سخن از هرجا

مهر کجا بریم؛ پیشنهادهای گشت‌وگذار پاییزی برای تمام سلیقه‌ها با هر بودجه‌ای

پاییز پرطرفدار پر از فرصت‌های جذاب برای خاطره‌سازی و سپری‌کردن اوقات خوش و دل‌نشین است. شما هم قبول دارید که مهر در فصل پاییز، مثل اردیبهشت در بهار است؟ در این دو ماه، حال و هوای عجیبی وجود دارد. دمای هوا مناسب و دل‌نشین است، طبیعت زیباتر از همیشه می‌شود و گشت‌و‌گذار در نقاط مختلف، حال و هوای دیگری دارد. در این مقاله، می‌خواهیم به شما پیشنهاداتی برای پاییزگردی بدهیم. اگر از طرفداران سینه‌چاک پاییز هستید که حتماً گزینه‌های جذابی، برایتان داریم. اگر آن‌قدرها هم دوست‌دار مهر و پاییز نیستید، باز هم با این توصیه‌ها، در میزان مهرورزی‌تان به ماه مهر تغییراتی خواهید داد. اجازه بدهید که به شما بگوییم، مهرماه کجا بریم و چه برنامه‌های پرخاطره‌ای برای امسال رقم بزنیم. برای اینکه بدانید پاییز کجا بریم، گزینه‌های رنگارنگی روبه‌رویتان است.

همچنین، اگر به دنبال اقامتی دل‌نشین در این فصل زیبا هستید، پیشنهاد می‌کنیم با اجاره سوئیت و ویلا از اتاقک خاطره‌ای به‌یادماندنی بسازید.

مهر کجا بریم،چرا سفر در مهر جذاب است؟

مهر موقعیتی عالی برای سفر یا گردش‌ است. اگر با ما موافق نیستید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. واقعیت این است که شاید به نظر نرسد که چرا و چقدر این ماه برای گردش مناسب است، کاملاً هم حق دارید، اما در ادامه برایتان می‌گوییم که اصلاً این طور نیست. در واقع، با کمی برنامه‌ریزی دقیق و مرور امتیازات سفر و گردش‌های پاییزی، متوجه ظرفیت فوق‌العاده این ماه و فصل برای رقم‌زدن اوقات خوش می‌شوید. مهر کجا بریم؟ اصلاً سفر کنیم؟ اجازه بدهید تا برایتان بگوییم. 

آب و هوای مطلوب

هوای مهرماه لطیف است و خنکی شیرینی دارد. این خنکی با نسیمی که در بهار می‌وزد، تفاوت‌های زیادی دارد. جنس این دو خنکی یکسان نیست و برای همین هم است که مهر و پاییز هم درست به اندازه بهار، شاخص هستند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. خنکی مهرماه از جنس سرماست، از جنس نزدیک‌شدن به زمستان و خزان. نسیم و باد پاییزی بوی خودش را دارد و کماکان مانند باد بهاری، دلربا و دوست‌داشتنی است. در مهرماه، هوا هنوز سرد نیست و اگر بخواهید به سفر بروید یا به دل طبیعت بزنید، مشکلی بابت محدودیت‌های دمایی نخواهید داشت. ضمن اینکه فضای طبیعت و هوای هر شهری هم بسیار زیبا و دلخواه‌تر از اوقات دیگر می‌شود. درختان هنوز زیبا هستند و کم‌کم، ردی نارنجی از پاییز روی صورتشان می‌نشیند. باران‌هایی نم‌نم می‌زنند و فضای آرام و طلایی پاییز را رمانتیک و دیدنی می‌کنند. بسیاری از شهرهای ایران هم در این ماه و فصل، خوش‌آب و هواتر از همیشه می‌شوند و زمان طلایی سفرکردن به آن‌ها می‌رسد. 

مهر کجا بریم

 آرامش و خلوتی مقاصد

با شروع پاییز، دیگر خبری از آن ازدحام و هیاهوی تابستان برای سفر نیست. دیگر با مراجعه به هر هتل، رستوران یا مرکز تفریحی با صفی عریض و طویل روبه‌رو نمی‌شویم و در فضایی خلوت‌تر و با آرامش بیشتر می‌توانیم به گشت‌وگذار در نقاط مختلف بپردازیم. این امتیاز بزرگی است و باعث می‌شود که نه خبری از اتلاف وقت باشد و نه با مشکلات و چالش‌هایی مانند صف، ترافیک و شلوغی روبه‌رو شویم. 

 آرامش و خلوتی مقاصد در پاییز

چه تجربه‌های خاص پاییزی در انتظار شما هستند؟

 وقتی بدانیم که مهر کجا برویم، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مختلف‌مان در طول سفر راحت می‌شود. باید بنا به مقصد و ظرفیت‌هایی که آن‌جا برای تفریح و گردش دارد، تجربه‌های خوش و جذابی برای خود رقم بزنیم. در ادامه، چند مورد از این پیشنهادات را مرور می‌کنیم.

 پاییزگردی و تماشای رنگ‌ها

یکی از جذاب‌ترین و البته کم‌هزینه‌ترین روش‌های گردش و لذت‌بردن از پاییز طلایی، طبیعت‌گردی است. اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید که دیگر حتماً از گشتن در طبیعت پاییزی استقبال می‌کنید. ببینید که نقاط زیبای طبیعت در مقصدتان کدامند و برای سرزدن به آن‌ها، در طول سفر، برنامه‌ریزی کنید. بعضی از شهرها دشت، جنگل یا باغ‌هایی دارند که در پاییز و به ویژه مهرماه، به شدت زیبا می‌شوند. سرزدن به آن‌ها را حتماً در برنامه‌تان بگنجانید. پارک‌های طبیعی یا زیبای مقصدتان را هم شناسایی کنید و ببینید که در کدام ساعت از روز، زیباتر و خوش‌حال و هواتر از همیشه هستند. در سفرتان به شهر موردنظر، حتماً راهی این مکان‌ها شوید. 

 پاییزگردی و تماشای رنگ‌ها

تماشای رویدادهای طبیعی 

حواستان به تماشای رویدادهایی مانند طلوع یا غروب خورشید هم باشد. شاید تعجب کنید و بگویید که این برنامه تفریحی، آن‌قدرها هم مفرح و جالب نیست. در دفاع از این پیشنهاد، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. طلوع و غروب خورشید هر روز تکرار می‌شود و طبیعی‌ترین بخش روند روزانه زندگی است، اما تجربه دیدار آن‌ها در هر فصلی و حتی روزی، کاملاً متفاوت است. پس تماشای آن‌ها را در مقصدتان در طول سفر از دست ندهید. مثلاً اگر راهی شمال می‌شوید، غروب پاییزی ساحل را فراموش نکنید. تماشای طلوع یا غروب خورشید در کوهستان و در دشتی ساکت و پرآرامش هم به یادماندنی خواهد بود.

پیاده‌روی در جنگل

گردش‌های پاییزی بیشتر معطوف به طبیعت‌گردی است. آرامش و زیبایی مهر و ماه‌های دیگر این فصل، امکان سپری‌کردن اوقاتی بی‌نظیر را برایمان فراهم می‌کند. مثلاً قدم‌زدن در جنگلی که درختانش با برگ‌هایی سبز، زرد و نارنجی بالای سرمان دالان زده‌اند، واقعاً به‌یادماندنی می‌شود. اگر در این مسیر، با کسانی باشیم که دوستشان داریم، تجربه پیاده‌روی و قدم‌زدن در جنگل‌های پاییزی زیباتر هم می‌شود.

پیاده‌روی در جنگل در پاییز

کمپینگ در جنگل

این پیشنهاد برای آن افرادی است که دوز ماجراجویی مورد نیاز در خونشان کمی بالاتر از بقیه است. عاشقان طبیعت و ماجراجویی با انتخاب مقصدی مناسب در جنگلی زیبا، می‌توانند تجربه کمپینگ را به خودشان هدیه بدهند. اگر قصد تدارک چنین برنامه‌ای را دارید، بهتر است که کاملاً مجهز باشید و البته بدون تجربه کمپینگ هم راهی هیچ جنگلی نشوید.

کمپینگ در جنگل در پاییز

کویرگردی

پاییز و به ویژه، مهرماه جان می‌دهد برای کویرگردی و تجربه لمس جنسی متفاوت از طبیعت. معمولاً بازدید از کویر و سرزدن به آن، در برنامه‌های سفرمان مانند نقاط دیگری نظیر دریا و جنگل، جای ندارد. اما اگر دوست دارید که پاییز را متفاوت‌تر از همیشه پر از خاطره کنید، به فکر کویرگردی هم باشید. هوای مطلوب کویر در پاییز و شب‌های سردش، تجربه کم‌نظیری است. جمع‌شدن دور آتش با همسفران و همراهان دلخواه، در کویری زیبا با آسمانی پرستاره، جذاب خواهد بود.

کویرگردی در پاییز

سرزدن به بازارهای محلی

بازارهای محلی شهرهایی مانند رشت یا ساری، حال و هوای به‌شدت دیدنی و جذابی دارند. دیدن شور و نشاطی که در آن‌ها در جریان است از یک طرف و آن همه بو، رنگ و عطر متنوع از هر میوه و محصولی هم از سوی دیگر، چنین برنامه‌ای را لذت‌بخش می‌کند. به هر شهری که می‌روید، حواستان به وجود بازارهای محلی در آن باشد. 

سرزدن به بازارهای محلی در پاییز

بهترین مقاصد سفر در مهرماه کدامند؟

 انتخاب مقصد مناسب برای سفر در هر فصلی، خیلی خیلی مهم است. اگر مقصد مناسبی برای سفر انتخاب نکنیم، وقت و هزینه را بیهوه به باد داده‌ایم. خوشبختانه، انتخاب‌های فراوانی پیش رویمان است و می‌توانیم به شهرها و نقاط متنوعی سفر کنیم. مهرماه کجا بریم؟ برایتان خواهیم گفت.

جنگل‌های پاییزی ایران در شمال

جنگل‌‌ها در پاییز واقعاً زیبا می‌شوند. بیهوده نیست که شاعرها شیفته پاییز و طبیعت آن هستند. هجوم طلایی برگ‌های خوشبوی جنگل‌ها در این فصل و منظره‌هایی که می‌بینیم، همان خاطره‌های خوشی می‌شوند که تا سال‌ها از یادآوری‌شان هم لذت خواهیم برد. از قدیم گفته‌اند که مگر عمر چند تا پاییز دارد که از دیدن زیبایی‌هایش غفلت کنیم؛ موافقید؟

پیشنهادمان برای جنگل‌گردی و سفر به شمال در پاییز، اجاره ویلا در شمال برای ثبت تجربه‌ای خاطره‌انگیز است.

بهترین مقاصد سفر در پاییز را بشناسید:

  • جنگل ابر؛ جنگل ابر در استان سمنان با آن فضای مه‌گرفته و درختان انبوهش را به خاطر داشته باشید. حرفه‌ای‌های طبیعت‌گردی، تجربه کوهنوردی و دوچرخه‌سواری در این جنگل را هم به خود هدیه می‌دهند.
  • جنگل ناهارخوران؛ ناهارخوران گرگان هم با آن درختان قدیمی که میلیون‌ها سال است، ساکن این زمین و خاک بوده‌اند، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گردشی پاییزی است. این جنگل برای هر سن و سلیقه‌ای فضایی مناسب دارد و امکان پیک‌نیک را هم فراهم می‌کند.
  • جنگل الیمستان؛ الیمستان از زیباترین‌های مازندران در پاییز است. درختان انبوه و قدبلند جنگل در کنار فضای زیبایی که برای پیاده‌روی فراهم می‌کند، برای تفریحی جانانه عالی خواهد بود. این جنگل‌ها که در حوالی آمل قرار دارند، طبیعتی درجه یک، برای استشمام هوای پاک و لذت‌بردن از منظره‌های نارنجی پاییزی‌اند.

جنگل‌های پاییزی ایران در شمال

 شهرهای تاریخی ایران 

 شهرهای تاریخی ایران همیشه پر از گردشگرند و تقریباً در تمام فصل‌ها، سفره مهمانی‌شان به راه است. با این حال، در فصلی مثل پاییز، شلوغی و ازدحام گردشگران در آن‌ها کمتر است و برای همین، فرصت کم‌نظیری برای گشتی آرام و بی‌دغدغه را در اختیارمان می‌گذارند. اگر عاشق بازدید بادقت از دیدنی‌های تاریخی هستید، خوب است که در چیدن برنامه سفرتان، به این شهرها هم نگاهی داشته باشید:

  • اصفهان؛ قدم‌زدن در نقش جهان، بازدید از کاخ هشت‌بهشت، عالی‌قاپو و… در فضایی خلوت و آرام در پاییز، حسابی می‌چسبد. ضمن اینکه فرصت بیشتری برای بازدید دقیق از مکان‌ها پیدا می‌کنید.
  • شیراز؛ شیراز رویایی که فقط در بهار و اردی‌بهشت زیبا نیست، پاییزهای آن هم حال و هوایی یگانه دارند. در مهرماه کجا بریم؟ باغ نارنجستان قوام، باغ عفیف‌آباد، با‌غ‌موزه نظر، مسجد زیبای نصیرالملک و البته دیدن حافظیه و سعدیه هم که از واجب، واجب‌تر است.
  • یزد؛ تماشای یزدی که از آفتاب داغ تابستانی گریخته، در پاییز حسابی می‌چسبد. در سفرتان به این شهر، موزه‌هایی مانند موزه مردم‌شناسی، خانه لاری‌ها، میدان امیرچخماق و آتشکده را هم از دست ندهید.

 شهرهای تاریخی ایران در پاییز

سفر به جنوب ایران در پاییز

جزیره‌های جادویی جنوب در فصل پاییز، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر هستند. دیگر نه خبری از گرمای زیاد تابستان است و نه خبری از هیاهوی مسافران پرشماری که مثلاً برای تعطیلات نوروز به کیش و قشم می‌آیند. پس مهر کجا بریم؟ حتماً سری به کیش یا قشم بزنید. تجربه قدم‌زدن در کنار ساحل و نم‌نم باران‌هایی را که کم‌کم شروع می‌شوند، به خودتان هدیه بدهید. 

  • کیش؛ در سفر پاییزی‌تان به کیش، ساحل درختان نارگیل، باغ پرندگان، قدم‌زدن شبانه در اسکله تفریحی و خریدکردن از مراکز خریدی که بسیاری از آن‌ها، حراج هم دارند، از یاد نبرید.
  • قشم؛ جزیره قشم با آن حال و هوای افسانه‌ای در پاییز هم زیباتر از همیشه منتظرتان است. در جزیره‌گردی از دیدن تنگه چاهکوه، جزیره هنگام، روستای لافت و دره ستارگان غافل نشوید.

سفر به جنوب ایران در پاییز

سفر به کویر در مهر

سفر که فقط شمال‌گردی نیست. برای اینکه در این پاییز پیش رو، تجربه‌های تازه‌تری داشته باشیم، خوب است که کویرگردی را در برنامه‌هایمان بگنجانیم. هوای خوش کویر در روزهای پاییزی و سوز دل‌چسبش در شب‌ها، اوقات خوشی را برایمان به همراه می‌آورند. اگر برنامه کویرگردی دارید، این‌ها را به خاطر بسپارید:

  • کویر مرنجاب؛ سافاری و شترسواری و دیدن جزیره جالب سرگردان در مرنجاب را در پاییز از دست ندهید. با همسفرانی دوست‌داشتنی راهی این کویر محبوب شوید و به سفرهای پاییزی‌تان، شکل و شمایل تازه‌ای بدهید.
  • کویر کارال؛ کارال در یزد است و علاوه بر اینکه طبیعتی زیبا مانند هر کویر دیگری دارد، زیستگاه موجودات کم‌نظیری مانند گربه سیاه‌گوش هم هست. اگر طبیعت‌گردی پاییزی با طعم هیجان و تفاوت را می‌پسندید، حتماً برنامه سفر به کارال را هم در برنامه‌هایتان بگذارید.

سفر به کویر در مهر

بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

سفرکردن به شهرهای شمال غربی ایران، پیشنهادی است متفاوت برای کسانی که سلیقه خاصی دارند و از کلیشه‌ها دوری می‌کنند. این شهرها که معمولاً در روزهای تابستانی به‌شدت شلوغ می‌شوند، شکل و جلوه دیگری در مهرماه دارند. هوای آن‌ها کم‌کم خنک‌تر و سردتر می‌شود و طبیعتشان هم متفاوت و همچنان زیبا از روزهای بهار و تابستان، مقابل چشم‌ها ظاهر می‌شود.   سفر به این شهرها در پاییز، با خنکی بی‌مثال هوا، خلوتی نقاط گردشگری و طبیعتی سبز و رو به طلایی‌شدن همراه است.

  • اردبیل؛ اردبیل از آن شهرهای دوست‌داشتنی ایران است که با یک بار سفر به آن نمی‌توانید عمق جذابیت‌هایش را درک کنید. این شهر هم تاریخ دارد و هم فرهنگ. هم طبیعت دارد و هم خوراکی‌های خوشمزه و کم‌نظیر. در پاییز خلوت‌تر هم می‌شود و می‌توانید سری به جنگل فندقلو، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، دریاچه شورابیل و خانه‌های تاریخی آن بزنید.
  • سرعین؛ همه برای هوای خنک و طبیعت زیبای سرعین، تابستان‌ها راهی این شهر کوچک و دوست‌داشتنی می‌شوند. اما گشتن پاییزی در آن، حس و حال دیگری دارد. دیگر خبری از شلوغی طبیعت نیست و برای تجربه رفتن به چشمه‌های آبگرم هم وقتتان تلف نمی‌شود.

بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز

 نکات مهم برای برنامه‌ریزی سفر در مهر چیست؟

 معمولاً طول سفرهای پاییزی کوتاه‌تر هستند، چون باید به سر کار یا محل تحصیل برگردیم و محدودیت‌هایی از نظر زمان‌بندی داریم. برای همین، برنامه‌ریزی از همیشه مهم‌تر می‌شود. البته در هر سفری و در هر زمانی از سال، باید حواسمان به برنامه‌ریزی در سفر باشد تا بیشترین بهره و استفاده را از اوقات ببریم. در پاییز، به این نکات بیشتر از همیشه توجه کنیم:

  • نقاط دیدنی و گردشگری مقصد را از قبل شناسایی کنیم؛
  • از پیش بدانیم که قرار است، چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در طول سفر داشته باشیم؛
  • برای امور مربوط به اقامت و غذاخوردن هم برنامه داشته باشیم و مثلاً بدانیم که قرار است در کدام اقامتگاه ساکن شویم یا به چه رستوران‌هایی مراجعه کنیم؛
  • تعداد روزهای سفر را مشخص کنیم و بدانیم که قرار است، چه زمانی و در چه بخشی از طول شب یا روز برگردیم؛
  • درباره ترافیک احتمالی و میزان شلوغی مقصد در زمان سفرمان هم اطلاعاتی کسب کنیم.

 نکات مهم برای برنامه‌ریزی سفر در مهر چیست؟

بهترین زمان برای رزرو اقامتگاه

اگر قصد داریم که در مهرماه به سفر برویم، باید حواسمان به انتخاب بهترین زمان رزرو اقامتگاه باشد. نباید در روزهایی به سراغ چیدن برنامه سفر برویم که همه بارو بندیل سفر می‌بندند. در این صورت، هزینه اقامتگاه‌ها زیاد است و امکان مدیریت بودجه کمی سخت می‌شود. برای شناسایی بهترین زمان سفر و رزرو اقامتگاه می‌توانیم از امکانات در دسترس جذابی مانند سامانه‌های آنلاین، رزرو هم کمک بگیریم.

با مراجعه به سامانه‌ای مانند اتاقک، نگاهی به گزینه‌های مختلف برای اقامت در هر شهری می‌اندازیم و در کمال آرامش و با دقت نظر، ویژگی‌ها، شرایط و قیمت‌ها را مرور می‌کنیم. در این صورت، از بهترین زمان رزرو هم راحت‌تر مطلع می‌شویم. اگر سفرمان یک‌باره و فوری نیست، بهتر است که دست‌کم یک هفته یا زودتر، به فکر رزرو اقامتگاه باشیم تا راحت‌تر به گزینه دلخواه برسیم. 

 نکات ضروری برای سفر پاییزی

در هر فصلی که راهی سفر می‌شویم، باید حواسمان به نکاتی در تدارکات لازم باشد. اگر قصد سفر در پاییز را داریم، باید کمی حواسمان را بیشتر هم جمع کنیم. مثلاً به این توصیه‌ها دقت کنیم و یادمان نرود که:

  • لباس مناسب هوای مقصد همراهمان باشد؛
  • وضعیت خودرو را چک کنیم و حواسمان باشد که بیشتر مقاصد گردش در پاییز خلوت‌ترند و احتمال اینکه در جاده یا نقاط دیگر، کسی به کمکمان بیاید، کمتر است؛
  • وسایل کمک‌های اولیه و داروهای مورد نیاز، برای مدیریت امور اورژانسی را همراه داشته باشیم؛
  • درست است که پاییز شده و آفتاب آ‌ن‌قدرها هم با قدرت نمی‌تابد، اما در تمام طول روز باید همچنان، ضدآفتاب استفاده کنیم؛
  • حتماً خوراکی‌هایی برای اوقات اضطراری همراهمان باشد. داشتن آذوقه و خوراکی برای طول مسیر در سفر در هر فصلی لازم است، در پاییز، اهمیت آن بیشتر هم می‌شود؛ 
  • یادمان نرود که در پاییز هم در برخی روزها و بعضی شهرها، ترافیک شدید جاده و تقاضای زیاد سفر وجود دارد. پس با دقت برنامه‌ریزی کنیم و اسیر شلوغی و هیاهو نشویم.

انتخاب مقصد مناسب در پاییز هم اهمیت زیادی دارد. بسیاری از خصایص و ویژگی‌های مهرماه شبیه به اوایل بهار است. درست به اندازه هوای بهاری، پاییز هم در روزها و هفته‌های اول غافل‌گیری در آستین دارد. بنابراین، بهتر است که حواسمان به آب و هوای مقصد باشد. 

هزینه‌های سفر پاییزی

اگر در پاییز راهی سفر شوید یا دلتان بخواهد که به مراکز گردش و تفریحی مختلف سر بزنید، مدیریت هزینه‌ها برایتان راحت‌تر خواهد بود. از آنجا که از فصل اوج تقاضا برای خدمات مختلف گردشگری مانند هتل‌ها و اقامتگاه‌ها گذر کرده‌ایم، قیمت‌ها هم متعادل‌تر می‌شوند. برای مثال، هزینه اجاره ویلایی در شمال در پاییز، کمتر از اوقاتی مانند عید نوروز، تعطیلات تابستان و روزهای مشابه است. در نتیجه، سفرکردن در پاییز لطف و صفای زیادی دارد که یکی از آن‌ها، کمترشدن هزینه‌های قابل توجهی مانند اسکان و اقامت است. اقامتگاه‌های پاییزی را شناسایی کنید و با برنامه‌ای دقیق و در کمال آسایش، راهی آن‌ها شوید.

شیوه بودجه‌بندی سفر در مهر را بدانید

 بعد از اینکه تصمیم می‌گیریم، مهر کجا بریم و نکات سفر و گشت‌وگذار را مشخص می‌کنیم، نوبت به مسائل مالی و مدیریت بودجه می‌رسد. برای سفر در پاییز، امکان کم‌کردن از هزینه‌های مسافرت، بیشتر از هر فصلی است. چرا:

  • تقاضا برای سفر و گردش کمتر می‌شود و هزینه تفریحات مختلف هم پایین‌تر می‌آید؛
  • دیگر امکان انجام بسیاری از تفریحات مانند بازی‌های آبی در نقاطی مانند شمال یا جنوب نیست و در نتیجه، هزینه‌های گردش کمتر می‌شوند؛
  • ایده‌های جذاب گردش و تفریح در پاییز، بیشتر معطوف به طبیعت‌گردی است و هزینه زیادی بابت آن‌ها لازم نیست. 

پاییز امسال، بیشتر خوش می‌گذرد

 امسال پاییز دیگر می‌دانیم که مهر کجا بریم. این همه پیشنهاد و گزینه‌ای که با بودجه‌های مختلف و سلیقه‌های گوناگون در دسترس‌اند، منتظرند تا خودتان را برای خاطره‌های روشن و تجربه‌های دلگرم‌کننده آماده کنید. انتخاب شما کدام است؟ راهی کویر می‌شوید یا دریا؟ راهتان به سمت شمال است یا جنوب؟ 

نیلوفر شهدوست

نیلوفر شهدوست هستم و نزدیک به یک دهه در دنیای محتوا گشت‌وگذار می‌کنم. حضور در بخش‌های مختلفش، با یادگیری، شناخت آدم‌ها و خلق ارتباطات برایم شیرین است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا