نکات آموزشی سفرچه جوری سفر برم؟

تجهیزات ضروری سفر، یادمان نرود! این قسمت چاقوی سفری

سفر کردن در دل ایران‌زمین با طبیعت دل‌نشینی که دارد، قطعاً به‌عنوان یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها به شمار می‌آید.

روانشناسان از دیرباز تا به امروز، معتقدند که هیچ‌چیز همانند سفر کردن روحیه آدمی را تغییر نمی‌دهد و آن را مملو از شادابی نمی‌کند؛ اما سفر داریم تا سفر! برای آن‌که سفری لذت‌بخش را تجربه کنید باید چند توصیه را آویزه گوشتان کنید. یکی از همین توصیه‌ها همراه داشتن  تجهیزات ضروری سفر است.

وسایل ضروری سفر به دسته‌بندی‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند؛  امروز می‌خواهیم به چاقو اشاره ‌کنیم.

حمل چاقو اگر در حفاظت از آن‌ها کوشا نباشیم می تواند بسیار خطرناک باشد یا اگر اندازه تیغه آن مناسب نباشد می‌تواند در میان وسایلتان گم شود و ناخواسته به شما آسیب برساند. اگر هم اندازه تیغه چاقو استاندارد نباشد، فضای زیادی را اشغال می‌کند و حمل آن بسیار سخت و دشوار است.

چاره کار استفاده از چاقوهای مسافرتی است که به راحتی در جیب جا می‌شوند. تیغه‌های  چاقوهای سفری اتواع مختلفی دارد بعضی از آنها  به‌راحتی جمع می‌شود و بعضی دیگر روکشی دارند که ازما در برابر تیغه تیز و برنده چاقوها محافظت می کند.

در این بخش از تجهیزات ضروری سفر، می‌خواهیم انواع چاقوهای سفری را بررسی کنیم تا برای سفرها پیش رو آمادگی کامل داشته باشیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آشنایی با بخش‌های مختلف چاقوی سفری

آشنایی با بخش‌های مختلف چاقوی سفری

تیغه: تیغه دقیقاً قسمت بالایی چاقو است که از اواسط چاقو تا انتهای آن است.

دسته:  قسمت فلزی یا پلاستیکی است که از آسیب‌دیدگی احتمالی جلوگیری می‌کند.

نوک چاقو: نوک چاقو بالاترین قسمت چاقو است که برندگی بسیار زیادی دارد و به کمک آن می‌توان درب انواع قوطی‌های کنسرو را بازنمود.

لبه: لبه در واقع همان بخش تیزی است که از دسته تا نوک چاقو ادامه دارد.

سخت‌کاری شده: اگر می‌خواهید ببینید چاقویی که در دستان شماست توسط چه کسی ساخته‌شده است، به قسمت تختی چاقو، نگاهی بیندازید.

ستون فقرات چاقو: این بخش هم کنار لبه قرار دارد، منتهی هرچه به سمت پایین می‌رود، پهن‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.

فولر: در چاقوهای قدیمی چیزی به نام فولر وجود نداشته است و این بخش به‌منظور راحتی و سبکی چاقو طراحی‌شده است.

ریکاسو: بخشی مسطح است که وظیفه نگهبانی و محافظت را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، اتصال تیغه و دسته توسط ریکاسو انجام می‌شود.

اشکال مختلف تیغه‌های چاقو سفری

اشکال مختلف تیغه‌های چاقو سفری

جدا از وزن و کاربردهای چاقو، تیغه‌ چاقوهای سفری است که آن را از دیگر همتایان خود متمایز می‌کند.

تیغه‌های چاقوهای سفری انواع و اقسام گوناگونی دارند؛ اما ما در یک دسته‌بندی کلی آن‌ها را به ۳ نوع تیغه‌های ، قوی و همه‌کاره، تیغه‌های لبه نازک و تیغه‌های ضخیم تقسیم کردیم.

جنس تیغه چاقوهای سفری

تیغه اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت چاقو است که باید در برابر انواع ضربه و شرایط سخت مقاوم باشد و همواره تیز و برندگی خود را حفظ کند. با در نظر گرفتن تمامی ویژگی‌های بالا، برای ساخت اکثر چاقوهای سفری از آلیاژ فولاد استفاده می کنند.

اگر از فولاد سخت استفاده شود، مقاومت چاقو بسیار زیاد می‌شود؛ اما برای تیز کردن دوباره آن باید از هفت خان رستم عبور کرد! اگر هم از فولاد نرم استفاده شود؛ با اولین ضربه ممکن است چاقوی شما دچار آسیب شود.

پس در هنگام خرید چاقوی سفری حتماً به مواد سازنده آن دقت کنید.

چاقوی سفری

مواد سازنده‌ دسته‌ چاقوهای سفری

دسته‌های چاقو نیز در طیف‌های گسترده‌ای تقسیم می‌شوند؛ مدل سنتی آن که با چوب ساخته شده است، کارایی بیشتری دارند.

البته این نکته را از خاطر نبرید که چاقوهایی که جنس دسته آن‌ها از چوب است، مقاومت کمتری نسبت به آب دارند.

اگر هم به دنبال چاقوهایی با قیمت پایین‌تر هستید، چاقوهای سفری دسته پلاستیکی را انتخاب کنید؛ اما محض احتیاط پوشش پارچه ای برای آن تهیه کنید. چاقوهای دسته‌ فولادی ضدزنگ و آلومینیومی بسیار با دوام‌اند اما در دست، سرد و لغزنده می‌شوند.

مدل‌های چاقوهای سفری

چاقوهای سفری انواع و اقسام متفاوتی دارند. چاقوهایی با لبه‌های ثابت، چاقوهای همه‌کاره از مدل های رایج آن هستند. با توجه به نیاز و نوع سفری که داریم باید جاقوی سفری همراه خودمان را انتخاب کنیم.

چاقوی سفری

چاقوهای جیبی

در تجهیزات ضروری سفر، چاقوهای جیبی حکم طلا را دارند! با داشتن تیغه‌های تاشو، فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و از این جهت بهترین انتخاب برای سفرهایی هستند که مقصد آن‌ها طبیعت است . البته از این نکته هم نباید غافل شد که چاقوهای تاشوی کوچک ارگونومی ثابتی ندارند و ممکن است در حال استفاده ،انگشتتان را زخم کنند.

چاقوهایی با تیغه‌ای ثابت

چاقوهایی که دارای تیغه‌های ثابت هستند به نسبت چاقوهای جیبی قدرت و سرعت بیشتری دارند. تمیز کردن این مدل از چاقوها راحت‌تر است؛ اما به خاطر وزن زیادی که دارند فضای زیادی اشغال می‌کنند و حمل‌ونقل آنها سخت‌تر است.

انواع چاقوهای سفری

چاقوهای سفری بنابر مدلی که دارند به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در زیر به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تیغه‌های قفل‌دار

چاقوهای قفل‌دار دارای دو مدل ثابت و جیبی هستند. در واقع استحکام این دسته از چاقوها مانند چاقوهای تیغه ثابت است و تاشو بودنش همانند چاقوهای جیبی.

تیغه‌های چاقوهای قفل‌دار تا حد امکان کوچک طراحی می‌شوند تا حداقل میزان فضا را به خود اشغال کنند و از همه مهم‌تر به هنگام باز شدن باعث بروز آسیب‌های جدی نشوند.

چاقوی سفری

چاقوی تاشوی تاکتیکی

مکانیزم این دسته از چاقوهای سفری به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که فقط با فشردن یک دکمه باز شود. چاقوهای تاشوی تاکتیکی، مناسب سفرهایی است که ریسک زیادی به همراه دارند.

چاقوی سفری

چاقوهای شکاری

زمانی که در طبیعت به سر می‌برید، چاقوها نقش کلیدی تری را در زندگی شما ایفا می‌کنند. چاقوهای شکاری نیز همانند مدل‌های دیگر چاقو نقش به سزایی را در سفر شما به عهده می‌گیرند.

چاقوهای شکاری در دسته چاقوهای ثابت قرار می‌گیرند و به همین خاطر استحکام بالایی دارند.

مهم‌ترین فاکتوری که چاقوهای شکاری را از بقیه متمایز می‌کند؛ تیغه ی آن‌هاست. تیغه‌های این مدل چاقو به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که سخت‌ترین اجسام را ببرد و تکه‌تکه کند.

چاقوی سفری

چاقوهای سفری همه کاره

در بین چاقوهای سفری، اگر به دنبال چاقویی می‌گردید که همه نیازهای شما را برطرف کند؛ به سراغ چاقوهای همه‌کاره سفری بروید. این ابزار ساده و کوچک،  نیاز شما به بسیاری از ابزارآلات را برطرف می‌کند.

این مدل چاقوحتی در زندگی روزمره و به دور از سفر نیز بسیار کاربردی است.

چاقوی سفری

چه نوع چاقویی بخریم؟

هنر ساخت چاقو از دیرباز و از زمان انسان‌های نخستین، نسل به نسل بین ما انسان ها چرخیده است و با ظهور تکنولوژی، از آن تاثیر گرفته  تا نیازهای اساسی ما را برطرف کند؛ اما پاسخ این که چه چاقویی بخریم را فقط خود شما می‌دانید! با توجه به دو فاکتور اساسی، نوع سفر و بودجه‌ای که در اختیار دارید می توانید نوع چاقوی سفری خودتان را انتخاب کنید و این نکته را از خاطر نبرید که چاقوی شما باید با بقیه تجهیزات ضروری سفر هم‌خوانی داشته باشد.

راستی فراموش نکنید که اتاقک همیشه و همه‌جا در سفرهایتان همراه شماست. کافی است برای رزرو اقامتگاه به سایت اتاقک مراجعه کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *