اطلاعات عمومی

بهترین تفریحات زمستانه در ایران | برف و یخ با طعم آدرنالین

هرچند تماشای برف زمستانی از پشت شیشه یا ساختن آدم‌برفی در آن هوا لذت‌بخش است؛ اما برای عده‌ای کافی نیست. برف‌بازی،  تیوب سواری و ورزش‌هایی مانند اسکی و یخ‌نوردی تفریحاتی زمستانی هستند که طرفداران خاص خود را دارند و افرادی که به دنبال فعالیت‌های گروهی، هیجان و خنده‌هایی می‌گردند که دلشان را در سرمای زمستان گرم کند، سراغ این ورزش‌ها می‌روند. این دسته از افراد تمام سال انتظار سرما را می‌کشند تا از برف و یخ خاطراتی آب‌نشدنی و ماندگار بسازند.

در ادامه برایتان از بهترین تفریحات زمستانه در ایران می‌گوییم؛ ورزش‌های زمستانی شناخته‌شده‌ای مثل اسکی و تفریحات عجیب‌وغریبی مثل بیل‌رانی که طعم هیجان و خطر را یکجا دارند.

اسکی

اسکی
پیست اسکی توچال؛ از مشهورترین پیست‌های اسکی ایران – عکاس: یونس شریعتمداری

اسکی در واقع نام چند رشته ورزشی است که انواع مختلفی مانند اسکی آلپاین، اسنوبورد و حتی اسکی روی ماسه و چمن دارد. با رسیدن زمستان، علاقه‌مندان به اسکی روی برف بی‌صبرانه منتظر باز شدن پیست‌های اسکی می‌شوند. هرچند اسکی ورزشی انفرادی است؛ اما باعث جمع شدن ورزشکاران و علاقه‌مندان در کنار یکدیگر می‌شود.

در ادامه با مشهورترین پیست‌های اسکی کشور و ساعات فعالیت آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • پیست اسکی دیزین تهران: 8 صبح تا 4 عصر
  • پیست اسکی شمشک تهران: 8 صبح تا 3:30 عصر
  • پیست اسکی توچال تهران: 7 صبح تا 4 عصر
  • پیست اسکی آبعلی تهران: 8:30 تا 5 عصر
  • پیست اسکی دربندسر تهران: 8:30 صبح تا 10 شب
  • پیست اسکی پولادکف شیراز: 24 ساعته
  • پیست اسکی خوشاکو ارومیه: 8 صبح تا 6 عصر
  • پیست اسکی چلگرد شهرکرد: 9 صبح تا 3:30 و جمعه‌ها 1 تا 3:30 عصر
  • پیست اسکی آلوارس اردبیل: 9 صبح تا 4 عصر
  • پیست اسکی تاریک دره همدان: 24 ساعته

خوشاکو در ارومیه، کاکان در کهگیلویه و بویراحمد، بیجار در کردستان و سهند در تبریز از دیگر پیست‌های اسکی کشور هستند که می‌توانید بهترین تفریحات زمستانه ایران را در آن‌ها تجربه کنید. برای دسترسی بهتر به این پیست‌ها و اجاره روزانه خانه در تهران، اردبیل، شیراز و … نیز می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

تیوب سواری

تیوپ سواری
بسیاری تیوپ سواری را یکی از خطرناک‌ترین تفریحات زمستانه در ایران می‌دانند.

سُر خوردن روی برف در حالت سوار بر تیوب، درحالی‌که جیغ می‌کشید و منظره‌های اطراف را از شدت سرعت زیادتان تشخیص نمی‌دهید، تنها چند کلمه برای توصیف تیوب سواری است. زمانی که دیگران را در حال تیوب سواری می‌بینید که چطور با سرعت و پرش‌های کوتاه و بلند از شیب پایین می‌آیند از استرس نفستان حبس می‌شود؛ اما زمانی که سوار بر تیوبید و از لذت و هیجان جیغ می‌کشید، استرس جای خودش را به ترشح مقدار زیادی آدرنالین و سرخوشی لذت‌بخشی می‌دهد.

بسیاری تیوب سواری را یکی از خطرناک‌ترین تفریحات زمستانه در ایران می‌دانند، خنده‌های از ته دل در سرعتی بالا که ممکن است در نهایت حادثه‌ای ناخوشایند را به همراه داشته باشد. استاندارد بودن تیوب، تعداد نفراتی که سوار آن می‌شوند و میزان شیبی که از آن پایین می‌آیید در خطرناک شدن این تفریح تأثیر زیادی دارند. همچنین خلوتی پیست و هموار بودن مسیر آن نیز می‌تواند ایمنی این تفریح زمستانی جذاب را بالا ببرد.

تقریباً در هر منطقه‌ای کوهستانی که برف می‌بارد می‌توانید تیوب سواری را تجربه کنید.

یخ نوردی

یخ-نوردی
یخ‌نوردی یکی از پرهزینه‌ترین تفریحات زمستانه در ایران است

بالا رفتن از یخ، نفس کشیدن در نزدیکی سرمایی که از سطح آن بلند می‌شود و کوبیدن تبر در ستون‌ها و دیوارهای یخی بزرگ، شاید بتواند تنها کمی از لذت این ورزش را بیان کند. یخ‌نوردی به بالا رفتن از اجسام یخی گفته می‌شود؛ فعالیتی که ورزشکاران در آن با تجهیزات خاصی (مثل قرقره، هارنس و لنیارد) از آبشارهای یخ‌زده، صخره‌های یخی و تکه‌های عظیم یخ بالا می‌روند. این ورزش نیازمند داشتن بدنی قوی و آشنا بودن با تکنیک‌های مخصوص است.

هر چند یخ‌نوردی یکی از پرهزینه‌ترین تفریحات زمستانه در ایران است؛ اما علاقه‌مندان به این رشته هرسال با بی‌صبری تمام انتظار رسیدن فصل سرما و یخ زدن آبشارها را می‌کشند. یخ‌نوردی به‌صورت محدود و حرفه‌ای در گوشه‌وکنار ایران انجام می‌شود و مدرسه یخ‌نوردی میگون در منطقه رودبار قصران، یکی از معروف‌ترین مدرسه‌های یخ نوردی ایران است.

برای اجاره ویلا و سوئیت میگون و تجربه یخ نوردی، می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

بیل سواری در برف

بیل سواری
بالاترین سرعتی که در بیل‌سواری ثبت شده ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت است.

بیل‌سواری در برف؛ حتی تکرار این اسم پر از حس هیجان و ماجراجویی است. بیل‌سواری در برف یا «شاول ریسینگ» برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ به شهرت رسید. داستان این ورزش از آنجایی شروع شد که  کارکنان پیست‌های اسکی برای سریع‌تر رسیدن به پایین پیست سوار بیل‌های برف‌روبی خود می‌شدند. این افراد بر روی قسمت فلزی بیل می‌نشستند و پاهای خود را در امتداد چوب آن به سمت جلو دراز می‌کردند و با حرکات بدن به بیل سرعت و جهت می‌دادند.

بالاترین سرعتی که در بیل‌سواری ثبت شده ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت است. البته به‌خاطر ریسک بالا و خطرهایی که این فعالیت ورزشی دارد،  اسم آن در لیست مسابقات زمستانی بین‌المللی جایی ندارد؛ اما هر سال مسابقات اختصاصی بیل‌سواری در شهرهای مختلف جهان برگزار می‌شود. بیل سواری یکی از نادرترین تفریحات زمستانه در ایران است که در هر پیستی نمی‌توانید آن را تجربه کنید.

اسکیت روی یخ

پاتیناژ یا اسکیت روی یخ
پیست پاتیناژ پدیده شاندیز مشهد – عکاس: H K

اسکیت روی یخ یا پاتیناژ را می‌توان یکی از رؤیایی‌ترین ورزش‌ها و تفریح‌های زمستانی دانست. شاید فکر کنید این ورزش متعلق به کشورهای خارجی و منطقه‌های سردسیر است؛ اما در شهرهایی مثل مشهد و تهران هم باشگاه‌هایی مخصوص این ورزش با پیست یخ مصنوعی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید این مورد از تفریحات زمستانه در ایران را انجام دهید.

لذت انجام حرکات نمایشی بر روی یخ و طی کردن مسیری مشخص با سرعت زیاد درحالی‌که روی تیغه‌ای فلزی و یخ قدم برمی‌دارید، قطعاً لذت و هیجانی وصف‌نشدنی دارد.

اجاره هتل آپارتمان در مشهد نزدیک حرم
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

کایت‌سواری در برف

کایت‌سواری در برف
مهم‌ترین نکته در این ورزش شدت و جهت وزش باد است.

این ورزش را می‌شود تلفیقی از پرواز و اسکی به کمک کایت و اسنوبورد یا چوب‌های اسکی دانست. کایت‌سواری در برف یا «اسنو کایتینگ» نیز در لیست خطرناک‌ترین تفریحات زمستانه در ایران قرار گرفته است.

این ورزش برای اولین بار در اتریش اختراع شد و این روزها توسط مراکز کمی در پیست‌های اسکی ایران انجام می‌شود. مهم‌ترین نکته در این ورزش شدت و جهت وزش باد است که کایت را بالا نگه می‌دارد. در واقع درگیر بودن دست‌ها برای کنترل کایت، اسکی معمولی را به چالشی پر از هیجان تبدیل کرده است.

سورتمه‌سواری

سورتمه سواری
در مراکزی مثل سورتمه تهران می‌توانید سبک مدرن سورتمه‌سواری را امتحان کنید.

سورتمه‌سواری همان تفریح جذابی است که بارها در فیلم‌ها دیده‌ایم و دلمان خواسته آن را تجربه کنیم. این مورد از تفریحات زمستانه در ایران را هم می‌توانید مثل تیوب سواری در هر جایی که شیب و برف دارد امتحان کنید، فقط باید وسیله اصلی یا همان سورتمه را داشته باشید و حواستان به مسیر، موانع و شلوغی اطرافتان باشد تا با مشکل مواجه نشوید.

البته در مراکزی مثل سورتمه تهران می‌توانید سبک مدرن سورتمه‌سواری را امتحان کنید. این سبک شامل سوار شدن روی یک سورتمه یک‌نفره می‌شود که مسیری ریلی و پر پیچ خم را طی می‌کند و هیجان زیادی دارد. اگر سورتمه‌سوار موردنظر یک کودک خردسال است و می‌خواهید سورتمه‌سواری به شیوه سنتی را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حواستان در طول مسیر به او باشد و ترجیحاً خودتان سورتمه را بکشید.

در کشورهای اروپایی و آمریکا راندن سورتمه را به سگ و اسب می‌سپارند.

اسنوموبیل

اسنومبیل
در این تفریح شما سوار وسیله‌ای تک‌سرنشین و شبیه به موتور می‌شوید.

اسنوموبیل یکی از مدرن‌ترین تفریحات زمستانه در ایران است که تجهیزات آن به‌تازگی وارد کشور شده و به همین دلیل تعداد مراکز اسنوموبیل در ایران انگشت‌شمار است. در این تفریح شما سوار وسیله‌ای تک‌سرنشین و شبیه به موتور می‌شوید و راندن آن به کمی مهارت نیاز دارد که پیش از سوار شدن به شما آموزش داده می‌شود. خطر اسنوموبیل از سایر تفریحات زمستانی ایران کمتر است و البته هزینه بالاتری هم دارد.

پیست اسکی پولادکف فارس و توچال تهران از مشهورترین مراکزی هستند که خدمات اسنوموبیل سواری را ارائه می‌دهند.

لژسواری

لژ سواری
لژسواری یک ورزش بین المللی هم هست و یکی از رشته‌های ورزشی المپیک زمستانی محسوب می‌شود.

لژسواری نیز یکی از جدیدترین تفریحات زمستانه در ایران است که شباهت زیادی به تیوب سورتمه‌سواری دارد. در این تفریح به شما وسیله‌ای شبیه به تیوپ داده می‌شود، با این تفاوت که لژ (Lug) حالت بیضی‌شکل دارد و ضخامت آن را تیوپ کمتر است. همچنین در این تفریح باید روی کف لژ بنشینید یا اگر می‌خواهید حرفه‌ای عمل کنید و هیجان بیشتری داشته باشید، باید به شکم روی آن بخوابید. البته حواستان باشد که کنترل این وسیله مثل سورتمه و تیوپ آسان نیست.

لژسواری یک ورزش بین المللی هم هست و یکی از رشته‌های ورزشی المپیک زمستانی محسوب می‌شود. در ایران می‌توانید این ورزش را در استان فارس و پیست اسکی پولادکف تجربه کنید.

برای دسترسی بهتر به پیست پولادکف، می‌توانید وارد سایت اتاقک شوید و نسبت به اجاره سوئیت در شیراز اقدام کنید.

نوردیک

نوردیک
نوردیک به‌صورت صحرایی و در فصل تابستان هم انجام می‌شود.

نوردیک یکی از کمیاب‌ترین تفریحات زمستانه در ایران و حتی جهان است. این ورزش دوگانه یکی از رشته‌های المپیک زمستانی است که شامل اسکی صحرانوردی و پرش از ارتفاع با اسکی می‌شود.

این رشته ورزشی توسط مردم اسکاندیناوی ابداع شده و ازآنجایی‌که در اروپا و آمریکا به آن‌ها نوردیک می‌گویند، نام این ورزش را هم ورزش نوردیک گذاشته‌اند. این ورزش به مهارت زیادی در اسکی نیاز دارد و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر در اسکی حرفه‌ای نیستید، فعلاً قید نوردیک را بزنید.

جالب است بدانید که نوردیک به‌صورت صحرایی و در فصل تابستان هم انجام می‌شود. در نوردیک صحرایی ورزشکاران با تجهیزات اسکی از روی تپه‌های شنی عبور می‌کنند.

تله‌کابین و تله سیژ

تله کابین توچال
یکی از ایستگاه‌های تله‌کابین توچال – عکاس: Timothée Fournier

تله‌کابین و تله سیژ تفریحات مختص فصل سرما نیستند و در هر فصلی می‌توان از آن‌ها لذت برد، اما ازآنجایی‌که تماشای کوه‌های برفی و یخی از داخل پنجره‌های یک اتاقک کوچک متحرک لذتی وصف‌ناشدنی دارد، این 2 دو را در دسته تفریحات زمستانه در ایران قرار دادیم.

تله‌کابین توچال، رامسر، نمک‌آبرود، گنج‌نامه (دشت میشان) همدان، تله سیژ دربند تهران و گردنه حیران اردبیل از مشهورترین تله‌کابین‌ها و تله سیژهای ایران هستند که استفاده از آن‌ها در فصل زمستان لذت‌بخش و خاطره‌انگیز است.

زیپ لاین

زیپ لاین
مشهورترین مرکز زیپ لاین زمستانی ایران در توچال تهران قرار دارد.

زیپ لاین از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی است که می‌توانید در هر زمانی از سال آن را تجربه کنید؛ اما تجربه این تفریح در مسیری سفید و پوشیده از برف آن را به یکی از بهترین تفریحات زمستانه در ایران تبدیل می‌کند. زیپ لاین تفریحی یک تا 2 نفره است که اگر هوس شوخی نکنید، ایمنی بالایی دارد.

مشهورترین مرکز زیپ لاین زمستانی ایران در توچال تهران قرار دارد که در آن می‌توانید پرواز در مسیری 200 متری را بر فراز کوه‌های برفی تجربه کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد مشهورترین و بهترین تفریحات زمستانه در ایران صحبت کردیم که شامل اسکی، اسکیت روی یخ، تیوپ سواری، بیل سواری، اسنوموبیل و … می‌شود. لازم به ذکر است که این تفریحات برای هر کسی مناسب نیست و برای استفاده از آن‌ها بهتر است که آمادگی جسمانی کافی داشته باشید.

مثل همیشه برای تجربه این تفریحات هم اتاقک کنار شما است و با اجاره ویلا و سوئیت از این سایت می‌توانید به مراکز تفریحات زمستانه در ایران دسترسی بهتری داشته باشید.

سؤالات متداول درباره تفریحات زمستانه در ایران

بهترین تفریحات زمستانه در ایران کدامند؟

اسکی، اسکیت روی یخ، یخ نوردی، اسنوموبیل، تیوپ سواری

بهترین پیست‌های اسکی ایران کدامند؟

پیست دیزین تهران، توچال تهران، تاریک دره همدان، پولادکف شیراز، آلوارس اردبیل

هیجان‌انگیزترین تفریحات زمستانه کدامند؟

اسنوموبیل، تیوپ سواری، سورتمه

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *