نکات آموزشی سفرچه جوری سفر برم؟

10 نکته ضروری برای یک سفر به یادماندنی | نکات سفر و انواع مختلف آن

هر کسی برای این که یک سفر خوب و به یادماندنی تجربه کند، باید مسائلی را قبل از سفر بداند و برای انجام آنها در طول سفر برنامه ریزی کند. آگاهی از نکات سفر می تواند به شما کمک کند که راحتتر خوش بگذرانید و خاطرات بیشتری بسازید. در ادامه نکاتی را برای ساختن سفرهای به یادماندنی به شما یادآوری کرده ایم:

1. سحرخیز باشید تا کامروا شوید!

اگر در سفرتان قرار است از مکان تاریخی و جاهای دیدنی پرطرفدار بازدید کنید، بهتر است که صبح زودتر از خواب بیدار شوید. به این ترتیب می توانید از شلوغی مکان های دیدنی در امان بمانید.

مثلاً فرض کنید به شیراز سفر کرده اید. خب هر کسی که به این شهر سفر می کند اولین جایی که دوست دارد ببیند، حافظیه است. اگر بتوانیدصبح زودتر از خواب بیدار شوید، قطعا از تایم شلوغی این محدوده در امانید. پس هم راحتتر از مجموعه بازدید می کنید و هم می توانید عکس های خیلی بهتری بگیرید.

2. صبور باشید

در طول سفر ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که کنترل آن از دست شما خارج است. مثلاً شاید ماشین پنچر شود یا در میانه راه متوجه شوید یکی از وسیله هایتان را جا گذاشته اید. این مسائل آن قدر مهم نیستند که به خاطرشان هم سفر را به خودتان زهر کنید و هم همسفرانتان. پس در سفر کمی صبورتر و خوش اخلاق تر از همیشه باشید تا بتوانید بیشتر خوش بگذرانید.

3. از مسیر لذت ببرید

اگر قرار است به شهری دور سفر کنید، می توانید یک شب را بین راه اقامت داشته باشید. یا اصلا به این بهانه به چند شهر سفر کنید. البته این نوع از سفر به شرطی برای شما لذت بخش خواهد بود که وقت کافی داشته باشید. یعنی مثلا یک هفته زمان آزاد داشته باشید و به قصد سفر به یزد و اصفهان از خانه بیرون بزنید.

4. حسابی عکاسی کنید

شرط می بندم برای همه ما پیش آمده که وقتی از سفر به خانه برمی گردیم، با نگاه کردن به آلبوم عکس ها آرزو می کنیم که ای کاش بیشتر عکس گرفته بودیم. ولی چه فایده؟!! پس به جای اما و ای کاش، از لحظاتتان در سفر نهایت استفاده را ببرید و برای ثبت کردنشان در آلبوم تعلل نکنید. عکاسی کردن یک تفریح رایگان است که با وجود گوشی های تلفن همراه برای همه ما در دسترس است. پس این فرصت را از دست ندهید؛ چرا که مرور خاطرات سفر با دیدن عکس ها لذت دیگری دارد.

حسابی عکاسی کنید

5. چیزهای جدید امتحان کنید

سفر بهترین فرصت برای امتحان کردن چیزهایی است که تا به حال از آن ها فرار می کردید. مثلاً در منوی رستوران به جای همان غذای همیشگی، یکی از غذاهای محلی که تا به حال نخورده اید را امتحان کنید. یا با افراد محلی صحبت کنید و با کمک آن ها از محله های مختلف شهر بازدید کنید. از گم شدن نترسید و راه های جدید را انتخاب کنید. آداب و رسوم شهرهای دیگر را ببینید و از لهجه شیرین اهالی شهرهای مختلف لذت ببرید.

گاهی به جای یک اقامتگاه معمولی، در هتلی مجلل بمانید یا از اقامتگاه های بومگردی استفاده کنید. اجاره ویلا در شهرهای مختلف با امکانات متفاوت شاید یکی از چالش های سفر باشد. اما با کمک سایت اتاقک می توانید به  راحتی به انواع اقامتگاه ها دسترسی داشته باشید. از اجاره سوئیت گرفته تا ویلاهای استخردار و خانه های روستایی و ویلا در دل جنگل. همه را با چند کلیک ساده می توانید از میزبانان سایت اتاقک اجاره کنید.

6. سعی کنید گویش های محلی را یاد بگیرید

این هم می تواند یکی از همان تجربه های جدید باشد. حتی یاد گرفتن چند کلمه از یک گویش جدید می تواند یادگار خوبی از سفرتان باشد.

7. چند کارت بانکی همراه داشته باشید

برای این که در طول سفرتان به مشکل نخورید، بهتر است که همه بودجه سفرتان را در یک کارت یا به صورت نقدی همراه نداشته باشید. شاید کارت را جایی جا بگذارید یا در یک دستگاه عابربانک گیر کند! پس یک نیروی جایگزین برای خرج و مخارجتان داشته باشید. این یکی از مهمترین نکات سفر است که حتما باید برای انجام آن دست به کار شوید.

8. شاید گوشی خاموش شد!

اگر آدرس و شماره تلفن ها را فقط در گوشی همراهتان داشته باشید، باید فکر موقعی که شارژ گوشی تمام می شود هم باشید. پس آدرس محل اقامتتان را در کاغذ بنویسید و همراه داشته باشید. البته که این روزها پاوربانک یکی از مهمترین وسایلی است که باید در سفر همراهتان داشته باشید.

هندزفری، شارژر و پاوربانک را در سفر فراموش نکنید

9. هندزفری، شارژر و پاوربانک

حالا که گوشی های موبایل به یکی از لوازم ضروری هر روزه برای ما تبدیل شده، همراه داشتن این سه مورد برای همه در طول سفر لازم و ضروری است. اگر از وسایلی مثل اتوبوس و تاکسی برای سفر رفتن استفاده می کنید، احتمال این که سروصدای دیگران در مسیر شما را اذیت کند زیاد است. خب درست در همین لحظه است که هندزفری را به گوشی وصل می کنید و خودتان را وارد دنیای موزیک های مورد علاقتان می کنید تا به مقصد برسید.

10. به خاطر هزینه ها قید سفر را نزنید!

اگر دلیلتان برای طفره رفتن از سفر هزینه های زیاد آن است، حالا وقتش رسیده که دست به کار شوید. هزار و یک راه برای کم کردن مخارج مربوط به سفر وجود دارد. مثلاً این که به جای هتل، از اجاره سوئیت استفاده کنید. وجود آشپزخانه در سوئیت ها باعث می شود که بتوانید به جای رستوران، خودتان وعده های غذایی مختلف را تهیه کنید. به این ترتیب هزینه خورد و خوراک سفرتان هم کمتر می شود. حتی می توانید از امکان اجاره روزانه خانه استفاده کنید. یعنی با کمتر کردن مدت زمان سفر، هزینه ها را هم کمتر کنید. پس نترسید. چمدانتان را ببندید و راه بیفتید. آن بیرون یک دنیای جذاب و هیجان انگیز وجود دارد.

به خاطر هزینه ها قید سفر را نزنید!

سفر کردن راه و روش‌های مختلفی دارد، از سفرهای تک‌نفره تا سفرهای خانوادگی، در  این مطلب می‌خواهیم انواع این سفرها با مقصدهای مختلف را بررسی کنیم. نکات سفر و راه روش‌های آن را در ادامه بخوانید:

سفر تک‌نفره:

سفرهای تک‌نفره

یکی از نزدیکانتان را از برنامه سفر خود مطلع کنید.
حتماً کپی مدارکتان را همراه داشته باشید.
آدرس و تلفن خانواده یا دوستان خود را بنویسید و آن را در دسترس قرار دهید.

سفر خانوادگی:

سفر خانوادگی

در زمان خوابیدن و غذا خوردن با یکدیگر هماهنگ باشید.
سلیقه‌های همه را در نظر بگیرید.
منطقه‌هایی را انتخاب کنید که در آن‌ها مشکل حمل و نقل نداشته باشید.
از نشاط و شادی سفر لذت ببرید. همچنین در زمان مسافرت با خانواده می‌توانید از

طریق سامانه اتاقک اقدام به اجاره ویلا کنید.

سفر دوستانه:

سفر دوستانه

این نوع سفر به علت سلیقه‌های مشابه با هم‌سفر، طرفداران زیادی دارد.
برنامه سفر را با هم بررسی کنید.
اگر وسایل زیادی دارید، آن‌ها را تقسیم کنید.

سفر کاری:

سفر کاری

برای ملاقات‌ها و بازدیدها برنامه‌ریزی کنید.
به‌اندازه کافی استراحت کنید.
از غذاهای سالم استفاده کنید.

ماجراجویانه:

سفر ماجراجویانه

افرادی که به این نوع سفر علاقه‌مندند بیشتر به دنبال مکان‌های بکرند.
بدون داشتن اطلاعات از این نوع سفر، سفر نکنید.
مهارت‌های لازم را بیاموزید.
⁣آمادگی جسمانی خود را حفظ کنید.
ابزار موردنیاز این نوع سفر را تهیه کنید.

سفر دریایی:

سفر دریایی

در این سفر گردشگران تا چند روز روی آب به سر می‌برند.
معمولاً برای سفر دریایی از کشتی‌های لوکس استفاده می شود.
⁣همه‌ امکانات رفاهی در دسترس است.
سفر آبی برای خانواده‌ها ایده‌آل است.

سفر جاده‌ای:

سفر جاده‌ای

این سفر معمولاً با اتومبیل شخصی انجام می‌شود.
از شهرها و مناظر بین راهی لذت ببرید.
از سالم بودن اتومبیل مطمئن شوید.
⁣در زمان خستگی هرگز رانندگی نکنید.

سفر آخر هفته:

سفر آخر هفته

⁣این نوع سفر به علت مشغله کاری بسیار رایج شده است.
تورهای طبیعت‌گردی یا جاده‌ای کوتاه انتخاب مناسبی‌اند.
⁣محدودیت‌ها و ترافیک جاده‌ای را در نظر بگیرید.
⁣در زمانبندی دقت کنید تا به موقع برگردید.

سفر ورزشی:

سفر ورزشی

این نوع سفر در دهه اخیر گسترش زیادی داشته است.
این سفر به‌صورت داخلی و خارجی انجام می‌شود.
⁣می‌توان به‌عنوان ورزشکار، تماشاگر و یا برای یادگیری به این سفر رفت.

کوله گردی:

کوله‌گردی یکی از روش‌های سفر کم‌هزینه است.
معمولاً افراد به‌تنهایی یا با جمع دوستان خود اینگونه سفر می‌کنند.
ممکن است با سختی و دردسر مواجه شوید.
با افراد محلی و غذاهای محلی بیشتر آشنا می‌شوید.

ماه عسل: سفر ماه عسل

این سفر می‌تواند به‌یادماندنی‌ترین سفر برای زوج‌ها باشد.
برای ماه عسل مقصدهای رمانتیک و خاص را انتخاب کنید.
اقامت و وسیله سفر را از قبل رزرو کنید.
اجازه ندهید هیچ چیزی این سفر را به کامتان تلخ کند.

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *