جاهای دیدنی

باغ جهان‌نما شیراز | قدیمی‌ترین باغ شیراز

شیراز شهر عشاق، شهری که گوشه گوشه آن پر از جاذبه‌های دیدنی و دوست‌داشتنی است. از حافظیه و سعدیه تا تخت‌جمشید و پاسارگادش. از شاهچراغ گرفته تا دروازه‌قرآن و باغ جهان‌نما…
شیراز مهد تمدن ایران است. شهر شیراز باغ‌های زیادی مثل باغ ارم، باغ جهان‌گشا،باغ تخت و باغ جهان‌نما را در خود جای داده است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از جاذبه‌های گردش‌گری شیراز باغ جهان‌نما نام دارد. اتاقک قصد دارد با این مطلب شما را بیشتر با این باغ آشنا کند، همراه ما باشید.

باغ جهان‌نما شیراز

کمی بیشتر درباره باغ جهان‌نما

باغ جهان‌نما کمی بالاتر از میدان حافظیه و در نزدیکی دروازه‌قرآن قرار دارد و معماری اصیل ایرانی را می‌توانیم در این باغ مشاهده کنیم. معماری باغ‌های ایرانی به شکلی بوده است که از تمام محیط طبیعی نهایت استفاده را می‌کردند. باغ جهان‌نما مساحتی بالغ بر ۲.۵ هکتار را دارد که ۳۵۰۰ متر‌مربع آن به فضای سبز اختصاص دارد. فضای سبز این باغ پوشیده از درختان شمشاد، نارنج و سرو‌های قدیمی است؛ همچنین گل‌های رنگارنگ و زیبا مثل اطلسی، رز و گل‌های داوودی زیبایی این باغ را بیشتر کرده است.

کمی بیشتر درباره باغ جهان‌نما

تاریخچه باغ جهان‌نما

باغ جهان‌نما به مانند باغ‌های ارم، دلگشا و تخت در دوران آل مظفر و آل اینجو در اوج آبادانی خود بود. بعد از حمله تیمور گورکانی به شیراز، این باغ مورد توجه وی قرار گرفت. تیمور گورکانی همانند این باغ را در اطراف سمرقند احداث کرد و آنرا نیز باغ جهان‌نما نامید. باغ جهان‌نما در زمان صفویه بار دیگر آباد شد. این باغ کهن‌ترین باغ شیراز نام دارد و از آب رودخانه رکنی مشروب می‌شده است.

ویژگی‌های باغ جهان‌نما

باغ‌های ایرانی ویژگی های خاصی دارند. مسیر مخصوصی برای گذر آب دارند، دور تا دور باغ حصار دارد و داخل باغ‌ها عمارت تابستانی با حوضی بزرگ قراردارد. باغ جهان نما تمام ویژگی‌های باغ ایرانی را دارد و به همین دلیل میان باغ‌های شیراز متمایز شده است. عمارتی ۸ ضلعی در وسط باغ قرار دارد و داخل این عمارت نیز استخری زیبا با فواره‌ای چشم‌نواز دیدگان شما را خیره می کند. در باغ ۴ خیابان قرار دارد که اطراف آن با درختان سرو پوشیده شده است و در این خیابان‌ها جوی‌های آب روان است.

ویژگی‌های باغ جهان‌نما

باغ جهان‌نما | شیراز یا سمرقند

باغ جهان‌نما در زمان «آل اینجو» و «آل مظفر» باغی سرسبز و زیبا بود به طوری که تیمور گورکانی شیفته این باغ زیبا شد و دستور داد در اطراف زادگاه خود، یعنی سمرقند باغی مشابه همین بسازند و نام آن باغ در سمرقند را نیز باغ جهان‌نما گذاشت.

باغ جهان‌نما | شیراز یا سمرقند

باغ جهان‌نما در طول زمان

باغ جهان‌نما در دوران صفویه شکوفا شد و قبل از پایان حکومت صفویه در اوج زیبایی خود قرار داشت. با پایان حکومت صفویه باغ تخریب و متروکه شد. بعد از صفویه، در دوران زندیه باغ بازسازی شد. دور تا دور آن حصار کشی شد و سرتاسر آن درخت‌کاری شد. پس از دوران زندیه، باغ جهان‌نما باز هم جزو یکی از باغ‌های زیبای ایرانی با درختان و گل‌های رنگارنگ قرار گرفت. امروزه باغ جهان نما تبدبل به موزه شده است.

باغ جهان‌نما در طول زمان

باغ جهان نما از دید جهان‌گردان

در زمان قاجاریه که رابطه انگلیس و ایران خوب بود، یک سیاست‌مدار انگلیسی به نام «لرد کرزن» در کتاب «ایران و قضیه‌ی ایران» باغ جهان‌نما را این چنین توصیف کرده است که: « در سمت دیگر جاده اصفهان به شیراز، قدری بالاتر از حافظیه، باغ جهان‌نما است که در زمان کریم خان باغ وکیل نام داشت و در عهد فتحعلی شاه هنگامی که او والی فارس بود اسمش را تغییر دادند و عمارتی تابستانی در آنجا ساختند، شامل محوطه محصور در حدود ۲۰۰ یارد که حالا چند درخت دارد و رو به خرابی است. در اوایل این قرن، عمارت مرکزی آن یا کلاه فرنگی وضع مرتبی داشت و مختص اقامتگاه افراد عالی رتبه انگلیس بود از جمله و.سی.جی.ریچ مأمور مقیم بریتانیا در بغداد که در کردستان اکتشافاتی کرده بود و در۵ اکتبر ۱۸۲۱ میلادی از مرض وبا درگذشت و در باغ همان جا مدفون شد»

یکی دیگر از کسانی که باغ جهان‌نما را توصیف کرده است «ژان شاردن» جهان‌گرد و جواهر‌ساز فرانسوی است. او که در زمان صفویه از این باغ دیدن کرد، در کتابش به نام «سیاحت‌نامه شاردن» چنین آورده است: « دروازه شهر به خیابان زیبایی می‌رسد كه بسیار طولانی و کم عرض است. درهای باغ از دو سو مقابل هم قرار گرفته و قرینه بودن آن‌ها وضع جالبی به وجود آورده است. در وسط این خیابان حوض مربع شكلی است كه پهنای این حوض به اندازه خیابان است و برای این كه بتوان از دو طرف آن گذشت، سر در باغ‌های دو سو به اندازه سی پا عقب نشسته است»

باغ جهان نما از دید جهان‌گردان

راهنمای اجاره ویلا، سوییت و اتاق برای اقامت در شهر شیراز

اتاقک برای شما پیشنهاد ویژه‌ای دارد.
برای اجاره سوئیت و ویلا در شیراز، مقصد شیراز را جستجو کنید. در بالای صفحه اطلاعات مربوط به اقامت مثل تاریخ ورود و تعداد مسافران را وارد کنید. سپس از بین اتاقک‌های پیشنهاد شده اتاقکی که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید. در این صفحه اطلاعات مربوط به اتاقک همراه با هزینه اقامت شما، بر أساس تاریخ و تعداد مسافران، به شما نمایش داده می‌شود. در صورت مناسب بودن شرایط و هزینه، کلید رزرو را بزنید. لازم است قبل از پرداخت هزینه رزرو، حتما، کد ملی خود را وارد کنید. سپس درگاه بانکی مورد نظرتان را انتخاب کنید و هزینه اقامت را پرداخت کنید. بعد از پرداخت هزینه رزرو، در زمان مشخص شده، اتاقک در اختیار شما قرار دارد.
اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *