چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

توصیه‌های برای داشتن سفری مطمئن در ایام کرونا

این روزها که مهمان ناخوانده‌ای به نام کووید-19 پا به تمام شهرها و کشورهای جهان گذاشته، سفر رفتن برای همه ما ممنوع اعلام شده است. روی تمام در و دیوارهای شهر عبارت «در خانه می‌مانیم» را می‌بینید که به شما یادآوری می‌کند، حالا وقت مسافرت رفتن نیست. اما اگر بخواهیم تا پایان این ماجرا هم کنج اتاقمان بمانیم از آن طرف بوم افتاده‌ایم! برای سفر در ایام کرونا می‌توانیم با رعایت یک سری نکات مشخص هم از خودمان و هم از تمام اطرافیانمان محافظت کنیم.

اما بهتر است قبل از این که شما را با نکته‌های سفر کرونایی آشنا کنیم، تکلیف خودمان را در مورد مقصد این سفر روشن کنیم!

آیا سفر کردن در ایام کرونا امن است؟

متاسفانه هیچ تضمینی برای یک سفر امن در این دوران وجود ندارد. هنگام سفر در این روزها باید به شرایط سنی، سلامتی و وضعیت سلامتی شهر مقصدتان توجه کنید. این واقعیت که ویروس کرونا تلفات کمی دارد نمی‌تواند تضمین خوبی برای حفظ سلامت شما باشد. اگر سنتان از ۶۰ سال بیشتر است، بیماری زمینه‌ای دارید و یا مقصدتان شهری با آمار بالای بیماران مبتلا به کروناست، بهتر است خطر نکنید و این روزها در خانه بمانید.

افراد آسیب‌پذیر در برابر کرونا

موارد مهم برای سفر در ایام کرونا

ی‌گمان این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که از خانه‌نشینی و یادآوری روزهایی که قرنطینه‌ای در کار نبود، خسته نشده باشد. با آغاز پیدایش ویروس کرونا، بسیاری از مردم در خانه‌هایشان ماندند و اکنون با گذشت کم‌وبیش یک سال، این وضعیت همچنان ادامه دارد. بنابراین، برخی از کسانی که دیگر تاب خانه‌نشینی ندارند یا برای موارد کاری باید به شهری دیگر بروند، دل را به دریا می‌زنند و سفر و ایران‌گردی را دوباره از سر می‌گیرند. ولی پیش از هر چیزی باید برخی پیشنهادها و نکته‌ها را در نظر داشته باشید.

در ادامه این مطلب چند مورد مهم که باید در سفرهای ضروریتان رعایت کنید را با هم مرور می‌کنیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

نکات ضروری سفر در روزهای کرونایی

دست‌های خود را مرتب بشورید

یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا تماس با سطوح آلوده است. ما در طول روز سطوح مختلفی را لمس می‌کنیم، از دستگیره ماشین تا دستگاه خودپرداز. این اشیاء در صورتی که توسط فرد مبتلا به ویروس لمس شده باشند یا ذرات آلوده به ویروس از طریق سرفه یا عطسه یک بیمار روی آن‌ها نشسته باشد، ناقل بیماری هستند. اگر شما با این سطوح تماس داشته باشید امکان آلودگی‌تان به ویروس بسیار بالاست. با توجه به این موارد شستشوی مکرر دست‌ها با‌ آب‌ و صابون بسیار مهم و ضروریست. می‌توانید در صورتی که به آب‌ و صابون دسترسی نداشتید از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و به محض رسیدن به خانه یا اقامتگاه دستتان را به خوبی با آب‌ و صابون بشویید.

شستن دست‌ها برای در امان ماندن از کرونا

فاصله اجتماعی خود را رعایت کنید

در تمام فضاهای عمومی سعی کنید فاصله حداقل دو متر را با تمام افراد حاضر در آن مکان رعایت کنید. در صورتی که فردی ناقل در فضای عمومی عطسه یا سرفه کند، می‌تواند شما را با قطرات تنفسی خود آلوده به بیماری کند.

رعایت فاصله اجتماعی

از حضور در میان جمعیت مخصوصا در مکان‌های سربسته دوری کنید

از جمعیت‌های متراکم دوری کنید. در فضاهای سربسته‌ای که افراد زیادی در آنجا حضور دارند توقف نکنید و در صورت ضرورت، فاصله اجتماعی خود را رعایت کنید. قبل از سفر در مورد شهر مقصدتان تحقیق کنید و از حضور در مناطق پر خطر خودداری کنید.

انتقال کرونا در جمعیت متراکم

از ماسک استفاده کنید و در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنید

استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی را فراموش نکنید. در صورتی که در طول سفر احساس کردید که علائم سرماخوردگی دارید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و مسائل بهداشتی را با جدیت بیشتری رعایت کنید.

استفاده از ماسک و دستکش برای کرونا

اجاره ویلا و اقامت‌گاه‌های پاک

اجاره ویلا و اقامت‌گاه‌های پاک چندین مزیت و ویژگی دارد. این اقامت‌گاه‌ها از این نظر که پس از خروج هر مهمان بلافاصله مهمان جدیدی را نمی‌پذیرند و ابتدا ضدعفونی می‌شوند، خیلی مهم هستند. ضدعفونی این اقامت‌گاه‌ها چند ساعت تا یک روز زمان نیاز دارد و حسابی خیال مهمانان و مسافران را آسوده می‌کند. شما با رزرو این اقامت‌گاه‌ها و اجاره ویلا پاک در اتاقک، می‌توانید مطمئن شوید که در مکانی پاکیزه، تمیز و ضدعفونی‌شده ساکن خواهید شد و اوقات خوبی برای خود و خانواده‌تان رقم خواهید زد.

افزون‌بر این‌ها، با اجاره ویلا و اقامت‌گاه‌های پاک می‌توانید از ضدعفونی شدن و رعایت کامل نکات بهداشتی مطمئن باشید. زیرا در این اقامت‌گاه‌ها افزون‌بر رعایت موارد بهداشتی که در حالت عادی انجام می‌شود، همچنین در این مدت همه‌ی وسایل خانه از جمله لوازم آشپزخانه، سرویس خواب، سرویس بهداشتی، حمام و باقی قسمت‌های خانه هم به‌طور کامل ضدعفونی می‌شوند. پس شما با اجاره ویلا پاک در اتاقک دیگر نگران کرونا، این بیماری همه‌گیر و دردسرهایش نخواهید بود.

شما در بخش اقامتگاه های پاک و تمیز می‌توانید اقامت‌گاه‌های پاکی را که سایت اتاقک در اختیارتان قرار می‌دهد، ببینید. با انتخاب نوع اقامت‌گاه می‌توانید انواع ویلاها، سوئیت‌ها و دیگر اقامت‌گاه‌های پیشنهادی ما را بررسی کنید و هر کدام را که دوست داشتید، انتخاب کنید. برای نمونه، ویلاهای پاک سایت اتاقک از تنوع بالایی برخوردار هستند و در حال حاضر با بازه قیمت ۱۲۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، می‌توانند انتخاب‌های گوناگون و گسترده‌ای را روبه‌روی شما بگذارند.

اقامتگاه پاک

در ایام کرونا به کجا سفر کنیم؟

خب اجازه دهید بار دیگر یک بار پروتکل‌هایی که باید هر روز آن‌ها را اجرا کنیم، با هم مرور کنیم:

  • شستن دست‌ها
  • استفاده از ماسک
  • عدم حضور در نقاط پر جمعیت

در ایام کرونا به کجا سفر کنیم؟

حالا با در نظر گرفتن همین سه مورد اساسی، سراغ انتخاب یک مقصد خوب برای سفر در ایام کرونا می‌رویم:

1.      سفرهای جاده‌ای با ماشین شخصی

شاید بهترین راه برای یک مسافرت کوتاه و راحت، یک سفر جاده‌ای یک روزه باشد. اگر با ماشین شخصی خودتان سفر کنید، کمترین میزان خطر ابتلا به بیماری کرونا برای شما و همراهانتان وجود دارد. البته به چند شرط:

  • شما باید تمام لوازم لازم را همراه خودتان داشته باشید. مثلاٌ خوراکی‌ها و ظروف تمیز و ضدعفونی شده را با خود به همراه ببرید؛ نه این که بعد از رسیدن تازه به فکر خرید کردن بیافتید.

1. سفرهای جاده‌ای با ماشین شخصی در شرایط کرونایی

  • به غیر از خوراکی، همراه داشتن ماسک اضافی، محلول‌های ضدعفونی کننده، دستکش و دستمال کاغذی از آن دسته کارهاییست که به هیچ عنوان نباید فراموش شود.
  • قبل از راه افتادن حتماً فضای داخل ماشین و تمام دستگیره‌های آن را ضدعفونی کنید. از سالم بودن ماشینتان مطمئن شوید تا خدای نکرده بین راه نمانید.
  • اگر در مسیر به عوارضی برمیخورید، از روش پرداخت الکترونیکی برای آن استفاده کنید.

1. سفرهای جاده‌ای با ماشین شخصی در شرایط کرونایی

اگر اهل تهران باشید، جاهای سرسبز و خوش آب و هوای زیادی در نزدیکی شما وجود دارد. فضاهای باز محدوده لواسان، جاده هراز، جاده چالوس و از این قبیل مکان‌ها جای خوبی برای چند ساعت وقت گذراندن در کنار خانواده به شمار می‌رود. البته باید مواظب باشید تا از جاهای شلوغ و پر از جمعیت دور بمانید. فراموش نکنید که آخر هفته‌ها، از لحاظ شلوغی زمان خوبی برای سفر در ایام کرونا نیست!

سفر به جاهای نزدیک در ایام کرونا

یکی از ویژگی‌های خوبی که سفر با ماشین شخصی در دوران کرونا دارد این است که هر موقع احساس خطر کنید، می‌توانید فرمان را بچرخانید و به خانه برگردید. اما یک لحظه تصور کنید در هواپیما نشسته‌اید و میان زمین و آسمان دلتان می‌خواهد از هواپیما پیاده شوید!

2.      پارک‌های ملی

شاید شما هم جزو آن گروهی باشید که قبل از کرونا عادت داشتند حتماً تعطیلاتشان را در شهرهای خوش آب و هوایی مثل مناطق شمالی کشورمان سپری کنند. متاسفانه با توجه به شرایطی که این ویروس برای ما رقم زده، سفر به شهرهای دیگر در ایام کرونا اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. مگر در مواردی که برای کارهای ضروری مجبور باشید به شهرهای دیگری بروید.

این مسئله باعث شده صنعت گردشگری افت شدیدی داشته باشد. اما سفر رفتن که به قیمت جانمان ارزش ندارد! بهتر است به جای ناراحتی به خاطر دوری از جنگل‌های سرسبز شمال و موج‌های لطیف دریای خزر، سراغ پارک‌های ملی داخل شهر برویم.

سفر در ایام کرونا

خوشبختانه شهرداری شهرهای مختلف ایران، به ایجاد فضای سبز در سطح شهر توجه ویژه‌ای داشته است. این را از وجود تعداد زیاد پارک‌ها در فضای شهری می‌شود فهمید. به غیر از پارک‌های کوچکی که در هر محله وجود دارد، پارک‌های ملی بزرگی هم در شهر ساخته شده که پوشش گیاهی جذابی هم دارند.

اگر این امکان برای شما وجود ندارد که با ماشین شخصی چند ساعتی را برای سفر به مناطق نزدیک شهرتان اختصاص دهید، می‌توانید پارک‌های ملی را جایگزین آن کنید. برای این نوع سفر در ایام کرونا هم باید تمام مواردی که بالاتر برای سفر با ماشین شخصی گفتیم، رعایت کنید.

سفر در ایام کرونا

3.      فضاهای داخل شهر

تعریف سفر در ایام کرونا تغییرات زیادی پیدا کرده است. شاید قبلاً منظورمان از سفر رفتن، رسیدن به یک شهر یا کشور دیگر بوده است. اما امروزه برای خروج از در خانه هم باید کلی ریسک کنیم، چه برسد به کشورهای دیگر! به همین دلیل به جای سفر در دوران کرونا، به همان گشتن در شهر خودمان هم می‌توانیم قناعت کنیم.

در تمام شهرها محله‌های جذابی وجود دارد، که با همراهی طبیعت زیبای اطرافشان جای خوبی برای چند ساعت استراحت کردن هستند. اگر بخواهیم برای شهر تهران نمونه‌هایی را مثال بزنیم، باید توچال یا دربند و درکه را به شما یادآوری کنیم.

مسیرهای جذابی برای پیاده‌روی و کوهنوردی در این محدوده‌ها وجود دارد که از قدیم الایام طرفداران زیادی داشته‌اند. اگر اطرافتان شلوغ نباشد هم می‌توانید در یک جای مناسب، زیراندازی پهن کنید و چند ساعتی از هوای تازه لذت ببرید.

سفر در ایام کرونا

رستوران‌ها و کافه‌های زیادی هم در این اطراف خواهید دید که غذا خوردن در آن‌ها فعلاً پیشنهاد نمی‌شود. البته می‌توانید با رعایت پروتکل‌ها در این رستوران‌ها از خجالت شکمتان دربیایید. اما وقتی می‌توانید کمی خوراکی همراه خودتان ببرید، بهتر است روزه شک دار نگیرید!

اگر روزهای وسط هفته بتوانید به این مناطق سر بزنید، حتماً تجربه خوبی از گردش داخل شهر برای شما باقی می‌ماند.

اما این را هم به خاطر داشته باشید که اگر به هر دلیلی مجبور شدید به شهر دیگری سفر کنید، اتاقک همراه شماست. ما با دقت و وسواس زیاد، سعی می‌کنیم بهترین اقامتگاه‌ها را برای شما انتخاب کنیم تا در این شرایط کرونایی، با خیال راحت چند شب را دور از خانه بگذرانید.

4.      سفرهای هوایی

اگر قبل از شیوع کرونا برای مهاجرت یا ویزاهای کاری و دانشجویی اقدام کرده باشید، احتمالاً مراحل کارتان کمی عقب افتاده است. تعطیل شدن سفارت‌ها یا کمتر شدن ساعات کاری آن‌ها، بسته شدن مرزها و هزار ویک دلیل دیگر دست به دست هم دادند تا این اتفاق بیافتد.

اما به مرور این مشکلات یکی یکی در حال برطرف شدن هستند. پس لازم است که شما هم برای انجام کارهای مربوط به ویزا اقدام کنید. تاکید میکنیم که سفر در ایام کرونا به کشورهای خارجی، برای تفریح و سرگرمی درست نیست. فقط در موارد ضروری، مثل موردی که برایتان مثال زدیم این کار را انجام دهید. اگر مجبور شدید سوار هواپیما شوید، حواستان به رعایت این نکات باشد:

  • شستن دست و ماسک زدن که نکته اصلی و همیشگی برای دور ماندن از کروناست.
  • با وجود این که خدمه هواپیما تمام سطوح داخل هواپیما را ضدعفونی می‌کنند، بهتر است شما هم قبل از دست زدن به لوازمی مثل مانیتور جلوی صندلی، دستگیره‌ها، کمربند، سینی، دریچه تهویه هوا و … آن‌ها را ضدعفونی کنید.

نکات سفر هوایی در دوران کرونا

  • سرویس‌های بهداشتی از دیگر مکان‌هایی هستند که امکان ابتلای شما به کرونا را بالا می‌برند. در چنین شرایطی بهتر است تا جای ممکن از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کنید.
  • اگر بتوانید در زمان خرید بلیط هواپیما، صندلی کناری را هم بخرید رعایت فاصله اجتماعی برایتان خیلی ساده‌تر می‌شود. اگر هزینه‌بر بودن این کار برای شما مسئله‌ای نیست، حتماً صندلی کناری را هم رزرو کنید.
  • از نشستن در کنار افرادی که سرفه‌های مشکوک می‌کنند خودداری کنید.
  • در مکان‌های پر جمعیت و پر از ازدحام حاضر نشوید.

بیشتر بخوانید : چگونه در سفرهای ضروری از ویروس کرونا در امان باشیم؟

5.      تورهای مجازی

آخرین راهی که برای تجربه سفر در ایام کرونا می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم، استفاده از تورهای مجازی است. می‌توانید همزمان با دراز کشیدن روی کاناپه، در یکی از مجلل‌ترین کاخ‌های انگلستان باشید یا در از دانشگاه‌های آن بازدید کنید!

اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید می‌توانید با استفاده از تور مجازی از فضای داخلی جاذبه‌های دیدنی شهرهای مختلف جهان بازدید کنید. این کار نه هزینه‌ای برای شما دارد و نه شما را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد.

تورهای مجازی به جای سفر در ایام کرونا

لینک تعدادی از جاذبه‌های دیدنی که تور مجازی دارند را برای شما در ادامه آورده‌ایم:

تاج محل در هند

دانشگاه آکسفورد در بریتانیا

کولوسیوم در رم

کاخ سفید در آمریکا

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *