چه جوری سفر برم؟برنامه سفر

سفر با اتوبوس به شمال | آهسته و پیوسته تا کوه، جنگل و دریا

برای کودکان دهه هفتاد به قبل، بوق بلند و خاص بنزهای 302 به معنای شروع سفر با اتوبوس به شمال ایران و هیجان دیدن دریا بود که هیچ وقت تکراری نمی‌شد.

شنیدن و خواندن عبارت «سفر با اتوبوس به شمال» برای من مثل زدن دکمه ماشین زمان است. با فرارسیدن شهریور، انتظار برای تعیین روز سفر به شمال توسط پدر شروع می‌شد و معمولاً اولین فردی در خانواده بودم که چند روز جلوتر کوله‌پشتی‌ام را می‌بستم و شب از هیجان سفر خوابم نمی‌برد. صبح آفتاب‌زده و نزده پدرم همه را بیدار می‌کرد و سفر شروع می‌شد.

پس از نشستن در اتوبوس بود که باورم می‌شد واقعاً داریم می‌رویم شمال و می‌توانستم بخوابم. با احساس بوی دریا بیدار می‌شدم و از مادرم یا خواهر و برادرها می‌خواستم که جایشان در کنار پنجره اتوبوس را به من بدهند تا بتوانم دریا را درست ببینم.

چند وقت پیش یک بار دیگر سفر با اتوبوس به شمال را تجربه کردم تا شاید خاطرات آن روزها برایم زنده شود؛ اما متوجه شدم که الان تجربه اتوبوس سواری تفاوت زیادی با گذشته دارد و گزینه‌های سفر با اتوبوس به شمال هم متنوع‌تر شده‌اند. در ادامه بخشی از تجربه خودم و آنچه با تحقیق و تفحص در مورد سفر به شمال با اتوبوس فهمیده‌ام را در اختیارتان می‌گذارم.

با اتوبوس به کدام شهرهای شمالی سفر کنیم؟

امکانات اتوبوس‌های الان اصلاً با اتوبوس‌های قدیمی قابل‌مقایسه نیست و برای آن‌هایی که بدنشان به صندلی‌های سفت و ثابت اتوبوس‌های بنز 302 عادت کرده، خوابیدن در صندلی‌های تختخواب شو اتوبوس‌های وی آی پی با خوابیدن در تخت خودشان برابری می‌کند. از طرف دیگر امکاناتی مثل اینترنت، شارژر و پذیرایی هم حسابی لاکچری محسوب می‌شود. در گذشته‌های نه چندان دور، خوابیدن در بوفه (قسمت پشتی) اتوبوس‌های بنز 302 نهایت رفاه و آسایش بود.

بهتر است خاطره بازی را کنار بگذاریم و ببینیم که برای سفر با اتوبوس به شمال چه گزینه‌هایی پیش رو داریم و کدام شهرها را می‌توانیم به عنوان مقصد انتخاب کنیم. از بیشتر کلان‌شهرهای نیمه شمالی کشور، اتوبوس به مقصد بیشتر شهرهای شمالی وجود دارد. البته ممکن است این اتوبوس‌ها به‌صورت روزانه حرکت نداشته باشند و برای دانستن برنامه آن‌ها می‌توانید با پایانه مسافربری شهرتان تماس بگیرید یا به سایت‌های فروش آنلاین بلیت مراجعه کنید.

در ادامه با مشخصات پایانه‌های مسافربری مشهورترین شهرهای شمالی آشنا می‌شوید و به شما می‌گوییم که در صورت سفر با اتوبوس به شمال، چه جاذبه‌هایی در انتظار شما است.

ساری؛ برای دیدن باداب سورت و میانکاله

پایانه دولت ساری
پایانه دولت در بلوار دفاع مقدس و خیابان ولی‌عصر ساری قرار گرفته است. – عکاس: حسین شیخی

این شهر مرکز استان مازندران است  و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمالی ایران هم شناخته می‌شود.

ترمینال مسافربری این شهر «پایانه دولت» نام دارد که در بلوار دفاع مقدس و خیابان ولی‌عصر ساری قرار گرفته است. اتوبوس‌های این پایانه به سمت بیشتر شهرهای ایران حرکت دارند.

جاهای دیدنی ساری قابل‌شمارش نیستند. این شهر فاصله خیلی کمی با دریای خزر دارد و اگر در روزهای گرم سال به این شهر سفر کنید، تفریحات آبی یکی از بهترین سرگرمی‌هایتان خواهد بود. باداب‌سورت، میدان ساعت، عمارت فاضلی،  سد شهید رجایی، منطقه میانکاله، دریاچه چورت و پارک شهید زارع از مکان‌های دیدنی و تفریحی ساری به شمار می‌روند.

اگر قصد اجاره ویلا و سوئیت ساری و اقامت در این شهر را دارید، کافی است نام آن را در صفحه اصلی اتاقک جستجو کنید.

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

رشت؛ شهر میرزا کوچک‌خان

ترمینال مسافربری گیل رشت
این ترمینال در جنوب رشت و نزدیک میدان گیل قرار دارد. – عکاس: سبحان

رشت که به شهر باران شهرت دارد، یکی از دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری ایران و مرکز استان گیلان است. گردشگران زیادی هر روز و تقریباً در همه فصل‌های سال به رشت سفر می‌کنند؛ چون این شهر در هر فصلی جاذبه‌های خاص خود را دارد. یکی از راه‌های سفر به این شهر استفاده از اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری است که مقصدشان پایانه مسافربری گیل (نزدیک میدان گیل در جنوب رشت) در شهر رشت است.

این پایانه در سال ۱۳۷۲ ساخته شده است و امکانات رفاهی کاملی مثل رستوران، پایانه تاکسی، بوفه، فروشگاه و سرویس‌های بهداشتی دارد.  ترمینال رشت ظرفیت پارک ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را دارد و اتوبوس‌های آن به همه شهرهای ایران حرکت دارند.

اگر شهر رشت را به عنوان مقصدتان در سفر با اتوبوس به شمال انتخاب کنید، شانس دیدن جاهای دیدنی زیر را خواهید داشت:

  • مجموعه میدان شهرداری
  • بازار رشت
  • خانه‌موزه میرزا کوچک‌خان
  • دریاچه سقالکسار
  • پارک جنگلی سراوان
  • بوستان مفاخر رشت

البته برای دیدنی تمامی این جاهای دیدنی، باید به فکر اجاره ویلا و سوئیت در رشت باشید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

گرگان؛ به تماشای ناهارخوران زیبا

پایانه مسافربری گرگان
ترمینال گرگان به عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافربری شمال ایران محسوب می‌شود. – عکاس: M Mohammadrezaei

گرگان مرکز استان گلستان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمالی ایران است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به پارک جنگلی ناهارخوران، پارک جنگلی النگ دره، روستای زیارت و … اشاره کرد.

ترمینال گرگان به عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافربری شمال ایران محسوب می‌شود و مانند بسیاری از ترمینال‌ها امکانات زیادی مانند رستوران، کافی‌شاپ، ‌نمازخانه، غرفه‌های فروش سوغات، ترمینال تاکسی و اتوبوس‌های درون‌شهری، سالن انتظار و سرویس بهداشتی دارد.

این ترمینال در خیابان شهریار قرار دارد و اتوبوس‌های آن به مقصد بیشتر شهرهای ایران حرکت دارند. برای اجاره ویلا و سوئیت گرگان نیز می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

 

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سایر شهرهای شمالی

سایر شهرها برای مسافرت با اتوبوس به شمال
بابلسر هم یکی از مقاصد محبوب برای مسافرت با اتوبوس به شمال است. – عکاس: احسان متشارعی

به غیر از مراکز استان‌ها، تعدادی از شهرهای شمالی ایران مثل بابلسر، محمودآباد، رامسر، بندر انزلی، بندر ترکمن، چالوس، لاهیجان، نمک‌آبرود و … هم وجود دارند که تعداد جاذبه‌های گردشگری و زیبایی آن‌ها دست کمی از مراکز استان ندارد و به همین دلیل از بیشتر شهرهای کشور اتوبوس به مقصد آن‌ها وجود دارد.

به عنوان مثال در شهر تهران برای سفر با اتوبوس به شمال گزینه‌هایی مثل بابلسر، رامسر، چالوس و نمک‌آبرود را پیش رو دارید.

 

اجاره ویلا در نمک آبرود با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

راه‌های خرید بلیط برای سفر با اتوبوس به شمال

یکی از آسان‌ترین راه‌های خرید بلیط برای سفر با اتوبوس به شمال، استفاده از سایت‌های فروش آنلاین بلیط آنلاین است. رفتن به ترمینال و خرید حضوری بلیط هم یکی دیگر از راه‌های تهیه بلیط به مقصد موردنظر است که ریسک‌هایی مثل پیدا نشدن بلیط در تاریخ موردنظر را دارد و از طرف دیگر باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن شرکتی کنید که به شهر موردنظر شما بلیت دارد.

اگر بلیت اتوبوس را به‌صورت آنلاین خرید کنید، می‌توانید خودتان صندلی دلخواهتان را تعیین کنید و نگران جای صندلی نباشید. همچنین معمولاً در این سایت‌ها امکان انتخاب نوع اتوبوس و ساعت و تاریخ سفر هم وجود دارد.

بعضی از این سایت‌ها شرایط ساده‌ای را برای کنسلی بلیت دارند و اگر تا یک ساعت مانده به زمان سفر آن را کنسل کنید، می‌توانید امیدوار باشید که 90 درصد قیمت بلیت به شما عودت داده شود.

یکی دیگر از راه‌های خرید بلیط اتوبوس به شمال، خرید تورهای گردشگری است که منجر به‌ صرفه‌جویی در هزینه خورد و خوراک، اقامتگاه و همچنین گردش در مقصد هم می‌شود.

نکات ضروری در سفر با اتوبوس به شمال

نکات ضروری سفر با اتوبوس به شمال
وسایل قیمتی را کنار خودتان نگه دارید. – عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی
  • یک کیف دستی کوچک همراهتان داشته باشید و بعضی از وسایل موردنیاز در طول سفر را داخل آن قرار دهید.
  • اگر دوست ندارید غذای رستوران‌های بین راه را بخورید، برای خودتان غذایی ساده تهیه کنید.
  • اگر مدت سفرتان طولانی است یک بالش و یک پتوی سبک و راحت همراهتان داشته باشید.
  • همراهتان کتاب یا یک دستگاه پخش موزیک داشته باشید تا در طول مسیر سرگرم شوید.
  • سکوت را رعایت کنید.
  • شما در یک فضای عمومی هستید و باید به حقوق بقیه احترام بگذارید.
  • با صدای بلند با تلفن همراهتان صحبت نکنید.
  • اگر خانم هستید و تنها سفر می‌کنید یک سوت همراهتان داشته باشید.
  • وسایل قیمتی را کنار خودتان نگه دارید.
  • بطری آب و کمی غذا همراهتان داشته باشید.
  • تعداد توقف‌های اتوبوس‌هایی که به شمال سفر می‌کنند محدود است. به همین دلیل بهتر است پیش از سفر حواستان به خوراکی‌ها و میزان آبی که می‌خورید باشد تا در راه اذیت نشوید.

چگونه از تهران با اتوبوس به شمال سفر کنیم؟

سفر از تهران به شمال با اتوبوس
ترمینال غرب؛ محبوب‌ترین و مشهورترین ترمینال تهران – عکاس: رضا ملکی

تهران شهر بزرگی است و 4 ترمینال اصلی برای سفرهای بین‌شهری دارد. از بین این 4 ترمینال، می‌توانید 3 مورد از آن‌ها را برای سفر با اتوبوس به شمال انتخاب کنید.

ترمینال شرق

ترمینال شرق در چهارراه تهرانپارس قرار دارد و بعد از ترمینال جنوب، دومین ترمینال بزرگ تهران است. اتوبوس‌های این ترمینال به سمت بعضی از شهرهای استان‌های مازندران و گلستان مثل ساری، گرگان و … حرکت دارند.

ترمینال بیهقی (آرژانتین)

ترمینال بیهقی در میدان آرژانتین قرار دارد و یکی از مجهزترین ترمینال‌های تهران و ایران است. اتوبوس‌های تعاونی‌های مسافربری این پایانه، در هر روز چند بار به سمت چندین شهر استان‌های گلستان، گیلان و مازندران حرکت می‌کنند.

ترمینال غرب (آزادی)

ترمینال غرب یا آزادی که در حاشیه میدان آزادی (خیابان برادران رحمتی و روبروی شهرک شهید فکوری) قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین ترمینال‌های تهران و ایران است. ۲۹ شرکت مسافربری در این پایانه فعالیت می‌کنند و برای سفر به بیشتر شهرهای شمال ایران اتوبوس دارند.

قیمت بلیت اتوبوس‌های شمال در هر کدام از این پایانه‌ها به فراخور مسافت آن‌ها تا شهرهای شمالی متفاوت است. اگر می‌خواهید در مقصد خیالتان از بابت اقامتگاه راحت باشد، پیش از رفتن به ترمینال به صفحه اجاره ویلا شمال اتاقک مراجعه و اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد نحوه سفر با اتوبوس به شمال صحبت کردیم. به شما گفتیم که کدام شهرها را می‌توانید به عنوان مقصد سفر با اتوبوس انتخاب کنید و چگونه بلیط اتوبوس به مقصد موردنظر را بخرید. در انتها هم روش سفر از تهران به شمال با اتوبوس را توضیح دادیم.

با رعایت قوانین اتوبوس‌ها مثل مراجعه رأس ساعت تعیین شده به ترمینال، رعایت نظافت داخل اتوبوس‌ها،  حمل‌ونقل بارهای مجاز و کنسل کردن به‌موقع بلیت‌تان سفر خوبی با اتوبوس‌های بین‌شهری خواهید داشت. همچنین می‌توانید نسبت به اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک اقدام کنید تا در راه نگران محل اقامت نباشید.

سؤالات متداول درباره سفر به شمال با اتوبوس

کدام ترمینال اتوبوس تهران به مقصد شمال اتوبوس دارد؟

ترمینال اتوبوس غرب (آزادی)، ترمینال آرژانتین (بیهقی) و ترمینال شرق (تهران پارس)

بهترین مقاصد برای سفر با اتوبوس به شمال کدامند؟

ساری، گرگان، رشت، بندر انزلی، بابلسر، رامسر، محمودآباد

بهترین روش خرید بلیت برای سفر با اتوبوس به شمال کدام است؟

مراجعه به سایت‌های فروش آنلاین بلیت اتوبوس بهترین راه برای خرید بلیت اتوبوس به مقصد شمال است.

4.1/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *