اطلاعات عمومی

هیچهایک چیست | آموزش اصول اولیه هیچهایک

هیچهایک چیست

هیچهایک یا اتواستاپ سبک دیگری از سفر برای طبیعت‌گردان و سفر دوستان است. اگر شما از آن دسته افراد هستید که به سفر علاقه‌ زیادی دارند اما نمی‌خواهند هزینه‌ زیادی برای سفر‌هایشان متحمل شوند، هیچهایک می‌تواند شما را به رویاهای جهانگردیتان نزدیک‌تر کند. پس کوله‌‌پشتی خود را بردارید و آماده سفر‌های هیچهایکی شوید.

هیچهایک چیست؟

کمی بیشتر درباره هیچهایک

هیچهایک در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به «رایگان سواری» ترجمه شده است. این واژه زیاد به معنای واقعی هیچهایک نزدیک نیست زیرا بعضی از کسانی که هیچهایک می‌کنند وضع مالی خوبی دارند. یکی از دوستان هیچهایکی واژه «مرامی سواری» را به جای این واژه پیشنهاد داده است که به نظر مناسب‌تر می‌آید. هدف هیچهایک کاهش هزینه‌های سفر و شناختن مردم و فرهنگ‌های مختلف است. حتماً نباید کنار جاده بایستید تا ماشینی شما‌ را مجانی به مقصد برساند، ممکن است راننده‌ای با گرفتن مبلغ بسیار کمی شما را به مقصدی که می‌خواهید ببرد.

هیچهایک

رفتار و ظاهر مناسب هیچهایک

اگر تصمیم به هیچهایک گرفتید لبخند زدن و خوش‌اخلاقی را فراموش نکنید. سعی کنید لباس‌های روشن و شاد بپوشید و ظاهرتان شبیه گردشگران باشد. وقتی کنار جاده لبخند به لب منتظر وسیله ایستادید و وسیله مورد‌نظر برایتان توقف کرد با روی خوش جلو بروید و هدفتان را به راننده بگویید، مثلاً بگویید: «سلام من به سبک هیچهایک سفر می‌کنم و الان دارم به سمت فلان شهر می‌رم، می‌تونم تا جایی نزدیک محل مورد نظرم با شما همسفر بشم؟» اگر پاسخ بله بود در طول مسیر همسفر خوبی باشید و سعی کنید با فرد مقابلتان ارتباط برقرار کنید.

می‌توانید از تجربه‌های سفر‌هایتان تعریف کنید و یا از هدف‌های هیچهایک بگویید تا مردم بیشتری با این سبک از سفر آشنا شوند. همچنین شاید پرسیدن سوال‌هایی درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن منطقه موضوع مناسبی برای  گفت‌وگو باشد. می‌توانید در انتهای راه یادبود کوچکی به راننده‌ای که با او هم‌مسیر بوده‌اید بدهید. رفتار خوب شما باعث می‌شود که هم‌سفرتان خاطره خوشی از هم‌مسیر شدن با یک هیچهایکر داشته باشد و دفعات بعد هم هیچهایکرهای دیگری را به عنوان هم‌مسیر بپذیرد.

هیچهایک

اصول هیچهایک

سَبُک سفر کردن از اصول اصلی هیچهایک است، برای هیچهایک یک کوله‌پشتی و کیسه‌خواب کافی است. برای این که منتظر وسیله نقلیه بایستید جاهای پرت را انتخاب نکنید مثلاً پمپ بنزین‌ها، پارکینگ‌ها، ورودی و خروجی شهر‌ها و استراحتگاه‌های بین راهی می‌توانند محل‌های مناسبی برای پیدا کردن یک وسیله نقلیه و هم‌مسیر باشند. وقتی در محل مناسب می‌ایستید راننده‌ها می‌توانند شما را بهتر ببینند و برای هم‌سفر شدن با شما تصمیم‌گیری کنند. می‌توانید با ماژیک مشکی روی مقوا مسیر و مقصد مورد نظرتان را بنویسید تا اگر مسیر راننده‌ای با شما یکسان بود برای سوار کردنتان توقف کند.سعی کنید هنگام ایستادن کنار جاده عینک آفتابی بر روی چشم‌هایتان نباشد تا راننده بتواند چهره‌ کامل شما را ببیند.

اصول هیچهایک

امنیت سفر هیچهایکی

بعضی از مردم نگران امنیت در این نوع سفر هستند و این دغدغه کاملاً طبیعی است اما شما با رعایت چند نکته ساده هیچهایکی می‌توانید امنیت سفرتان را تضمین کنید. سعی کنید به تنهایی هیچهایک نکنید و حداقل یک همراه داشته باشید. به حس ششم خود اعتماد کنید، اگر به هر دلیلی از وسیله نقلیه یا راننده‌ای خوشتان نیامد و حس خوبی نسبت به آن نداشتید سوار آن وسیله نشوید. با هر کسی که هم‌مسیرشدید مشخصات وسیله نقیله‌اش را به یکی از نزدیکان خود بفرستید و در طول مسیر یک بار با او تماس بگیرید تا اگر راننده قصد و نیت بدی داشت پشیمان شود. هر‌جا احساس خطر کردید به بهانه‌ای پیاده شوید، دستشویی و یا حالت تهوع می‌تواند بهانه‌ خوبی برای توقف باشد. هیچ‌گاه در شب هیچهایک نکنید. اگر شب نزدیک بود و هنوز به مقصد نرسیده بودید نزدیک‌ترین مکان برای کمپ کردن یا اقامتگاهی که به شما نزدیک است را پیدا کنید و شب را در آن جا بگذرانید. در این مواقع مردم محلی هم می‌توانند به شما کمک کنند.

هیچهایک

آدم‌های مناسب هیچهایک چه شکلی‌اند؟

۱) ماجراجو و کنجکاوند.

۲) چالش‌پذیرند.

۳) اهل سفر‌های لوکس نیستند.

۴)‌ وضع مالی عالی ندارند.

۵) علاقه‌مند به طبیعت و سفرند.

۶) سبک سفر می‌کنند.

هیچهایک

چه کسانی مناسب هیچهایک نیستند؟

۱) کسانی که حتماً باید سفر مرفه داشته باشند.

۲) بدون مقصد و برنامه سفر نمی‌کنند.

۳) خانواده‌ها و افراد مسن.

۴) آدم‌های غرغرو.

هیچهایک
وسایل لازم برای هیچهایک

۱) نقشه مسیرها و مقصد مورد نظر

۲) کوله پشتی

۳) کیسه خواب

۴) چادر یک نفره

۵) غذاهای سبک مثل کنسروها

۶) مقوا و ماژیک برای نوشتن نام مقصد و مسیرتان

هیچهایک

توصیه‌های سفر هیچهاک

اگر می‌خواهید به تازگی شروع به سفرهای هیچهاک کنید، بهتر است به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • با توجه به اینکه راننده فرد ناآشنایی‌ست و شما هیچ اطلاعاتی در مورد او ندارید، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و تنها هیچهایک نکنید.
  • از نظر هیچهایکرها، ماشین‌های سنگین مانند کامیون و تریلی برای هیچهایک گزینه جذاب‌تری نسبت به ماشین‌های سواری هستند.
  • بهتر است هیچهایک را در طول روز انجام دهید.
  • هرگز در زمان سفر به صورت هیچهایک، وسایل گران قیمت همراه خود نداشته باشید.
  • مقصد خود را درشت بر روی یک تکه مقوا بنویسید تا از دور قابل خواندن باشد.
  • شما به صورت رایگان سوار ماشین افراد می‌شود. این افراد که هیچهایکرها را سوار می‌کنند اغلب اهل معاشرت هستند. بنابراین با او صحبت کنید. البته به حریم خصوصی آدم‌ها احترام بگذارید و از پرسیدن سوالاتی که باعث آزار افراد می‌شود، خودداری فرمایید.
  • همراه خود میوه، آجیل و شکلات داشته باشید تا در سفر با همسفرتان به اشتراک بگذارید.
4.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *