چون در تابستان هوا گرم است و غذاهای چرب و گوشتی هم در این هوا به‌آسانی فاسد می‌شوند.

اگر تصمیم دارید که در رستوران‌هایی که در مسیرتان قرار دارد غذا بخورید به شما پیشنهاد می‌کنیم که رستوران‌های شلوغ‌تر را انتخاب کنید. اگر رستوران‌ها شلوغ باشند و مشتری‌های زیادی داشته باشند، احتمال اینکه کیفیت غذایشان بهتر باشد بیشتر است. در طول سفرتان هم می‌توانید به رستوران‌های معروف شهر مقصدتان بروید. 

اگر اقامتگاهی که رزرو کرده‌اید امکانات مناسبی برای پخت‌وپز دارد، می‌توانید خودتان غذا درست کنید و از خوردن غذاهای دلچسب و سالم خانگی لذت ببرید. فراموش نکنید که تابستان است و بهتر است که از سبزیجات و میوه‌های زیادی استفاده کنید تا سفر راحت‌تری داشته باشید.

اگر از آن افرادی هستید که در سفرهایشان به طبیعت می‌روند و در جنگل یا کنار دریا آتش روشن می‌کنند و کباب می‌پزند حتما از سالم بودن گوشت کبابتان در هوای گرم مطمئن شوید. مثلا می‌توانید آن را از قصابی‌ها یا فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و اگر از سمت اقامتگاه تا مقصد تفریحی‌تان مسیری طولانی در پیش دارید، حتما کبا‌ب‌ها را داخل ظرف یخ قرار دهید تا فاسد نشوند.

غذای مناسب بخورید

مراقب باشید که بدنتان دچار کم‌آبی نشود

یکی از مشکلاتی که شاید در سفرهای تابستانی پیش بیاید کم‌آبی است. برای جلوگیری از کم‌آب شدن بدن، به‌صورت مرتب آب‌ بنوشید و هر جایی که می‌روید بطری‌های آب را همراه خودتان ببرید. البته بهتر است که برای حفظ سلامتی‌تان آب خیلی سرد ننوشید؛ مایعات سرد برای دستگاه گوارش، قلب و سیستم ایمنی بدن مضرند. می‌توانید از آبمیوه‌فروشی‌ها آبمیوه‌های فصل را تهیه کنید، هم خوش‌مزه‌اند و هم برای تامین آب مورد نیاز بدنتان مفیدند.

شربت گلاب و تخم شربتی و شربت آبلیمو، جزو نوشیدنی‌هایی هستند که برای جلوگیری از کم‌آبی و گرمازدگی مفید است. اگر بتوانید این شربت‌ها را درست کنید، در بطری‌ بریزید و همراه خود به مکان‌های تاریخی، تفریحی یا طبیعی ببرید خیالتان از بابت سلامتی‌تان در سفر راحت‌تر می‌شود.

کم آبی بدن در سفرهای تابستانی
عکس از گوگل

مقصدهایی با آب‌وهوای خنک را انتخاب کنید

در آن زمان که تکنولوژی جایی در زندگی انسان‌ نداشت، انسان‌ها با تغییر دادن محل زندگی‌شان سعی می‌کردند دمایی که قرار بود در آن زندگی کنند را متعادل‌تر کنند. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن آن، افراد کمتری به ییلاق و قشلاق می‌روند و دیگر در فصل گرمی مثل تابستان می‌توانیم به هر جایی که می‌خواهیم سفر کنیم چون در همه رستوران‌ها، موزه‌ها، اقامتگاه‌ها، مراکز تفریحی و مراکز خرید تجهیزات سرمایشی مناسبی وجود دارد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که گرما اذیتتان می‌کند و به آب‌وهوای خنک علاقه بیشتری دارند و تصمیم گرفته‌اید که در سفرتان به دل طبیعت بروید، بهتر است مقصدهایی را برای مسافرت انتخاب کنید که آب‌وهوای خنک‌تری دارند.

فیروزکوه، آلاشت، اردبیل، فیلبند، همدان، سرعین، دماوند، کندوان، شهرکرد، مشگین شهر، کلاردشت، ماسال، جواهرده، سوادکوه و بجنورد از شهرها و منطقه‌هایی‌اند که در فصل تابستان هوای مطبوعی دارند و انتخاب‌هایی مناسب‌اند برای شروع یک سفر تابستانی.

سفرهای تابستانی

تفریحات آبی ویژه سفرهای تابستانی

آب بهترین ماده برای مقابله با گرماست. پیشنهاد ما به شما این است که در سفر تابستانی‌تان از تفریحات آبی غافل نشوید. مثلا اگر رامسر را برای مسافرت انتخاب کردید می‌توانید به پارک آبی، که نزدیک به ساحل است، بروید. اگر مقصد سفرتان یکی از شهرهای تنکابن یا چالوس بود به‌راحتی می‌توانید به تفرجگاه ساحلی نمک‌آبرود بروید و از امکاناتی مانند جت اسکی، قایق و هاورکرافت استفاده کنید. 

اگر هم می‌خواهید به کیش یا قشم بروید، می‌توانید تفریح‌های هیجان‌انگیزی مانند غواصی، اسکی روی آب، جت اسکی، شناور آکواریوم، پاراسل، بنانا سواری و ماهیگیری را تجربه کنید. 

نگران نباشید، حتی اگر مقصد سفرتان یکی از شهرهای ساحلی نیز نبود باز هم می‌توانید تفریحات آبی را در برنامه‌تان قرار دهید. شهرهایی مانند اصفهان، مشهد، تبریز، شهرکرد و تهران پارک‌های آبی بزرگ و مجهزی دارند وشما به‌راحتی می‌توانید تفریح کردن در آب را در هوایی گرم، تجربه کنید.

ورزشهای آبی تابستان

وسایل مورد نیاز یک سفر تابستانی

برای این که سفر راحت‌تری داشته باشید با خودتان لباس‌هایی از جنس نخ، پنبه و کتان ببرید. با پوشیدن این لباس‌ها از تعریق زیاد جلوگیری می‌کنید و به پوستتان اجازه می‌دهید که راحت‌تر تنفس کند. فراموش نکنید که کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را همراهتان ببرید. اگر به شهرهای ساحلی سفر می‌کنید برداشتن دمپایی را فراموش نکنید. داروها و لوازم بهداشتی هم یکی دیگر از وسایلی‌اند که باید همیشه هنگام سفر حواسمان بهشان باشد؛ علاوه‌بر داروهای خاص بردن چسب زخم، پماد یا اسپری ضد نیش حشرات، قرص ضد اسهال و ضد تهوع، صابون، ژل شستشوی دست و اسپری ضد تعریق را فراموش نکنید.  یادتان باشد که برای رفتن به شهرهای ساحلی نیاز به بردن زیرانداز، مایو، کلاه شنا، دماغ‌گیر و حوله دارید.

وسایل سفر تابستانی

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *