تجربه سفرجاهای دیدنیجنگل‌ها

زیباترین جنگل های ایران که دیدنشان را نباید از دست داد

«ایران کشوری گرم، خشک و نیمه بیابانی است.»، این جمله برای همه ما آشنا است و در رسانه‌های مختلف بارها آن را خوانده‌ و شنیده‌ایم. با این حال کشور ما جنگل‌هایی دارد که نه‌تنها شهرت جهانی دارند بلکه در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده‌اند. پس باید جمله آشنای قبل را با این جمله جایگزین کنیم:

«با اینکه ایران کشوری گرم، خشک و نیمه بیابانی است اما جنگل‌هایی دارد که دل جهانیان را هم برده است.»

حدود 3 میلیون و 400 هزار هکتار از مساحت ایران را جنگل‌ها به خودشان اختصاص داده‌اند. بعضی از جنگل‌های ایران میلیون‌ها سال عمر دارند و گونه‌های نادر و کمیابی از گیاهان در آن زندگی می‌کنند.

جنگل‌های ایران را می‌توانیم با توجه به پراکندگی آن‌ها به پنج ناحیه هیرکانی،‌ مرکزی،‌ زاگرس، خلیج‌فارس و ارسبارانی تقسیم کنیم. جنگل‌های هیرکانی یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران هستند که از دوره سوم زمین‌شناسی به‌جا مانده‌اند. این جنگل‌ها در تیرماه ۱۳۹۸، با نام میراث طبیعی ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

به نظرتان زیباترین جنگل‌های ایران کدامند؟ با اینکه تعداد جنگل‌ها خیلی زیاد است ما در این مطلب درباره بعضی از آن‌ها صحبت می‌کنیم و انتخاب دیدنی‌ترین آن‌ها را به شما می‌سپاریم.

جنگل ابر، جنگلی همسایه ابرها

جنگل ابر
جنگل ابر، شاهکار طبیعت در استان سمنان

سمنان یکی از استان‌های گرم‌و‌کویری است و اگر کسی با طبیعت آن آشنایی نداشته باشد محال است بتواند تصور کند یکی از زیباترین جنگل‌های ایران، به نام جنگل ابر، در این منطقه قرار دارد.

جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود در نزدیکی روستایی به نام ابر، قرار گرفته است. درختان این جنگل از درختان هیرکانی‌ هستند و نزدیک به ۴۰ میلیون سال از عمر آن‌ها می‌گذرد. مساحت آن در حدود ۳۵ هزار هکتار است و درختانی مانند اورس، راش، بلوط، شیردار، توسکا و ممرز افرا در آن دیده می‌شوند.

اگر به این جنگل بروید بوی خوش آویشن به مشامتان می‌رسد و در کنار بوته‌های آویشن، شبدر، چوبک، دم روباهی و نارون هم دیده می‌شود؛ همچنین بیش از ۴۰ نوع گیاه دارویی هم در این جنگل شناخته شده‌ است.

آدرس جنگل ابر: استان سمنان، شاهرود، سرچشمه، جاده آزادشهر، روستای ابر

شما می توانید برای اجاره سوئیت در شاهرود از سایت اتاقک استفاده کنید و با خیالی آسوده اقامتگاه خود را از اتاقک اجاره کنید.

جنگل دالخانی، رازآلود و دیدنی

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی در رامسر

با اجاره ویلا در رامسر علاوه بر اینکه از عروس شهرهای ایران دیدن می‌کنید، بلکه جنگل دالخانی هم در انتظار میزبانی از شما است. این جنگل در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار دارد. جنگل دالخانی از جنگل‌های نیمه کوهستانی است که در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا و در ارتفاعات کوه البرز و جاده ییلاق جنت‌آباد جا خوش کرده است.

در جنگل دالخانی طبیعت بکر، هوای مه‌آلود، جاده‌ای پیچ‌در‌پیچ و درختان درهم تنیده‌ای که شبیه به دالان شده‌اند شما را به تماشای بهشتی دیدنی روی زمین دعوت می‌کنند. جنگل‌های دالخانی برای پیک‌نیک، کوهنوردی، جنگل نوردی و عکاسی یکی از بهترین انتخاب‌ها است. فراموش نکنید در زمان جنگل نوردی حتماً وسایل ضروری داشته باشید و از حضور یک راهنمای مجرب در طول سفرتان استفاده کنید.

آدرس جنگل دالخانی: استان مازندران، رامسر، جاده رامسر-تنکابن

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل النگدره گرگان، میراث طبیعی ایرانی‌ها

جنگل النگدره
جنگل النگدره در سال 2004 به عنوان میراث ملی ثبت شد

یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های ایران در استان گلستان و در 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد. مساحت این جنگل حدود 185 هکتار است و هرچه به دامنه کوه نزدیک‌تر شویم، درختان انبوه‌تر و جنگل متراکم‌تر می‌شود. این جنگل در سال 2004 به عنوان میراث ملی ثبت شد و در حال حاضر یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران است. در داخل پارک یک جاده سلامت وجود دارد که می‌توانید یکی از قشنگ‌ترین تجربه‌های پیاده‌روی‌تان را در آن رقم بزنید. در پارک جنگلی النگدره، ایستگاه دوچرخه و مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری هم وجود دارد که لذت جنگل نوردی را دوچندان می‌کند.

آدرس جنگل النگدره: استان گلستان، جنوب غربی شهر گرگان، انتهای بلوار ناهارخوران

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سیسنگان، مرز آبی دریا و سبزی جنگل

جنگل سی سنگان
جنگل سی سنگان در استان مازندارن قرار دارد

پارک جنگلی سیسنگان یکی از جلوه‌های زیبای طبیعت است که می‌توانید خیلی راحت آن را به تابلویی تماشایی تشبیه کنید. تصور کنید جایی قرار دارید که یک طرفتان دریای خزر است و طرف دیگر جنگلی سرسبز.

پارک جنگلی سیسنگان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی شمال ایران است که در ۲۷ کیلومتری نوشهر قرار گرفته و حدود ۶۰۲ هکتار مساحت دارد. گیاهان این جنگل به 3 دسته گیاهان درختی، درختچه‌ای و علفی تقسیم می‌شوند. شمشاد یکی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی است که در این منطقه رشد می‌کند.

با توجه به امکانات رفاهی این پارک مثل فروشگاه، زمین‌های بازی، محوطه پیک‌نیک، پیست اسب‌سواری، کلوپ‌های قایق‌سواری، زمین‌های بازی‌های ساحلی، رستوران و سرویس‌های بهداشتی می‌توانید ساعت‌ها در این جنگل به تفریح و استراحت بپردازید.

آدرس جنگل سی سنگان: استان مازندران، حدفاصل نوشهر و نور، کیلومتر 35 جاده نوشهر به نور

برای اقامت در شهرهای شمالی ایران می‌توانید اجاره ویلا در شمال با اتاقک را امتحان کنید. رزرو سوئیت در نوشهر به شما کمک می‌کنند تا شب را در چند قدمی جنگل سیسنگان بگذرانید.

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل گیسوم، نگین سبز گیلان

جنگل گیسوم
جنگل گیسوم، جنگلی برای غرق شدن در سبزی جنگل

می‌توانیم به راحتی تالش را به‌عنوان یکی از بهترین‌ شهرهای شمال ایران برای طبیعت‌گردی معرفی کنیم. دشت‌های سرسبز و ییلاق‌های خوش‌ آب‌و‌هوا هرکسی را وسوسه می‌کند تا با رزرو و اجاره روزانه خانه در تالش به دیدن این جاذبه‌های طبیعی برود.

جنگل گیسوم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی تالش است که به قطب گردشگری استان گیلان تبدیل شده و در بیشتر روزهای سال گردشگران زیادی از سراسر ایران برای تفریح و طبیعت‌گردی به آن سفر می‌کنند. فاصله کم جنگل با ساحل نقره‌ای‌رنگ دریای خزر هم محبوبیت این جنگل را بیشتر کرده است.

جنگل گیسوم در فاصله ۲۰ کیلومتری تالش قرار دارد و مساحت آن حدود ۸۰ هکتار است. اگر به جنگل گیسوم رفتید برای چنددقیقه‌ای چشمانتان را ببندید و به موسیقی طبیعت گوش دهید و روحتان را با صدای بال‌های پرندگان صیقل دهید.

آدرس جنگل گیسوم: استان گیلان، تالش، 10 کیلومتری جاده اسالم به خلخال

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل حرا، تماشای عجیب‌ترین درخت‌های دنیا در آب

جنگل حرا
جنگل حرا با گیاهانی که آب شور دوست دارند

قرار نیست همه جنگل‌های ایران در شمال کشور باشند و آب‌و‌هوایی خنک داشته باشند. شاید تصورش برایتان سخت باشد که یکی از معروف‌ترین جنگل‌های جهان در جنوب ایران و در نوار ساحلی خلیج‌فارس و دریای عمان قرار گرفته باشد. جنگل‌های حرا را درخت‌هایی تشکیل می‌دهند که ریشه آن‌ها در آب است و توانسته‌اند سازگاری خوبی با آب‌ شور برقرار کنند.

این درخت‌ها آب شور را با ریشه‌هایشان جذب و با دفع نمک آن را به آب شیرین تبدیل می‌کنند. بخش زیادی از این جنگل‌ها در جزیره قشم قرار دارند و به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه این جزیره شناخته می‌شوند. جنگل‌ حرا با عنوان «ذخیره‌گاه زیست‌کره» در یونسکو ثبت شده است.

آدرس جنگل حرا: استان هرمزگان، جزیره قشم، جاده جنگل حرا

جنگل‌ های دو هزار و سه هزار، دورهمی مه، طبیعت بکر و درختان

جنگل دوهزار سه هزار
بهترین زمان بازدید از جنگل دوهزار سه هزار، اواسط شهریور تا اواخر پاییز است.

اگر دوست دارید تصور کنید اولین نفری هستید که پا به یک جنگل می‌گذارد و آن را کشف می‌کند به شما پیشنهاد می‌کنیم به جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن بروید. فضایی مه‌آلود و بکر که با صدای پرندگان یکی شده و محبوبیت این جنگل‌ها را چند برابر کرده است. ورودی اصلی این جنگل‌ها در پنج کیلومتری تنکابن و روستای خرم‌آباد قرار دارد.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه از اواسط شهریور تا اواخر آذر است. در این بازه هوا رطوبت کمتری دارد و می‌توانید به راحتی از فضای جنگل استفاده کنید. اگر اهل جنگل نوردی هستید و دوست داشتید از بخش‌های بکرتر جنگل‌های دو هزار سه هزار دیدن کنید، حواستان به حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز و غیره باشد.

آدرس جنگل دوهزار سه هزار: استان مازندران، تنکابن، روستای خشکه رود، جاده دو هزار

 اگر دنبال روشی مطمئن برای اجاره ویلا در تنکابن هستید بهترین و آسان‌ترین روش اجاره آنلاین ویلا است.

اجاره ویلا دوهزار و سه هزار شهسوار
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل‌های انجیلی، زیبایی در مازندران

جنگل های انجیلی
درخت‌های جنگل انجیلی، درختانی با چوب سرسخت هستند.

یکی از جنگل‌های زیبای ایران به نام جنگل‌های انجیلی در منطقه سوادکوه مازندران قرار دارد. درختان انجیلی یا دمبرآغاجی، درختانی با چوب بسیار سخت هستند و جزو درختان بومی ایران به حساب می‌آیند. درختان انجیلی به‌جز در  سواحل جنوبی دریای خزر، در جمهوری آذربایجان و لنکران هم وجود دارند. ارتفاع درختان انجیلی ایران تا 15 متر هم می‌رسد. بهترین زمان سفر به این جنگل، نیمه بهار تا اواسط پاییز است. در این بازه شرایط جوی مناسب است و می‌توانید بیشترین لذت را از جنگل نوردی ببرید.

آدرس جنگل‌های انجیلی: استان مازندران، سوادکوه، جاده فیروزکوه-قائمشهر، زیرآب، روستا اتو

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل راش سنگده، بهشتی در دل سوادکوه

جنگل راش
جنگل راش، در هر فصلی یک بهشت واقعی است.

روستای سنگده در شهرستان سوادکوه، میزبان جنگلی زیبا به نام جنگل راش است. راش نام نوعی از درختان کمیاب در جهان است که در این جنگل رشد می‌کنند. این درخت‌ها می‌توانند تا ارتفاع ۳۵ متر رشد کنند و قطر تنه آن‌ها هم به حدود 1.5 متر می‌رسد. اگر به این درختان آسیبی وارد نشود، می‌توانند تا ۲۰۰ الی ۲۵۰ سالگی عمر کنند.

 قدم زدن در میان درختان سر به فلک کشیده جنگل راش آرامش محض را برای شما به ارمغان می‌آورد. هنگام پیاده‌روی در جنگل راش، شنیدن صدای پرندگان با صدای عبور آب رودخانه از دور می‌تواند یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بخش‌های جنگل نوردی باشد. کمی که پیاده‌روی در این جنگ را ادامه دهید، به آبشار زیبایی به نام اوبن خواهید رسید که از چشمه‌های این کوه سرچشمه می‌گیرد.

در هر فصلی از سال به جنگل راش سوادکوه سر بزنید، با یک بهشت واقعی مواجه می‌شوید! اما در فصل پاییز و بهار زیبایی این جنگل‌ها خیره‌کننده است.

آدرس جنگل راش سنگده: استان مازندران، سوادکوه، جاده فیروزکوه، روستا سنگده

سوادکوه از آن دسته از مناطق پرطرفدار برای اقامت در زمان مسافرت است که شما عزیزان می‌توانید برای اجاره ویلا در سوادکوه و اقامت در این منطقه از سایت اتاقک استفاده کنید.

جنگل الیمستان، دروازه‌ای روبه کوه دماوند

جنگل الیمستان، دروازه‌ای روبه کوه دماوند
جنگل الیمستان، تجربه رویایی که به واقعیت تبدیل شد

جاده هراز همان راهی است که شما را به جنگل الیمستان می‌رساند. این جنگل که در روستایی به نام الیمستان در شهر آمل استان مازندران قرار دارد، به چشم طبیعت گردان به عنوان جنگل رؤیایی و مه‌آلود شناخته می‌شود.

الیما نام گیاهی ا‌ست که در این جنگل به‌وفور رشد می‌کند و به همین دلیل هم این محدوده را با نام الیمستان می‌شناسند. فصل برداشت الیما معمولاً اردیبهشت و خرداد است و با آن خورشت‌های خوشمزه‌ای می‌توان درست کرد.

برای ورود به این جنگل باید از مسیر پر پیچ‌وخمی عبور کنید؛ اما شک نکنید که پیمودن این مسیر حتماً ارزشش را دارد. با رسیدن به جنگل الیمستان منظره‌ای زیبا از قله دماوند، حجم زیادی از درختان انبوه و دشت‌های پر از گل پیش چشمان شما قرار می‌گیرند.. زیبایی‌های جنگل الیمستان آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانید از آن دل بکنید. مطمئن باشید که اگر به این جنگل سر بزنید تا تاریکی شب و آخرین لحظه ممکن سعی می‌کنید در فضای جنگل الیمستان بمانید.

آدرس جنگل الیمستان: استان مازندران، آمل، کیلومتر 140 جاده هراز، روستای الیمستان

چنان چه قصد سفر و گردش به دماوند دارید می‌توانید به سادگی از طریق سایت ما، اجاره ویلا در دماوند خود را انجام دهید و از اقامت در این طبیعت زیبا لذت ببرید.

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل سیاه بیشه، مرموز و پر از مه

جنگل سیاه بیشه، مرموز و پر از مه
جنگل سیاه بیشه، جنگل همیشه خنک ایران

سیاه‌بیشه یکی از روستاهای توابع شهرستان چالوس در استان مازندران است که جنگل زیبای سیاه‌بیشه را در دل خود جای دارد. به‌جرئت می‌توان گفت در هر فصلی از سال وارد این جنگل شوید، خودتان را میان ابر غلیظی از مه می‌بینید که اغلب تیره‌رنگ است. درواقع به همین دلیل هم نام این روستا و جنگل را سیاه‌بیشه گذاشته‌اند. چند ساعت دور شدن از شهر و آرام گرفتن در این جنگل می‌تواند شما را تا چند روز سرحال نگه دارد.

روزی که برای سر زدن به این جنگل راهی سیاه‌بیشه می‌شوید، حتماً با خودتان خوراکی و لباس گرم همراه داشته باشید. اگر از راه‌های این جنگل آگاهی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که همراه با یک لیدر محلی وارد جنگل شوید.

آدرس جنگل سیاه بیشه: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، روستای سیاه‌بیشه

جنگل ناهارخوران، از دوران دایناسورها تا امروز!

جنگل ناهارخوران، از دوران دایناسورها تا امروز!
جنگل ناهارخوران، نماد استان گلستان

حالا باید کمی از استان مازندران فاصله بگیریم و به سمت گرگان و گلستان برویم. جنگل ناهارخوران یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گلستان است که به عنوان نماد این استان در تمام ایران شناخته می‌شود.

شاید باورتان نشود که قدمت جنگل هیرکانی به ۴۰ میلیون سال پیش و دوران دایناسورها برمی‌گردد! جنگل ناهارخوران ۳۰۰ هکتار وسعت دارد و اصلی‌ترین تفریحگاه شهر گرگان محسوب می‌شود.

آلاچیق، رستوران و زمین بازی از جمله امکاناتی است که در این جنگل برای گردشگران در نظر گرفته شده است. در قسمتی از این پارک در بلوار ناهارخوران، ناحیه‌ای به نام پارادایز وجود دارد که امکانات ویژه‌ای برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. مشهورترین امکانات این جنگل چرخ‌وفلک بزرگی است که شما را به ارتفاعات بالاتر از درختان جنگل می‌برد! یک آبشار مصنوعی هم در این پارک جنگلی ساخته شده که 3 بخش مجزا دارد. این آبشار به ترتیب ۱۳ و ۱۵ متر ارتفاع دارند و در طول شب با نورپردازی‌های ویژه، نمای جذابی به پارک جنگلی ناهارخوران می‌بخشد.

اگر دوست دارید یک شب بیشتر در این محدوده بمانید، بهتر است قبل از تاریک شدن هوا، به فکر یک سقف بالای سرتان باشید! اجاره ویلا و سوئیت در گرگان می‌تواند راهی سریع و آسان برای ماندن در دو قدمی یکی از زیباترین جنگل‌های کشورمان باشد.

آدرس جنگل ناهار خوران: استان گلستان، گرگان، بلوار نهارخوران

دشت برم، بزرگ‌ترین جنگل بلوط ایران

دشت برم
دشت برم یا جنگل بلوط در کازرون

دشت برم یا تفرجگاه میان‌کتل، بزرگ‌ترین جنگل بلوط ایران و خاورمیانه است. این جنگل‌ها زیستگاه بیشترین تعداد گوزن زرد ایرانی هستند. دشت برم در 30 کیلومتری شرق کازرون در استان فارس قرار دارد. کاروانسرای میان کتل هم که تنها کاروانسرای سنگی ایران به شمار می‌رود، در میان دشت برم جای گرفته است. علاوه بر بلوط، در این منطقه بادام‌کوهی، کیالک و ارژن نیز یافت می‌شود و در فصل بهار (به‌خصوص ماه اردیبهشت) این دشت پوشیده از گل‌های وحشی شقایق می‌شود.

آدرس دشت برم: استان فارس، کازرون، 30 کیلومتری شرق کازرون

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل سراوان، از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران

جنگل سراوان، از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران
جنگل سراوان و لذت قایق سواری روی دریاچه‌ای سبز

این بار سراغ یکی دیگر از جنگل‌های باشکوه ایران در استان گیلان می‌رویم. پارک جنگلی سراوان از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران است که در نزدیکی شهر رشت قرار دارد. در این جنگل علاوه بر انواع و اقسام گیاهان و درختان نادر، جاذبه‌های گردشگری مختلفی مثل دریاچه سراوان را خواهید دید. دریاچه‌ای که تمام سطح آن با جلبک‌های سبزرنگ پوشیده شده است. کافی است یک سنگ کوچک داخل آب دریاچه بیندازید، آن‌وقت است که رقصیدن این جلبک‌ها را با تکان خوردن امواج تماشاگر می‌شوید.

 برای قایق‌سواری در این دریاچه هم می‌توانید سراغ یکی از قایق‌های پدالی که در محوطه این دریاچه اجاره داده می‌شود بروید. موتور چهارچرخ و پینت بال هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری این پارک جنگلی است که به یک‌بار امتحان کردن می‌ارزد.

آدرس جنگل سراوان: استان گیلان، رشت، کیلومتر 17 آزادراه رشت-قزوین

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل ارسباران، نگین سبز رنگ آذربایجان شرقی

جنگل ارسباران
جنگل‌های ارسبارن، وسیع و چشم‌نواز – عکاس: زهرا بابایی

برای آشنایی با دیگر جنگل‌های ایران باید سراغ مناطق شمال غربی ایران برویم. ارسباران به عنوان یکی از مهم‌ترین جنگل‌های ایران، بیشتر از 80 هزار متر از بخش غربی کشورمان را تحت پوشش قرار داده است. این جنگل را نمی‌توان متعلق به یک شهر دانست! جنگل ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی، وجه اشتراکی بین شهرستان کلیبر، ورزقان و اهر به شمار می‌رود. طبیعت سرسبز این جنگل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

چشمه، رود، انواع درخت و علفزارهای بزرگ تمام آن چیزی هستند که می‌توان از طبیعت انتظار داشت و جنگل‌های ارسباران هم همه این موارد به بهترین شکل، در دل خود جای‌داده‌اند. برای رسیدن به این جنگل باید خودتان را ابتدا به شهر تبریز برسانید و سپس از تبریز به سمت اهر یا کلیبر حرکت کنید. قطعاً یک روز ماندن در این محدوده نمی‌تواند شما را از سفرتان راضی کند و به جایی برای اقامت در این اطراف احتیاج پیدا می‌کنید. اجاره ویلا، سوئیت و خانه در کلیبر می‌تواند بهترین دسترسی به این جنگل را برای شما فراهم کند. به این ترتیب خیالتان را از بابت محل اقامتتان هم راحت است.

جنگل پلنگ دره، جایی برای خنک شدن در تابستان

جنگل پلنگ دره، جایی برای خنک شدن در تابستان
جنگل پلنگ دره، جنگل نوردی و آب تنی یک جا

به هرکدام از شهرهای استان مازندران سر بزنید، یک جنگل و یک آبشار در آن پیدا می‌کنید! پلنگ دره نام یکی از زیباترین منطقه‌های سرسبز جنگلی در استان مازندران است که عبور یک رودخانه از میان آن جذابیتش را دوچندان کرده است. در جنگل پلنگ دره، اگر با رودخانه هم‌قدم شوید به یک آبشار زیبا می‌رسید. روزهای گرم تابستان بهترین فرصت برای سر زدن به این جنگل و آبشار زیبایش است.

نکته‌ای که باید دقت کنید این است که در زمان سفرتان به جنگل حتماً یک دست لباس اضافی با خود به همراه داشته باشید. به‌احتمال‌زیاد لباس یا کفشتان در آب خیس خواهد شد و به یک دست لباس دیگر احتیاج پیدا می‌کنید.

آدرس جنگل پلنگ دره: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، جنگل پلنگ دره

جنگل فندقلو، مرز بین اردبیل و گیلان

جنگل فندقلو، مرز بین اردبیل و گیلان
جنگل فندقلو، معجزه‌ای دیگر در گردنه حیران

احتمال زیاد تا به حال گوزن‌ها را به‌غیراز باغ‌وحش جای دیگری ندیده‌اید؛ اما اگر بتوانید خودتان را به جنگل فندقلو در استان اردبیل برسانید و شانس یارتان باشد، می‌توانید گوزن‌های وحشی را از نزدیک ببینید.

جنگل فندقلو همان‌جایی است که دشت‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ و خوشبو دارد و شما را به یاد نقاشی‌های کودکی‌تان می‌اندازد. جنگل فندقلو در واقع مرز بین هوای سرد و خشک اردبیل و هوای گرم و مرطوب گیلان است. به همین دلیل هم اکثر اوقات سال هوای این جنگل ابری و احتمال بارش زیاد است.

همان‌طور از اسم این جنگل پیدا است انبوهی از درختان فندق در آن رشد کرده‌اند. البته به‌غیراز درخت فندق انواع دیگری از درختان مثل راش، بلوط، بیدمشک و ممرز هم در جنگل فندقلو زندگی می‌کنند. در این جنگل هرچه به گردنه حیران نزدیک‌تر شوید حجم درختان پراکنده‌تر می‌شود و دشت‌های پر از بوته گل‌های رنگارنگ بیشتر به چشم می‌آیند. این جنگل خانه حیوانات زیادی از جمله گوزن‌های وحشی، خرس، سمور، عقاب و پرنده‌های مختلف دیگر هم است. اگر به گل بابونه علاقه‌مند هستید حتماً سفرتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که در فصل بهار یا اوایل تابستان به جنگل فندقلو برسید؛ چون در این زمان جنگل پر از گل‌های بابونه می‌شود. برای رسیدن به این جنگل هم می‌توانید از استان گیلان و گردنه حیران وارد شوید و هم می‌توانید از شهر نمین در استان اردبیل کمک بگیرید.

پیشنهاد ما این است که یک شب همه که شده در یکی از اقامتگاه‌های اردبیل بمانید و زمان بیشتری را برای بازدید از این منطقه بکر صرف کنید.

جنگل سیاهکل، مه‌آلود و مرموز

جنگل سیاه کل
جنگل سیاهکل، جنگلی با اسرار نهفته

جنگل سیاهکل یکی از زیباترین جنگل‌های استان گیلان است. در گویش محلی، سیاهکل یعنی آبادی یا روستایی که در کنار کوه یا صخره‌ای با شیب تند قرار دارد. در واقعیت هم این موضوع در مورد جنگل سیاهک و روستای اطرافش صدق می‌کند. جنگل نوردی در جنگل سیاهکل یعنی گذشتن از مسیری رؤیایی با درختان انبوه و سرسبز. از مهم‌ترین دلایل مرموز بودن این جنگل، بناهای تاریخی قدیمی مثل چایخانه‌ای به نام چایخانه تی تی که به آن کاروانسرای عمه تی تی هم می‌گویند، در بالای یکی از تپه‌ها است. چایخانه‌ای که قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد و این وسوسه را به وجود می‌آورد که اگر به جاهای بکرتر جنگل هم بروید، با بناهای تاریخی و عجیب دیگری روبرو شوید.

آدرس جنگل سیاهکل: استان گیلان، سیاهکل، دیلمان

مهم ترین نکات برای جنگل نوردی

برای اینکه بتوانید از جنگل نوردی لذت ببرید و خاطره‌ای خوش بسازید حواستان به نکات زیر باشد:

  • اگر به جنگلی می‌روید که رودخانه یا آبشار دارد و می‌خواهید آب‌تنی هم کنید، یک دست لباس اضافه داشته باشید.
  • با کوله بروید که بتوانید آن را راحت حمل کنید.
  • آب‌معدنی، غذای کنسروشده و تنقلات مقوی همراه داشته باشید.
  • چسب زخم، پماد دفع حشرات، ژل ضدعفونی‌کننده را فراموش نکنید.
  • اگر با جنگل آشنا نیست یا تجربه کمپینگ ندارید، حتماً با یک راهنما به جنگل بروید و شب بمانید.

بعد از تفریح هم نیاز نیست کار خیلی سختی انجام دهیم، کافی است موارد زیر را رعایت کنیم:

  • رد پایی از خودمان در طبیعت باقی نگذاریم
  • زباله‌هایمان را در طبیعت رها نکنیم
  • آتش را خاموش کنیم
  • شاخه‌های درختان را نشکنیم و روی تنه درختان یادداشت نکنیم
  • گیاهان را نچینیم و به حیوانات داخل جنگل آسیب نرسانیم

سخن آخر

جنگل‌ها سرمایه ملی‌اند، شاید این جمله کمی کلیشه‌ای باشد اما از اهمیت آن کم نمی شود. تک تک ما که در سفرهایمان از طبیعت، جنگل و دریا استفاده می‌کنیم وظیفه داریم از آن‌ها به بهترین شکل محافظت کنیم.

همانطور که در این مطلب خواندیم جنگل‌های ایران از نظر تاثیر در طبیعت و زندگی همه موجودات زنده اهمیت زیادی دارند و از بین آن‌ها برابر با از بین رفتن ما و موجودات زنده دیگر است.

نیاز نیست کار خیلی سختی انجام دهیم فقط وقتی تفریح و سفرمان به پایان رسید کافیست رد پایی از خودمان در طبیعت باقی نگذاریم، مثلا زباله‌هایمان در طبیعت جا نماند ، آتش را خاموش کنیم، شاخه‌های درختان را نشکنیم، گیاهان را نچینیم، روی تنه درختان یادداشت نکنیم و به حیوانات داخل جنگل آسیب نرسانیم. 

برای دسترسی بهتر به جنگل‌هایی زیبایی که در این مقاله معرفی کردیم، می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا شمال اقدام کنید.

سؤالات متداول

معروف ترین جنگل های مازندران کدامند؟

جنگل دالخانی، جنگل دو هزار سه هزار، جنگل انجیلی، جنگل راش سنگده، جنگل الیمستان

معروف ترین جنگل های گیلان کدامند؟

جنگل گیسوم، جنگل سیاهکل

معروف ترین جنگل های گرگان کدامند؟

جنگل النگدره، جنگل ناهارخوران

جنگل فندقلو کجاست؟

جنگل فندقلو در مرز استان گیلان و اردبیل قرار دارد و بهترین مسیر رسیدن به آن، عبور از گردنه حیران است.

جنگل ارسباران کجاست؟

ارسباران منطقه پهناوری است و نمی‌توان آدرس دقیق داد. با این حال بخش عمده جنگل‌های ارسباران، در منطقه‌ای به همین نام در شهرستان اهر در آذربایجان شرقی قرار دارد.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.5/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *