جاهای دیدنی

معروف‌ترین آبشارهای ایران | با طبیعت ایران آشنا شویم

با زیباترین آبشارهای ایران آشنا شویم

تا به حال به شکل و فرم قطره‌های آب در هنگام برخورد به سنگ‌ها و صخره‌ها دقت کرده‌اید؟ هر کدام از آن‌ها به شکلی متفاوت درمی‌آیند و شبیه به موجودی واقعی یا افسانه‌ای می‌شوند. تعداد زیادی از این شکل‌ها و فرم‌ها را می‌توانید در نزدیکی یک آبشار ببینید که آب با سرعت و قدرت زیادی با صخره‌ها برخورد می‌کند و قطره‌های آب تبدیل به بلورهای کریستال می‌شوند. ایران کشوری کوهستانی است و همین موضوع باعث شده آبشارهای زیادی در هر گوشه‌‌وکنار این سرزمین پهناور وجود داشته باشد. آبشارهای ایران به دو گروه فصلی و دائمی تقسیم می‌شوند که در کل ۳۹۰ آبشار را تشکیل می‌دهند.

شاید تماشای جوش‌وخروش آبشارها در بهار و تابستان خیلی دلچسب باشد و به خنک شدن هوای اطرافشان کمک می‌کند اما در پاییز که طبیعت به یک بوم نقاشی هزار رنگ تبدیل می‌شود و یا در زمستان که قطره‌های آب تبدیل به قندیل‌های بزرگ و کریستالی می‌شوند باز هم دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

در ادامه این مطلب قصد داریم تعدادی از آبشارهای دیدنی و معروف ایران را معرفی کنیم، برای آشنایی بیشتر با این پدیده‌های طبیعی همراه ما باشید.

تارم، بلندترین آبشار ایران و خاورمیانه

تارم
آبشار تارم جزء بلندترین آبشارهای فصلی خاورمیانه محسوب می‌شود – عکاس: مهدی سلطان احمدی

آبشار تارم یکی از آبشارهای دیدنی است که در پنج کیلومتری شهر نی‌ریز، از توابع استان فارس، قرار دارد. این آبشار از آبشارهای فصلی است و نزدیک به ۱۱۵ متر ارتفاع دارد. این آبشار با توجه به ارتفاعش به‌عنوان یکی از بلندترین آبشار فصلی خاورمیانه شناخته می‌شود.

اگر برای تماشای این آبشار می‌روید می‌توانید از طبیعت زیبای منطقه هم لذت ببرید چون اطراف آن پوشیده از درختان انجیر است و صدای آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها آرامش دلچسبی را به وجود آورده است. منطقه حفاظت شده بهرام گور هم در نزدیکی این آبشار قرار دارد که یکی از جاذبه‌های دیدنی نی‌ریز است.

آدرس آبشار تارم: فارس، 5 کیلومتری نی‌ریز

آبشار لاتون، آبشاری دیدنی در دل جنگل

آبشار لاتون
مسیر دسترسی به آبشار لاتون به قدری زیباست که محال است خسته شوید – عکاس: Travel Guid

برای دیدن این آبشار باید به شهر آستارا سفر کنید. بعد از اینکه به آستارا رسیدید به سمت روستای کوته کومه بروید. از این‌جا به بعد خودتان را برای یک پیاده‌روی به مدت ۴ ساعت آماده کنید. البته این پیاده‌روی در دل جنگل‌های سرسبز و منظره‌های خیره کننده است، پس فکر خستگی را از سرتان بیرون کنید چون محال است میان طبیعتی فرح‌بخش با صدای پرندگان و وزش نسیم بین برگ‌های درختان باشید و خسته شوید.

بعد از چند ساعت پیاده‌روی و کوهنوردی به آبشاری مرتفع و دیدنی می‌رسید که صدای خروش آب خستگی راه را از بین می‌برد. ارتفاع این آبشار نزدیک به ۱۰۵ متر است و یکی از بلندترین آبشارهای دائمی ایران است. در نزدیکی آبشار لاتون آبشار دیگری قرار دارد که در حدود ۶۵ متر ارتفاع دارد و طراوت محیط اطراف را چند برابر کرده است.

آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، 15 کیلومتری، جنوب آستارا، شهر لوندیل

برای اجاره روزانه خانه و ویلا در آستارا می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

آبشار مارگون، آبشار چشمه‌ای ایران

آبشار مارگون
دمای آب آبشار مارگون حتی در گرم‌ترین روزهای سال خنک است – عکاس: مسعود بانا

آبشار مارگون در ۶۶ کیلومتری شهر یاسوج، در یکی از منطقه‌های خوش آب‌و‌هوا با همین نام، قرار دارد. دمای آب این آبشار حتی در گرم‌ترین روزهای سال بیشتر از ۱۰ درجه نیست و بسیار خنک و دلپذیر است. این آبشار که ۷۰ متر ارتفاع دارد؛ سرچشمه رودخانه است و آب آن از هزاران چشمه که در ارتفاعات کوه قرار دارند تأمین می‌شود. اگر عاشق طبیعت و هوایی پاک هستید ما به شما طبیعت‌گردی در این منطقه‌ را پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس آبشار مارگون: استان فارس، شهر سپیدان، 50 کیلومتری شمال سپیدان، نزدیک روستای مارگون

برای اجاره سوئیت و خانه روستایی در یاسوج از طریق سایت اقدام کنید.

آبشار آب سفید، آبشاری به درخشندگی نقره

آبشار آب سفید
آبشار آب سفید با نام عروس آبشارهای ایران شناخته می‌شود – عکاس: Mohammad Soleymani

آبشار آب سفید الیگودرز به حدی زیباست که به عروس آبشارهای ایران معروف شده است. این آبشار که در بلندی‌های زاگرس قرار گرفته ۷۰ متر ارتفاع و روزهای پر آب نزدیک به ۸ متر عرض دارد. آب آن پس از اینکه به زمین می‌رسد، به سمت رود رودبار لرستان حرکت می‌کند و در نهایت به رود دز می‌پیوندد. برخورد آب با سنگ‌های صخره‌ها تشکیل حباب‌های سفید رنگی را می‌دهد که باعث شده‌اند به آبشار آب سفید معروف شود.

آدرس آبشار آب سفید: استان لرستان، 50 کیلومتری شهر الیگودرز

آبشار شوی دزفول؛ از زیباترین آبشارهای ایران

آبشار شوی دزفول
نمایی زیبا از آبشار شوی – عکاس: Hadi Mosavi KARO stone

آبشار شوی دزفول یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار با ارتفاع 100 متر و عرض 40 متر، بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه شناخته می‌شود.

آبشار در منطقه بکر و زیبا در استان خوزستان قرار دارد و پوشش گیاهی این منطقه به نسبت دیگر مناطق استان خاص است. اطراف آبشار مکان مناسبی برای کمپ و گذراندن یک روز لذت‌بخش است. مسیر دسترسی به آبشار برای افراد ماجراجویی بسیار زیبا است. باید از ابتدای مسیر تا نزدیکی آبشار در حدود دو ساعت پیاده‌روی کنید و در میان مسیر از روی رودخانه یا داخل رودخانه عبور نمایید.

آدرس آبشار شوی: استان خوزستان، شهرستان دزفول، بخش شهیون، روستای شوی

آبشار سمیرم؛ آبشاری دائمی

آبشار سمیرم
آبشار سمیرم یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر در تابستان محسوب می‌شود – عکاس: shokry mahsob

برای دیدن آبشار سمیرم باید به استان اصفهان سفر کنید. این آبشار در ۴ کیلومتری شهر سمیرم و در تنگه‌ای به همین نام قرار دارد. ارتفاع این آبشار در گذشته نزدیک به ۷۰ متر بود اما بر اثر فرسایش در حال حاضر نزدیک به ۳۵ متر ارتفاع دارد. آبشار سمیرم یکی از آثار طبیعی است که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

آب این آبشار از چشمه‌های عزیز‌خان و مزرعه‌های جوزار تأمین می‌شود و یکی از آبشارهای دائمی ایران است. اگر در روزهای گرم تابستان به دنبال منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا و خنک هستید می‌توانید به راحتی این منطقه را برای سفر انتخاب کنید و از هوای خنک و طبیعت زیبای اطراف آبشار لذت ببرید.

آدرس آبشار سمیرم: استان اصفهان، سمیرم، جاده آبشار، چهار کیلومتری شرق سمیرم، محوطه تفریحی و بین‌المللی سمیرم

برای اجاره روزانه خانه و سوئیت در سمیرم می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

آبشار کمردوغ؛ بکر و دیدنی

آبشار کمردوغ
برای رسیدن به آبشار کمردوغ باید از جنگل‌های زیبای بلوط گذر کنید – عکاس: نامعلوم

آبشار کمردوغ در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. آبشار کمردوغ یکی از زیباترین آبشارهای طبیعی ایران و این استان به حساب می‌آید. ارتفاع آبشار در حدود 100 متر است و در تمام فصل‌های سال آب دارد. زیبایی آبشار کمردوغ باعث شده، مردم محلی به این آبشار عروس آبشارهای ایران لقب بدهند. برای رفتن به نزدیکی این آبشار باید به شهر دهدشت بروید. از میان جنگل‌های بلوط بگذرید  و بعد از 70 کیلومتر چشم‌انداز زیبایی آبشار را خواهید دید.

آدرس آبشار کمردوغ: استان کهگیلویه و بویراحمد، 80 کیلومتری شهر دهدشت، بخش چاروسا، 15 کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی، روستای کمردوغ

آبشار کبودوال، آبشار خزه‌ای

آبشار کبودوال
وجود امکانات رفاهی در اطراف آبشار کبودوال یک روز به یاد ماندنی برایتان رقم خواهد زد.

استان گلستان و طبیعت بی‌نظیرش زبانزد خاص‌و‌عام است. یکی از جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد و تماشایی این استان آبشار کبودوال است که در شهر علی‌آباد کتول قرار گرفته است. محیط اطراف این آبشار، که تنها آبشار خزه‌ای ایران است، بی‌شباهت به بهشت نیست.

در زمان سفر به این منطقه محال است که بتوانید چشم از زیبایی آن بردارید. این آبشار از ارتفاعی ۶ متری به سمت حوضچه‌ای بزرگ می شود و این استخر برای شنا و آب‌تنی فضای مناسبی است. در اطراف آبشار کبودوال امکانات رفاهی مثل پارکینگ، آلاچیق و سرویس بهداشتی برای گردشگران وجود دارد و می‌توانید با خیالی آسوده چند ساعتی را در این مکان به استراحت و تفریح بپردازید.

آدرس آبشار کبودوال: استان گلستان، 8 کیلومتری علی آباد کتول، جاده کبودوال

آبشار یخی هملون، آبشاری دیدنی در تهران

آبشار یخی هملون
آبشار یخی هملون برای افراد علاقه‌مند به یخ‌نوردی و کوهنوردی بسیار ایده‌آل و مناسب است.

شاید تصور کنید برای دیدن آبشارها باید به شمال و یا غرب ایران سفر کنید اما اگر در تهران زندگی می‌کنید باید بدانید که در شرق تهران و نزدیک به منطقه شمشک آبشاری یخی به نام آبشار یخی هملون وجود دارد که در همه روزهای سال دیدنی است. این آبشار در زمستان کاملا یخ بسته و برای یخ‌نوردی و کوه‌نوردی بسیار مناسب است. این آبشار در دره‌ای به نام هملون قرار دارد و به همین نام شناخته می‌شود.

آدرس آبشار یخی هملون: استان تهران، 35 کیلومتری تهران، مسیر میگون به شمشک، دره هملون

آبشار شیرز کوهدشت؛ دارای مناظری سرسبز و دلنشین

آبشار شیرز کوهدشت
آبشار شیرز کوهدشت؛ از آبشارهای بکر و زیبا در استان لرستان

یکی دیگر از آبشارهای زیبایی ایران، آبشار شیرز در استان لرستان است. این ابشار در اطراف شهر کوهدشت و تنگه‌ای به همین نام قرار دارد. آبشار در داخل دره قرار گرفته و برای دیدن آن باید مسیر کوهستانی را طی کنید.

در مسیر رسیدن به آبشار مناظر بسیار زیبایی را خواهید دید و با طبیعت بکر روبه‌رو خواهید شد. این دره به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد و قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز می‌گردد. آب‌وهوای خوب این منطقه باعث شده که فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این دره باشد.

آدرس آبشار شیرز کوهدشت: استان لرستان، 50 کیلومتری شمال کوهدشت، بخش زردلان، منطقه اولاد قبا

آبشار آسیاب خرابه؛ تماشای منظره‌ای فوق‌العاده و زیبا

آبشار آسیاب خرابه
نمایی زیبا و خیره کننده از آبشار آسیاب خرابه – عکاس: Peyman Azimi

در میان دره‌ها و صخره‌ها و در نقطه‌ای دور از شهر جلفا، آبشار زیبای آسیاب خرابه قرار دارد که جزء مناطق بکر و دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. علت اینکه به این آبشار، آسیاب خرابه می‌گویند، به این دلیل است که در گذشته در این منطقه یک آسیاب آبی بزرگ وجود داشته اما امروزه بخش‌های زیادی از آن از بین رفته و دیگر کاربردی ندارد. از این رو، اهالی این منطقه به آن آبشار آسیاب خرابه می‌گویند.

ارتفاع این آبشار از سطح زمین به حدود ۱۵ متر می‌رسد و آب آن از چشمه‌ای که از کوه کیامکی سرازیر می‌شود، سرچشمه می‌گیرد. این آبشار بعد از سرازیر شدن از لابه‌لای خزه‌ها و گیاهان سرسبز، به یک رود باریکی که در ته دره جریان دارد متصل شده و به‌سمت شمال جاری می‌شود. حجم آب آبشار آسیاب خرابه زیاد نیست اما همیشه در جریان است. از زیبایی‌های دیگر این آبشار این است که آب آن در زمستان به‌دلیل سردی هوا یخ می‌زند و منظره فوق‌العاده زیبا و دیدنی را به وجود می‌آورد.

آدرس آبشار آسیاب خرابه: استان آذربایجان شرقی، ۳۰ کیلومتری شرق جلفا

آبشار ویسادار؛ مرواریدی در دل جنگل‌های گیلان

آبشار ویسادار
آبشار ویسادار، سفر به دل طبیعت استان زیبای گیلان – عکاس: Seyedhojat Tabibi

در ادامه معرفی بهترین آبشارهای ایران این‌بار می‌خواهیم به سراغ یکی از متفاوت‌ترین آبشارهای کشور یعنی آبشار ویسادار برویم. این آبشار سومین آبشار مرتفع گیلان است که در ۱۵ کیلومتری شهر پره‌سر و در میان جنگل‌های انبوه و سرسبز واقع شده است. آبشار ویسادار یکی از آبشارهای دائمی و پرآب گیلان است و برخلاف دیگر آبشارها باید از بالا شاهد منظره زیبای آن باشید. به این صورت که این آبشار از روی تخته سنگ‌های بلند که حالت نیم‌دایره دارد سرازیر و به حوضچه زیرین آن می‌ریزد.

این حوضچه مکانی بسیار زیبا برای شنا است. یکی از ویژگی‌های جالب این آبشار این است که دیوارهای اطراف آن بر اثر فرسایش حالت لایه لایه دارد که در نوع خود دیدنی است. نام این آبشار هم به خودی خود حکایت از این منطقه را دارد. ویسادار در زبان تالشی به معنی درخت بید است و چون در اطراف این آبشار درختان بید فراوانی وجود دارند، به آن ویسادار می‌گویند. آبشار ویسادار در گذشته جزء مناطق بکر استان گیلان محسوب می‌شد اما امروزه به یکی از گردشگرپذیرترین مکان‌های شمال کشور تبدیل شده است. به همین دلیل اگر در روزهای تعطیل برای دیدنش رفتید ممکن است جای پارک در نزدیکی آبشار برای ماشین‌تان پیدا نکنید.

آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار

آبشار بیشه؛ مکانی خنک برای فرار از گرمای تابستان

آبشار بیشه
آبشار بیشه یکی از دیدنی‌ترین جاهای طبیعی استان لرستان است.

معرفی بهترین آبشارهای ایران بدون اشاره به آبشار بیشه، هیچ لطف خاصی ندارد! آبشار بیشه در سرزمین آبشارهای ایران یعنی استان لرستان جا خوش کرده و جایی است که قطره‌هایش شجاعانه از ارتفاع 48 متری به سطح زمین جاری می‌شوند. این آبشار پس از سرچشمه گرفتن از دل کوه‌های زاگرس از صخره‌های پلکانی به حوضچه‌ای بزرگ که در دامنه کوه قرار دارد، سرازیر می‌شود. آبشار بیشه از نظر تقسیم‌های جغرافیایی در شهرستان خرم‌آباد قرار گرفته و با شهر دورود تنها ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و از جاهای دیدنی دورود محسوب می‌شود. به همین دلیل بعضی‌ها آن را با نام آبشار بیشه دورود نیز می‌شناسند.

در فصل بهار طبیعت اطراف آبشار بیشه در بهترین حالت خود قرار دارد و درختان سرسبز و نونوار شده‌ و هوا نیز بسیار خنک می‌شود. این هوای خنک تا آخر تابستان ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل آبشار بیشه در تابستان جان می‌دهد برای فرار از گرمای شهر. اما اگر از ما بپرسید می‌گوییم که زیباترین زمان تماشای آبشار بیشه فصل پاییز است، چون طبیعت اطراف آن ترکیبی از رنگ‌های قرمز، زرد و سبز می‌شوند. انعکاس این رنگ‌ها در حوضچه‌ای که جلوی آبشار قرار دارد منظره‌ای رویایی و تماشایی می‌سازد.

آدرس آبشار بیشه: استان لرستان، ۳۰ کیلومتری دورود، روستای بیشه

آبشار شیرآباد؛ متشکل از چندین آبشار بزرگ و کوچک

آبشار شیرآباد
آبشار شیرآباد یکی از زیباترین آبشارهای گلستان است – عکاس: Sara369

آبشار شیرآباد در واقع مجموعه‌ای از هفت آبشار بزرگ و کوچک است که همگی در کنار هم و در مسیر رودخانه شیرآباد جا خوش کرده‌اند. به همین دلیل این آبشار با نام هفت آبشار شیرآباد نیز شناخته می‌شود. هفت آبشار شیرآباد از جاهای دیدنی استان گلستان است که در ۵۵ کیلومتری گرگان و در دل جنگلی سرسبز در نزدیکی شهر خان‌ببین قرار گرفته است. نخستین آبشار این مجموعه در انتهای پارک شیرآباد در دو كیلومتری روستای شیرآباد قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید حدود ۲۰ دقیقه‌ پیاده‌روی کنید.

ارتفاع آبشار اول 25 متر است و عمق حوضچه آن نیز به حدود 10 متر می‌رسد. اگر به مسیر خود ادامه دهید، می‌توانید سایر آبشارهای این ناحیه را نیز ببینید. ارتفاع بلندترین آبشار این مجموعه هم ۳۵ متر است و در پایین دست آن حوضچه‌هایی با عمق ۴۰ و ۸۰ متر به چشم می‌خورد. هر یک از این آبشارها با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند با نام‌های مختلفی ازجمله عروس، پنهان و دوقلو شناخته می‌شوند.

قدم زدن در دل جنگل‌های سرسبز و بازدید از این آبشارهای خارق‌العاده برنامه گردشگرانی است که به استان گلستان سفر می‌کنند.

آدرس آبشار شیرآباد: استان گلستان، شهرستان رامیان، حدود ۷ کیلومتری جنوب شهر خان ببین، نزدیکی روستای شیرآباد.

آبشار گنج‌نامه؛ آبشاری سحرانگیز در میان صخره‌ها و درختان

آبشار گنج‌نامه
آبشار گنج‌نامه با یخ بستن در زمستان، روی دیگری از خودش را نشان می‌دهد که هم دیدنی است و هم هیجان‌انگیز – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

در حصاری سحرانگیز از صخره‌ها و درختان بلند قامت و در میان دامنه کوه الوند آبشار زیبای گنج‌نامه با خروشی هیجان‌انگیز جاری است. این آبشار از چشمه ها و رودهای کوه الوند سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه‌ای در پایین دست خود سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار گنج‌نامه از سطح زمین به حدود ۱۲ متر می‌رسد و از آن آبشارهای غیرفصلی و دائمی است که حتی در زمستان ها هم زیبایی و شکوهش را حفظ می‌کند. البته این آبشار در زمستان های سرد و یخبندان، نمی‌تواند از سوز سرما در امان بماند؛ بنابراین به طور کامل یخ می‌زند.

قندیل‌های یخی آبشار گنج‌نامه یخ‌نوردان و طبیعت‌گردان زیادی را جذب خودش می‌کند. آبشار گنج‌نامه در منطقه‌ای تفریحی قرار دارد و برای گذراندن یک روز به یاد ماندنی امکانات خوبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. علاوه بر این در نزدیکی این آبشار جاذبه‌‍‌های طبیعی و تاریخی بسیاری نیز از جمله دشت میشان و کتیبه‌های گنج‌نامه همدان قرار دارند که می‌توانید با کمی فاصله گرفتن از آبشار گنج‌نامه به آن‌ها نیز سری بزنید و گوشه‌ای دیگری از طبیعت زیبای همدان را ببینید.

آدرس آبشار گنج‌نامه: 5 کیلومتری همدان، ابتدای جاده همدان به تویسرکان

سخن آخر

با این همه آبشار زیبا و دیدنی در سرزمین‌مان ایران مگر می‌شود در طول سال حتی به یکی از این موارد ذکر شده سفر نکرد؟! چه بهار و تابستان باشد و چه پاییز و زمستان حتما یک برنامه سفر با دوستان یا خانواده خود بریزید و راهی یکی از این آبشارهای ایران شوید. بدون شک هر کدام از این آبشارها زیبایی و طبیعت بکری دارند که فقط و فقط با دیدن آن‌ها سرمست و هوشیار خواهید شد. راستی دوربین عکاسی خود را هم فراموش نکنید!

البته اگر نگران اقامت خود هستید، اصلا هیچ واهمه‌ای به دل خود راه ندهید. چاره کار شما به دست اتاقک است. مقصدتان هر کدام از این آبشارها بود، اتاقک در جای‌جای ایران امکان اجاره سوئیت و اجاره ویلا را برایتان فراهم کرده است. کافی است در صفحه اصلی سایت شهر مورد نظر را جستجو کنید تا بتوانید مناسب‌ترین و ایده‌آل‌ترین اقامتگاه را مطابق با سلیقه خود انتخاب کنید. اگر شما هم تجربه‌ای از رفتن به یکی از این آبشارهای زیبا و دیدنی را دارید، حتما با ما و دیگر دوستان اتاقکی نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

3.9/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *