جاهای دیدنی

طاق بستان شاهکار هنر ایرانی

با طاق بستان بیشتر آشنا شویم

شهر کرمانشاه یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری است که در بهار و تابستان گردشگران زیادی برای استفاده از آب‌و‌هوا و طبیعت بی‌نظیرش به آن سفر می‌کنند.

دلیل مسافرت به این شهر فقط آب‌و‌هوای مطبوعش نیست، در شمال غربی کرمانشاه، کنار چشمه‌ای جوشان، مجموعه‌ای تاریخی از دوران ساسانی به جا مانده است که باعث شهرت جهانی این شهر شده. درست حدس زدید، درباره طاق بستان صحبت می‌کنیم که زمانی شکارگاه پادشاهان ساسانی بود و امروزه سنگ‌نوشته‌هایش باعث حیرت و تحسین جهانیان شده. در لیست جذاب جاهای گردشگری شهر کرمانشاه میتوان گفت طاق بستان در راس همه ی جاذبه های این شهر زیبا قرار درد.

ساسانیان تا قبل از پادشاهی اردشیر دوم کتبه‌ها و تندیس‌های سنگی را در اطراف تخت‌جمشید می‌تراشیدند، اما بعد از آن طاق بستان را که منطقه‌ای خوش‌ آب‌و‌هوا در مسیر جاده ابریشم بود برای این کار انتخاب کردند. 

در کردی کرمانشاهی به طاق بستان «طاق وه سان»، «طاق بسان» و یا «طاق وسان» می‌گویند و معنی همه آن‌ها طاق سنگی است. متاسفانه نبود زیرساخت مناسب،‌ ساخت‌وساز‌های غیر مجاز و بی‌رویه و مغازه‌های فروش دنده کباب باعث شده تا این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نشود. اگر می‌خواهید بدانید بعد از سفرتان به کرمانشاه و هنگام بازدید از طاق بستان با چه منظره‌های طبیعی و بناهای تاریخی رو‌‌به‌رو می‌شوید بعد از اجاره ویلا تا انتهای این مطلب با ما باشید.

طاق بسان و یا طاق وسان

چرا باید طاق بستان را ببینیم؟

  • طاق بستان بخشی از هویت ملی و تمدن است.
  • می‌توانیم در سنگ نگاره‌های آن مراسم تاج‌گذاری بعضی از شاهان ساسانی را ببینیم.
  • در کنار آثار تاریخی از طبیعت‌گردی هم لذت می‌بریم.
  • بنایی را می‌بینیم که متعلق به قرن سوم میلادی است.

چرا باید طاق بستان را ببینیم؟

آشنایی با بخش های مختلف

همان طور که در ابتدای این متن گفتیم برای بازدید از مجموعه طاق بستان باید به شمال غرب شهر کرمانشاه بروید. 

وقتی به طاق بستان رسیدید آماده باشید تا با بوی خوش کباب دنده مست شوید و بعد از آن وارد محوطه‌ای بزرگ و تاریخی می‌شوید که سنگ‌نوشته‌ها و سنگ‌نگاره‌های بزرگی در کنار چشمه‌ای جوشان خودنمایی می‌کنند.

در محوطه طاق بستان یک ایوان بزرگ به ارتفاع ۹ متر و عرض ۷.۵ متر قرار دارد که اصلی‌ترین بخش این مجموعه است. ورودی این ایوان یک طاق نیم دایره است که به دلیل تفاوت ارتفاع در اول و آخر آن در قسمت انتهایی به شکل بیضی دیده می‌شود. در دو طرف انتهای این طاق دو ستون قرار گرفته است که شباهت زیادی به ستون‌های بیزانسی دارد. 

به گفته بسیاری از کارشناسان قدمت این ایوان متعلق به دوران خسرو دوم، پادشاه اشکانی، است. در این ایوان تصویر حکاکی شده یک فرشته بالدار و صحنه تاج‌گذاری یکی از شاهان ساسانی که اهورامزدا در کنار او قرار دارد را می‌بینید. در قسمت پایینی این بنا هم تصویر یک فرد سوار بر اسب را می‌بینید که مورخین می‌گویند تصویر مربوط به خسرو پرویز است.

سنگ‌نگاره طاق وسان
عکس از گوگل

در اطراف این ایوان هم صحنه‌های شکار گوزن و گراز پادشاهان ساسانی دیده می‌شود که شاه سوار بر اسب و یک‌ نفر بالای سرش یک چتر را نگه داشته و عده‌ای به نواختن ساز مشغول‌اند.

یکی دیگر از بخش‌های این محوطه ایوان کوچک است که نزدیک به ایوان بزرگ‌تر قرار گرفته. ارتفاع این ایوان ۵ متر و عرضش ۶ متر است. در این قسمت از طاق بستان تصویری از شاهپور دوم و پسرش شاهپور سوم به صورت ایستاده و تمام رخ دیده می‌شود. شاهپور دوم تاجی گنکره‌ای بر سر و پیراهنی بلند با شلواری گشاد بر تن دارد.

در این ایوان کتیبه‌هایی هم به خط پهلوی و زبان فارسی میانه حکاکی شده است. سنگ‌نوشته‌ای که ۹ خط نوشته دارد مربوط به شاهپور دوم و کتیبه ۱۳ خطی متعلق به شاهپور سوم است.

قبلا هم گفتیم دیدنی‌های این مجموعه کم نیستند. مثلا در طرف راست ایوان سنگ‌نگاره‌ای تماشایی قرار دارد که تصویر سه نفر در آن حکاکی شده است. در این سنگ‌نوشته شاهد مراسم تاج ستانی اردشیر دوم هستید و در کنار او اهورامزدا را می‌بینید که شاه از او حلقه روبان داری را می‌گیرد و ایزدمهر هم  روی گل نیلوفری در کنار این دو نفر ایستاده است.

اردشیر دوم
عکس از گوگل

در طاق وسان همه سنگ‌نگاره‌ها متعلق به ساسانیان نیست، در یک قسمت از این محوطه تاریخی می‌توانید تصویر حکاکی شده از محمد‌علی میرزا شاه، پسر مظفرالدین شاه، که تاجی کنگره‌ای دارد را ببینید. در سمت راست او عمادالدوله و در سمت چپ پسرش، محمد‌حسین میرزا، قرار دارند. این سنگ‌نگاره متعلق به سال ۱۲۳۷ است.

اینجا تاریخ و طبیعت به هم گره خورده‌اند و می‌توانید به راحتی در کنار سنگ‌نگاره‌های عظیم از لطافت طبیعت اطراف که به دلیل وجود چشمه‌ای جوشان به‌ وجود آمده است لذت ببرید.

چشمه طاق بستان بیشتر از هزار سال است که جریان دارد و آب زمین‌های کشاورزی اطراف این منطقه را تأمین می‌کند. با اجاره هتل آپارتمان در کرمانشاه به دیدن این اثر تاریخی بروید و  هنر دست ایرانی‌ها را تماشا کنید.

محوطه طاق بستان کرمانشاه
عکس از گوگل

راه‌های دسترسی، هزینه و ساعت بازدید

اگر از خودروی شخصی برای رسیدن به کرمانشاه استفاده نمی‌کنید می‌توانید با استفاده از اتوبوس، قطار و یا هواپیما به این شهر دیدنی سفر کنید. برای بازدید از طاق بستان باید به بلواری به همین نام در شمال غربی کرمانشاه بروید. ساعت بازدید از این مجموعه از ۸ تا ۲۰ است و گردشگران ایرانی مبلغ ۲۰۰۰ تومان و گردشگران خارجی ۱۵۰۰۰ تومان برای بلیط ورودی پرداخت می‌کنند.

عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *