جاهای دیدنی

عمارت ذوالفقاری | از معروف ترین جاهای دیدنی زنجان

یکی از بناهای تاریخی شهر زنجان که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی گردد خانه ذوالفقاری زنجان است. این خانه در اواخر دوره قاجاریه توسط سردار اسعد الدوله ساخته شده و به پسرش محمودخان ذوالفقاری رسیده است. خاندان ذوالفقاری یکی از بانفوذترین خاندان‌های شهر زنجان بوده است.  این عمارت که تبدیل به موزه باستان‌شناسی زنجان شده در زمان قاجاریه محل سکونت حاکم زنجان بوده.

عمارت ذوالفقاری

سرگذشت خانه ذوالفقاری

بعد از انقلاب اسلامی این بنا تا مدتی متروکه ماند و آسیب‌ دید. برای توسعه خیابان طالقانی یکی از دیوار‌ها و سردر ورودی عمارت ذوالفقاری کاملاً تخریب شد. بعد از آن نیز با انجام طرح‌های عمرانی در زنجان این عمارت آسیب‌ زیادی دید که بخش عمده آن با احداث خیابان زینبیه و رد شدن این خیابان از داخل حیاط خانه ذوالفقاری اتفاق افتاد. در جریان احداث این خیابان قسمتی از ساختمان از بین رفت و بخش دیگر آن به پارک تبدیل شد. بعد‌ها میراث فرهنگی استان زنجان تصمیم به حفاظت و مرمت عمارت ذوالفقاری گرفت.

سرگذشت خانه ذوالفقاری

معماری خانه ذوالفقاری

این بنا که تلفیقی از معماری سنتی و غربی است جزو نخستین بناها با پوشش شیروانی در زنجان بوده و معماری گوتیک کاملاً در آن مشاهده می‌شود. این عمارت دارای زمینی به مساحت ۱۱۷۶متر مربع، در ۲ طبقه ساخته شده است. این بنا به جز ورودی زیبا و حیاطش دارای ۲بخش مسکونی و اداری است  که بخش اداری آن در قسمت همکف قرار دارد. خانه ذوالفقاری با تزییناتی خاص و زیبا بیانگر هنر فاخر ایرانی است. در ابتدا ستون‌های ورودی بنا را می‌بینید که تزییناتی از گچ و سنگ دارند. در قسمت مرکزی سقف آن کلاه فرنگی که به صورت نورگیر ساخته شده زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است . در داخل عمارت نیز می‌توان به کاشی‌کاری‌های برجسته روی دیوار‌های همکف، لمبه‌های چوبی بر روی سقف و پنجره‌های مشبک رنگی اتاق‌ها اشاره کرد. تزیینات این عمارت با‌شکوه از چوب، گچ، آهن، فلز و کاشی ساخته شده است.

سرگذشت خانه ذوالفقاری

موزه باستان شناسی

این بنا در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از سال ۱۳۷۹میراث فرهنگی استان زنجان مشغول مرمت و بازسازی آن شد و توانست در سال ۱۳۸۸آن را به اولین موزه باستان‌شناسی شهر زنجان تبدیل کند تا این عمارت بی‌نظیر به مردم معرفی شود و تاریخ‌دوستان و علاقه‌مندان به معماری به شکوه تاریخ ایران پی ببرند. آثار باستانی مربوط به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی استان زنجان در امارت ذوالفقاری نگهداری می‌شوند.

آثار مربوط به دوران پیش از تاریخ موزه مربوط به چهارهزار تا هشت‌هزار سال قبل استان زنجان هستند. در بخش دوره تاریخی اشیاء مربوط به عصر آهن که به سه‌هزار سال پیش برمی‌گردد نگهداری می‌شود. در بخش اسلامی نیز آثار مربوط به قرن چهار و پنج هجری قمری تا دوران قاجار در موزه قرار دارد. اشیاء سفالی که در تپه نور سلطانیه کشف شده‌اند سه مرد نمکی کشف شده، در زنجان، در این موزه نگهداری می‌شوند.

موزه خانه ذوالفقاری 01

موزه خانه ذوالفقاری

دسترسی به خانه ذوالفقاری

خانه ذوالفقاری زنجان در خیابان طالقانی در قسمت شمالی سبزه میدان و مسجد جامع این شهر و در محله دالان آلتی که جزو محلات قدیمی شهر زنجان است قرار دارد. در این محله خانه‌های دیگری از جمله خانه خدیوی، خانه وزیری و عمارت دارایی نیز وجود دارد که سبک معماری آن‌ها شبیه عمارت ذوالفقاری است.

 خانه ذوالفقاری

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر «زنجان»

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره سوئیت در زنجان  و یا اقامتگاه، ویلا و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *