جاهای دیدنی

غذاهای سنتی استان اصفهان | طعمی فراموش نشدنی

معرفی غذاهای محلی اصفهان

سفر یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بخش‌های زندگی هر فرد است که با تجربه‌های متفاوتی همراه می‌شود. افراد در طول سفر فرصت آشنایی با آداب‌و‌رسوم، لباس‌ها و غذاهای سنتی شهرها و کشورهای مختلف را دارند. شکم‌گردی یکی از بهترین تفریحات در طول سفر است، مخصوصاً برای کسانی که به امتحان کردن طعم‌های جدید علاقه دارند.

با شنیدن نام غذاهای محلی اصفهان ناخودآگاه به بریانی فکر می‌کنیم در صورتی که استان اصفهان غذاهای محلی لذیذ و متنوعی دارد که خیلی از افراد با آن‌ها آشنایی ندارند. شما می‌توانید با اجاره سوئیت در اصفهان جهت مسافر با قیمت مناسب از شکم گردی در نصف جهان حسابی لذت ببرید.

ما در این مطلب سعی کردیم معرفی کوتاه و کاملی از غذاهای سنتی استان اصفهانی داشته باشیم و در انتها پیشنهادهای ویژه‌ای برایتان داریم، از دستشان ندهید.

غذای محلی اصفهان
عکس خبرگزاری صدا و سیما

اشکنه از غذاهای اصفهان

اشکنه یکی از غذاهای قدیمی است که تا چند سال گذشته پای ثابت سفره‌های ایرانی بود. این غذا هنوز در بعضی از استان‌ها مثل استان اصفهان پخته می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد. برای تهیه اشکنه اصفهانی به پیاز، سیب زمینی، شنبلیله خشک، تخم‌مرغ و روغن نیاز دارید. اشکنه غذایی مقوی با دستور پختی آسان و مناسب برای روزهای سرد سال است.

اشکنه
عکس از گوگل

بریانی غذای اصیل اصفهان

بریانی معروف‌ترین غذای اصفهان است و محال است کسی به این شهر سفر کند و سراغ این غذا را از رستوران‌ها نگیرد. اگر قصد نوش جان کردن این غذای لذیذ را دارید باید رژیم غذایی را کنار بگذارید چون بریانی غذایی چرب و پرکالری است.

محبوبیت بریانی به اندازه‌ای است که برای میل کردنش در بعضی از رستوران‌های معروف باید در صف انتظار بایستید اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. اصفهانی‌ها بریانی را با گوشت سردست گوسفندی، دنبه، جگر سفید، زعفران، نعنا خشک، خلال بادام، مغز گردو و روغن می‌پزند و آن را با نان، سبزی خوردن و دوغ میل می‌کنند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
بریونی اصفهان
عکس از اینستاگرام @azam-1473

کله جوش

با شنیدن نام کله جوش یاد سفره‌های صمیمی و بی‌ریای خانه مادربزرگ‌ها می‌افتیم. کله جوش یا کالا‌ جوش یکی از غذاها مقوی ایرانی است که در استان اصفهان هم طبخ می‌شود. در بعضی از شهرها برای پختن کله جوش از تخم‌مرغ استفاده می‌کنند اما کله جوش اصفهانی با کشک ساییده شده، نعناداغ، گردو، پیاز، نمک و زردچوبه درست می‌شود و بعد از جا افتادن با نان خورده می‌شود.

کله جوش
عکس از اینستاگرام @t.shahbazi

حلیم بادمجان

یکی از غذاهای اصیل و سنتی اصفهان حلیم بادمجان است. تهیه این غذا شبیه به کشک بادمجان است اما با اضافه شدن گوشت، زعفران و برنج تغییر اساسی در ظاهر و طعم آن به‌ وجود می‌آید. آشپزهای حرفه‌ای برای بهتر شدن طعم این غذا و کش آمدن آن از گوشت گردن گوسفند استفاده می‌کنند. همچنین  برای اینکه طعم بادمجان و کشک از بین نرود در مصرف سیر داغ زیاده‌روی نمی‌کنند.

حلیم بادمجان
عکس از گوگل

کشک و بادمجان

کشک و بادمجان یکی از غذاهای محلی اصفهان است که علاوه‌بر مناسب بودن قیمت مواد اولیه‌اش پختن آن هم تقریباً آسان است. اصفهانی‌ها برای درست کردن این غذا بادمجان‌های سرخ شده را با کمی آب می‌پزند و بعد از تمام شدن آب به بادمجان‌ها سیر، پیاز، نعنا، کشک و گردو اضافه می‌کنند و در آخر آن را با گردو، نعناداغ، سیرداغ و پیازداغ تزیین می‌کنند.

کشک و بادمجان
عکس از 2nafare.com

قیمه ریزه نخودچی

استان اصفهان در طول تاریخ غذاهای لذیذ و خوشمزه‌ای داشته است که تقریباً برای همه ذائقه‌ها مناسب‌اند. قیمه ریزه نخودچی که به کله گنجشکی یا قرمزه نخودچی هم معروف است یکی از غذاهای سنتی استان اصفهان است که هم طعم خوبی دارد و هم مواد مورد نیاز برای پختن آن تقریباً در همه خانه‌ها وجود دارد.

برای تهیه این غذا به گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پیاز، رب و نعنا خشک احتیاج دارید. توجه کنید برای اینکه کوفته‌ ریزه‌های شما لطیف‌تر باشند باید به یک اندازه از گوشت و آرد نخودچی استفاده کنید.

بعد از یک شکم گردی مفصل رفتن سراغ سوغات و صنایع دستی اصفهان را فراموش نکنید.

قیمه ریزه نخود چی
عکس از خبرگزاری صداوسیما

یخنی لوبیا

یخنی لوبیا، که در گویش محلی به «گوشد‌الوبیا» شناخته می‌شود، یکی دیگر از غذاهای محلی استان اصفهان است که طعمی خوشایند و ظاهری شبیه به حلیم دارد. این غذا در قابلمه‌های مسی پخته می‌شود و گوشت گوسفند ماده اصلی تشکیل دهنده آن است.

اصفهانی‌ها برای پختن این غذا گوشت را به همراه لوبیا سفید، پیاز و آب می‌پزند و بعد از پخته شدن به آن برنج و سبزیجاتی مثل شنبلیله، تره و جعفری اضافه می‌کنند. بعد از افزودن نمک، زردچوبه و فلفل اجازه می‌دهند تا غذا جا بیفتد و قبل از سرو کردن آن را می‌کوبند تا شبیه به حلیم شود.

یخنی لوبیا
عکس از خبرگزاری صداوسیما

نخودآب

نخودآب یکی از غذاهای محلی استان اصفهان است که به مواد اولیه زیادی احتیاج ندارد و خیلی راحت پخته می‌شود اما با این حال به دلیل داشتن حبوبات غذای بسیار مفیدی است. برای تهیه نخود‌آب باید نخود را از قبل خیس کنید.

کمی پیازداغ درست کنید و نخود را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید و بعد نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و چند لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید نخودها روی حرارت ملایم به‌خوبی پخته شوند. به همین راحتی!

نخودآب
عکس از گوگل

آش ماش و قمری

حلیم یا آش ماش و قمری از غذاهای سنتی اصفهان است که به دلیل داشتن کلم قمری سرشار از کلسیم، آهن و ویتامین ث است. مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا گوشت، ماش، کلم قمری، برنج، سبزی و ادویه است و پختن آن حدوداً ۴ ساعت طول می‌کشد.

آش ماش و قمری
عکس از papilonchef.com

کوفته شوید باقلا

اگر به غذاهایی که با نان سرو می‌شوند و یا به کوفته‌ها علاقه دارید کوفته شوید باقلا، که یکی از غذاهای سنتی استان اصفهان است، گزینه مناسبی برای وعده‌های غذایی شما خواهد بود.

برای درست کردن این غذا به گوشت چرخ‌کرده، باقلا سبز تازه، برنج، شوید خرد شده تازه و تخم‌مرغ نیاز دارید. به مواد گفته شده نمک، فلفل و زردچوبه هم باید اضافه کنید تا کوفته‌های شما طعم بهتری داشته باشند.

کوفته شوید باقلا
عکس از saednews.com

یخمه ترش

یخمه تُرُش یکی از غذاهای اصفهانی است که برخلاف نامش طعمی شیرین دارد؛ اگر دوست داشته باشید می‌توانید برای شیرین‌تر شدن آن از شیره خرما استفاده کنید. در این غذا از آلو برقانی، برگه زردآلو، به، برنج، گوشت گوسفندی و شکر استفاده می‌شود.

برای تهیه یخمه ترش باید گوشت را با پیاز بپزید و زمانی که نیم‌پز شد به آن آلو، به، زردآلو، شکر و برنج را اضافه کنید و اجازه دهید که غذا کاملاً بپزد.

یخمه ترش
عکس از خبرگزاری صداوسیما

تاس کباب اصفهانی

تاس کباب نامی آشنا در سفره‌ ما ایرانی‌هاست که در بیشتر شهرهای کشورمان پخته می‌شود اما در اصل یک غذای اصفهانی است. این غذای پرخاصیت طعم دلپذیری دارد و به همین دلیل هم تعداد طرفداران آن زیاد است.

گوشت گوسفندی، به، هویج، سیب‌زمینی و پیاز را به صورت حلقه‌ای خرد کنید و لایه‌لایه داخل قابلمه بچینید و آب، نمک، فلفل، زردچوبه، آلوی خورشتی و رب را به آن‌ها اضافه کنید و صبر کنید تا غذا جا بیفتد.

اگر استفاده از گوشت قرمز برای شما مناسب نیست می‌توانید گوشت مرغ را جایگزین آن کنید و از غذای خود لذت ببرید.

تاس کباب اصفهانی
عکس از safarzon.com

شله بریون زیره اصفهانی

وقتی نام این غذا را می‌شنویم متوجه می‌شویم که اصفهانی است و در دسته آش‌ و حلیم قرار می‌گیرد. گوشت، برنج، پیاز، لپه و زیره سیاه این غذای خوش‌طعم را تشکیل می‌دهند. شله بریون به دلیل داشتن زیره طبع گرمی دارد و وعده‌ غذایی مناسبی برای فصل‌های سرد است.

شله بریون
عکس از گوگل

اجاره آپارتمان در اصفهان روزانه و راهنمای اجاره ویلا، سوئیت ارزان و خانه با قیمت مناسب

شما می‌توانید با اجاره آپارتمان در اصفهان روزانه یا اجاره ویلا، سوئیت ارزان و خانه با قیمت مناسب از سایت اتاقک محل اقامت دلخواهتان را رزرو کنید و با خیال راحت از شکم گردی و گردش در شهر لذت ببرید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. کلی چالش منوی غذایی برام ایجاد شد که سفر بعدیم به اصفهان باید از خجالتشون در بیام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *