چه جوری سفر برم؟

قطار شمال | راهنمای جامع سفر به شمال با قطار

جاده‌های پر از پیچ‌وخم هراز و چالوس، منظره‌های دیدنی جاده فیروزکوه و جاده زیبای قزوین تا رشت راه‌هایی‌اند که روزانه گردشگران زیادی برای سفر به شهرهای شمالی از آن‌ها عبور می‌کنند. سفر با خودروی شخصی یا اتوبوس علاوه بر مزیت‌هایی زیاد، معایبی مثل ترافیک‌های طولانی و شلوغی جاده یا خرابی وسیله نقلیه را هم دارد. شهرهای شمالی یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای سفر در تعطیلات نوروز و مناسبت‌های چندروزه هستند و در این ایام رسیدن به آن‌ها با خودروی شخصی و اتوبوس به بیشتر از یک نصف روز زمان نیاز دارد؛ البته اگر مبدأ سفر شما تهران باشد. به همین دلیل برای فرار کردن از شلوغی و خطرهای جاده‌های بین‌شهری، سفر به شمال با قطار یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن است.

به جز مزایایی مثل فرار از ترافیک و شلوغی، سفر با قطار لطف خود را دارد، بدون این که مجبور باشید حواستان را دائم به آینه‌های خودرو و رانندگی دیگران بدهید و نشستن طولانی‌مدت در یک وضعیت شما را فرسوده کند، از تماشای مناظر اطراف لذت می‌برید و وقتتان را برای کتاب، فیلم یا سریالی می‌گذارید که مدت‌ها است زمانی برای آن‌ها نداشته‌اید.

در این مقاله با من همراه شوید تا با قطار در مسیر ریلی شهرهای شمال ایران به اعماق جنگل‌ها برویم و از تماشای مناظر زیبای اطراف روحمان را لبریز از شوروشعف کنیم. قطار گردشگری شمال از کدام مسیرها می‌گذرد؟ کدام شهرها را در این مسیر ریلی می‌بینیم؟

مسیر تهران به گرگان؛ تماشای شگفتی پل ورسک

قطار گردشگری شمال
مسیر تهران به گرگان شگفتی و دیدنی زیاد دارد

اگر بخواهید به استان‌های مازندران و گلستان سفر کنید، یک انتخاب بیشتر ندارید و باید بلیت قطار تهران-گرگان را تهیه کنید و در شهر موردنظرتان پیاده شوید. اگر در ایستگاه اول سوار و در گرگان پیاده شوید، 11 ساعت در راه خواهید بود و به همین دلیل معمولاً قطارهای این مسیر شب رو هستند تا مسافران بتوانند بخشی از مسیر را استراحت کنند و زیاد زمانشان در راه تلف نشود.

این قطار در شهرهای گرمسار، فیروزکوه، پل سفید، شیرگاه، قائم‌شهر، ساری، نکا، بهشهر، بندر گز، بندر ترکمن و گرگان توقف دارد که تقریباً بهترین مقاصد گردشگری جذاب مسیر تهران به گرگان را شامل می‌شود.

ازآنجایی‌که شگفتی‌ها و دیدنی‌های این مسیر کم نیست در ادامه به بخش‌های مختلف این مسیر به‌صورت مجزا پرداختم تا چیزی از قلم نیفتد:

مسیر قطار تهران تا ورسک

مسیر قطار شمال
پل ورسک، یکی از شاهکارهای مهندسی ایران

قطار مسیر تهران-گرگان از تهران وارد شهر دیدنی ورامین می‌شود و بعد از اینکه از ورامین عبور کرد وارد گرمسار و مسیری کویری می‌شود. معدن نمک یکی از جاهای دیدنی گرمسار است که اگر مقصد سفرتان این شهر است، می‌توانید از آن بازدید کنید.

اگر در ایستگاه گرمسار پیاده نشدید، منتظر رسیدن به دالان‌های بهشتی باشید. بعد از این شهر قطار مسیرش را در راهی سرسبز و تماشایی ادامه می‌دهد و اولین شهری که به آن می‌رسد فیروزکوه است.

اگر می‌خواهید به تنگه واشی بروید، باید در ایستگاه فیروزکوه پیاده شوید و با تاکسی خودتان را به این تفرجگاه خوش‌آب‌وهوای تاریخی برسانید.

بعد از اینکه قطار از ایستگاه فیروزکوه گذشت، از کدوک گذر می‌کند که شهری با جاذبه‌های گردشگری طبیعی مثل چشمه‌ها، رودها و دره‌های دیدنی است و حدفاصل فیروزکوه تا سوادکوه یکی از دیدنی‌ترین مسیرهای قطار تهران-گرگان است.

در انتهای این بخش از مسیر پل ورسک قرار دارد که یکی از دیدنی‌های سوادکوه است و از شاهکارهای مهندسی ایران به شمار می‌رود. اگر خواستید همینجا پیاده شوید و از طبیعت سوادکوه لذت ببرید، می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا و کلبه جنگلی در شیرگاه یا سوادکوه اقدام کنید.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سه خط طلا در پل ورسک

در زمان احداث خط راه‌آهن در نزدیکی روستای ورسک، مهندس‌ها متوجه شدند که بهتر است با توجه به شیب کوه، خط راه‌آهن این مسیر به‌صورت پله‌ای و در سه مسیر ساخته شود. بعد از این تصمیم و برای کم کردن شیب کوه، افزایش قدرت و سرعت لوکوموتیو، مسیر عبور از دامنه کوه را روی کوه به شکل سه پله طراحی کردند که به سه خط طلا معروف شد.

ادامه مسیر از ورسک تا ساری

راه آهن قائم‌شهر
ساری، مقصد اصلی مسافران قطار تهران-گرگان

بعد از اینکه قطار از پل ورسک و شهر سوادکوه گذشت، مسیر کوهستانی و جنگلی می‌شود. اگر می‌خواهید به دریاچه شورمست بروید، باید در ایستگاه پل سفید پیاده شوید. ایستگاه بعدی زیرآب نام دارد و اگر در این ایستگاه پیاده شوید می‌توانید به دیدن جاذبه‌هایی مثل آبشار ولیلا،  پارک جنگلی جوارم و دریاچه سد البرز بروید.

بعد از ایستگاه زیرآب نوبت به توقف در ایستگاه شیرگاه می‌رسد و هرچه جلوتر برویم، طبیعت زیباتر از قبل می‌شود. پل سرتپه یکی از دیدنی‌های شیرگاه است. بعد از اینکه قطار این ایستگاه را ترک کرد، توقفگاه بعدی در قائم‌شهر است.

قائم‌شهر یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان مازندران است که طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد. گردشگرانی که مقصدشان این شهر است در این ایستگاه از قطار پیاده می‌شوند. دریاچه گل‌پل،  پارک جنگلی تلار و آب‌بندان ساروکلا تعدادی از جاذبه‌های گردشگری قائم‌شهر هستند. بعد از این ایستگاه تا ایستگاه ساری راه زیادی باقی نمانده است و در چشم به‌هم‌زدنی به این ایستگاه می‌رسید. شهر ساری قلب تپنده مازندران است و مقصد بیشتر مسافران این قطار است.

قائم‌شهر، نزدیک‌ترین ایستگاه به دریا

سفر به دریا از قائم‌شهر
قائم‌شهر نزدیک‌ترین مقصد قطار به دریا – عکاس: رضا خنک‌دار

اگر مقصد اصلی شما دریا است، باید در قائم‌شهر که نزدیک‌ترین ایستگاه به شهرهای ساحلی است پیاده شوید. بابلسر نزدیک‌ترین شهر ساحلی به قائم‌شهر، است که اگر بخواهی با تاکسی به این شهر بروید حدود 1 ساعت در راه خواهید بود. بابلسر یکی از مدرن‌ترین شهرهای شمالی است و به جز دریا، جاذبه‌های دیدنی زیادی مثل پل معلق و… دارد. برای اقامت در کنار دریا هم نگران نباشید، می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در بابلسر اقدام کنید.

ساری تا گرگان، لذت تماشای ترکمن‌صحرا

قطار تهران گرگان
مسیر ساری تا گرگان از میان شگفتی‌های ترکمن‌صحرا می‌گذرد

قطار تهران-گرگان بعد از ساری عازم شهرهای نکا و بهشهر می‌شود که آخرین مقاصد استان مازندران محسوب می‌شوند. بعد از خروج از مازندران، نخستین مقصد این قطار بندر گز است که دیدن دشت‌های زیبای اطراف در نزدیکی این بند، نوید ورود شما به خطه زیبا و پررمزوراز ترکمن‌صحرا را می‌دهد.

بعد از بندر گز، به بندر ترکمن قلب منطقه ترکمن‌صحرا و سپس گرگان می‌رسید. برای اجاره ویلا شمال و دسترسی بهتر به این شهرها، به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

قطار تهران به رشت؛ آرام‌آرام تا شهر باران

مسیر ریلی تهران-رشت
ایستگاه راه‌آهن رشت، مقصد نهایی – عکاس: بهنام صمدی

اگر مقصد شما استان گیلان و شهرهای غربی خطه شمال است، مسیر کوتاه‌تری در پیش رو دارید. سفر به قطار از تهران به رشت حدود 5 ساعت طول می‌کشد و همانند قطار تهران-ساری، قطارهای این مسیر هم بیشتر در شب حرکت می‌کنند تا مسافران بتوانند در مسیر استراحت کنند و وقتشان در راه تلف نشود.

مبدأ اصلی این قطار، شهر مشهد است که به جز تهران، در شاهرود، کرج، قزوین و رشت هم توقف دارد و به‌زودی به بندر انزلی هم می‌رسد.

در این مسیر ریلی هم دیدنی‌های زیادی وجود دارد که در ادامه، بخش‌های مختلف آن را بر اساس مهم‌ترین دیدنی‌های سر راه تقسیم کرده‌ام:

مسیر تهران تا کرج

آتشگاه، از جاهای دیدنی مسیر تهران-رشت – عکاس: علیرضا مرادیان

شهر کرج یکی از کلان‌شهرهای مهم کشور است که اگر بخواهید از تهران به این شهر بروید، راه‌های سریع‌تر و منطقی‌تری در پیش دارید. البته شاید بخواهید از شهرهای دیگر این شهر سفر کنید و آشنایی با جاهای دیدنی آن خالی‌ازلطف نیست.

سهیلیه و کردان یکی از مناطق سرسبز و جاهای دیدنی محبوب اطراف کرج هستند که برای رفتن به آن‌ها باید از قبل ویلا یا اقامتگاه رزرو کنید. البته جاهای دیدنی دیگری مثل برغان و آتشگاه هم در نزدیکی کرج قرار دارند که فاصله کمی تا این شهر دارند و اگر اقامتگاه شما در کرج یا اطراف آن قرار داشته باشد، می‌توانید یک نصفه‌روز را برای دیدن این جاهای دیدنی کنار بگذارید. برای اجاره ویلا در کردان هم اتاقک در کنار شما است.

ادامه مسیر تا قزوین و رشت

بازار سنتی قزوین – عکاس: مجید مددی

مقصد بعدی قطار تهران-رشت شهر تاریخی قزوین است که جاهای دیدنی بیشتری نسبت به کرج دارد و برای دیدن تمامی آن‌ها، باید حداقل یک روز وقت بگذارید. البته اگر قلعه الموت را به برنامه سفر خود اضافه کنید باید تعداد روزها را به 2 برسانید. قزوین خانه‌های تاریخی و بازار سنتی زیبایی دارد و اکثر آن‌ها در نزدیکی یکدیگر قرار دارند که این موضوع، بازدید از آن‌ها را آسان می‌کند. اگر در قزوین پیاده شدید، خوردن غذاهای محلی مثل قیمه نثار و شیرینی‌های سنتی و خوشمزه این شهر را فراموش نکنید.

بعد از قزوین، مسیر قطار به‌تدریج کوهستانی و جنگلی می‌شود و اگر خواب به چشمتان نیامده، می‌توانید با تماشای مناظر اطراف خاطره بسازید.

راهنمای خرید بلیط قطار شمال

بعد از اینکه تصمیم گرفتید مسافت بین تهران تا ساری، تهران تا گرگان، یا تهران تا رشت را با قطار طی کنید به سایت‌های فروش بلیت قطار یا سایت رجا بروید، اطلاعات شخصی و تاریخ سفرتان را مشخص کنید و بعد از پرداخت هزینه تعیین شده بلیت‌هایتان صادر می‌شود.

۱۰ نکته ضروری برای سفر با قطار به شمال

نکته های ضروری سفر با قطار
خرید بلیت از چند هفته قبل، ضروری است
  1. حتماً از حداقل چند هفته قبل بلیت قطار را تهیه کنید.
  2. مراقب چمدان‌ها و وسایلتان باشید.
  3. از زمان حضورتان در قطار استفاده کنید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.
  4. با هم‌سفرهایتان دوست شوید تا در مسیر هم‌صحبت داشته باشید.
  5. سکوت را رعایت کنید و به هم‌قطاری‌هایتان احترام بگذارید.
  6. به ایستگاه‌هایی که قطار توقف می‌کند توجه کنید تا در ایستگاه مقصدتان پیاده شوید.
  7. در زمان خرید بلیت به نوع قطاری که می‌خواهید با آن سفر کنید و امکانات آن دقت داشته باشید.
  8. اگر دوست ندارید از غذای قطار میل کنید غذای سبک مناسب سفر همراهتان داشته باشید.
  9. اگر اقامتگاه رزرو کرده‌اید حتماً میزبان را از زمان رسیدنتان مطلع کنید.
  10. کتاب و پاوربانک از ملزومات سفر با قطار است و به شما کمک می‌کنند حوصله‌تان سر نرود.
  11. بلیت را تا لحظه پیاده شدن همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل آن را ارائه کنید. همراه داشتن مدارک شناسایی را فراموش نکنید.
  12. در روزهای مختلف سال قیمت بلیت قطار متفاوت است و در زمان‌های پیک سفر بالا می‌رود.

سخن آخر

ایران کشور زیبایی است و شاید اگر سال‌ها برای سفر به شهرهای مختلف وقت بگذارید باز هم همه جای این کشور زیبا را نبینید. استفاده صحیح از وسایل نقلیه عمومی در طول سفر وظیفه همه ماست و با استفاده درست از آن‌ها امکان استفاده از آن‌ها برای همه گردشگران به وجود می‌آید.

همان‌طور که گفتیم سفر با قطار یکی از جذاب‌ترین روش‌های سفر به شهرهای گوناگون است و می‌تواند لذت دیدن مناظر زیبای مسیر را دوچندان کند و اگر احتمال پیدا کردن دوستان جدید را هم به آن اضافه کنید، هیجان آن بیشتر هم می‌شود.

اگر می‌خواهید در مقاصدی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم اقامتگاه رزرو کنید، می‌توانید مثل همیشه روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول در مورد سفر با قطار به شمال

چند مسیر برای سفر به شمال با قطار وجود دارد؟

برای سفر به شمال با قطار می‌توانید از 2 مسیر تهران-گرگان و تهران-رشت استفاده کنید.

مهم‌ترین مقاصد مسیر ریلی تهران-گرگان کدامند؟

فیروزکوه، زیرآب، پل سفید، قائم‌شهر، ساری، بندر ترکمن

مهم‌ترین مقاصد مسیر ریلی تهران-رشت کدامند؟

سهیلیه، کردان، آتشگاه و برغان در نزدیکی کرج، قلعه الموت و خانه‌های تاریخی قزوین

قطارهای تهران-گرگان و تهران-رشت چه ساعت‌هایی حرکت می‌کنند؟

این قطارها معمولاً شب رو هستند.

سفر با قطار از تهران به گرگان چقدر طول می‌کشد؟

حدود 11 ساعت

سفر با قطار از تهران به رشت چقدر طول می‌کشد؟

حدود 5 ساعت

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.7/5 - (32 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

    1. من ک هر وقت اومدم بلیط رزرو کنم با قطار بریم شمال نشد اصلا بلیط نداشتن

      1. این همه وصف مسیر بعد میگید شب رو!!!! مسخره هاااا اصلا چنین چیزی قبلا نگفتم دیدگاه گذاری تون هم مسخره است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *