جنوب

بندر لنگه کجاست؟ چطور به آن‌جا سفر کنیم؟

بندر لنگه یکی از قدیمی‌ترین بنادر جنوب ایران است که از دیرباز میزبان تاجران و ماهیگیرانی بوده که برای کسب روزی حلال به این منطقه می‌آمدند. در کنار مردم عادی که در این بندر روزگار می‌گذراندند، تاجران ثروتمندی هم بودند که با تجارت مرواریدهای خاص این منطقه، ثروت زیادی به دست می‌آوردند. آب‌وهوای گرم بندر لنگه، با صمیمیت و مهمان‌نوازی مردم آن همخوانی دارد و این را از همان برخورد اول متوجه خواهید شد. همچنین این بندر پر از جاهای دیدنی است که وصف آن‌ها در کلمات نمی‌گنجد. اگر قصد سفر به بندر لنگه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که برای یک تجربه دل‌انگیز و راحت، اجاره سوئیت را در نظر داشته باشید. در این مقاله به بررسی این نگین درخشان هرمزگان خواهیم پرداخت و شما را با مسیرهای دسترسی به آن آشنا خواهیم کرد.

درباره بندر لنگه

بندر لنگه شهری در جنوبی‌ترین بخش استان هرمزگان است که خط ساحلی بسیار بزرگی با خلیج فارس دارد. مردم اینجا از روزگاران قدیم ماهیگیر بودند و بعضی از آن‌ها هم مروارید صید می‌کردند. بنابراین می‌توانید در گوشه‌ و کنار بندر و اسکله‌های آن، قایق‌های موتوری و لنج‌هایی را ببینید که بوی ماهی از آن‌ها به مشامتان می‌رسد.

در این شهر، مرد و زن دوشادوش هم کار می‌کنند. بنابراین وقتی مردها برای ماهیگیری می‌روند، زن‌ها در خانه یا جمع‌های خودمانی به دوخت لباس‌های سنتی و صنایع دستی مشغول هستند. زنان این خطه گرم و آفتابی هنرهایی دارند که با اسم‌های زیر بین گردشگران به شهرت رسیده‌اند.

  • گلابتون بافی؛
  • خوس‌دوزی؛
  • سوزن‌دوزی.

جالب اینجاست که مردم بندر به زبان فارسی حرف می‌زنند و بعضی از قدیمی‌ترها لهجه اچمی یا لنگه‌ای دارند. این لهجه آنقدر شیرین هست که بخواهید ساعت‌ها پای صحبت مردم محلی بنشینید.

پوشش گیاهی بندر لنگه آنقدرها هم سرسبز نیست، بالاخره این شهر در جنوب ایران قرار گرفته و به خط استوا نزدیک است. بنابراین باید انتظار آب‌وهوا و پوشش گیاهی مشابه کشورهای استوایی را داشته باشید. از پوشش گیاهی و وجود درختانی مثل نخل، کنار، جمبو و سمر که بگذریم به پوشش جانوری این منطقه می‌رسیم که در نوع خود بی‌نظیر است. اینجا پرستوهای دریایی و مرغ دریایی را بارها و بارها در طول روز خواهید دید.

برای تجربه‌ای به یادماندنی در این منطقه زیبا، می‌توانید از اجاره سوئیت در بندر لنگه استفاده کنید و از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی این شهر لذت ببرید.

درباره بندر لنگه

چرا سفر دریایی بهتر از سفر هوائی است؟

سفر دریایی مزیت‌های زیادی در مقایسه با سفر هوایی دارد. در این روش، می‌توانید به جزیره‌هایی سر بزنید که همه آن‌ها از توابع استان هرمزگان هستند. از طرفی، شما که همیشه می‌توانید سوار هواپیما شوید، این لنج است که فقط در جنوب پیدا می‌شود و حال و هوای سوار شدن روی آن و شنیدن آوازهای محلی ناخدا و خدمه را جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

این موضوع را فراموش نکنید که غیر از جزیره قشم و کیش، جزیره‌های دیگر هرمزگان چیزی به اسم فرودگاه ندارند که بخواهید سفر هوایی را تجربه کنید. پس جلیقه نجات بپوشید و قدم روی سکوی لنج بگذارید تا با دنیایی از رنگ و طرح روی دیواره‌های آن آشنا شده و علاوه‌براین رقص موج‌های خلیج آبی فارس را هم ببینید.

برای اقامت راحت‌تر در سفر به جنوب، می‌توانید از اجاره ویلا در جنوب استفاده کنید و لحظات خوشی را در این منطقه زیبا تجربه کنید.

چرا سفر دریایی بهتر از سفر هوائی است؟

موقعیت جغرافیایی بندرلنگه

بندر لنگه شهری جنوبی با آب‌وهوایی گرم است که در گوشه جنوب‌شرقی هرمزگان قرار گرفته و اسکله‌هایی معروف دارد. لنگه یکی از بنادر قدیمی و مهم ایران است که از شرق با شهر کنگ، از غرب با شهر گشه، از جنوب با آبی خلیج فارس و از شمال با شهرستان بستک همسایه است. این بندر تاریخی وسعتی حدود ۸۲۱۰ کیلومتر مربع داشته و در امتداد رشته‌ کوه‌های زاگرس خود را کشیده تا به خلیج رسیده است.

حالا که می‌دانید بندر لنگه مال کجاست، شاید بهتر باشد اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید. فاصله این بندر قدیمی با شهرهای مهم به شرح زیر است.

  • فاصله بندر لنگه تا بندرعباس، ۱۸۴ کیلومتر بوده و حدود ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه در راه هستید.
  • فاصله بندر لنگه تا بوشهر، ۵۵۳ کیلومتر بوده و حدود ۶ ساعت و ۵۳ دقیقه در راه هستید.
  • فاصله بندر لنگه تا شهر بستک، ۱۴۵ کیلومتر بوده و حدود ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه در راه هستید.
  • فاصله بندر لنگه تا شهر لار استان فارس، ۲۲۹ کیلومتر بوده و حدود ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه در راه هستید.

موقعیت جغرافیایی بندر لنگه

لوکیشن بندر لنگه روی گوگل‌مپ

اسکله های بندرلنگه

داستان اسکله های بندر لنگه از سال ۱۳۴۶ شروع شد، آن هم درست زمانی‌که شهر به همراه اولین موج‌شکن ساخته شد. حالا بعد از گذشت سال‌ها، بندر لنگه ۳ اسکله دارد که در ادامه به شما معرفی می‌شوند.

اسکله‌های بندر لنگه

اولین اسکله بندر لنگه یا اسکله شماره ۱

اولین اسکله بندر لنگه که هنوز هم فعال است در سال ۱۳۶۰ ساخته شده و طولی حدود ۲۴۳ متر دارد. اسکله شماره ۱ بندر لنگه در واقع یکی از مهم‌ترین اسکله‌های این شهر است و کاربردی چندمنظوره دارد. یکی از ویژگی‌های اسکله شماره ۱، حداکثر آبخور مجاز برای پهلوگیری کشتی‌ها است که حدود ۵.۵ متر می‌شود.

دومین اسکله بندر لنگه یا اسکله شماره ۲

دومین اسکله بندر لنگه در سال ۱۳۸۰ ساخته شده و طولی کمتر از اسکله اول دارد. طول این اسکله حدود ۲۴۰ متر می‌شود و مثل اسکله اول چندمنظوره است یعنی کاربردهای زیادی دارد. از ویژگی‌های مهم اسکله دوم بندر لنگه می‌توانیم به حداکثر آبخور آن برای پهلوگیری راحت کشتی‌ها اشاره کنیم که حدود ۵.۵ متر است.

سومین اسکله بندر لنگه یا اسکله شماره ۳

سومین اسکله بندر لنگه چند سال بعد از اسکله دوم ساخته شده؛ اما طول آن اصلا قابل مقایسه با اسکله‌های شماره ۱ و ۲ نیست. طول اسکله سوم بندر لنگه حدود ۲۰ متر است اما حداکثر آبخور آن برای پهلوگیری کشتی‌ها مشابه ۲ اسکله دیگر است با این تفاوت که فقط برای پهلوگیری کشتی‌های RORO کاربرد دارد.

تجهیزات بندر لنگه

بندر لنگه تجهیزات مناسبی شامل تجهیزات مناسب خشکی و دریا دارد و می‌توان روی کاربرد و کارایی تجهیزات بندر لنگه برای بارگیری و تخلیه کشتی‌های باری و لنج‌ها حساب باز کرد. بنابراین این بندرها امکاناتی دارند که بتوان در آن‌‌ها بار کشتی‌ها را خالی کرد یا کشتی‌ها را برای سفری دور و دراز، راهی اقیانوس‌ها کرد.

بندرهای تابعه بندرلنگه

شاید باورتان نشود اما خود بندر لنگه چند بندر تابعه دارد که در حاشیه خلیج فارس قرار دارند. این بندرهای تابعه بندر لنگه به شرح زیر هستند.

  • بندر چارک؛
  • بندر آفتاب؛
  • بندر سیری؛
  • بندر لاوان.

راه‌های ارتباطی با بندر

برای بندر لنگه به‌دلیل اهمیت بالایی که برای تجار و بازرگانان دارد، راه‌های ارتباطی مختلفی با زیرساخت‌های مناسب راه‌اندازی شده که به شرح زیر هستند.

فرودگاه بین‌المللی بندر لنگه

بندر لنگه مجموعه‌ای از اولین و دومین اتفاق‌های مهم در ایران است. جالب است بدانید که دومین فرودگاه مهم ایران در بندر لنگه ساخته شده و فقط ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد، یعنی حدود ۱۰ دقیقه در راه هستید. پس اگر قصد سفر به اینجا را داشته و می‌خواهید با چشمان خودتان ببینید بندر لنگه کجاست، سوار بر هواپیما شده و قدم به فرودگاه بندر بگذارید.

لوکیشن فرودگاه بین‌المللی بندر لنگه روی گوگل‌مپ

قطار بندر عباس

برای سفر به بندر لنگه، علاوه‌بر هواپیما می‌توانید از قطار مسافری نیز استفاده کنید. قطار مسافری این شهر از مسیرهایی هیجان‌انگیز و متفاوت با آنچه تا‌به‌حال دیده‌اید رد خواهد شد. بنابراین اگر سفر با هواپیما برای شما سخت و سفر با اتوبوس طولانی‌ است، بهترین راه ارتباطی با بندر لنگه، قطار مسافری بندرعباس خواهد بود. از آنجا هم می‌توانید با تاکسی به سمت بندر بروید. فقط باید بدانید که اگر از تهران به مقصد ایستگاه بندرعباس می‌روید، حدود ۱۹ ساعت در راه هستید. از ایستگاه قطار بندرعباس تا بندر لنگه هم حدود ۱۸۹ کیلومتر است و حدود ۲ ساعت و ۲۸ دقیقه در راه هستید.

لوکیشن ایستگاه قطار بندرعباس روی گوگل‌مپ

ترمینال مسافربری بندر لنگه

ارزان‌ترین و در مقابل خسته‌کننده‌ترین راه ارتباطی با بندر لنگه، اتوبوس است. اگر از سمت تهران عازم سفر به بندر لنگه هستید، باید بدانید که هیچ ترمینالی، اتوبوسی مستقیم به بندر ندارد. بنابراین اول باید به بندرعباس یا شیراز رفته و از آن‌جا راهی سفر به بندر لنگه شوید. همین سوار و پیاده شدن برای بعضی از افراد سخت است و برای همین شاید سفر با اتوبوس و رسیدن به ترمینال مسافربری بندر لنگه را ترجیح ندهند.

لوکیشن ترمینال مسافربری بندر لنگه روی گوگل‌مپ

بندر لنگه کجاست و چرا مثل نگین می‌درخشد؟

اینکه بندر لنگه کجاست و چرا باید به آن سفر کرد، از خانه‌های قدیمی، اسکله‌های پرهیاهو و مردمانی که مردهایشان روزها به ماهیگیری مشغول‌اند و زن‌ها به دوختن لباس‌های اصیل و صنایع دستی، به خوبی مشخص است. این شهر مثل نگینی در جنوب هرمزگان می‌درخشد. جاهای دیدنی بندر لنگه هر کدام داستان‌های زیادی برای گفتن دارند، و وقتی پای صحبت مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز بندر لنگه بنشینید، این داستان‌ها زنده‌تر می‌شوند. اگر با خواندن این مطلب دلتان هوای سفر به بندر لنگه را کرده، کافی است تصمیم بگیرید، چون بهترین اقامتگاه‌های بندر لنگه در اتاقک منتظر شما هستند.

Rate this post

فرحناز احمدزاده

گفتن داستان‌ها از زاویه‌ای دیگر، پیشۀ من است. داستان‌هایی که پنجره‌ای رنگی روبه‌روی چشمان شما باز می‌کنند تا در میان ازدحام دنیای بیرون، راه خود را پیدا کنید. می‌نویسم تا با اشتیاق دنبال آرزوها بروید، با آگاهی بخرید، آسان سفر کنید و زندگی را راحت‌تر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا